Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

ser lagen annorlunda ut om otrohet är med i bilden ? eller spelar det ingen roll anledningen till separationen ?

Otrohet är mig veterligen inget brott i Sverige nu för tiden, så borde inte påverka.

Permalänk
Medlem

Om det är så att det är 50-50 som gäller så borde du ju ändå kunna spela på att du har stått för allt och, känns ju rätt så surt att dom som köpt allt ska behöva ge bort hälften.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk

kan man inte säga man haft ett muntligt avtal?

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaMartin:

kan man inte säga man haft ett muntligt avtal?

Kan man väl. Vad händer då tror du?
Ord mot ord, vet jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

ser lagen annorlunda ut om otrohet är med i bilden ? eller spelar det ingen roll anledningen till separationen ?

Spelar ingen roll vad anledning är till att gå skilda vägar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Otrohet är mig veterligen inget brott i Sverige nu för tiden, så borde inte påverka.

behöver väl inte vara ett brott för att det ev kan påverka hur en bodelning slutar ?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Det finns en del undantag, som sagt kontakta jurist men t.ex. beroende på hur er ekonomi har varit fördelad genom åren kan detta vara av intresse:

15 § I den mån det med hänsyn särskilt till samboförhållandets längd men även till sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en sambo när samlevnaden upphör skall lämna egendom till den andra i den omfattning som följer av 12-14 §§, skall bodelningen i stället göras så att den förstnämnda sambon får behålla mer av sin egendom. Är en sambo försatt i konkurs när bodelningen skall förrättas eller finns det andra särskilda skäl att inte dela sambornas egendom, skall varje sambo behålla sin egendom som sin andel.

men i detta läge skulle jag säga att en advokat är rätt väg att gå.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

behöver väl inte vara ett brott för att det ev kan påverka hur en bodelning slutar ?

Nej men vi har i Sverige ingen moraliserade (ska inte ha) verkan när det kommer till rättsliga fall, att någon är otrogen spelar ingen roll i Svensk rätt. I vissa andra länder kan det dock spela in.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av erieri02:

Jo egentligen. Annars skulle jag ju kunna komma undan att behöva dela med min sambo. Jag kan helt enkelt vara en douche, tills hon tillslut tröttnar och hittar någon annan. Då har hon varit otrogen och jag kan få den bättre dealen. Profit

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Om det är så att det är 50-50 som gäller så borde du ju ändå kunna spela på att du har stått för allt och, känns ju rätt så surt att dom som köpt allt ska behöva ge bort hälften.

Jag fattar inte varför folk tycker det är surt?

Man kan använda sig av samboavtal för att kringå 50/50, det är ju inte så att möjligheten inte finns att allt mitt är mitt och allt ditt är ditt.

Ett förhållande går ju inte ut på att: idag äter jag oxfilé men du får bara äta mamma scans köttbullar och pulvermos.
Jag har köpt den här TV:n så jag väljer program, jag väljer film, jag väljer när jag ska spela. Du ska bara vara glad att det finns en, vill du se på tv får du köpa en egen.
Du får inte sitta i den här soffan för den har jag köpt.

Vad är det för ett förhållande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fyfan vad jag hatar tjejer som gör så.. Ni gör slut och bara för att hon är en latb..... ska hon ha hälften av de du jobbat och slitit för.. Seriöst -.- Såna människor borde fan inte få skaffa barn. Förstör allting och lever på andras bekostnad.. Ohyra -.- No offense..

Angående huset, så skulle jag nog rådfråga en Advokat.. tror de flesta advokater kan ta emot dig på en rådmöte utan kostnad.

Edit: Menar enbart inte tjejer då, finns liknande killar, vilket jag beskrev senare efter denna inlägg.. Just att tråden handlade om en tjej fick mig o skriva "tjejer".

Permalänk
Medlem

har ni skrivit ett papper innan ni flyttade in tillsammans att lägenheten är din och fått det kollat av en advokat är det ditt hus.

men borde det inte gälla också om det bara är du som står i kontraktet? är ju du som varit ansvarig då. inte hon

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Fyfan vad jag hatar tjejer som gör så.. Ni gör slut och bara för att hon är en latb..... ska hon ha hälften av de du jobbat och slitit för.. Seriöst -.- Såna människor borde fan inte få skaffa barn. Förstör allting och lever på andras bekostnad.. Ohyra -.- No offense..

