AMD: "Recensioner måste vara rättvisa"

Permalänk
Medlem

Uppriktigt sagt, jag skiter i om ett kort drar 50W mer under load när jag verkligen använder det. Så länge det inte drar sjukt när jag bara programmerar eller ser på film eller dylikt. Känner att sista året har debatten mest varit om AMD:s strömkrävande kort medans nVidia fått hålla på med sitt dyra g-sync och fortsätter försöka sitt fulspel med egna standards för att försöka låsa in användarna, medans väldigt lite har t.ex. ägnats åt att man på AMD:s sida får freesync i princip gratis.

Permalänk
Medlem

Suck, det tråkiga med sån här retorik oavsett hur kort den än må vara på twitter är att det visar på problem hos bolaget.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Så du tycker det är självklart att man ska låta folk använda produkten gratis bara de recenserar? Jag tycker inte att det låter sunt då det lätt blir Bias i så fall. Vi ser t. ex hur AMD tidigare skickade med ett vatrenkylningskit till bulldozer till de som recenserade. Fick vi som köpte processorn något? I helvete vi fick.

Sedan är det en viss prisskillnad på en bil och ett grafikkort.. Kanske inte i fallet "Titan X", men annars

Sen så är det i slutändan kunderna som ser till att tidningar överlever. Är du så bekymrad så stäng av adblock, klicka på några annonser per dag osv osv.. Det kan inte vara hårdvarutillverkarnas ansvar att hålla liv i tidningarna.

Ja, varför inte? Var blev det bias sist? Det gick att köpa bulldozer med vattenkylningskit eller missade du det?

http://www.sweclockers.com/test/14579-amd-fx-8150-och-fx-8120...

Citat:

Till de nya processorerna tillhandahålls även ett vattenkylningspaket med temariktiga logotyper, av allt att döma från danska Asetek. Enheten är mycket lik Antec Kühler H2O 920 och väntas dyka upp i specialutgåvor av processorer i FX-serien. I annat fall medföljer en alldaglig luftkylare (ej på bild).

Det är ju exakt det hårdvarutillverkarna vill, sidorna måste hållas igång annars kommer företaget inte synas.
Annonsklick används knappt längre, det är visningar som gäller.

Ditt resonemang är så bortkopplat från verkligheten.
Berätta gärna hur en nystartad sida skulle sätta igång med detta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Sålänge du inte betalar är det gratis. Sen tvivlar jag på att de säljer recensions-ex, så det är i allafall uteblivet klirr i kassan.

Test kort dom har inhouse säljer dom inte oavsett.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, varför inte? Var blev det bias sist? Det gick att köpa bulldozer med vattenkylningskit eller missade du det?

http://www.sweclockers.com/test/14579-amd-fx-8150-och-fx-8120...
Det är ju exakt det hårdvarutillverkarna vill, sidorna måste hållas igång annars kommer företaget inte synas.
Annonsklick används knappt längre, det är visningar som gäller.

Ditt resonemang är så bortkopplat från verkligheten.
Berätta gärna hur en nystartad sida skulle sätta igång med detta.

Det är väl för bövelen varken mitt eller hårdvarutillverkarnas ansvar att se till att det går bra för nystartade nättidningar? Man får väl göra som alla andra och ha content som folk tycker är läsvärt, skaffa sig sponsorer som betalar bra osv?

Det är ju inte så att det skickas hårdvara till kreti och pleti bara för att de har en nättidning, och alla nättidningar har varit nya någon gång. Med din världsbild skulle ingen nättidning någonsin kunnat starta.

Dessutom.. Hur trovärdig är en nättidning som, om det du säger stämmer, är beroende av handouts från hårdvarutillverkarna? Jävligt troligt att man vågar säga sanningen om sådanna man är i ekonomisk beroendeställning till. Man ska inte bita den hand som föder en, heter det ju.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Test kort dom har inhouse säljer dom inte oavsett.

Vilket innebär att det blir mindre värt att recensera ett sådant kort ju. Att AMD då prioriterar de som inte skriver ner dem när det dessutom är brist på kort är rätt självklart i mina ögon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Bra att AMD sätter ner foten.
Tex om AMD gör kort som drar mycket ström heter det att det är törstigt. Gör nvidia ett kort som drar mycket är det ett kraftfullt kort där man inte snålat osv osv.

bra? dom låter dom som snackar bra om produkten få berätta om den. alltså tystnar dom ned dom som faktiskt inte bara älskar företaget utan faktiskt kan ge negativ fakta också.

och nvidia har inte gjort ett sådant krafthungrigt kort på många många år. så kanske därför vi aldrig hör om det? många av nvidias kort är nästan dubbelt så effektiva som amd's kort är.
att inte nämna att amd fortfarande envisas med att ha krafthungriga kort är ju inte speciellt logiskt. du jämför produkterna mellan varandra för att hitta för och nackdelar.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det är väl för bövelen varken mitt eller hårdvarutillverkarnas ansvar att se till att det går bra för nystartade nättidningar? Man får väl göra som alla andra och ha content som folk tycker är läsvärt, skaffa sig sponsorer som betalar bra osv?

