Regeringen vill ha in programmering på schemat i grundskolan

Permalänk
Melding Plague

Regeringen vill ha in programmering på schemat i grundskolan

För att Sverige som it-nation ska hänga med i den globala utvecklingen får Skolverket i uppdrag av regeringen att ta fram en nationell it-strategi, för att bland annat införa programmering i kurs- och läroplanerna för grundskolan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter utmärkt. Vi behöver att programmering flyttar från specifika teknikutbildningar och kommer in exempelvis i naturprogrammet eller ännu hellre redan i hög- eller mellanstadiet.

Att ha sett en if-sats, while-loop och for-loop är inte kärnfysik, det ligger om något mer i tiden än exempelvis träslöjd.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

låter bra, känns som fler personer borde få grundlgi utbildning inom detta

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Det hade varit ännu bättre om man hade gjort en reform som innebär att eleverna kan läsa, skriva och räkna och lite engelska, när de slutar grundskolan, men det hade nog varit mycket dyrare. Kan de bara det så lär de sig programmering, om det behövs. Det finns egentligen ingenting inlärningsmässigt som blir bättre av att man börjar med programmeringen i tidig ålder, men det kan vara rätt kul att göra det. Själv skrev jag mina första program på 70-talet, som 8 åring.

Permalänk

Kod som valbart tredje språk absolut, men tror inte att det är för alla. Precis på samma sett som alla inte är intresserade av att läsa Spanska, Franska etc.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det finns egentligen ingenting inlärningsmässigt som blir bättre av att man börjar med programmeringen i tidig ålder, men det kan vara rätt kul att göra det. Själv skrev jag mina första program på 70-talet, som 8 åring.

Jag håller inte med. Som liten trodde jag det var nästan "magiskt" att göra datorprogram själv, var inte medveten om hur jag skulle sätta igång eller vad jag skulle leta efter. Framförallt kändes det helt utanför vad unga jag skulle kunna klara av.

Jag tror det finns gott om elever som skulle behöva "tvingas" att se programmering för att förstå att det är något som de själva kan hantera, intresseras av och bygga vidare på.

Med din inställning kan man ju sträcka sig hela vägen och säga att allt man behöver lära sig i skolan är att läsa svenska, resten kan man lära sig själv därifrån.

Många ämnen handlar inte om att man ska lära sig och bli fullärd, utan man ska se att ämnet finns, få en förståelse för grunderna och ha känt på vad det innebär att hålla på med det. Därifrån är det nämligen så mycket lättare att bygga ett eget intresse eller förstärka sina kunskaper på fritiden.

Just därför pekade jag i mitt första inlägg på att det skulle vara bra om fler hade fått se programmering i sin simplaste form, en hello world, en if-sats, while-loop och for-loop. Det blir så mycket kortare steg att själv ge sig ut på google och se hur man skriver hello world i ett annat språk eller hur man kan använda sin while-loop för att skriva ut bokstäver istället för att addera heltal, när man sett att det finns och lärt sig vad saker heter.

Annars blir utgångspunkten att man måste ha ett mer renodlat datorintresse med (mer insatta) datorintresserade vänner man kan fråga eller att man på något annat sätt redan dragits åt det hållet. Jag tror tyvärr inte det är tillräckligt effektivt, om vi vill få fler elever att ta sig in på marknaden med programmeringskunskaper.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Vilken bra idé. Den svenska skolan klarar ju redan av att undervisa i de andra ämnena så bra. Varför inte slänga in ett ämne till :^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Kod som valbart tredje språk absolut, men tror inte att det är för alla. Precis på samma sett som alla inte är intresserade av att läsa Spanska, Franska etc.

Det går att säga om alla ämnen...
Utifrån hur skolan fungerar idag tycker jag det är bra att introducera för alla elever så de får en chans att se det och inte bli förskräckta när de väl måste använda det i arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det hade varit ännu bättre om man hade gjort en reform som innebär att eleverna kan läsa, skriva och räkna och lite engelska, när de slutar grundskolan, men det hade nog varit mycket dyrare. Kan de bara det så lär de sig programmering, om det behövs. Det finns egentligen ingenting inlärningsmässigt som blir bättre av att man börjar med programmeringen i tidig ålder, men det kan vara rätt kul att göra det. Själv skrev jag mina första program på 70-talet, som 8 åring.

