Permalänk
Medlem

Grymt kort i liten förpackning. Hade jag byggt ett prestanda monster i liten storlek så hade detta varit mitt självklara val.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Liksom andra blev jag rätt hoppfull när jag läste igenom recensionen, men när det kommer till priset har dom tryckt på lite väl mycket.
Det var ett bra beslut att köpa GTX 980 Ti ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Deras krets är mycket mer avancerad och kompaktare än nvidias för tillfället, så jag tycker prislappen är helt acceptabel. Med andra ord kanske inte prestandan är lika, men AMD har en svårare tillverkningsprocess som kanske väger upp priset.

Nu förstår jag dig inte. Varför skulle jag/vi som konsument betala högre pris för sämre prestanda pga svårare tillverkningsprocess??

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt kort när det kommer till pris, prestanda och effektbrukning.
Men lägger man sedan till formfaktor så blir blir det aningen bättre om kanske lite lustigare.

Men ska bli kul att se någon moddare få till ett extremt litet paket med bra prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Priset är för högt för att motivera användning i många mini-ITX system, och bättre alternativ finns för övriga system.
Känns inte som att produkten fyller något annat syfte än att AMD ska kunna använda GPUer som inte klarade kraven för Fury X/Fury-användning till något.

Tvärtom, så handplockar man de bästa chippen för Nano.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

@Elakekocken:

Haha
Nörden i mig kom ut med Quad Core glasögonen.

Permalänk
Medlem

Den blev som jag förutspådde då:) men den har ett saftigt pris dock:/

Grymt kort förövrigt, komprimerad kärnkraftverk.

Bravo amd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nu förstår jag dig inte. Varför skulle jag/vi som konsument betala högre pris för sämre prestanda pga svårare tillverkningsprocess??

Det skrev jag aldrig. Jag gav endast en anledning till varför priset är som det är.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Kostar som 980 TI (~7k)
Presterar som 980 (~5k)

Tyvärr men alldeles för dyrt igen AMD
Vad hände med gamla AMD som hade "liknande" kort till betydligt bättre priser än Nvidia

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Får inte tredjepartstillverkare ändra på kylaren på detta kort heller? Frekvenser får de inte ändra vad jag vet, men vad är det annars som hindrar ex sapphire att fläska på världens kylare och sälja kombinerat med typ lättläst beskrivning över hur användaren själv överklockar?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Tvärtom, så handplockar man de bästa chippen för Nano.

Synd. Istället kunde de ju gjort ett kort med prestanda som Fury(utan X) med de sämre kretsarna,
fortfarande varit kungar sett till formfaktor, sänkt priset så fler övervägt att byta, sparat de bästa
kretsarna till överklockade "Ti" varianter av FuryX, där tillverkarna själva kunnat välja kyllösning.
Tyvärr verkar det väl som att grundproblemet är för låg yield på Fiji? Förstår inte riktigt AMD:s
affärsmodell med den här serien, tyvärr.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Hur vet vi om detta är en riktig och "fair" recension? Svårt att lita på AMD recensioner nu.

Tror vi kan vara lugna. Sweclockers har ju fått låna ett kort som tydligen nättidningar ska ha gudagiven rätt till enligt vissa, så jag tror vi kan utgå ifrån att recensionen inte färgas av ogrundad bitterhet från recensenten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Får inte tredjepartstillverkare ändra på kylaren på detta kort heller? Frekvenser får de inte ändra vad jag vet, men vad är det annars som hindrar ex sapphire att fläska på världens kylare och sälja kombinerat med typ lättläst beskrivning över hur användaren själv överklockar?

Kvittar ju om man kör på vatten när det är strömbudgeten som hindrar. detta kortet kommer ju aldrig att klocka bra...
Tyvärr men lite för dyrt kort för vad det presterar. Imponerande att få så bra tryck i den storleken dock.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

För 5000kr så hade det varit ett intressant kort, men 7000kr? För de pengarna kan man få ett GTX 980 Ti som utklassar samtliga kort från AMD. Det är fan dags att AMD tar sig i kragen och släpper prisvärdiga kort. Det är inget fel på prestandan i sig, men de måste lära sig att anpassa priset bättre efter prestandan och inte titta på vad Nvidia tar för pris och försöka matcha det.

