Problem efter byte av glas till Iphone 5s

Permalänk
Medlem

Problem efter byte av glas till Iphone 5s

Hej.
Lämnade igår in min telefon för att byta skärmens spruckna glas på ovankant på telefonen.
En timme senare fick ja tillbaka telefonen och allt var bra.

Märkte ganska snabbt dock att min hemknapp med fingerläsare inte längre reagerade och kändes på samma sätt som förut.
Den reagerar inte likadant som förut samt själva fingertrycksavläsningen fungerar inte längre och det går heller inte längre att aktivera den i inställningarna.
Åkte i morse tillbaka och pratade med en kille på plats. Han svarade att det är ganska vanligt att detta händer när man byter just glaset. Det var heller inget han tänkte stå för förstod jag det som eftersom han menade på att det hände titt som tätt.
Utan att argumentera allt för mycket åkte ja därifrån för att se om jag på nätet kunde söka lite information om detta.
Hittar dock inget så jag ställer frågan här om någon hört talas om detta.

Känns inte riktigt som det är jag som skall betala en förut fullt fungerade hemknapp som jag mer personligheten tror gött sönder vid bytet pga oaktsamhet av personalen.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en oseriös firma. Om de inte satt ihop telefonen korrekt igen eller haft sönder den i monteringen, borde de rimligtvis själva stå för kostnaden att byta ut hemknappen: Jag skulle stå på mig.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@Triton242: För att inte fingeravtryck ska komma på avvägar så är fingeravtrycksläsaren ihopparad med din processor och de kommunicerar krypterat. Det går bara att utföra kopplingen mellan en sensor och en processor hos en auktoriserad verkstad som har tillgång att programmera om din A6 CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

@Triton242: För att inte fingeravtryck ska komma på avvägar så är fingeravtrycksläsaren ihopparad med din processor och de kommunicerar krypterat. Det går bara att utföra kopplingen mellan en sensor och en processor hos en auktoriserad verkstad som har tillgång att programmera om din A6 CPU.

Då känns det ju alltså som att detta är något man bör informera om vid byte av skärm om man inte är auktoriserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

@Triton242: För att inte fingeravtryck ska komma på avvägar så är fingeravtrycksläsaren ihopparad med din processor och de kommunicerar krypterat. Det går bara att utföra kopplingen mellan en sensor och en processor hos en auktoriserad verkstad som har tillgång att programmera om din A6 CPU.

Ok. Du menar att om knappen går sönder så telefonen till till Apple reparatör för att få fingertrycken att fungera igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hej.
Lämnade igår in min telefon för att byta skärmens spruckna glas på ovankant på telefonen.
En timme senare fick ja tillbaka telefonen och allt var bra.

Märkte ganska snabbt dock att min hemknapp med fingerläsare inte längre reagerade och kändes på samma sätt som förut.
Den reagerar inte likadant som förut samt själva fingertrycksavläsningen fungerar inte längre och det går heller inte längre att aktivera den i inställningarna.
Åkte i morse tillbaka och pratade med en kille på plats. Han svarade att det är ganska vanligt att detta händer när man byter just glaset. Det var heller inget han tänkte stå för förstod jag det som eftersom han menade på att det hände titt som tätt.
Utan att argumentera allt för mycket åkte ja därifrån för att se om jag på nätet kunde söka lite information om detta.
Hittar dock inget så jag ställer frågan här om någon hört talas om detta.

Känns inte riktigt som det är jag som skall betala en förut fullt fungerade hemknapp som jag mer personligheten tror gött sönder vid bytet pga oaktsamhet av personalen.

Vart lämna du in den?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Då känns det ju alltså som att detta är något man bör informera om vid byte av skärm om man inte är auktoriserad.

Ja om så är fallet och de påstår att detta är vanligt och inte tar ansvar för detta så borde de absolut ha påtalat detta innan bytet.

Skrivet av Mange75:

Vart lämna du in den?

