Tangentbord som är både trådat och trådlöst, finns det?

Permalänk
Medlem

Tangentbord som är både trådat och trådlöst, finns det?

Tjena,

Finns det tangentbord som är både trådat och trådlöst? Ska man in i bios och göra installation av Windows så krävs ju ett trådat men utöver det så har jag mera användning av ett trådlöst. Går det att spela på så vore ju inte det helt fel heller.

Edit: om det fungerar otrådat under boot så räcker det iofs att det är otrådat

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av FlashTec:

Tjena,

Finns det tangentbord som är både trådat och trådlöst? Ska man in i bios och göra installation av Windows så krävs ju ett trådat men utöver det så har jag mera användning av ett trådlöst. Går det att spela på så vore ju inte det helt fel heller.

Jag kör trådlöst tangentbord och mus och kommer in i BIOS utan problem.
Har haft 2-3 olika märken och alla har fungerat.

Vad kör du med för tangentbord?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@NordhNet:

Just nu använder jag inget alls då jag håller på och sätter ihop en dator, har typ bara kört Laptop senaste åren. Tycker man läser lite överallt att otrådade tangentbord inte ska fungera i bios, antog att det var för att drivrutinerna inte laddas förens vid ett senare tillfälle. Är det alltså fel?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Så länge tangentbordet använder USB-ansluten mottagare är det nästan garanterat OK. Sådana tangentbord identifierar sig nämligen som USB HID mot datorn (precis som ett vanligt trådat USB-tangentbord) och behöver inga extra drivrutiner alls. Bluetooth-tangentbord tror jag dock att du får problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Så länge tangentbordet använder USB-ansluten mottagare är det nästan garanterat OK. Sådana tangentbord identifierar sig nämligen som USB HID mot datorn (precis som ett vanligt trådat USB-tangentbord) och behöver inga extra drivrutiner alls. Bluetooth-tangentbord tror jag dock att du får problem med.

Det har jag inte tänkt på men så kanske det kan vara

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Har använt trådlösa logitech tangentbord utan problem på msi uefi och asus uefi.
Dessa har varit anslutna med usb.

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Tjena,

Finns det tangentbord som är både trådat och trådlöst? Ska man in i bios och göra installation av Windows så krävs ju ett trådat men utöver det så har jag mera användning av ett trådlöst. Går det att spela på så vore ju inte det helt fel heller.

T.ex. Rapoo KX E kan användas trådlöst och trådat. Kommer inte ihåg om det fungerade trådlöst under boot.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Har använt trådlösa logitech tangentbord utan problem på msi uefi och asus uefi.
Dessa har varit anslutna med usb.

Du menar att den lilla sändaren varit usb ansluten då?

Skrivet av Tinardirith:

T.ex. Rapoo KX E kan användas trådlöst och trådat. Kommer inte ihåg om det fungerade trådlöst under boot.

Ok bra tips

Gjorde en liten ändring av första inlägget

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Bara för att vara lite säker innan köp, om det inte är Bluetooth är det sån där RF 2,4Ghz då eller?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB