Permalänk
Medlem

Vinna något på fiber?

Har som bäst fullt godkända 100 mbit/s in i huset via Com Hem-kabel. På datorerna via wifi ligger det vanligen på 30-50 mbit/s. (På Macen får jag ibland maximala 100 mbit/s via wifi, troligen för att Mac står nära router och har nätverkskort som kan kommunicera med 5g-wifi.)

Men min fråga är: Skulle jag ha något att vinna på att dra in Telia Öppen Fiber? I hastighet, i stabilitet?

Permalänk
Medlem

Fiber är framtiden, det ger lägre latenser mer stabilitet samt så kommer man inte heller behöva byta fiber ledningen utan bara mottagare/sändare.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Fiber är framtiden, lägre ping, nästan oändlig kapasitet "med dagens mått/behov", högre valmöjligheter "isp vid öppen fiber"
Billigare iaf för mig får det inkopplat runt årsskiftet.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Rekordmedlem

Nya fibernätet är tekniskt sett minst gjorda för Gbit och de är stabila och har låg latens och lång hållbarhet, har du idag bra uppkoppling och inte behöver högre kapacitet är det svårare att välja men fiber är helt klart mer framtidssäkert.
Har du synpunkter på wifi så ska du vara medveten om att det har absolut inget med din uppkoppling att göra utan är ett rent lanproblem.
Är det billigt att ansluta fiber så gör det, är det ett erbjudande som kommer att försvinna så anslut direkt.
Är det så att du när som helst kan välja att ansluta fiber så vänta i stället tills ett verkligt behov finns och satsa i stället på att bygga seriös wifi om det är det du har problem med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att fiber är framtiden, det står i Telias reklambroschyrer:)

Men jag är intresserad av konkreta fördelar. Skulle hastigheten förbättras på wifi-anslutna datorer jämfört med det jag har idag?

Permalänk
Medlem

Fiber har inte Comhem lagget. Ez.

@Blander: Det som förbättras är i huvudsak latens samt stabilitet. Fördelen med fiber kan därför sägas vara minimal eller enorm beroende på behov. Sedan kan man säga hur mycket man vill om 'futureproof' men det är enligt mig ett ganska svagt säljargument, då det säkert finns bättre saker när väl kabelnätet (Comhem) inte är tillräkligt snabbt.

Har flera vänner som bytt på grund av att de inte klarar av att Comhem lagget gör att de förlorar en eller två rundor varje kväll på CS:GO.

Bryr du dig föga om de två FÖRST nämda så behöver du nog inte punga ut 18000 eller vad anslutningen nu kostar.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Fördelarna är väl att du slipper Comhem.
Kan få bättre peering (speciellt mot serverar i Europa). Dvs om du kan välja Telia.
Slipper att tappa prestanda på kvällar (ganska vanligt problem i Comhem hus).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blander:

Skulle hastigheten förbättras på wifi-anslutna datorer jämfört med det jag har idag?

Nja, det är ditt wifi som är flaskhalsen, den blir bara större med bättre anslutning "på andra sidan"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Fördelarna är väl att du slipper Comhem.
Kan få bättre peering (speciellt mot serverar i Europa). Dvs om du kan välja Telia.
Slipper att tappa prestanda på kvällar (ganska vanligt problem i Comhem hus).

Hade aldrig några problem med Comhem och Internet via kabel-tv. Otroligt stabilt och jämn hastighet (alltid över 100Mbit).
Nu har jag fiber via Bredbandsbolaget och det är extremt opålitligt. Känns som att BBB alltid utför service i Stockholmsområdet som stör min uppkoppling.

@Blander
Så till trådskaparen. Fungerar Comhem tillfredsställande, så är det inte säkert på att fiber gör någon större skillnad idag. Du har själv sett dina flaskhalsar via wifi och precis som hos dig, så är det enbart min Mac som ger fullt blås över wifi (mätte 110Mbps när jag hade Comhem). Idag ligger BBB långt under detta, då deras nät säger 60-100Mbit (vilket i realiteten ligger runt 75-80Mbps).