Det är ju inte så att det skickas hårdvara till kreti och pleti bara för att de har en nättidning, och alla nättidningar har varit nya någon gång. Med din världsbild skulle ingen nättidning någonsin kunnat starta.

Dessutom.. Hur trovärdig är en nättidning som, om det du säger stämmer, är beroende av handouts från hårdvarutillverkarna? Jävligt troligt att man vågar säga sanningen om sådanna man är i ekonomisk beroendeställning till. Man ska inte bita den hand som föder en, heter det ju.

Kul, kan ju föreslå att du faktiskt läser alla mina inlägg. Jag har motbevisat varje gång du tror en sida är bias eller eventuella konsekvenser av "gratisprodukter", det är bara något du inbillar dig. Jag ser fortfarande fram mot dina exempel som sidor som är uppenbart vinklade som alla läser och håller koll på.

Alla nättidningar är beroende av att "få" produkter att testa, oavsett om det är lån eller gratis. Det är fullständigt orimligt att ha en budget för att köpa in komponenter. Redan där borde det dyka upp varningsklockor för dig, men lev du i din fantasivärld.

Skrivet av Ozzed:

Vilket innebär att det blir mindre värt att recensera ett sådant kort ju. Att AMD då prioriterar de som inte skriver ner dem när det dessutom är brist på kort är rätt självklart i mina ögon.

Tur att vi har folk som har rätt syn på detta och som inte har din åsikt angående detta. Detta är endast negativt för företaget.

Kortet är försenat för att bygga upp lagret, kan dom inte skicka ut den pyttelilla mängden som krävs för tester så är det bara sjukt dåliga ursäkter.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Medlem

Nu har AMD skitit i det blå skåpet... Gissa vad recensenter kommer att skriva när de måste köpa egna kort och recensera.

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultracow:

Nu har AMD skitit i det blå skåpet... Gissa vad recensenter kommer att skriva när de måste köpa egna kort och recensera.

Om det påverkar så känns det ändå inte som ärliga recensioner och inga tester man som köpare ska gå efter. Sidorna kommer dessutom bli betraktade som oseriösa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kevve1:

Om det påverkar så känns det ändå inte som ärliga recensioner och inga tester man som köpare ska gå efter. Sidorna kommer dessutom bli betraktade som oseriösa.

Inte sidorna som är benämnda, det är det som är misstaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är ju uppenbart ett problem med vissa personer som uttryckligen skriver och skapar problemet själva, som Semiaccurates kära Charlie Demerjian

Så mycket som han pissar på allt som har med Intel eller nVidia att göra, och hyllar till skyarna allt som har med AMD att göra (med extremt få undantag), så vore det inte förvånande om han skulle få ett Nano...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det handlar väl snarare om hur mycket vikt som läggs vid olika saker. Skriver man bara massa negativt hela tiden är det rätt självskrivet att man tillslut får fingret av tillverkaren. Har man förmånen att få massa gratisprylar bara för att man råkar vara en nättidning borde man kanske istället vårda det privilegiet? Att inte ha en recension när "alla andra" har det innebär säkert en del inkomstbortfall, och är man så snål så man inte vill betala för det man recenserar får man ju i det fallet vara utan kort. Det är ingen skyldighet för AMD eller någon annan att förse/låna ut sin hårdvara till nättidningar.

Så länge recensenterna håller sig till fakta måste tillverkarna tåla att olika tidningar/sajter fokuserar på olika saker, att försöka styra recensioner genom att "blockera" de som enligt AMD inte är bra ger bara ett negativt budskap.

Bara en skyldig försöker dölja sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kul, kan ju föreslå att du faktiskt läser alla mina inlägg. Jag har motbevisat varje gång du tror en sida är bias eller eventuella konsekvenser av "gratisprodukter", det är bara något du inbillar dig. Jag ser fortfarande fram mot dina exempel som sidor som är uppenbart vinklade som alla läser och håller koll på.

Alla nättidningar är beroende av att "få" produkter att testa, oavsett om det är lån eller gratis. Det är fullständigt orimligt att ha en budget för att köpa in komponenter. Redan där borde det dyka upp varningsklockor för dig, men lev du i din fantasivärld.

