Permalänk
Medlem

i5a utan överklockning?

Vilken i5 processor borde jag sikta på att köpa om jag inte tänkt att överklocka den?funkar 4690k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snippix:

Vilken i5 processor borde jag sikta på att köpa om jag inte tänkt att överklocka den?funkar 4690k?

Rätt onödigt att köpa en (K) modell då de är upplåsta för att bli överklockade. Sikta istället på en utan (K):et, det blir dessutom billigare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8446768/2015-09-07

Detta är vad du behöver

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snippix:

Vilken i5 processor borde jag sikta på att köpa om jag inte tänkt att överklocka den?funkar 4690k?

En Xeon är ett bra alternativ i såna fall, några hundringar mer än 4690k, men får i stort sett en icke k-modell's i7a.

Permalänk
Medlem

@kronwalled:

ok, men om jag inte överklockar en K modell typ 4690 och jämför den med den tidigare länkade , hur mycket skiljer dem åt?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Snippix:

@kronwalled:

ok, men om jag inte överklockar en K modell typ 4690 och jämför den med den tidigare länkade , hur mycket skiljer dem åt?

Beror på vad du ska använda datorn till det.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

@phoenixdisciple:

spela wow haha

men är det inte bättre o köpa en 4690k ifall man någon gång i framtiden kanske ska överklocka då? jag menar det skiljer knappt något i pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snippix:

@phoenixdisciple:

spela wow haha

men är det inte bättre o köpa en 4690k ifall man någon gång i framtiden kanske ska överklocka då? jag menar det skiljer knappt något i pris?

Klart du ska klocka

Fast vad har du för moderkort idag, eller ska du köpa sådant också?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snippix:

men är det inte bättre o köpa en 4690k ifall man någon gång i framtiden kanske ska överklocka då? jag menar det skiljer knappt något i pris?

Det skiljer 59 kr mellan 4690 och 4690K enligt prisjakt, så då är det väl inte så mycket att fundera på. Det kan ju trots allt vara bra att ha möjligheten att överklocka även om du inte tänker göra det just nu, och andrahandsvärdet brukar vara bättre på K-processorer ifall du får för dig att sälja den nån gång.

Lägger man på ~300 kr så får man som sagt en Xeon E3-1231v3, som i princip är en 4790K med marginellt lägre frekvens, ingen integrerad grafik och ingen överklockning. Den kan vara ett bra val om man vet att man aldrig någonsin tänker överklocka den, men för spel så gör de extra trådarna inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Klart du ska klocka

Fast vad har du för moderkort idag, eller ska du köpa sådant också?

https://www.komplett.se/product/815074/datorutrustning/moderk...

Detta moderkortet rekommenderade någon på forumet så tänkte köpa det, litar nog åt 4970k modellen.. Kan ju bli överklockning i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snippix:

@kronwalled:

ok, men om jag inte överklockar en K modell typ 4690 och jämför den med den tidigare länkade , hur mycket skiljer dem åt?

Skrivet av Snippix:

@phoenixdisciple:

spela wow haha

men är det inte bättre o köpa en 4690k ifall man någon gång i framtiden kanske ska överklocka då? jag menar det skiljer knappt något i pris?

Xeon är bättre vid standardfrekvens, inget snack om saken, även om de flesta spel inte kan nyttja de extra trådarna i dagsläget kommer det att komma stöd för det i framtiden.

Tolkade din första post som att du inte skulle överklocka, vare sig nu eller i framtiden. Skulle du överklocka en 4690k så skulle den piska Xeon i spel i dagsläget, hur det utvecklar sig framöver, och huruvida denna processor är aktuell när Xeon får övertaget i det stora hela återstår att se. Förr eller senare kommer Xeon/i7 att vara bättre för spel.

Perost har summerat det bra ovan.

Permalänk
Hedersmedlem

Är du säker på att du inte vill överklocka bör du ju inte titta på 4690, inte sällan är den dyrare än 4690K. Då är det mycket mer logiskt att titta på 4590 eller 4460 som sparar dig 300-400 kronor. Det är klart du kan titta på Xeon men spelar du bara WoW känns det lite overkill. Dock kommer den ju ta igen i framtiden och i andra program än spel.