Det berättar jag först när jag åter tagit kontakt med firman och de fortsätter att vissa ointresse för att åtgärda fel som uppkommit i samband med reparation.
Detta för att då försöka få andra människor att slippa ha att göra med oseriösa företag.
Men som sagt. De skall först få en chans och jag vill initialt försöka få information om hur detta fel kan uppkommit samt om det är vanligt och något man kanske skall kunna räkna med händer vid skärmbyte av 5S.
Själv har jag aldrig hört talas om det.

Permalänk
Hedersmedlem

5s har en kabel från touch-id/hemknappen som är kort och om man inte är försiktig när man delar på telefonen så skadas denna = ridå. Vet man vad man gör så är det inga problem alls, men man måste alltså veta hur telefonen är konstruerad och därför sära på nedre delen mycket försiktigt.

Finns massa videor om detta på youtube och andra ställen. 6an har ändrad placering av kabeln och där kan man fläka isär telefonen som en mussla på några sekunder (finns speciell tång för detta!) utan skador.

Självklart ska företaget reparera skadan utan kostnad, om telefonen fungerade vid inlämning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

5s har en kabel från touch-id/hemknappen som är kort och om man inte är försiktig när man delar på telefonen så skadas denna = ridå. Vet man vad man gör så är det inga problem alls, men man måste alltså veta hur telefonen är konstruerad och därför sära på nedre delen mycket försiktigt.

Finns massa videor om detta på youtube och andra ställen. 6an har ändrad placering av kabeln och där kan man fläka isär telefonen som en mussla på några sekunder (finns speciell tång för detta!) utan skador.

Självklart ska företaget reparera skadan utan kostnad, om telefonen fungerade vid inlämning.

Tack för ditt genomgående svar. Skall ta mig en titt på detta.

Nu blev jag tyvärr än lite mer irriterade och ganska handikappad tills detta är löst. För 10 minuter sedan slutade nämligen hemknappen helt att fungera. Dvs jag är nu ganska låst i mitt användande över helgen och troligen ett tag till.

Permalänk

Om det bara var skärmen som behövde bytas så tar Apple styvt 1200kr för det ink frakt t/r dörr till dörr.

Då är man i alla fall säker på att det blir riktigt gjort och om det ändå skulle bli nåt fel så har man mer säkerhet.

Permalänk
Medlem

Jahapp status update i denna tragiska historia som ser ut att kunna bli ett kapitel i den blivande kurslitteraturen How to Fu*ck U*p a customer.
Nu har de "reparerat" min telefon.
Hemknappen slutade ju helt fungera efter lagningen på kvällen. De tog in telefonen och "lagade" hemknappen. Mer korrekt beskrivet är att de fick igång den befintliga knappen igen. Något som i mina tankar tyder på att de lyckats göra fel från början. Dock fungerar den inte riktigt som förut, utan man måste trycka ganska hårt. Touch ID verkar de inte bry sig om alls. De beklagar att den inte fungerar men kan inget göra. De hävdar också att de inte vet om den fungerade när den lämnades in. Ett mycket intressant resonemang eftersom de uppenbarligen gjort fel första gången med just hemknappen.
De beklagar också att de inte meddelade mig om riskerna när jag lämnade in telefonen. Dvs enligt dem risken om att just touch ID kan sluta att fungera vid skärmbyte. De verkar dock inte något ansvar vilja ta angeånde detta.

Jag kommer skicka ett sista mail angående detta och hoppas att de på något sätt skall lösa detta.

Permalänk
Medlem

@Triton242: Vägrar dom ta ansvar för detta så vill vi veta vilket företag det är.
Samt att du berättar för dom att du tänker berätta det för oss och hur allt har gått till. Det är en stor kundbas här på Sweclockers dom kan missa.

Hur är det med Apple i Sverige, vore inte dom tacksamma om en berättar sådant här för dom?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur är det med Apple i Sverige, vore inte dom tacksamma om en berättar sådant här för dom?

Tror inte Apple bryr sig inte för fem öre om att små oseriösa företag byter skärmar. De tycker nog bara det är skönt, de slipper ju bekosta garantiärenden, garantin är ju helt förverkad så fort någon tredjepart är inne och rotar i telefonen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Triton242: Vägrar dom ta ansvar för detta så vill vi veta vilket företag det är.
Samt att du berättar för dom att du tänker berätta det för oss och hur allt har gått till. Det är en stor kundbas här på Sweclockers dom kan missa.

Hur är det med Apple i Sverige, vore inte dom tacksamma om en berättar sådant här för dom?

Ja det är klart att ni får veta då.
Tror inte Apple bryr sig nämnvärt eftersom de inte är Apple certifierade.

Permalänk
Medlem

Fix MY Phone heter firman iafall. Närmare bestämt i Kista gallerian.

Kan vara värt att nämna så slipper ni andra gå på en nit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Fix MY Phone heter firman iafall. Närmare bestämt i Kista gallerian.

Kan vara värt att nämna så slipper ni andra gå på en nit.

Jäkla tråkigt.

Jag lämnade in min Ipad för glasbyte vilket inte gick så bra, så för att göra en lång historia kort; jag fick en "ny" Ipad.
Inget tjafs, ingen extra kostnad, jag krävde det inte ens - det är bra service!

En gång är visserligen ingen gång, så för vad det är värt rekommenderar jag EE Mobil på Folkkungagatan.

Jag ska nu be dem byta skalet på min Iphone 5:a och går det också bra så kommer jag låta min rekommendation stå kvar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har goda erfarenheter av Iphonereparation, de finns på flera ställen i stan!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd

Ursäkta halvt OT. Nåt måste ju vara riktigt galet när det finns serviceverkstäder för Apple i varenda stad och de flesta tycks ha bra lönsamhet dessutom. En sån telefon skulle inte jag vilja köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jfqvist: Om du kollar på Bredbandskollens mätningar för 2015 så har iOS 590 000 mätningar av totalt 1 010 000 mätningar, så det finns mycket enheter i omlopp.

Inte konstigt då att många som sabbar sina dyra enheter försöker att få de fixade för mindre än vad de auktoriserade verkstäderna erbjuder. Att göra sådana arbeten med billiga kina-delar för en mindre peng är nog lukrativt, speciellt eftersom det enda man behöver är lite billig utrustning och delar på lager, en bänk, en dator och länk till iFixit.

Det säger nog inte så mycket om kvaliteten på Apples produkter som du antyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Ursäkta halvt OT. Nåt måste ju vara riktigt galet när det finns serviceverkstäder för Apple i varenda stad och de flesta tycks ha bra lönsamhet dessutom. En sån telefon skulle inte jag vilja köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj. Det där var kanske det minst genomtänkta inlägget jag läst på en tag.
Det har nämligen absolut ingenting med tråden att göra. Jag tror också att det är ett direkt felaktigt påstående med tanke på att de flesta serviceverkstäder lagar de flesta typ av telefoner och inte bara Apples produkter.
Så i framtiden kan du väl innan du svarar i en tråd försöka se om det du skriver har relevansens till ämnet samt att det kan finnas något av substans i det.

Permalänk
Medlem

@Triton242: Ja precis, man kan inte byta knappen utan att en auktoriserad verkstad parar de igen. Eftersom man inte kan göra detta så tvivlar jag på att piratdelar har fingeravtrycksläsare över huvud taget. Antagligen har de sabbat knappen och bytt den utan att säga något till dig. Jag skulle ligga på ordentligt, skriftligt. Hota med det som går. Har du någon som kan vittna om att TouchID fungerade innan de fick in den?

Permalänk
Medlem

Det ska ju inte göras nån åverkan på knappen vid bytet, de måste ha skadat den. Se här hur man byter skärmen, knappen ska ju bara flyttas över.

https://www.ifixit.com/Guide/iPhone+5s+Display+Assembly+Repla...

Stå på dig, verkstaden har gjort fel och ska stå för detta!

Dessutom står det inget på hemsidan om knappen: http://fixmyphone.se/apple/laga_iPhone-5-5C-5S/iphone_5s_disp...

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070