Tur att vi har folk som har rätt syn på detta och som inte har din åsikt angående detta. Detta är endast negativt för företaget.

Kortet är försenat för att bygga upp lagret, kan dom inte skicka ut den pyttelilla mängden som krävs för tester så är det bara sjukt dåliga ursäkter.

Så hur startar man då en ny nättidning? Att få kort och annat gratis är en lyx och en goodwill från företagens sida, inte ett krav. hårdvarutillverkare och andra har fortfarande som mål att gå med vinst, inte att bedriva välgörenhet gentemot nättidningarna.

Och jag tror inte det påverkar säljsiffrorna heller. De som tänkt köpa ett lär inte plötsligt låta bli för att vissa nättidningar med bitter ton inte får kort gratis.

Se'n handlar det heller inte om nättidningarna. OK, de får inte ett kort gratis, buhu.. Men hur påverkar det AMD negativt? Folk som redan hatar dem får lite extra trollmat. Big deal. Nättidningar som redan hatar dem får lite extra trollmat? Big deal. Det enda som händer i förlängningen är att AMD får ett antal gratisartiklar och sparar lite pengar.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Och AMD får skit PR oavsett.
Detta ger INGEN bra PR.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Så länge recensenterna håller sig till fakta måste tillverkarna tåla att olika tidningar/sajter fokuserar på olika saker, att försöka styra recensioner genom att "blockera" de som enligt AMD inte är bra ger bara ett negativt budskap.

Bara en skyldig försöker dölja sanningen.

Blockera hur? de får inte ett kort gratis. Det är inte samma sak som att de förvägras köpa ett. Det blir säkert en ännu spetsigare arikel. "AMD har inte bara mage att säka att vill vi ha ett kort får vi betala för det som vanligt folk, utan när vi recenserar det visar det sig dessutom att kortet är dåligt! *GASP!*"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Inte sidorna som är benämnda, det är det som är misstaget.

Jo, det är väl seriösa och väl respekterade sidor som inte fått ett nu men det jag menar är att jag tror att dessa sidorna skulle skjuta sig lika mycket i foten som AMD verkar gjort nu ifall dom började recensera på ett vis som varken användare eller andra recensenter känner igen. Lång jävla mening men jag vet inte hur jag ska förklara hur jag tänker bättre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Och AMD får skit PR oavsett.
Detta ger INGEN bra PR.

Det är väl den bedömningen de gjort i så fall. Varför ska de bemöda sig med att skicka ut kort om de vet att de kommer få en dålig review? Finns det något scenario där det ger fler sålda kort än om de låter bli?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och där sjönk AMD's marknadsandel ännu mer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väl den bedömningen de gjort i så fall. Varför ska de bemöda sig med att skicka ut kort om de vet att de kommer få en dålig review? Finns det något scenario där det ger fler sålda kort än om de låter bli?

Det hade räckt med att säga att de inte hade tillräckligt med kort att skicka för recension.
De hade inte behövt dra till med den kommentar som tråden handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

"I actually hung up on the call when they told us the price. Apparently AMD puts a lot of value in underclocking a GPU, putting it on a smaller PCB, deleting the water cooler, and calling it Nano."

Det sammanfattar väl Nano rätt bra tycker jag. Sedan att man inte får ett kort att testa när man gör på det viset är väl också rätt självklart.

Fast AMD kan ju med sin fulla rätt ta vilket pris som helst då Nvidia inte erbjuder några som helst alternativ. Ett högpresterande (förmodligen) kort som nästan får plats i din mobiltelefon. <-- överdrift men du förstår säkert vad jag menar

"I actually hung up on the call when they told us the price. Apparently AMD puts a lot of value in underclocking a GPU, putting it on a smaller PCB, deleting the water cooler, and calling it Nano."

Det uttalandet bevisar väl nästan att de inte är helt opartiska. Jag minns inte att det var likadant när Titan släpptes.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Grumie:

Fast AMD kan ju med sin fulla rätt ta vilket pris som helst då Nvidia inte erbjuder några som helst alternativ. Ett högpresterande (förmodligen) kort som nästan får plats i din mobiltelefon. <-- överdrift men du förstår säkert vad jag menar

Det uttalandet bevisar väl nästan att de inte är helt opartiska. Jag minns inte att det var likadant när Titan släpptes.

Titan är helt annan marknad....
^Nano är till för hardcore mITX folk? say what....