Jag tror faktiskt att det kan få barnen att lära sig hur man löser problem själva istället för att fråga andra, hur man tacklar problem som uppstår och sedan vad som ledde till det. Jag hoppas att dom lyckas bra med denna initiativet .

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Kod som valbart tredje språk absolut, men tror inte att det är för alla. Precis på samma sett som alla inte är intresserade av att läsa Spanska, Franska etc.

sant, men att lära ut vad folk är intresserade av är ju inte direkt grundskolans syfte. tvinga de små barnen

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Kod som valbart tredje språk absolut, men tror inte att det är för alla. Precis på samma sett som alla inte är intresserade av att läsa Spanska, Franska etc.

Hade inte blivit många ämnen om man bara skulle läst det man var intresserad av på grundskolan

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja se uppgifter som bevisar att vi nu skulle ligga så långt efter när det gäller IT. Vad baserar man påståendet på egentligen? Hör det titt som tätt men det räcker inte för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Vilken bra idé. Den svenska skolan klarar ju redan av att undervisa i de andra ämnena så bra. Varför inte slänga in ett ämne till :^)

Så med andra ord anser du att vi bör reducera antalet ämnen tills alla får godkänt?
Ibland kan man inte titta på genomsnitt, man måste se att det också finns skolor som klarar sig bra och fråga sig hur man ska förbättra i dem och vad man ska ha för målvision där.

Det finns många skolor med problem, men det är knappast antalet ämnen som är problemet. Och jag är väldigt skeptisk till att en reducering av antalet ämnen skulle lösa situationen, åtminstone på grundskolenivå. På gymnasienivå finns det en hel del skräp som lagts till, men jag antar att det inte är vad du syftar på?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
99:e percentilen

Viktig frågeställning: ett vanligt, verkligt språk (t ex Java) eller all out pseudokod?

Man skulle kunna argumentera för pseudokod för att kunskaperna ska vara relevanta även om språk x försvinner eller man måste arbeta i ett annat språk. Men jag tror ändå på ett verkligt språk, för jag tror att det viktiga är att lära sig alla metakunskaper som krävs för att faktiskt kunna skapa även ett mycket simpelt körbart program: "Var skriver man in koden?" Jag tror att det viktiga är att man förstår hur man praktiskt påbörjar, kompilerar och kör sitt program snarare än teori om paradigmer och algoritmdesign.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag tror detta kan vara bra oavsett om man tänker jobba inom IT eller inte. En allt större del av de tjänster vårt samhälle använder är ju realiserade med programmering. Jag tror att det är positivt om allmänheten får titta lite under huven och iallafall få något hum om byggstenarna till det digitala ekosystemet.

Sen som många säger, främjar det nog logiskt tänkande och problemlösning.

Permalänk
Medlem

tycker det är en bra idé. sverige behöver mer logiskt tänk, just nu är det bara matten som är det och där failar ju sverige ganska mycket tydligen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Så med andra ord anser du att vi bör reducera antalet ämnen tills alla får godkänt?
Ibland kan man inte titta på genomsnitt, man måste se att det också finns skolor som klarar sig bra och fråga sig hur man ska förbättra i dem och vad man ska ha för målvision där.

Det finns många skolor med problem, men det är knappast antalet ämnen som är problemet. Och jag är väldigt skeptisk till att en reducering av antalet ämnen skulle lösa situationen, åtminstone på grundskolenivå. På gymnasienivå finns det en hel del skräp som lagts till, men jag antar att det inte är vad du syftar på?

Vem har sagt någonting om att reducera antalet ämnen? Jag påpekade bara att man inte kan öka antalet ämnen i skolan om de nuvarande inte fungerar.

Du snackar om mål. Det är väl ganska dumt att sätta upp nya högre mål om man inte i första hand klarar av de ursprungliga målen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

tycker det är en bra idé. sverige behöver mer logiskt tänk, just nu är det bara matten som är det och där failar ju sverige ganska mycket tydligen

Vilket i så fall betyder att de kommer faila med programeringen också eftersom en del programmering behöver mattematisk kunskap också.

Permalänk
Medlem

Sååååå vanliga lärare skall alltså lära sig programmera? lycka till hahahaha

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det hade varit ännu bättre om man hade gjort en reform som innebär att eleverna kan läsa, skriva och räkna och lite engelska, när de slutar grundskolan, men det hade nog varit mycket dyrare. Kan de bara det så lär de sig programmering, om det behövs. Det finns egentligen ingenting inlärningsmässigt som blir bättre av att man börjar med programmeringen i tidig ålder, men det kan vara rätt kul att göra det. Själv skrev jag mina första program på 70-talet, som 8 åring.

Även om skolan här i Sverige inte är den bästa så är det väl sällan du stöter på barn som inte kan läsa/skriva/räkna och andra språk när e är klara med grundskolan?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Mycket lovande detta. Att programmeringskunskaper men även mer inom IT kommer bli viktigt i framtiden är ganska tydligt. Jag önskar att området prioriterats mer när jag själv gick i skolan, för att få läsa programmering behövde man läsa väldigt mycket matematik, och då var det dessutom först på gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Vilken bra idé. Den svenska skolan klarar ju redan av att undervisa i de andra ämnena så bra. Varför inte slänga in ett ämne till :^)

Det är inte lärarna det är fel på, undervisning och noll disciplin går inte ihop.

Önskar att programmering fanns som tillval när man gick i högstadiet, de hade precis fått in datorer då (Compis tror jag de hette).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Vilket i så fall betyder att de kommer faila med programeringen också eftersom en del programmering behöver matematisk kunskap också.

Du behöver matematik för att lösa programmeringsproblem visst, men många problem kan lösas med väldigt enkel matematik som t ex bara plus och minus, sedan så använder du programmeringen för att öka ditt logiska tänkande och därav bli bättre på matematik vilket i sun tur leder till att du kan lösa svårare problem i programmering vilket i sin tur leder till ännu bättre logiska kunskaper. Det blir ett hjul som snurrar kunskaper frammåt.

What a time to be alive.

Permalänk
Medlem

Detta låter självklart bra i teorin, men vem ska lära ut programmering till grundskoleelever i praktiken? Det är inte direkt något som ingår i dagens lärarutbildningar. Min erfarenhet av programmeringskurserna på gymnasietiden var att programmeringslärarna är programmerare som inte klarar av att få något "bättre" jobb och därmed har bristande kunskaper, vilket gör att det hela blir allt annat än engagerande. De enda i min gymnasieklass som valde att fortsätta med högskolestudier inom programmering m.m. hade sedan tidigare fritidsintresse kring detta.

Dessutom bidrar detta till att fler grundskolor börjar med "en dator per elev", vilket även det är bra i teorin, men i verkligheten leder till att fokus hamnar på allt annat än studier.

Permalänk
Medlem

Tror det skulle vara bra för många att få prova programmering innan gymnasiet och tror också det skulle rädda många från att välja ett IT-intriktat program med bla. programmering bara för att man i högstadiet gillar att spela datorspel. Programmering är som bekant väldigt få som gillar då det närmast kan jämföras med att lära sig ett språk ur en helt annan språkgrupp likt ryska eller japanska och har väldigt lite att göra med det allmänna datorintresset.

Permalänk
Medlem

Kommer det vara samma språk för alla? Det lär ju bli c++ eller java i så fall.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Det borde gjorts för länge sedan men skönt att det händer något nu i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Kommer det vara samma språk för alla? Det lär ju bli c++ eller java i så fall.

Att lära ut programmering i grundskolan är nog inte riktat mot att de faktiskt ska bli programmerare som kan skriva perfekta klasser i c++, utan är nog riktat mer mot att elverna ska lära sig kunna tänka logiskt och byta ner problem till delproblem, vilket i sin tur leder till bättre kunskaper inom bland annat matematik och fysik. Så jag skulle gissa att språket skulle vara väldigt enkelt som t ex python eller liknande.

Permalänk
Medlem

Mycket vettigt. Mer fokus på ämnen som faktiskt är relevanta idag så som programmering, generell datorkunskap.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av difi:

Programmering är som bekant väldigt få som gillar då det närmast kan jämföras med att lära sig ett språk ur en helt annan språkgrupp likt ryska eller japanska och har väldigt lite att göra med det allmänna datorintresset.

Den jämförelsen blir lite haltande eftersom att programmering som ämne är mycket större än de språk man kan uttrycka lösningar i. (Det finns f.ö. inget som förhindrar dig från att "programmera" på svenska, du behöver bara en tolk som förstår och kan utföra dina instruktioner (andra personer som talar svenska)). I grund och botten handlar det inte om att "skriva kod", utan om logiskt tänkande och att lära sig formulera och lösa problem.

Visa signatur

Abstractions all the way down.