Angående huset, så skulle jag nog rådfråga en Advokat.. tror de flesta advokater kan ta emot dig på en rådmöte utan kostnad.

Hoppsan, du borde kanske blunda och räkna till tio? Sambon ifråga har inte krävt något, hon har bara påpekat att hon har rätt att kräva. Dessutom är det inte alls så att hon per automatik får hälften, flera faktorer spelar in vid en bodelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Man kan använda sig av samboavtal för att kringå 50/50, det är ju inte så att möjligheten inte finns att allt mitt är mitt och allt ditt är ditt.

Ett förhållande går ju inte ut på att: idag äter jag oxfilé men du får bara äta mamma scans köttbullar och pulvermos.
Jag har köpt den här TV:n så jag väljer program, jag väljer film, jag väljer när jag ska spela. Du ska bara vara glad att det finns en, vill du se på tv får du köpa en egen.

Jo, alltså när man väl lever tillsammans ska man ju dela allt.. Liksom jag har ju vänner som kommer hem till mig o öppnar kylen o tar läsk o hela köret.. inte ska jag störa mig på de.. så de väl mer fritt än så i förhållanden.. Att skriva ett kontrakt vid köp av hus är ju bara fucked up Seriöst, de liksom redan bestämt att ni ska skilja er åt.. Man skriver inget kontrakt när man verkligen vill vara med någon.. men såklart.. det är ju en risk båda hållen..

Annars hur TS situation är så tycker jag inte att hon ska få något mer.. Han sa ju att hon inte haft inkomst från varken jobb, försäkring, a-kassa eller liknande.. så de enda hon gjort om dagarna är och slösa på TS pengar.. Så, efter ca 10år går de skilja vägar.. räcker de inte vad TS redan fått betala..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Kunde ju lika gärna en man som lämnar och inte har lagt en krona i förhållandet?????

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Hoppsan, du borde kanske blunda och räkna till tio? Sambon ifråga har inte krävt något, hon har bara påpekat att hon har rätt att kräva. Dessutom är det inte alls så att hon per automatik får hälften, flera faktorer spelar in vid en bodelning.

Jaha? Jag fick för mig att hon krävde.. men hur som helst.. ska hon inte ens få den rätten.. hon har ju levt gratis i 10år redan? Men som sagt.. hoppas TS får de fixat för jag står fortfarande för de jag sa.. Jag menar.. jag är så trött på sånt du vet och jag påpekar inte enbart tjejer.. vilket jag hoppas det inte såg ut o va.. Utan det finns ju liknande killar också.. men just såna människor som lever på andras bekostnad utan att ens någon dag tänka sig för går fram och säger att dem har rätt o kräva mer..-.- Sorry men kan fan inte smälta orättvisan.

Skrivet av xfade:

Kunde ju lika gärna en man som lämnar och inte har lagt en krona i förhållandet?????

Du var nog snabbare än mig. Läs inlägget igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Håller inte med.
Bor man tillsammans så gör man det på lika villkor. En flickvän, sambo, maka/make är inte "bara en någon" - inte en vandrande pinne, inte en dammråtta. Denna "bara en någon" älskade dig och du älskade den men sen gick det snett. Och kom nu inte med något motargument om att man visst kan älska en vandrande pinne eller dammråtta, det kan man möjligtvis om man då är åtta år och luktar kiss, i så fall. Men det är ju en övergående fas som i så fall lugnar ner sig efter några dagar.

Det är ju därför man kan om man vill skriva samboavtal eller äktenskapsförord (om man är gift) för att kringå just dom grejerna.

Personen tillåts ju nyttja huset så länge förhållandet existerar. Jag ser inte logiken i att huset plötsligt byter ägare till hälften.

Skrivet av Elakekocken:

Jag tror inte att värst många skulle vara intresserade av ett sådant förhållande, nej.
Men det vi pratar om här är ju något helt annat. Snarare så att TVn plötsligt inte ägs av dig längre för att... ja, jag fattar det fortfarande inte.

Permalänk
Medlem

Jag tänker väl lite som så om sambon inte bidragit ekonomiskt så kanske hon har lagat mat, diskat, tvättat, städat, inrett, bytt gardiner, strukit diverse tyg, putsat fönster, klippt gräsmattan.

Alla bidrar ju med något.