Så du menar om Titan släpps med vattenkylare och allt 12k.
Sen släpper dom Titan med 1x 6 pin bort och nerklockat och HÖGRE PRIS med luftkylare så hade folk inte reagerat?.... 7 månader SENARE...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Det hade räckt med att säga att de inte hade tillräckligt med kort att skicka för recension.
De hade inte behövt dra till med den kommentar som tråden handlar om.

Det hade blivit följdfrågor om varför de prioriterar som de gör i så fall. Jag tycker det är bra och uppfriskande med lite ärlighet, samt att de uppmärksammat att det pågår ett "Nvidia Circlejerk" hos vissa nättidningar. Jag tycker det är rätt gjort. Det är ett enormt privilegium att få handouts på det här viset och spottar man på det så får man skylla sig själv. Alla har en gräns.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Det hade blivit följdfrågor om varför de prioriterar som de gör i så fall. Jag tycker det är bra och uppfriskande med lite ärlighet, samt att de uppmärksammat att det pågår ett "Nvidia Circlejerk" hos vissa nättidningar. Jag tycker det är rätt gjort. Det är ett enormt privilegium att få handouts på det här viset och spottar man på det så får man skylla sig själv. Alla har en gräns.

Tyvärr kommer bara AMD få skiten oavsett vi vill eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK. Så vi kan nu säga hej då till de sidor som inte får AMD-kort, eller vad menar du egentligen?

Jag tror snarare det kan vara till AMD's fördel det här. Om en review av ett kort blir positiv kommer det inte väga lika tungt om de fått kortet gratis.

Der är liksom ingen lag som säger att hårdvarutillverkare måste ge prylar gratis till tidningar, utan det är en yrggdunksklubb som de skapat själva. Jag tycker att alla borde sluta ge bort hårdvara gratis. Det i sig ger orättvisa recensioner.

eh? kan ju bli ännu mer orättvisa recensioner? kul att köpa ett kort som inte fungerar som det ska? tror du recensionen kommer bli bra då? snarare sämre om man varit tvungen att köpa skiten.

och ska sweclockers sitta med 100 grafikkort på hyllan? vem ska betala det.

på vilket sätt blir det orättvisa recensioner?!?!?!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Viochee:

eh? kan ju bli ännu mer orättvisa recensioner? kul att köpa ett kort som inte fungerar som det ska? tror du recensionen kommer bli bra då? snarare sämre om man varit tvungen att köpa skiten.

4-WAY TITAN X Review brb 48k :3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Blockera hur? de får inte ett kort gratis. Det är inte samma sak som att de förvägras köpa ett. Det blir säkert en ännu spetsigare arikel. "AMD har inte bara mage att säka att vill vi ha ett kort får vi betala för det som vanligt folk, utan när vi recenserar det visar det sig dessutom att kortet är dåligt! *GASP!*"

Jag tror att du vet hur det fungerar, ingen testsida köper kort för att få testa, därav blir det en form av blockering.

Edit:
Att man får ett kort gratis som testsida innebär inte att man måste skriva positivt, man skal skriva sanning oavsett om det är positivt eller negativt och man skal ta upp alla saker inte bara det som passar tillverkaren.

Permalänk
Avstängd

Det är säkert bullshit p.g.a andra orsaker som slut på kort men är ett riktigt problem för dom flesta tester på nätet är sponsrad av nvidia - amd - intel - whatever där spel plockas medvetet ut för att passa den ena aktören och drivrutiner och diverse vrids för att få kort att framstå i dåliga dagar och man vinner marknadsandelar med skitsnack men är en snårig djungel där korten har olika styrkor drivrutiner och förutsättningar att få bra resultat men skulle behövas en rejäl städning på nätets testare och någon lösning så allt når en ärligare nivå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tyvärr kommer bara AMD få skiten oavsett vi vill eller inte.

Som sagt, från vem? Folk som redan hatar dem eller nättidningar som redan hatar dem?

Skrivet av Viochee:

Det händer att det är fel på ex som tidningar får gratis också. Det är inget konstigt.

Ja allstå har man en utgift är det rätt grundläggande att man måste täcka den posten med en inkomst. Det gäller alla företag, och jag förstår inte hur det blev mitt eller hårdvarutillverkarnas ansvar att det fixar sig. Om nättidningar var självskrivna vinstmaskiner så skulle väl varenda en ha en nättidning.

Frågan är snarare vad AMD tjänar på att ge ett kort till en tidning när de vet att de kommer få negativ publicitet. Jag hade garanterat inte gjort det kan jag säga. Fick jag fingret av en nättidning skulle jag ge fingret tillbaka.

Visa signatur

Permalänk

Ni är ju snurriga de flesta av er.
Helt rätt av AMD. Det här är ingen demokrati utan business och marknadsföring.