Permalänk
Skrivet av Blander:

Men jag är intresserad av konkreta fördelar. Skulle hastigheten förbättras på wifi-anslutna datorer jämfört med det jag har idag?

Nej, rätt och slätt.

EDIT: Men om du i framtiden byter din router/access-punkt skulle fiber kunna göra skillnad, samma sak om du i stället väljer att ansluta dina datorer via kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Fördelarna är väl att du slipper Comhem.
Kan få bättre peering (speciellt mot serverar i Europa). Dvs om du kan välja Telia.
Slipper att tappa prestanda på kvällar (ganska vanligt problem i Comhem hus).

Skrivet av walkir:

Hade aldrig några problem med Comhem och Internet via kabel-tv. Otroligt stabilt och jämn hastighet (alltid över 100Mbit).
Nu har jag fiber via Bredbandsbolaget och det är extremt opålitligt. Känns som att BBB alltid utför service i Stockholmsområdet som stör min uppkoppling.

Om jag fick välja idag så skulle jag inte velat byta till fiber. Va mycket mer stabilt förut. Hade Comhem i Malmö hade aldrig några problem va nere 1ggr under 2 år. Smsade kompisen så han kollade på nätet och då stod det underhåll på min adress så det blev 1 film istället sedan sova. Annars hade jag aldrig problem med ping eller hastighet, hade nästan alltid över vad jag skulle ha 100/10 hade nästan alltid 124/12 så var väldigt nöjd.

Här hade vi Tele2 100/10 och låg runt 80/9, 5ms nästan varje gång jag kollade. Nu har vi fiber från BBB 100/100 och har nu enligt bredbandskollen 108/111, 6ms så det är inget fel på det men allt annat runt om, nere för "rutinunderhåll" då och då och så har jag problem med att livestreams pausas hela tiden (twitch) som att nätet "chokar" eller ngt, hemsidor laddas slöare än förut också. Tar runt 1.5 -2 sek för en hemsida att laddas nu, förut va det typ 0.3-0.5 sek.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Nej, ditt Wi-Fi blir inte bättre av fiber. Om du får ut 100mbit via kabel så är det BARA din router/dina klienter som begränsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Om jag fick välja idag så skulle jag inte velat byta till fiber. Va mycket mer stabilt förut. Hade Comhem i Malmö hade aldrig några problem va nere 1ggr under 2 år. Smsade kompisen så han kollade på nätet och då stod det underhåll på min adress så det blev 1 film istället sedan sova. Annars hade jag aldrig problem med ping eller hastighet, hade nästan alltid över vad jag skulle ha 100/10 hade nästan alltid 124/12 så var väldigt nöjd.

Här hade vi Tele2 100/10 och låg runt 80/9, 5ms nästan varje gång jag kollade. Nu har vi fiber från BBB 100/100 och har nu enligt bredbandskollen 108/111, 6ms så det är inget fel på det men allt annat runt om, nere för "rutinunderhåll" då och då och så har jag problem med att livestreams pausas hela tiden (twitch) som att nätet "chokar" eller ngt, hemsidor laddas slöare än förut också. Tar runt 1.5 -2 sek för en hemsida att laddas nu, förut va det typ 0.3-0.5 sek.

Är inte fiberns fel, utan leverantörens. Här med fiber fungerar det jämt. Var 2 stycken gånger som nätet inte fungerat på 5 år (men strulet hände när jag flyttade till nytt lägenhetsområde dock, med samma leverantör Telia öppen fiber ) Men inte hänt sen dess, var någon box på vägen som hade hängt sig båda gångerna (kom bara till hemsidan att skaffa fiber).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Det blir inte, inom det närmaste, billigare att avvakta med att installera fiber vid ett senare tillfälle. Anslutningsavgiften blir dyrare. Men om du inte behöver mer än 100/10 mbps så blir det kanske inte en sån märkbar skillnad.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blander:

Jag förstår att fiber är framtiden, det står i Telias reklambroschyrer:)

Men jag är intresserad av konkreta fördelar. Skulle hastigheten förbättras på wifi-anslutna datorer jämfört med det jag har idag?