Har man vart tillsammans i tio år med en människa som ekonomiskt inte bidragit med något så måste ju denne ha bidragit på något annat sätt.

Hade detta varit min situation och jag märkt att min partner inte bidrog med någonting över huvud taget hade det förhållandet inte hållit i några tio år, snarare tio månader.
Att bidra till ett hushåll behöver inte enkom vara ekonomiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade svårt att föreställa mig att äganderätten kunde sättas ur spel på det här viset, men bra att veta hur sjukt det kan bli.

Jag hade antagligen demonterat min halva av huset om någon kom och konfiskerade andra halvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag tänker väl lite som så om sambon inte bidragit ekonomiskt så kanske hon har lagat mat, diskat, tvättat, städat, inrett, bytt gardiner, strukit diverse tyg, putsat fönster, klippt gräsmattan.

Alla bidrar ju med något.

Har man vart tillsammans i tio år med en människa som ekonomiskt inte bidragit med något så måste ju denne ha bidragit på något annat sätt.

Hade detta varit min situation och jag märkt att min partner inte bidrog med någonting över huvud taget hade det förhållandet inte hållit i några tio år, snarare tio månader.
Att bidra till ett hushåll behöver inte enkom vara ekonomiskt.

Så du menar att hon kanske skött hushållssysslor i utbyte mot mat och husrum? OK, varför inte.
Men sen ska hon dessutom ha ett halvt hus?! Betyder då detta att hon kommer att fortsätta städa och laga mat åt TS?

Permalänk
Medlem

Som det redan har konstaterats så är det sambolagen som gäller där hon har rätt till hälften av huset och hälften av alla ägodelar ni införskaffat tillsammans. Flyttar man gemensamt till ett boende även om den ena betalar hp samt tar lån på sig själv har sambon rätt till hälften. Helt sjukt att denna lagen finns att åberopa. Varit med om detta själv tyvärr, så kan inte annat än att lida med dig.

Min enda rekommendation från mig till dig, eftersom hon nu endast "informerat" dig om att hon är medveten om 50/50-fördelningen, är att spela med, var trevlig och sköta det snyggt. Allt för att hon skall lämna boet fredligt. Börjar du hota henne eller vara otrevlig kan hon göra det på ren djävulskap. Det är lite så vissa kvinnor fungerar. Speciellt de som är otrogna. Så bit i det sura äpplet, sköt det på snyggaste sätt och hoppas på att hon snart är ett minne blott.

För övrigt om det blir tal om stämning till tingsrätten kommer alla sms, mail, konversationer, papper, inspelningar, vittnen och liknande kunna användas emot dig. Så återigen, var j*vligt försiktigt i ditt agerande.

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Så du menar att hon kanske skött hushållssysslor i utbyte mot mat och husrum? OK, varför inte.
Men sen ska hon dessutom ha ett halvt hus?! Betyder då detta att hon kommer att fortsätta städa och laga mat åt TS?

Du vet verkligen inte vad ett samspel i ett förhållande är.

Jag orkar inte diskutera en lag jag förstår som dessutom går att kringå med samboavtal eller äktenskapsförord om man så vill.
Jag orkar inte heller förklara vad samspel är, men för dig är den ekonomiska biten helt klart viktigast, inte att du hade haft ett tio år långt förhållande av kärlek, upplevelser, stunder.

Jag förstår ditt resonemang men du ser inte helheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Off-Topic: Gör som han i Tyskland(Tror jag det var?), han delade på allt bokstavligt talat med diverse verktyg och maskiner, kanske skulle vara något?

Topic: Hoppas det löser sig på bästa sätt.

p.s Tycker det är härligt att se att det finns så många människor som hjälper till med allt möjligt här, fan fler Sweclockare borde det finnas! \o

Visa signatur

Moderkort: ROG STRIX Z390-F GAMING | CPU: i7 8700k 4.5GHZ | RAM-minnen: 32GB DDR4 | GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11GB | Nätagg: Corsair 650w | HDD: 4.4 TB

Permalänk
Skrivet av erieri02:

Nej, det är inte olagligt att vara otrogen.
Däremot så ansågs det "olämpligt" tills för cirkus tio-femton år sen (föräldrabalken.) Misstänker att det är därifrån myten kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Lång historia kort. Blev sambo 2005. Flyttade till hus med tjejen i slutet av 2006. Huset har stått på mig hela tiden och är utan lån. Nu tyckte tjejen att det var roligare med nån ny så jag sparka ut henne. Hon har påpekat att hon har rätt till hälften om hon vill. Bryr mig inte om sakerna, möbler och skit. Bara huset. Vet att sambolagen säger att man delar 50/50. Men finns det inte nån form av undantag? Vi har inga barn eller något. Och så länge vi har varit tillsammans har jag försörjt henne till 100%. Hon har inte haft 1 enda krona i inkomst. från varken jobb, a-kassa försäkring eller något överhuvudtaget.

