Lova mig en dator som inte är seg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

stämmer inte riktigt. det finns tvåkärniga i7 men även fyrkärniga. mobil i5 motsvarar i3 på desktop - alltså tvåkärnig med ht och turbo boost. i3 är tvåkärnig med ht och ingen turbo boost.

exempel på fyrkärnig i7 - http://ark.intel.com/sv/products/87716/Intel-Core-i7-5700HQ-P...

Bärbara, inte släpbara

Nej men allvarligt, vet om 5700HQ men den finns inte i mer än släpbara datorer. Skrev inte om den då den helt enkelt inte ingår i det sortimentet TS tittar i. Där hittar man I7:or så som 5500u vanligen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Bärbara, inte släpbara

Nej men allvarligt, vet om 5700HQ men den finns inte i mer än släpbara datorer. Skrev inte om den då den helt enkelt inte ingår i det sortimentet TS tittar i. Där hittar man I7:or så som 5500u vanligen.

beror väl på vad man menar med släpbar. sitter en i7 3630qm i min och den är på 14". långt ifrån en ultrabook men släpbar är att ta i tycker jag. i ultrabook finns det givetvis endast strömsnåla varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

beror väl på vad man menar med släpbar. sitter en i7 3630qm i min och den är på 14". långt ifrån en ultrabook men släpbar är att ta i tycker jag. i ultrabook finns det givetvis endast strömsnåla varianter.

Sant.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tjock, tung, plastig, flexande chassi, dyr.

Jag köpte dator på Elgreen. Kan varmt rekommenderas. Såg ut att vara helt ny.
http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-pris-fran...

Kan även nämna att jag köpte en UX305FA till min tös. Hon älskar den. Den är snäppet sexigare än den jag köpte ovan men kostar så klart mer då den var helt ny från butiken. Går löst på ca 8000-10000 beroende på modell.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Ja och nej, Det är inget "virus" men det är kvar på iaf vissa av Lenovos datorer vid leverans. Om man kör deras uppdaterings-verktyg så tas "Superfish" bort.
Jag skulle dock alltid installera om en ny bärbar dator för att bli av med allt skräp och få en ren Windows installation.

Tyvärr har Lenovo lagt in ännu värre programvara nu som inte ens försvinner vid ominstallation:
http://www.theregister.co.uk/2015/08/12/lenovo_firmware_nasty...

Man hade trott att Lenovo lärt sig efter Superfish...

Synd på Lenovo som i övrigt gör riktigt bra datorer hårdvarumässigt. Är löjligt nöjd med min Lenovo Yoga 13" som släpptes innan alla skandaler och är ren från spyware/malware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Bärbara, inte släpbara

Nej men allvarligt, vet om 5700HQ men den finns inte i mer än släpbara datorer. Skrev inte om den då den helt enkelt inte ingår i det sortimentet TS tittar i. Där hittar man I7:or så som 5500u vanligen.

Fyrkärniga i7:or finns i datorer som väger cirka 2 kilo. TS länkade själv en som vägde 1.9 kg, så det ingår nog visst i det sortimentet.

Permalänk
Medlem

Som många varit inne på, så är det Intels Core-processorer man bör satsa på. Pentium är deras budgetprocessorer, vilka bör undvikas så långt som möjligt.

Acer från TS:
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Pentium+N3520+%...

Min Lenovo Yoga (2013):
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-3317U+%...

Min iMac ifrån 2010:
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i3+550+%40...

Sedan tror jag att Acern kan få ett nytt liv efter ominstallation samt optimering av systemet ( www.blackviper.com ). Visst är det iget fartmonster, men långt ifrån värdelös.

Använder just nu en enklare gammal laptop ifrån ElGreen, men den är fortfarande betydligt bättre än Acern med processorn ovan. För 3790:- blir en liknande er! 24GB SSD gör faktiskt underverk! Intel HD Graphics 4000 skämmer inte heller ut sig för daglig användning.
http://www.elgreen.se/en/refurbished-asus/asus-price-3000-399...

