nginx på linux mint 17+ mediawiki

Permalänk
Medlem

nginx på linux mint 17+ mediawiki

Hej, försöker få upp en mediawiki på localhost på min linuxmint maskin m.h.a nginx.
Är själv en total nybörjare i både linux och webbserver som nginx.

Har mediawikin foldern i /var/www/html
men när jag kör i browsern
http://localhost/mediawiki så får jag ett 403: Forbidden meddelande.
nginx har installerats korrekt men det är konfigurationen jag är helt lost i och dokumentationen på nginx hemsida är inte så himla nybörjarvänlig heller.

Hur ska jag gå tillväga för att lösa detta? Har googlat i flera timmar och följt guider som har resulterat med att man har installerat om nginx och börjat om från ruta ett. Är helt lost när det kommer till att faktiskt få upp en wiki på localhost...

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Hej,

Vad kör du för distribution? Hur nginx konfigureras kan variera en aning beroende på detta.
Du får också gärna skicka hur din konfiguration ser ut.

Error-loggen som nginx producerar bör också berätta varför du möts av forbidden-meddelandet. Kika under /var/log/nginx/error.log och se om det står någonting intressant där. En gissning vore att PHP inte är korrekt konfigurerat.

Permalänk
Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Tackar för svar men jag fick det att fungera genom att ändra lite i configen localhost.
Ändrade server name från localhost till 127.0.0.2 och då funkade det av någon anledning.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Annars kan du prova 0.0.0.0 med, då lyssnar den på allt