Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Hur har huset blivit betalt? Vad jag förstår finns det inga lån?
Har ts sålt sin lägenhet och köppt huset?

Den summan av pengar har väll inte exet rätt att ta del av för det fanns innan förhålandet ?

Alla tillgångar som man har före ett förhålande ska väll räknas bort i en bo delning?
Eller har jag fel?

Du har tyvärr fel. Saker som är köpta för gemensamt brukande ska delas, oavsett hur de betalades.

Permalänk
Medlem

Till TS: Det absolut tråkigaste vore om hon kräver ut sin del av hus och annat samtidigt som hon bedöms behöva bostaden mest. Då kan du alltså tvingas flytta ut ur ditt eget hus, anlita en jurist!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Till TS: Det absolut tråkigaste vore om hon kräver ut sin del av hus och annat samtidigt som hon bedöms behöva bostaden mest. Då kan du alltså tvingas flytta ut ur ditt eget hus, anlita en jurist!

Där sammanfattade du tråden bra, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Lagen finns för att skydda i ett läge där jag t.ex. betalar mat, el, telefon och andra saker det inte blir något varaktigt kvar av och du betalar hus, bil, konsumtion och liknande. Då ska jag även enligt lagen ha en chans att få del av det vi skaffat för vår gemensamma levnad och inte stå där och ha betalt allt tråkigt och därför inte ha rätt till något. Här känns som en situation där lagen bara utnyttjas men likväl finns den där av en anledning.

Skrivet av niklasloow:

Det har hon inte, hon har rätt till det som införskaffat gemensamt för ett sambo förhållande. T.ex. lösöre eller bostad som i detta fall.
Bilar, företag och egendom införskaffad innan förhållandet är aldrig berörd av sambolagen. (Såvida det inte är gemensam egendom).

Jag respekterar att det finns lagar angående detta, även om jag inte håller med.

Det jag främst adresserade var att personen i fråga inte kunde begripa hur lagen skulle kunna uppfattas som orättvis, baserat på att man ju delar på saker i ett förhållande, medan detta handlar just om ett ickeförhållande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Nu rör inte detta mig, då jag är gift med gemensam ekonomi som självklarhet, men om TS hade suttit med 4 miljoner i lån, kunde då sambon fått halva bostaden och halva lånet? Om banken vägrar ge lån till någon som inte har inkomst menar jag så kanske bara 1 person står på lånet?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Vad exakt räknas som "gemensama" köp? Om jag leker med tanken och t.ex. bygger en fet dator, köper en rolex och lite annat med mina egna pengar medans jag är sambo med en brud. Kan hon då kräva 50% av värdet av alla mina grejer som vi sepparerar? I så fall så är det orättvist och sjukt.

Permalänk
Medlem

@VideoyGTX:
Gemensamma köp gäller saker som brukas av bägge parter, dvs som i TS fall det gemensamma boendet och dess tillhörigheter. Dina Rolexklockor, datorer etc går inte under sambolagen såvida de inte inhandlats/använts gemensamt.