Permalänk
Medlem

Om jag ska lova en dator som absolut inte är seg så blir det nog en Clevo W230SD.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3077635
http://www.notebookcheck.net/Schenker-XMG-A305-Clevo-W230SD-N...
Med en fyrkärnig i7 och ett GTX 960M samt en SSD kommer det absolut inte vara några prestandaproblem. På grund av att det är en 13 tums laptop som bara väger 2 kilo med såpass kraftfulla komponenter så låter den dock ganska högt under belastning. (läs testet för mer information)

Permalänk

Kolla in surface pro 3. Jag har en i5a, en i3a ska nog kunna försvara sig bra med bara enklare program. Extremt mobil, helt ok tangentbord i type cover. Funkar som en surfplatta när man vill det. Jag är extremt nöjd med min. Använder den till kontorsarbete, netflix/hbo, lite foto och illustrator (men då ska du kanske inte ha i3an) och jag har med mig den överallt. Finns ett penntillbehör som ingår så du använder den också hur lätt som helst som ett anteckningsblock och kan också skriva med den i exv pdf-filer.
Det kommer snart en surface pro 4 så har ni tur så sjunker priserna på den modell som är aktuell nu inom bara ett par veckor (sagt att nya ska presenteras första v. i oktober.

Permalänk
Medlem

@Sweetlee:

Jag pratar aldrig med säljare.
Att prata med en person som har något att vinna på ditt val är, i mitt tycke, en väldigt opålitlig person.

Spelar typ ingen roll vad jag köper, kostar varan ett antal tusen så gör jag massor med förundersökningar själv innan jag bestämmer mig.

Permalänk

Låt henne köpa en Mac för 10.000 så slipper både hon och framförallt du huvudbry...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Låt henne köpa en Mac för 10.000 så slipper både hon och framförallt du huvudbry...

Skickades från m.sweclockers.com

Basmodellen av Macbook Air är inte bra.

Permalänk
Medlem

Den du köpte var då ett riktigt bottennapp, för 5k har du i princip blivit blåst. Kanske kunde gå för under 3k, men även då kan du hitta betydligt bättre beg. De som har Pentium, Celeron eller ens i3 är inte mycket att ha. Sikta alltid minst på i5.
Men en SSD kan ge en tydlig skillnad i hur den upplevs att använda.

Ett tips på en dator som är hyfsat snabb och riktigt smidig:
Kolla på Tradera efter Lenovo X1 Carbon 2015, du ser att det är 2015:s modell om processorn är en i5-5xxx.
Seg är den inte på långa vägar, även om det finns ännu snabbare varianter som dock är både större och tyngre.
Den verkar säljas rätt frekvent där, kanske kan få den för ca 7-8k. Eftersom de är årets modell är de inte direkt gamla även om de kallas beg. Det där är proffsdatorer med på-platsen garanti.

Kör sen uppgraderingen till Windows 10 och välj att inte spara något alls.

Köper man en helt ny dator från butik så är de i princip alltid fulla med skräp, men det är rätt enkelt att göra en ren installation med W10.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fufuheo:

Basmodellen av Macbook Air är inte bra.

Jag tycker den är kanonbra, och fastän jag själv har en Pro Retina och innan dess hade en vanlig Macbook Aluminium så rekommenderar jag Air (om de frågar efter en liten lätt men "snäv" budget) till alla i min kompiskrets och familj då de alltid frågar mig om råd innan de köper dator.

Permalänk

Jobbar själv på Dell, Jag kan säga direkt att XPS 13/XPS 15 är en dator för det bruket din tjej vill ha.

Snabb dator med SSD Disk + i7-5500U processor (cacheminne på 4 M, upp till 3,00 GHz

Samt en tunn

13,3-tums UltraSharp™ InfinityEdge-pekskärm med QHD+ (3 200 x 1 800 LCD

Dessutom har Dell den bästa supporten enligt mig.

Då jag vet folk som jobbar på HP/Asus/Acer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Makaveli1:

Jobbar själv på Dell, Jag kan säga direkt att XPS 13/XPS 15 är en dator för det bruket din tjej vill ha.

Snabb dator med SSD Disk + i7-5500U processor (cacheminne på 4 M, upp till 3,00 GHz

Samt en tunn

13,3-tums UltraSharp™ InfinityEdge-pekskärm med QHD+ (3 200 x 1 800 LCD

Dessutom har Dell den bästa supporten enligt mig.

Då jag vet folk som jobbar på HP/Asus/Acer.

Nog för att jag tycker att Dellen är en riktigt fin dator, speciellt med 1920x1080 skärmen, dock så måste jag fråga. Tycker du att upplevelsen med den skärm och windows skalning är rätt för en dator i den prisklassen? Sist jag testade kändes det ganska B att knappt kunna läsa vissa texter eller att säker är suddiga på en dator som kostar långt över 10.000kr..

EDIT: folk klagar på tex upplösningen på MAbook Air, men i verkligenheten visar det sig att många saker faktiskt är skarpare på den än min Surface 3 med Windows 10 skalning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Jag tycker den är kanonbra, och fastän jag själv har en Pro Retina och innan dess hade en vanlig Macbook Aluminium så rekommenderar jag Air (om de frågar efter en liten lätt men "snäv" budget) till alla i min kompiskrets och familj då de alltid frågar mig om råd innan de köper dator.

För att förtydliga syftade jag på basmodellen. Den man får för 10000:-.
4 GB RAM är redan för lite i flera fall. Det kommer defentivt göra datorn "seg" om några år, om den inte redan är det. Sen är 128 GB lagring som inte går att uppgradera också på tok för lite.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fufuheo:

För att förtydliga syftade jag på basmodellen. Den man får för 10000:-.
4 GB RAM är redan för lite i flera fall. Det kommer defentivt göra datorn "seg" om några år, om den inte redan är det. Sen är 128 GB lagring som inte går att uppgradera också på tok för lite.

Det är lätt att sitta och säga det, men man måste kolla efter vad användaren har för behov. I många fall är det en lämpligare dator än en med 8gb och 256gb SSD. Har man bara lite excelfiler så uppskattar man design, lätthet och framför allt oslagbar batteritid mer. Detta är dock min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det är lätt att sitta och säga det, men man måste kolla efter vad användaren har för behov. I många fall är det en lämpligare dator än en med 8gb och 256gb SSD.

Har själv "bara" 4GB och 128GB SSD i min hybriddator och det har aldrig gett mig några problem. Windows använder 15GB, så det ger mig i runda slängar 100GB till annat. Film, musik och annat onödigt har jag på SD-kort och USB-diskar.

Klarar man sig inte med 4GB och 128GB vid normalt användande, så borde man nog optimera sitt system lite mer Visst finns det tillfällen då det verkligen krävs mer RAM och hårddisk, men inte i fallet trådskaparen efterfrågade en dator till.

@fufuheo
Vad behöver du själv alla resurser till? Antar att du aldrig suttit med 2MB RAM och 52MB hårddisk i en dator Den datorn gick även utmärkt att surfa på nätet med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetlee:

Hej!
Ännu en gång vänder jag mig till er på Sweclockers i hopp om att få hjälp vid val av laptops.
För ett år sedan skulle jag bestämma dator till min tjej, jag hade tittat igenom allt och hittat den perfekta. Den fanns ej på lager tyvärr och fick istället hjälp av ett rövhål på netonet som tyckte datorn jag skriver från nu skulle vara minst lika bra, fel!

Den fryser,hänger sig är allmänt långsam. Jag skäms över att jag på något sätt är ansvarig till detta skitköp.
Vi ska nu köpa en ny dator till henne. Denna gång får det inte bli fel!

Budgeten är 10.000 då hon hotar med att köpa en Mac om jag inte kommer på något som lever upp till hennes förväntningar.
Jag säger att hennes budget egentligen kan ligga på ..6000? Hon vill ha en dator som hon ska ta med sig till och från plugget, kunna använda sig av webläsare samt word samtidigt utan att det hänger sig. Sen gillar hon surfa som allmänt, något enklare spel kanske.

Min åsikt är att detta är inte svårt att leva upp till, men efter det senaste köpet på 5000 så litar jag bara på medmänniskor som sweclockers, och inte netonet t ex

Tack

Låt henne köpa en macBook Air som jobb, skriv, plugg är den otroligt bra..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Ska hon ha den som pluggdator och hon vill ha en macbook air. Då är en Macbook Air perfekt för henne.

Jag förstår inte varför du ser det som ett "hot" som du uttrycker dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Låt henne köpa en macBook Air som jobb, skriv, plugg är den otroligt bra..

edit: varför inte den nya 12" macbook.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaevel:

Ska hon ha den som pluggdator och hon vill ha en macbook air. Då är en Macbook Air perfekt för henne.

Jag förstår inte varför du ser det som ett "hot" som du uttrycker dig.

Macofobi är lika verkligt som homofobi. Rädsla från ovetande slutar aldrig att förvåna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det är lätt att sitta och säga det, men man måste kolla efter vad användaren har för behov. I många fall är det en lämpligare dator än en med 8gb och 256gb SSD. Har man bara lite excelfiler så uppskattar man design, lätthet och framför allt oslagbar batteritid mer. Detta är dock min åsikt.

Om man också installerar windows 3.1 på datorn, så fungerar det säkert utmärkt. Operativsystem (särskilt OSX på senare tid) har blivit mer och mer krävande och jag ser ingen anledning till att den utvecklingen inte skulle fortsätta. 4GB kan mycket väl fungera bra i början, men med nya OSX uppdateringar som gör operativsystemet mer minneskrävande så kommer den efter ett tag kännas "seg". Det är väldigt många som sitter på äldre hårdvara som upplever att allt går mycket långsammare efter att de har uppdaterat OSX, läs recensionerna för OS X Yosemite till exempel. 4GB räcker idag, men det är tveksamt om det kommer att vara så särskilt länge till.

Skrivet av walkir:

Har själv "bara" 4GB och 128GB SSD i min hybriddator och det har aldrig gett mig några problem. Windows använder 15GB, så det ger mig i runda slängar 100GB till annat. Film, musik och annat onödigt har jag på SD-kort och USB-diskar.

Klarar man sig inte med 4GB och 128GB vid normalt användande, så borde man nog optimera sitt system lite mer Visst finns det tillfällen då det verkligen krävs mer RAM och hårddisk, men inte i fallet trådskaparen efterfrågade en dator till.

@fufuheo
Vad behöver du själv alla resurser till? Antar att du aldrig suttit med 2MB RAM och 52MB hårddisk i en dator Den datorn gick även utmärkt att surfa på nätet med

Om man bara surfar på sidor från 90-talet går det säkert utmärkt, nu så brukar de flesta sidor vara lite mer krävande än då. Men du får gärna skicka en video på när du laddar hela www.aftonbladet.se på en dator med 2MB RAM.

Jag undrar vad du menar med att "optimera sitt system". Menar du att man ska köra gamla operativsystem och program? För det är i princip det man måste göra. Det är inte särskilt kul att köra Yosemite på en Mac med 2GB ram idag. Hur kommer det vara med 4 GB RAM om två år då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

edit: varför inte den nya 12" macbook.

Förmodligen för att den kostar 14495:- istället för 9990:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Jag undrar vad du menar med att "optimera sitt system". Menar du att man ska köra gamla operativsystem och program? För det är i princip det man måste göra. Det är inte särskilt kul att köra Yosemite på en Mac med 2GB ram idag. Hur kommer det vara med 4 GB RAM om två år då?

Jag har 12GB på min dator med Yosemite, men kör utan problem Windows 7 på en anan dator med 2GB RAM.

Menar givetvis att man stänger av services i Windows, ser till att använda mindre resurskrävande program, samt inte kör fler program än nödvändigt i bakgrunden. Byte av webbläsare samt antivirus kan vara andra enkla sätt att snabba upp en dator.

Sedan har operativsystemen de senaste åren snarare blivit mer effektiva. Windows 10 använder färre resurser än exempelvis Windows 7. Mavericks och Yosemite gick i samma riktning jfm Lion.

Du svarade inte på vad använder datorn till? Vad gör du som kräver 16GB RAM?