Prisvärt som 390?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En bra nischad produkt, men tyvärr inget som räddar företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kostar som 980 TI (~7k)
Presterar som 980 (~5k)

Vad hände med gamla AMD som hade "liknande" kort till betydligt bättre priser än Nvidia

Jag vet att människor är lite inskränkta här på forumet, med tanke på den låga medelåldern och diverse fanboys.
Men snälla, försök förstå, att AMD här har ett mindre "kärnkraft" till en ytterst liten storlek.

Ingen påstår att man bör välja Nano för mest prestanda per krona.
Det intressanta är storleken på kortet i förhållande till dess prestanda, hur svårt kan det vara att förstå det?

Att sen ingen eller väldigt få här på Swec vill ha ett Nano, förringar inte betydelsen av Nano.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kostar som 980 TI (~7k)
Presterar som 980 (~5k)

390 och 390x?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kostar som 980 TI (~7k)
Presterar som 980 (~5k)

den jämförelsen tyder på att du inte riktigt har förstått meningen med kortet. det är en nischad produkt riktad mot folk som vill ha maximal prestanda i litet format. vill man ha en prisvärd konkurrent till gtx 980 från amd så finns r9 390x.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Defender:

Kvittar ju om man kör på vatten när det är strömbudgeten som hindrar. detta kortet kommer ju aldrig att klocka bra...
Tyvärr men alldeles för dyrt kort för vad det presterar.

Kan visst klocka, det som sätter stop är Chippen inte strömmatningen tro mig.

Kinpins 980ti drog 1500W på LN2.

Så jo kablarna klarar långt spec.

Ja 7300kr + block 1100kr det är lite saftigt tbh.

Hade hellre köpt 970 mini med block men det är jag.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

den jämförelsen tyder på att du inte riktigt har förstått meningen med kortet. det är en nischad produkt riktad mot folk som vill ha maximal prestanda i litet format. vill man ha en prisvärd konkurrent till gtx 980 från amd så finns r9 390x.

Tack, en som har förstått och läst artikeln. GG

Permalänk

ehm

DX11
Ultra Quality mode
FX AA enabled
16x AF enabled
Hair Quality Normal (TressFX disabled)
Tessellation On
SSAO Ultra

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Synd. Istället kunde de ju gjort ett kort med prestanda som Fury(utan X) med de sämre kretsarna,
fortfarande varit kungar sett till formfaktor, sänkt priset så fler övervägt att byta, sparat de bästa
kretsarna till överklockade "Ti" varianter av FuryX, där tillverkarna själva kunnat välja kyllösning.
Tyvärr verkar det väl som att grundproblemet är för låg yield på Fiji? Förstår inte riktigt AMD:s
affärsmodell med den här serien, tyvärr.

Låter som att du bör söka jobb på AMD!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.

Permalänk
Medlem

Den avgörande frågan är ju om det finns något mini-itx låda som endast tar korta kort som är så pass överlägsen de lådor som tar fullängdskort. Det är du endast det scenariot som mottiverar det kortet och jag vet inte att det existerar en sån låda. Nån som har några förslag?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av truedesire:

Ser är andra settings va?

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

Hade du någon poäng eller? För jag förstår den inte.
(TressFX disabled)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kostar som 980 TI (~7k)
Presterar som 980 (~5k)

Det står dig helt fritt, både att köpa och montera de ovan nämnda korten i ditt mITX-chassi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

väldig skillnad på FXAA och SSAA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kan visst klocka, det som sätter stop är Chippen inte strömmatningen tro mig.

Kinpins 980ti drog 1500W på LN2.

Så jo kablarna klarar långt spec.

Ja 7300kr + block 1100kr det är lite saftigt tbh.

Hade hellre köpt 970 mini med block men det är jag.

Ja det är trist när det är hardware lock på volten, som mitt 980gtx, pallar lätt mer än 1.21V men omöjligt att få ut mer utan att voltmodda..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

@tvelander:
varför då köra med 2x SSAA som det står om det sabbar prestandan så där jäkla mycket?
det är ju inte så att guru3d kör med potatis/tomat settings direkt

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2