Nej.

Wi-fi kontakten är 100% beroende på modemet/routern som skickar wi-fi signalen. Fiber är endast en förbättring fram till uttaget.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blander:

Jag förstår att fiber är framtiden, det står i Telias reklambroschyrer:)

Men jag är intresserad av konkreta fördelar. Skulle hastigheten förbättras på wifi-anslutna datorer jämfört med det jag har idag?

Nej

Skrivet av BergEr:

Fördelarna är väl att du slipper Comhem.
Kan få bättre peering (speciellt mot serverar i Europa). Dvs om du kan välja Telia.
Slipper att tappa prestanda på kvällar (ganska vanligt problem i Comhem hus).

Är inga fel på Comhem, det du kallar "vanligt problem" är något som inte funnits så länge jag har haft dem och jag har haft Comhem i 5 år, har deras 500/50 nu och får ut 502-5012 ner & 53-58 upp med en svarstid på 4ms, så var är min prestanda förlust? Ska jag ringa supporten och efterlysa den?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Är det värt 45tusen i installation och ca 800kr i månadsavgift för 100/100 fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Fiber har inte Comhem lagget. Ez.

@Blander: Det som förbättras är i huvudsak latens samt stabilitet. Fördelen med fiber kan därför sägas vara minimal eller enorm beroende på behov. Sedan kan man säga hur mycket man vill om 'futureproof' men det är enligt mig ett ganska svagt säljargument, då det säkert finns bättre saker när väl kabelnätet (Comhem) inte är tillräkligt snabbt.

Har flera vänner som bytt på grund av att de inte klarar av att Comhem lagget gör att de förlorar en eller två rundor varje kväll på CS:GO.

Bryr du dig föga om de två FÖRST nämda så behöver du nog inte punga ut 18000 eller vad anslutningen nu kostar.

Kan du ge exempel på vad som skulle bli bättre än ljusets hastighet som fiber är? Sk när kabelmodem inte längre räcker till, jag har för mig att supporten på vårt område säger att kabelmodemens gräns ligger runt 200mbit, medan fibers gräns är nästan oändlig.

"År 2011 lyckades forskare i Danmark och Tyskland att skicka information med en hastighet av 10,2 Tbit/s i en fiber över en sträcka på 29 km. Det motsvarar innehållet på 240 dvdskivor per sekund.[4]" från wikipedia.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Är det värt 45tusen i installation och ca 800kr i månadsavgift för 100/100 fiber?

800 i månaden vad har du fått det ifrån..
För 800 kr i månaden får jag 1000/1000 och betalar nu 395 i månaden för 100/100

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Är det värt 45tusen i installation och ca 800kr i månadsavgift för 100/100 fiber?

Jag kommer betala 699kr/mån för 1000/100, iofs inte öppen fiber men långt ifrån 800kr för 100/100

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Föreningen får troligen inget bidrag av kommunen och tvingas då att ta lån. Fast avgift + lån + abonnemang landar på runt 800kr i månaden, samt en slutinstallationskostnad på ca 45tusen när allt är avbetalt.

Jag känner att det inte är värt det och funderar på att hoppa av trots att jag redan gått in med 20tusen som jag inte får tillbaka.

Tror det trådlösa/mobila hinner ikapp och ersätter fiber.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

800 i månaden vad har du fått det ifrån..
För 800 kr i månaden får jag 1000/1000 och betalar nu 395 i månaden för 100/100

Och du betalade indragningen av din fiberkabel själv förmodar jag?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Föreningen får troligen inget bidrag av kommunen och tvingas då att ta lån. Fast avgift + lån + abonnemang landar på runt 800kr i månaden, samt en slutinstallationskostnad på ca 45tusen när allt är avbetalt.

Jag känner att det inte är värt det och funderar på att hoppa av trots att jag redan gått in med 20tusen som jag inte får tillbaka.

Tror det trådlösa/mobila hinner ikapp och ersätter fiber.

Beror på vad du gör på nätet, för mig skulle jag inte klara varken data begränsningen eller instabiliteten som det blir med mobilnätet.

Tror inte ersätter fiber, utan blir ett komplement möjligen, även mobilmaster kör fiberkablar (inte alla men dom större)

Så upp till dig, men personligen skulle jag betala vad som helst (ja nästan i alla fall) för att få en stabil fiberlina.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Föreningen får troligen inget bidrag av kommunen och tvingas då att ta lån. Fast avgift + lån + abonnemang landar på runt 800kr i månaden, samt en slutinstallationskostnad på ca 45tusen när allt är avbetalt.

Jag känner att det inte är värt det och funderar på att hoppa av trots att jag redan gått in med 20tusen som jag inte får tillbaka.

Tror det trådlösa/mobila hinner ikapp och ersätter fiber.

Aha ja det förklarar kostnaden lite mer

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Aha ja det förklarar kostnaden lite mer

Här är prislista för indragning med Telia

http://www.oppenfiber.se/priser-och-villkor.html

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lassefrasse:

Föreningen får troligen inget bidrag av kommunen och tvingas då att ta lån. Fast avgift + lån + abonnemang landar på runt 800kr i månaden, samt en slutinstallationskostnad på ca 45tusen när allt är avbetalt.

Jag känner att det inte är värt det och funderar på att hoppa av trots att jag redan gått in med 20tusen som jag inte får tillbaka.

Tror det trådlösa/mobila hinner ikapp och ersätter fiber.

Du får tro vad du vill men fysikens lagar gäller för det mesta och de pekar på att radio aldrig komemr att fungera bättre än fiber till denna typ av uppgifter, tvärt om lär det krävas bra och "täta" fibernät för att kunna ansluta via radio de sista 30-50 metrarna i framtiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pinkn00b:

Fiber är framtiden, det ger lägre latenser mer stabilitet samt så kommer man inte heller behöva byta fiber ledningen utan bara mottagare/sändare.

Kan vi släppa att fiber är framtiden? Fiber är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Föreningen får troligen inget bidrag av kommunen och tvingas då att ta lån. Fast avgift + lån + abonnemang landar på runt 800kr i månaden, samt en slutinstallationskostnad på ca 45tusen när allt är avbetalt.

Jag känner att det inte är värt det och funderar på att hoppa av trots att jag redan gått in med 20tusen som jag inte får tillbaka.

Tror det trådlösa/mobila hinner ikapp och ersätter fiber.

Ja, för gratis 4g abonnemang utan MB-gräns kryllar det ju av eller ?!?!?.....

Grannbyn betalade 12k per hushåll i anslutningsavgift efter bidrag, vi är beräknade att kosta 16 - 18 utan bidrag, så med lite flyt blir det nog snarlikt deras avgift även för oss. iofs får jag gräva 25 meter långt med spade & borra ett eget hål i väggen, men resten löser dom.

Vart du får 45k ifrån vet jag inte, men det låter ju som rena skumrask-affären.

OCH vilket årtal kostar ett 100/100 abonnemang "ca 800kr"? 1992????

Grannbyn betalade 12k per hushåll, inte per skalle. Dyrt för barnfamiljer :)
Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Här är prislista för indragning med Telia

http://www.oppenfiber.se/priser-och-villkor.html

Tur man passade på att dra in fiber när erbjudandet kom..

Har Fibra som leverantör och 20 000 kostade indragning inkoppling och grävning..Nu kostar det nog över 40 000.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Är inga fel på Comhem, det du kallar "vanligt problem" är något som inte funnits så länge jag har haft dem och jag har haft Comhem i 5 år, har deras 500/50 nu och får ut 502-5012 ner & 53-58 upp med en svarstid på 4ms, så var är min prestanda förlust? Ska jag ringa supporten och efterlysa den?

Gäller för 9/10 som jag känner som har Comhem och vanligt förekommande på forum.
20:00-23:00 får de märkbar förlust.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.