AMD: "Recensioner måste vara rättvisa"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tveksamt om det spelar någon roll då Fury X bara är någon centimeter större än Fury Nano.

Det är sällan det kommer komma situationer där du får plats med Fury Nano men inte med Fury X.

Och där du får plats med ett Furu x där köper man furu x? förstår fortfarande inte problemet.. ? Behöver man inte ett så litet kort varför ska man då köpa det? Är det för dyrt? köp inte det då. (tillgång/efterfrågan.. köper inga kortet så sänks nog priset om tillgången ökar)

Det riktar ju sig mot de få tillfällen där furu x är för stort.. eller att det är hårt krav på att kortet ska dra litet. Troligen är det bara ett sätt för amd att visa att dom kan göra ett litet kort som drar "lite" med bra prestanda. (får se hur bra prestandan blir sen) Utan någon egentlig tanke med sälja mycket kort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oloffn:

Vafan!? Varför ska inte företag följa demokratiska principer? Ska de få leka diktatur mitt bland oss utan motstånd?

Alltså jag tror jag smäller av! Är det en demokratisk princip att tvingas låna ut grafikkort till gnällspikar nu också??

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

@Olegh:

Det händer väl med nVidia också
Undrar om jag får + bra inlägg

Tänker främst på deras processorer där recensenter under en lång tid har behövt leta med ljus och lykta för att hitta positiva aspekter att lyfta fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Dom recensenterna kommer få tag i kort att recensera så småning om ändå.
Genom att inte skicka ut kort till dom får dom dåliga recensioner + dålig PR.

Genom att skicka ut kort till dom får dom bara dåliga recensioner.

Men nu är du ju helt ute och snurrar. Du försvarar i exemplet alltså nån som på förhand bestämt att de ska skriva en dålig recension?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Undra hur högt AMD fanboys skulle skrika om företrädare från Sydvietnam Nvidia gjorde samma sak...

Men nu är det inte det som polemiseras över utan att det har utgått ett påbud från AMD att reaktionära sidor med som "icke är rättvisa", alltså inte publicerar det AMD godkänt ska rensas ut (från listan på de som ska få recensera grafik-kort). Så talar diktaturens kreatur till varandra.

Och där kom den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det var så att AMD faktiskt kunde styra vad som skrevs så hade jag kunnat köpa det, men det går som sagt utmärkt att köpa ett kort och sedan ge en dålig recension, och AMD kan inte styra det. Censur är det heller inte frågan om då det har med statligt bestämmande av vad som får tryckas och sägas eller inte. Censur måste vara nutidens i särklass mest missförstådda och missbrukade begrepp.

Men snälla du. Fantastiskt att en del måste leka ordpolis för att försöka få diskussionspoäng. Konsekvensen blir ju en indirekt bortplockning av kritiker pga. en medveten handling. (Kanske för att de vet att kortets prestanda, med stor sannolikhet, inte kommer vara i proportion med prislappen). Därmed en handling som liknar begreppet censur. Handlingen är ju snarlik definitionen. Skulle vara naivt att tro att företag inte har makt att tysta, oavsett vad som står i ordboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Räkna ihop en månad av testade produkter och se vad det kostar.

Gör man deals med annonsören så fastnar man i den loopen som ni förespråkar, då är det helt plötsligt "gratis" produkter igen. Och hoppsan, då är man visst vinklad igen.

Recensionsex säljs aldrig bara sådär. Nätaggregat vet jag inte skickas tillbaks alls, precis som chassin. Slitage/uppackning förhindrar vidare användning. Så jäkla främmande koncept kan det inte vara?

Meninglöst att räkna ihop vad produkterna som recenserats under en månad kostar tillsammans. Den siffran säger mig ingenting då jag inte har något att ställa den i relation till. Jag måste veta vilka intäkter som har kommit in under månaden för att kunna göra en jämförelse. Att utgifterna blir stora i ögonen hos en vanlig löntagare kan kvitta! De flesta verksamheter har utgifter som folk med vanlig lön aldrig skulle kunna täcka.

Man fastnar inte i någon "loop" ifall man lånar produkter av datorbutiker. De skiter i om de säljer flest kort från AMD, nVIDIA eller någon annan. De bryr sig inte om ifall nån tillverkare skulle bli favoriserad eftersom de kan sälja från alla. Varför skulle man bli vinklad?? Det uppstår inte heller någon ny beroendeställning av att ta in produkter från de annonserande datorbutikerna eftersom man redan är beroende av deras annonspengar.

I köparens ögon är det ingen skillnad på recensions-ex eller demo-ex då de båda är lätt begagnade produkter. Demo-ex säljs hela tiden så förstår inte varför det inte skulle gå att sälja recensions-ex till nedsatt pris??