Är det verkligen skäligt att man delar lika då? Har inget samboavtal eller nått.

Och jag vet att jag är alldeles för snäll/dum/godtrogen

Det avgörande är huruvida huset köptes för gemensamt boende eller ej. Enkelt uttryckt brukar gälla att sambolagen innebär att en bostad ingår i det gemensamma boet om den köps då du är registrerad partner/samboende. Är/var du inte samboende med din exsambo då bostaden köptes ingår den inte i det gemensamma boet.

Vill du inte förlora din bostad finns det endast en sak som gäller neka att ni var samboende vid bostadens införskaffande och neka att bostaden köptes för att fungera som gemensam bostad.

Permalänk
Medlem

Tips till alla, oavsett hur kära ni är. Avtala bort samboavtalet mellan er partner. Gör er själv en tjänst och få det på papper. Den dagen det skiter sig, är det inte kul.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Det finns ju andra "värden" än att bara betala på lånet till huset. Hon har kanske städat , diskat , tvättat, handlat mat, lagat mat, målat, tapetserat och tusen andra saker för att bidra med sitt strå till stacken?

Lagen finns för att skydda båda parter så att man inte hamnar i en beroendeställning gentemot den "starkare" parten.

Skriv avtal innan man flyttar ihop annars är det bara att bita i det sura äpplet, lära sig av läxan, och gå vidare....

Mm...
Om hon inte har haft någon inkomst alls och inte betalat en krona för nått så har hon handlat, lagat mat, målat, tapetserat med sånt som han har betalat för. Låter mer som någon typ av hemtjänst isåfall.

Hon har inte rätt till ett piss (enligt mig) utan borde stå i skuld till TS resten av livet för att han har varit så otroligt givmild!

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Skrivet av Gustav.Henrik:

Det avgörande är huruvida huset köptes för gemensamt boende eller ej. Enkelt uttryckt brukar gälla att sambolagen innebär att en bostad ingår i det gemensamma boet om den köps då du är registrerad partner/samboende. Är/var du inte samboende med din exsambo då bostaden köptes ingår den inte i det gemensamma boet.

Vill du inte förlora din bostad finns det endast en sak som gäller NEKA att ni var samboende vid bostadens införskaffande och NEKA att bostaden köptes för att fungera som gemensam bostad.

Inte sant.
Av självklara saker som att man kan träffas efter villan är köpt och avser att fortsätta sitt liv tillsammans där. Annars flyttar de ju, right

Permalänk
Medlem

Känns ju som att om hon inte har någon inkomst samtidigt som du verkar vara rätt tät så borde du ju kunna dra det betydligt längre än vad hon kan? Hon borde inte ha råd med någon vettig advokat.

Skrivet av siglolmic:

Fan va kasst att man delar 50/50 fast man inte ens är gift? Vad är anledningen och hur undviker man sånthär?

Skaffa inte tjej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Du vet verkligen inte vad ett samspel i ett förhållande är.

Jag orkar inte diskutera en lag jag förstår som dessutom går att kringå med samboavtal eller äktenskapsförord om man så vill.
Jag orkar inte heller förklara vad samspel är, men för dig är den ekonomiska biten helt klart viktigast, inte att du hade haft ett tio år långt förhållande av kärlek, upplevelser, stunder.

Jag förstår ditt resonemang men du ser inte helheten.

Fast det jag pratar om (ägarskap) har inget med livet under dom tio åren att göra. Att sambon inte skulle få sitta i soffan exempelvis är fullkomligt bisarrt. Hon får nyttja båda soffan och huset som om det vore hennes, ingen skillnad där. Jag förstår bara inte varför normalläget är att ett hus som inte va hennes plötsligt är hennes för att ett förhållande passerat. Själva förhållandet föreställer jag mig antagligen inte på något annat sätt än vad du gör.