Att jag tog en Amiga 500 som exempel (2MB RAM, 52MB HDD) var att visa möjligheten med ett fåtal resurser. Idag är det väldigt många som bara slänger på snabbare CPU, mer minne, större diskar utan någon direkt eftertanke.

Permalänk

Macbook Pro, Macbook Air, Dell XPS 13, HP spectre x360, Lenovo ThinkPad X1 Carbon, HP elitebook osv.

Hon verkar vill ha något efter mac standard och då måste man upp i mac-pengar.
Ingen av modellerna är inte direkt det bästa prestanda man får för pengarna men det är inte det du ska handla utan det är hållbarhet. Det är dom företag köper när dom vill det ska hålla 3år+ och fortfarande vara portabelt.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem

Jag kan starkt rekommendera Dell XPS 13, bra batteritid, portabel och snygg. Har haft MBP tidigare och kommer aldrig mer att köpa en Mac eller någon Apple produkt över huvudtaget efter hur de behandlade mig som kund.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har 12GB på min dator med Yosemite, men kör utan problem Windows 7 på en anan dator med 2GB RAM.

Fast nu diskuterar vi OS X, så Windows är ganska irrelevant.

Skrivet av walkir:

Menar givetvis att man stänger av services i Windows, ser till att använda mindre resurskrävande program, samt inte kör fler program än nödvändigt i bakgrunden. Byte av webbläsare samt antivirus kan vara andra enkla sätt att snabba upp en dator.

Återigen diskuterar vi OSX. De flesta macar har inte ett antivirusprogram. Vilken webbläsare ska man byta till?

Skrivet av walkir:

Sedan har operativsystemen de senaste åren snarare blivit mer effektiva. Windows 10 använder färre resurser än exempelvis Windows 7. Mavericks och Yosemite gick i samma riktning jfm Lion.

Windows 10 använder färre resurser än Windows 7, eftersom att Microsoft har varit tvungna att optimera systemet för tablets. Om du tar och läser några av recensionerna för OSX Yosemite på App Store så ser du att väldigt många upplever att deras dator har blivit långsammare med uppgraderingen. Transparens och blur är ju inte direkt resurssnålt.

Skrivet av walkir:

Du svarade inte på vad använder datorn till? Vad gör du som kräver 16GB RAM?

Det är inte relevant för den här diskussionen, men om du väldigt gärna vill veta så kan du läsa hela signaturen. Det står nämligen där.

Skrivet av walkir:

Att jag tog en Amiga 500 som exempel (2MB RAM, 52MB HDD) var att visa möjligheten med ett fåtal resurser. Idag är det väldigt många som bara slänger på snabbare CPU, mer minne, större diskar utan någon direkt eftertanke.

Du visade absolut ingenting. Sidorna på den tiden innehöll nästan bara text och var inte i närheten av så påfrestande som hemsidor är idag.
På dig låter det som att det inte sker någon utveckling på mjukvarufronten alls. Om 5 år kommer mjukvaran vara anpassad för 5 år nyare datorer. Då kan det vara bra att man inte har köpt den absolut sämsta konfigurationen. Framför allt hemsidor har blivit mer krävande på sista tiden, och det finns ingen anledning att tro att den utvecklingen kommer att stanna av.

Permalänk
Medlem

@fufuheo
Varför började du snöa in på OS X? Trådskaparen ville ha tips en snabb laptop (som inte laggar vid normalt bruk) för att slippa köpa en Mac till flickvännen. Sedan kör jag OnyX på OS X för att just tweaka sådana saker du säger slöar ned. Det är väldigt få normala användare som bryr sig om de kör OS X eller Windows så länge de har en webbläsare och Office-programmen.

Visst sker det utveckling på mjukvarufronten, men du glömmer bort vad datorn i detta fallet ska användas till. Bara för att du kör videoredigering på _din_ dator, så betyder det inte att allt annat är värdelöst. Själv hade jag exempelvis aldrig valt en dator utan IPS-panel, då jag håller på med bildredigering. Däremot behöver jag inte tvinga alla i hela världen att göra samma sak.

Frågan är om vi inte redan skrämt bort trådskaparen...