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Men nu är du ju helt ute och snurrar. Du försvarar i exemplet alltså nån som på förhand bestämt att de ska skriva en dålig recension?

Precis.. Det blir inte bra hur de än gör.

"Ge hit kortet, annars skriver vi en dålig recension", eller
"Ge hit kortet, så att vi kan skriva en dålig recension"

De kan lika gärna låta bli att skicka ut kortet och spara kostnaden för logistik, för det blir den enda riktiga skillnaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oloffn:

Men snälla du. Fantastiskt att en del måste leka ordpolis för att försöka få diskussionspoäng. Konsekvensen blir ju en indirekt bortplockning av kritiker pga. en medveten handling. (Kanske för att de vet att kortets prestanda, med stor sannolikhet, inte kommer vara i proportion med prislappen). Därmed en handling som liknar begreppet censur. Handlingen är ju snarlik definitionen. Skulle vara naivt att tro att företag inte har makt att tysta, oavsett vad som står i ordboken.

Jag tvivlar på att Olof Palme hade hållit med dig i den användningen av begreppet censur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Undra hur högt AMD fanboys skulle skrika om företrädare från Sydvietnam Nvidia gjorde samma sak...

Men nu är det inte det som polemiseras över utan att det har utgått ett påbud från AMD att reaktionära sidor med som "icke är rättvisa", alltså inte publicerar det AMD godkänt ska rensas ut (från listan på de som ska få recensera grafik-kort). Så talar diktaturens kreatur till varandra.

Källa på det fetstilta, tack.

Permalänk
Medlem

Gissar på att de flesta här hade hyllat Nvidia ifall de gjort vad AMD gör..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

I fallet med techreport skulle jag tro att http://techreport.com/review/28912/tiny-radeon-r9-nano-to-pac... har mer att göra med att de inte får nåt kort än tidigare recensioner...

Man får ju givetvis inte peka på hur AMD blåst upp sina prestandasiffror på bekostnad av kvalitet på det som man ser på skärmen.

Jag tyckte den var rätt positiv. Förutom det sista, men klart att man vill påpeka att AMD vinklat till sin fördel.

En annan teori kan vara att TechReport tycker om frametimes, vilket AMD inte är bra på. Alltså vinklas det till Nvidias fördel eller något.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oloffn:

Det är snarare så att de som använder ordet censur i sådanna här sammanhang både försöker plocka billiga poäng och är historielösa. Grafikkort har överhuvudtaget inte med demokrati eller yttrandefrihet att göra, på något sätt.

Se'n så är det ju så att det är branchen själva som kallt räknar med att få kort, det är ett konstruerat koncept som saiknar stöd i både lagar och avtal.

Att kalla det för "censur" och "diktaturfasoner" och andra barnsligheter jag läst i tråden visar bara på ett desperat försök att dra saker till extremet för att man saknar verkliga argument. Man har gjort en hel hönsfarm av en påhittad fjäder så att säga.

Om inte jag får komma hem till dig, in i ditt sovrum, klockan 3 på söndag natt, med en 100W megafon, och vråla ut mitt budkap så tycker jag att du är odemokratisk och censurerar mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Recensioner måste gå vår väg"... är AMD ens ett riktigt bolag längre?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag tror att du vet hur det fungerar, ingen testsida köper kort för att få testa, därav blir det en form av blockering.

Det där är inte sant, vissa köper för att de vill ha fler än ett kort att testa. Andra gör det för att det blivit blockade av tillverkaren. Tweaktown blev exempelvis blockerade av Nvidia och köpte egna kort som de släppte recensioner på innan Nvidias embargo tid hade löpt ut, bara för att jävlas. Lite kul tycker jag, de hade i dett fallet inga problem med att få testkort (i smyg) av andra partnertillverkare.

Såg att några av er diskutterade det där med att få testkort vs att köpa. En ny uppstartad site kan inte räkna med att få tag i gratiskort för test, så enkelt är det. I detta fallet rörde det sig dock inte om några nystartade siter, utan om AMD's noja för att få ytterliggare dåliga recensioner.

http://www.tweaktown.com/articles/4892/nvidia_s_strong_arm_ta...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Vilken jävla shitstorm det blev av en one-liner från en clown på twitter.

Sitt lugnt i båten och vänta på ett officiellt uttalande innan ni får en stroke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

"Recensioner måste gå vår väg"... är AMD ens ett riktigt bolag längre?

....Oxide gör fel.......
Får jag +bra tinlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Jag har ingen aning om hur AMD fanboys resonerar. Tycker du att det är viktigt för debatten?!?

Det har inte utgått nått jävla påbud från AMD om varken det ena eller det andra. Det har levererats en one liner på twitter från en AMD-anställd som lyder "reviews need to be fair". Resten av ditt påstående har endast uppstått i din fantasi.

(Diktaturens kreatur??? Man kommer nog ha hört om fan och hans moster också innan den här dagen är över...)

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det där är inte sant, vissa köper för att de vill ha fler än ett kort att testa. Andra gör det för att det blivit blockade av tillverkaren. Tweaktown blev exempelvis blockerade av Nvidia och köpte egna kort som de släppte recensioner på innan Nvidias embargo tid hade löpt ut, bara för att jävlas. Lite kul tycker jag, de hade i dett fallet inga problem med att få testkort (i smyg) av andra partnertillverkare.

Såg att några av er diskutterade det där med att få testkort vs att köpa. En ny uppstartad site kan inte räkna med att få tag i gratiskort för test, så enkelt är det. I detta fallet rörde det sig dock inte om några nystartade siter, utan om AMD's noja för att få ytterliggare dåliga recensioner.

Återigen huvudet på spiken. Men ingen av de som påstår att testsidor är beroende av gratiskort har förklarat hur nya sidor tillkommer.

Dessutom är det rätt självskrivet att så [/b]inte[/b] är fallet. Om jag var i direkt beroendeställning till ett företag skulle jag inte våga skriva något negativt om dem, ifall de skulle lacka ur, och det gör då att jag skulle ha noll trovärdighet som recensent, och förmodligen inte få så mycket business. Så det är rena spekulationer och i vissa fall vanföreställningar.

Hårdvarutillverkare är bolag som har som syfte att gå med vinst, inte att vara någon slags A-kassa åt testmagasin.

Visa signatur

Permalänk

Det verkar råda en slags uppfattning om att tillverkare skickar ut exemplar för testning som testarna sedan får behålla?
Vad jag förstått verkar detta inte vara normalfallet på Sweclockers för de nämner ju ofta att de måste returnera testexemplar.

Jag tycker det låter som en risk för påverkan om det skickades ut exemplar till testare som de alltid fick behålla.
Sedan kanske inte alla typer av produkter skall returneras och vissa behöver ju också ingå som referenskort för jämförelsetester. Lösningen är nog att testare har kortet till låns av företaget men att de kan ha det hos sig för framtida tester men det krävs/kan krävas tillbaka efter avslutad testning.
Det är också så jag tror det fungerar i allmänhet?

De övriga kommentarerna i denna tråd spretar lite. Jag tycker man får ha förståelse att vi har alla lite olika krav på en produkt. Vissa struntar i energiförbrukningen och ser bara till prestanda och för andra är värmeutveckling och energieffektivitet viktigt osv.
Man kan inte bli sur för att en recensent skriver väldigt "brett" och täcker alla olika områden och i sin slutanalys väger in alla dessa.
Är det något man inte tycker är så viktigt så får man använda sina små grå och vikta de olika delarna i analysen utifrån sina egna krav och preferenser.
Men det blir löjligt att idiotförklara tester för att de inte viktar saker på precis det sätt jag anser vara viktigast

Permalänk
Medlem

TechPowerUp är väl knappast anti AMD? Deras Fury review gav ju kortet 9.x med ett highly recommended. Jag kan dessutom inte hitta något som kan tolkas som AMD bashing på deras sida men jag kanske missade något.

Kan ju vara så att AMD menade att korten måste fördelas "fair"

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men var det inte om att dessa sajter jämför kort från AIB mot referenskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundagrabb:

Jag tycker det låter som en risk för påverkan om det skickades ut exemplar till testare som de alltid fick behålla.

Ta den tanken ett varv till. Det viktiga är inte om man får behålla det eller inte. Det viktiga är att få nästa kort också så att man kan upprätthålla besöken på sin sajt för det är där man tjänar pengarna. Det är inga bloggare vi pratar om. Tech-tidningarna lever i symbios med tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är ju uppenbart ett problem med vissa personer som uttryckligen skriver och skapar problemet själva, som Semiaccurates kära Charlie Demerjian

Wow, visste inte att någon "nyhetsida" kunde vara så otroligt partisk.

"If AMD’s marketing is anything its boisterous. For $290 you get a ridiculous chip, water cooling, and the ability to trade blows with similarly priced chips from Intel. Oh and a TDP more reminiscent of a subwoofer amplifier than a CPU. But here’s the kicker right; CPU performance for gaming applications hasn’t been relevant since Phenom II launched. Thus the question boils down to this: do you want to tell you friends you have an eight core, unlocked, water cooled, 5 Ghz monster or a Core i5-Somethingmeaningless? because for gaming at 1080P with a decent graphics card there’s no perceptible difference."

Kallar i5 för meaningless (och verkar ha snöat in sig på det meningslösa GHz-racet) och lyckas pricka in den upplösning där man faktiskt behöver starka kärnor med ett starkt grafikkort (om man har 120/144 Hz-skärm).

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

För mig personligen så är detta kort det mest spännande jag har sett på senare år och det pga av att mitx-chassina kan bli avsevärt mindre i volym Har ärligt talat inte förstått varför chassina måste vara så enormt stora i volym samt i de flesta fall så extremt djupa.
att flera journalister har egendomliga ögonlappar för tex gtx970 rena bedrägeri med minnet ser jag som synnerligen allvarligt.
vi lämnade tillbaka 9700-kort och har nu möjligheten att verkligen bygga mindre datorer i en uppsjö av verkligen små chassin.
företag som apple google har väl under åtskilliga år duperat marknaden...den som föder mig får fringisar är inte demokrati. googles sökmotor är för mig en gåta att folk med huvudet på plats använder. finns ju tex www.duckduckgo.com i övrigt och då folk diskutterar bilar i tråden så völjer jag att fokusera på företag med muskler som vrider och vänder till sin fördel indirekt. ämnet som diskutteras i tråden är ett demokratiproblem och det har förekommit riktigt otrevliga historier där företag inom tekniksektorn påverkar journmalister i enorm omfattning...
orkar inte sitta och skriva en uppsats men jag förstår verkligen AMD och de lipsillar som vandrar ur en konferens ska ovillkorligen bestraffas. hoppas nu att nano även kan gå helt tyst i burken vid vanlig enkel pcanvändning. där är 980 min referensram men chassina blir ju i volymer runt 23 liter som minst inte helt mindre i oin värld och då kan man lika bra använda MicroAtx istället för mitx. kommer chassin med volymer på 14-15 liter är det en estetisk framgång. Nano kan bli en enorm framgång...allt handlar inte om frames...verkligen inte.

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo, men då snackar vi om flera månadslönser i månaden bara för att köpa in grejer.

Det är sjukt orimligt. Detta har aldrig varit ett problem innan, det är inte förrän nu AMD börjar gnälla för att dom inte gillar att sidor kritiserar deras produkter. Ingen annan gnäller på detta utan tar åt sig kritiken eller försvinner som företag.

Hur ska det komma nya konkurrenter som ska testa produkter?

Teknikens Värld som testar bilar? Top Gear?

Jag vet inte i vilken värld du lever i, men det hade inte funnits någon Anandtech, Techpowerup eller Sweclockers om det varit som du vill att det ska vara.

Det blir väl inte ett trovärdighetsproblem om alla tillverkare är lika?
Swec finns och är opartiska? Anandtech? Mfl.

Det är ju uppenbart ett problem med vissa personer som uttryckligen skriver och skapar problemet själva, som Semiaccurates kära Charlie Demerjian

Vet du att han sitter SEN flera år tillbaks i styrelsen och konsult för ett INVESTERINGS företag som lägger flera miljader dollar om året i investeringar på teknik. Så när du snackar skit om honom, ta reda på vad han gör eller anmäl dig till hans "paywall" så vet du kanske bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Sen när blev det en demokratisk princip att företag inte får välja vilka de vill skicka ut gratisexemplar av sina produkter till?!?

Det är det inte. Det var ett svar på en kommentar som syftar på att företagsamhet inte är demokratiskt(vilket är helt riktigt) och pga. av det, är kritik av handlingar som denna märkliga. Allt demokratiskt är inte nerskrivet i lagar och kan bara utkrävas av oss medborgare och konsumenter. Jag tyckte mer att det var en märklig kommentar i sammanhanget. Utgår från att han också är konsument och undrar liksom vad alternativet är om man inte får kritisera marknaden? Kommentaren indikerar möjligtvis en linje om att det inte är någon idé att vara kritisk eftersom marknaden inte är demokratisk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

Vet du att han sitter SEN flera år tillbaks i styrelsen och konsult för ett INVESTERINGS företag som lägger flera miljader dollar om året i investeringar på teknik. Så när du snackar skit om honom, ta reda på vad han gör eller anmäl dig till hans "paywall" så vet du kanske bättre.

Vad spelar det för roll? Det hindrar inte honom från att snacka rappakalja.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Say know more...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahippo:

Say know more...

Insiktsfullt, jag förstår inte ens vad du menar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB