Apples jätteplatta Ipad Pro har 4 GB RAM

Permalänk
Melding Plague

Apples jätteplatta Ipad Pro har 4 GB RAM

I ett pressmeddelande hoppar det grodor ur munnen på Adobe, som förbigår Apple och avslöjar mängden primärminne i den nya jätteplattan Ipad Pro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Jaså, jag trodde inte det behövdes mer än 1 GiB. Safari kraschar ju aldrig på iPad 4 och laddar aldrig om några flikar så man måste skriva om hela sitt inlägg för att man ville klistra in en länk, och appar måste aldrig laddas om när man växlar mellan dem. It just works. Har Apple ljugit för oss hela tiden? #förvirrad

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Alling:

Jaså, jag trodde inte det behövdes mer än 1 GiB. Safari kraschar ju aldrig på iPad 4 och laddar aldrig om några flikar så man måste skriva om hela sitt inlägg för att man ville klistra in en länk, och appar måste aldrig laddas om när man växlar mellan dem. It just works. Har Apple ljugit för oss hela tiden? #förvirrad

Ungefär min tanke och allmänna upplevelse med

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skäggig legend

Med tanke på vad de presenterat att den kan göra förvånar det mig inte.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alling:

Jaså, jag trodde inte det behövdes mer än 1 GiB. Safari kraschar ju aldrig på iPad 4 och laddar aldrig om några flikar så man måste skriva om hela sitt inlägg för att man ville klistra in en länk, och appar måste aldrig laddas om när man växlar mellan dem. It just works. Har Apple ljugit för oss hela tiden? #förvirrad

Därför man har en Air 2

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Undrar vad som hände med alla "det behövs inte mer ram på apple, allt fungerar perfekt, totalt onödigt med mer ram på ett så optimerat OS"

Men bra att Apple hoppat på mera ram tåget dock, ser inte nackdelen att ha mer ram.

Permalänk
Medlem

Det var ju bra det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fy! Ska inte Apple förbättra användarupplevelsen istället för att lägga en massa pengar på dyr hårdvara?!

Permalänk
Medlem

Varför är det så hemligt hur mycket RAM den har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Undrar vad som hände med alla "det behövs inte mer ram på apple, allt fungerar perfekt, totalt onödigt med mer ram på ett så optimerat OS"

Men bra att Apple hoppat på mera ram tåget dock, ser inte nackdelen att ha mer ram.

Förstår inte detta tjafs med speccs.
Apple utvecklar och testar sin produkt och kommer fram till vad som funkar med deras OS.
Sen är det skitsamma om det är 1GB ram eller 1TB ram så länge det funkar.

Är det så att iPAd Pro funkar bättre med 4GB än 2GB ja då är det väl inte så konstigt att det är 4GB?
Sen finns det säkert lägen där 8GB funkar ännu bättre, men det är kanske inte värt det ur Apples perspektiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

det här är inga enorma mängder mot många bärbara datorer, men är väl över vad merparten Android-baserade mobiltelefoner och surfplattor har att erbjuda idag. här är inga enorma mängder mot många bärbara datorer, men är väl över vad merparten Android-baserade mobiltelefoner och surfplattor har att erbjuda idag.

Det här lät lite väl vinklat med tanke på hur det ser ut på marknaden. Jag tror ni menar strax över vad förra årets android-mobiler har ( 3 GB) eller kanske väl över vad andra ios-enheter har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ronnylov:

Varför är det så hemligt hur mycket RAM den har?

Är ju ett absolut genidrag från Apple, hur mycket gratisreklam får de inte genom att specifikationerna i deras produkter diskuteras / bashas / hyllas / skrivs artiklar om / ... på alla möjliga ställen? Skulle naturligtvis inte fungerar för alla, man måste ha ett visst intresse från (potentiella och existerande) kunder redan innan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Det här lät lite väl vinklat med tanke på hur det ser ut på marknaden. Jag tror ni menar strax över vad förra årets android-mobiler har ( 3 GB) eller kanske väl över vad andra ios-enheter har.

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, lät inte alls vinklat.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Förstår inte detta tjafs med speccs.
Apple utvecklar och testar sin produkt och kommer fram till vad som funkar med deras OS.
Sen är det skitsamma om det är 1GB ram eller 1TB ram så länge det funkar.

Är det så att iPAd Pro funkar bättre med 4GB än 2GB ja då är det väl inte så konstigt att det är 4GB?
Sen finns det säkert lägen där 8GB funkar ännu bättre, men det är kanske inte värt det ur Apples perspektiv.

När man köper en dyr produkt vill man att den ska fungera ett tag framöver. Apples snålande med ram i enheterna har gjort många modeller obrukbara efter några ios-uppgraderingar.
Sen kan inte os-optimeringar helt kompensera för för lite ram heller. Det märks tydligt om man likt jag är flik-hoarder vid surfande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på att dom enligt presentationen sa att man skulle kunna göra video editeringar med mera så är det väl inte konstigt att dom ökat mängden RAM . Varför det är hemligt ja det är ju en annan femma. Varför dom gjorde det när man tidigare sagt att man inte behöver det beror ju helt på att dom nu med de nya tilltänkta funktions områdena anser att det är nödvändigt. Så tröttsamt att läsa samma hat mantra om och om igen på detta forumet. Gillar ni det inte köp det inte.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Så synd att den här plattan inte kör OSX istället. Om de nu lånat så mycket från Microsoft så kan man tycka att de borde tittat på erfarenheterna från Surface RT med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Därför man har en Air 2

Har också haft en sen de kom, använder den aldrig, familjen har den för att läsa tidningen typ. Tycker platta suger för skapande, skärm/mus/tangentbord ftw!

Och on the go i fickan passar en smartphone bättre, orka släpa med ett elefantöra vart man än går

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

När man köper en dyr produkt vill man att den ska fungera ett tag framöver. Apples snålande med ram i enheterna har gjort många modeller obrukbara efter några ios-uppgraderingar.
Sen kan inte os-optimeringar helt kompensera för för lite ram heller. Det märks tydligt om man likt jag är flik-hoarder vid surfande.

Skickades från m.sweclockers.com

Apples produkter håller ganska länge för att vara inom IT. Min 4s fungerar, även om jag håller med om den är grymt seg emellanåt eftersom jag uppgraderat till iOS8. Sen om det är pga ram eller CPU/GPU, ingen aning.

Sen sa jag inte att mängden ram är optimalt för oss utan för Apple.. Varför skulle de vilja sälja något som håller i fem år? Det är inte optimalt.

Glömde vissa ord
Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Så synd att den här plattan inte kör OSX istället. Om de nu lånat så mycket från Microsoft så kan man tycka att de borde tittat på erfarenheterna från Surface RT med.

Största klagomålet på RT var ju brist på appar och att de hade desktop utan att kunna köra vanliga desktop appar. Denna har ju rätt mycket appar. Och hade den kört OSX hade den antagligen varit skitslö jämfört med den billigaste macbooken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Mja, jag tycker mer det låter som ett välplanerat PR-trick. Om Apple inte ville att infon skulle nå ut hade de inte talat om det för Adobe. Särskillt inte som Adobe fortfarande är snea på Apple för det de sa om Flash för en massa år sedan.

I övrigt är väl inte 4GB särskillt spännande när det finns laptops med 20GB.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wiinis:

Förstår inte detta tjafs med speccs.
Apple utvecklar och testar sin produkt och kommer fram till vad som funkar med deras OS.
Sen är det skitsamma om det är 1GB ram eller 1TB ram så länge det funkar.

Problemet är ju att det inte funkar med den mängd RAM som sitter i exempelvis iPad 4 och iPad Air, inte ens när de var nya. Safari (och Chrome) laddar om flikar precis hela tiden; det går knappt att hämta en länk i en ny flik utan att den flik man var i kastas ut genom fönstret. Likadant är det när man växlar mellan appar, men det försöker Apple dölja så gott det går genom att varje app har en statisk bild som visas innan dess riktiga gränssnitt laddats in. Denna bild ser i regel ut som den aktuella appen utan något innehåll, varför det för användaren inte ser fullt så illa ut som det faktiskt är.

RAM i många Apple-produkter är våldsamt underdimensionerat till en grad som inte kan vägas upp med "optimeringar" och "It just works".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Eftersom ipad pro är inriktat för företag/medicin och mycket RAM är ett krav. Läkare skulle inte gillat när apparna kraschar mitt under patient undersökning och övervakning.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av the squonk:

Har också haft en sen de kom, använder den aldrig, familjen har den för att läsa tidningen typ. Tycker platta suger för skapande, skärm/mus/tangentbord ftw!

Och on the go i fickan passar en smartphone bättre, orka släpa med ett elefantöra vart man än går

Har ingen iPad, men vet 2 air har 2GB va mest det jag ville påpeka

jag kör Surface Pro 3 med Grid dator i serrver rummet med 6 core och K2 kort så ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Apples produkter håller ganska länge för att vara inom IT. Min 4s fungerar, även om jag håller med om den är grymt seg emellanåt eftersom jag uppgraderat till iOS8. Sen om det är pga ram eller CPU/GPU, ingen aning.

Sen sa jag inte att mängden ram är optimalt för oss utan för Apple.. Varför skulle de vilja sälja något som håller i fem år? Det är inte optimalt.

Troligtvis är just ram det som begränsar 4s ( om inte Apple infört andra godtyckliga begränsningar i mjukvaran). CPU/GPU är klart tillräckligt där.
Tycker själv Samsung galaxy s2, som släpptes mellan iphone 4 och 4s fungerar mycket bättre idag än just 4sss troligtvis just för att 1GB ram räcker hyfsat till enklare användande även idag, medan 512 MB är alldeles för lite.

Det sista argumentet köper jag. De har helt klart utvecklat något som är optimerat ur företagets vinstsynpunkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Troligtvis är just ram det som begränsar 4s ( om inte Apple infört andra godtyckliga begränsningar i mjukvaran). CPU/GPU är klart tillräckligt där.
Tycker själv Samsung galaxy s2, som släpptes mellan iphone 4 och 4s fungerar mycket bättre idag än just 4sss troligtvis just för att 1GB ram räcker hyfsat till enklare användande även idag, medan 512 MB är alldeles för lite.

Det sista argumentet köper jag. De har helt klart utvecklat något som är optimerat ur företagets vinstsynpunkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte att det är just RAM som gör 4S långsam utan den långsamma enkeltrådade prestandan.
Kollar man hur mkt minne som är ledig vid lätt användning (när telefonen ändå är långsam) så är det gott och väl helt ok.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Apples produkter håller ganska länge för att vara inom IT. Min 4s fungerar, även om jag håller med om den är grymt seg emellanåt eftersom jag uppgraderat till iOS8. Sen om det är pga ram eller CPU/GPU, ingen aning.

Sen sa jag inte att mängden ram är optimalt för oss utan för Apple.. Varför skulle de vilja sälja något som håller i fem år? Det är inte optimalt.

Inte testat så mycket än, men den verkar få en bra boost med iOS 9.1 (public beta släpptes nyligen).
Känns mycket snabbare än 8/9.0 betan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Förstår inte detta tjafs med speccs.
Apple utvecklar och testar sin produkt och kommer fram till vad som funkar med deras OS.
Sen är det skitsamma om det är 1GB ram eller 1TB ram så länge det funkar.

Är det så att iPAd Pro funkar bättre med 4GB än 2GB ja då är det väl inte så konstigt att det är 4GB?
Sen finns det säkert lägen där 8GB funkar ännu bättre, men det är kanske inte värt det ur Apples perspektiv.

Såklart.
Men alla Apple extremister har alltid framhävt att det inte behövs ram för allt är så perfekt, bara på värdelösa andra icke optimerade enheter som det behövs ram på, o blabla.

Faktum är ju att folk har haft problem med refresh osv, så helt testade är inte deras produkter ur ram perspektivet.
Men dom verkar ju ha förstått detta själva och ökat ram minnet, vilket är bra.

Varför skulle dom annars öka minnet på Iphone6s ex, när det är mer resurssnålt med ios9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Största klagomålet på RT var ju brist på appar och att de hade desktop utan att kunna köra vanliga desktop appar. Denna har ju rätt mycket appar. Och hade den kört OSX hade den antagligen varit skitslö jämfört med den billigaste macbooken.

Fast nu sa Apple att paddan skulle vara snabbare än si och så många % av världens laptops. Då har de väl visserligen räknat med 20 år gamla modeller, men kommer man med fantasisiffror får man väl leverera. Och då borde iPod Pro komma med ett riktigt OS.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Gött att deras mobiler går upp ett steg, var ju inte en dag för tidigt

Köpte min S3 med 1Gb och borde tagit en med 2GB, men vist märkte också att cpu användningen är rätt hög förutom 1GB inte räcker (tack vare tinycore). Fast android L är betydligt bättre på ramhantering än 4.4, nu ligger mobilen oftast på 400/500MB konstant och inte blir slö efter par dag igång. 4.4 gjorde att jag får tömma ram varje dag eller starta om mobilen när det inte räckte.

Men åter till nyheten
Gött att ipad får mer ram äntligen. Troligen kommer det göra många glada helt klart

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Fast nu sa Apple att paddan skulle vara snabbare än si och så många % av världens laptops. Då har de väl visserligen räknat med 20 år gamla modeller, men kommer man med fantasisiffror får man väl leverera. Och då borde iPod Pro komma med ett riktigt OS.

Jag är övertygad om att OSX försvinner (i sin nuvarande form) så sakteliga och att allt samlas i IOS för att göra integreringen av produkterna än tajtare. Det har ju länge talats om att A-plattformen kan komma att användas även i "datorer" och så blir säkert fallet så fort prestandan är tillräcklig.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.