Permalänk
Medlem

Chromecast audio

Någon som har erfarenhet av Chromecast audio?
Fick nyss höras talas om den men har inte riktigt förstått funktionen.
Skulle det fungera att koppla den till min Naim förstärkare för att ha möjlighet att köra Spotify och styra från mobilen, eller är det bara tillför aktiva högtalare?

Permalänk
Medlem

Med följer en 3.5 kabel men optiska finns att köpa, den är inte en förstärkare endast en ljudkälla. Använd en adapter så du kan koppla in 3.5 kabeln och du kan använda den som du vill.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Så som jag uppfattat funkar det endast med wifi? Menas det att jag ej kan streama från min stationära dator som kör via kabel?

Visa signatur

AMD Athlon 3000+ @ 2.09 GHZ, 2 gb ddr Pc3200 400 Mhz, GFX 6800GT, 350 Gb HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiQuiDs:

Så som jag uppfattat funkar det endast med wifi? Menas det att jag ej kan streama från min stationära dator som kör via kabel?

Jodå, det ska gå via googles plug in till chrome.

https://chrome.google.com/webstore/detail/google-cast/boadgeo...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av adaq:

Jodå, det ska gå via googles plug in till chrome.

https://chrome.google.com/webstore/detail/google-cast/boadgeo...

Okej, men den verkar väl vara till vanliga google chrome, men kanske funkar för audio med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiQuiDs:

Okej, men den verkar väl vara till vanliga google chrome, men kanske funkar för audio med?

Enligt googles support ska den fungera med chromcast audio

https://support.google.com/chromecast/answer/6279417?hl=en

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av adaq:

Enligt googles support ska den fungera med chromcast audio

https://support.google.com/chromecast/answer/6279417?hl=en

Open Chrome Chrome.
Download and install the Google Cast extension from the Chrome Web Store (first time only).
Connect your computer and Chromecast Audio to the same wireless network.

Verkar som datorn behöver vara ansluten till trådlösa? =/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LiQuiDs:

Open Chrome Chrome.
Download and install the Google Cast extension from the Chrome Web Store (first time only).
Connect your computer and Chromecast Audio to the same wireless network.

Verkar som datorn behöver vara ansluten till trådlösa? =/

Chromecasten måste vara på trådlös. Inte datorn som castar, bara det är samma nät är det ok.

Funkade klockrent på min Chromecast Audio via min trådade dator.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Chromecasten måste vara på trådlös. Inte datorn som castar, bara det är samma nät är det ok.

Funkade klockrent på min Chromecast Audio via min trådade dator.

Ahh, då vet jag. Tack! Lägger en beställning under dagen!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LiQuiDs:

Ahh, då vet jag. Tack! Lägger en beställning under dagen!

Det ovan är snarare för initial setup. Men det fungerar imo bättre att göra med en telefon.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det ovan är snarare för initial setup. Men det fungerar imo bättre att göra med en telefon.

Ah förstår, men som det ser ut just nu så behöver man använda chrome/chrome cast-plugin för att det ska fungera streama?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LiQuiDs:

Ah förstår, men som det ser ut just nu så behöver man använda chrome/chrome cast-plugin för att det ska fungera streama?

Eller rakt i Spotify.

(Lyckades skriva om vanliga Chromecast )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur det är med DLNA? Eller måste man använda någon app? Tänkte om man vill spela upp musik som man har på t.ex NAS eller dator i nätverket.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seigmenn:

Nån som vet hur det är med DLNA? Eller måste man använda någon app? Tänkte om man vill spela upp musik som man har på t.ex NAS eller dator i nätverket.

Vet inte hur det funkar, men står såhär om enheten.

Citat:

Plus, mirror any audio from your Android phone or your laptop

For apps that are not yet Cast-enabled or music stored on your device, you can mirror audio from your Android phone or tablet to the speaker. Or, use your laptop to mirror music and audio streaming websites from the Chrome browser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vet inte hur det funkar, men står såhär om enheten.

Då verkar det ju lovande!

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Oj här blev det lite aktivitet ändå
Jag la en beställning för ett par dagar sedan så i bästa fall kanske den dyker upp idag.
Gjorde en lite chansning då den inte var speciellt dyr.
Återkommer med lite intryck när jag väl testat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Oj här blev det lite aktivitet ändå
Jag la en beställning för ett par dagar sedan så i bästa fall kanske den dyker upp idag.
Gjorde en lite chansning då den inte var speciellt dyr.
Återkommer med lite intryck när jag väl testat den.

Samma här - gick och köpte en i går för att testa (Elgiganten, avhämtning i butik funkade bra). Fick enkelt i gång den via 3,5 mm plugg in i en datorhögtalare och instruktioner från appen i Iphone. Sen drog jag ur 3,5-mm-pluggen och körde ir-spdif in i separat dac kopplad till stereon och streamade Tidal Hifi via Google Chrome från en Win7-dator.

I Google Chrome väljer man att "casta" webbflikar (det dyker upp en symbol vid menysymbolen uppe till höger) men tror att detta fortfarande är beta. Man kunde välja på tre olika streamingkvaliteter, som hette 480p, 720p och 720p + hög bitkvalitet eller liknande, alltså mer relaterat till video. Jag valde högsta. Funkade smidigt och bra, MEN! det blev tysta hack i musiken på nån tiondels sekund några gånger (är det detta som kallas drop out?). Första kom i andra låten jag lyssnade på. Oklart om det beror på avstånd till mottagare, bandbredd, betamjukvara eller nåt annat. Ska testa vidare på söndag. Men känns inte så lovande med tanke på att det var fritt fram för radiovågor mellan wifi och Cromecast.

Testade att stream Spotify från mobilappen (iphone) men hitade ingen cast-symbol att klicka på.

Wifibasstationen (man vågar ju inte säga router här inne efter att ha läst hånen i tråden "Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik", och jag vet inte vad det egentligen kallas - Telias adsl-modem/wifimojäng) var kanske åtta meter från Chromecast Audio-pucken. Satt med datorn precis intill wifimojängen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OllO:

Samma här - gick och köpte en i går för att testa (Elgiganten, avhämtning i butik funkade bra). Fick enkelt i gång den via 3,5 mm plugg in i en datorhögtalare och instruktioner från appen i Iphone. Sen drog jag ur 3,5-mm-pluggen och körde ir-spdif in i separat dac kopplad till stereon och streamade Tidal Hifi via Google Chrome från en Win7-dator.

I Google Chrome väljer man att "casta" webbflikar (det dyker upp en symbol vid menysymbolen uppe till höger) men tror att detta fortfarande är beta. Man kunde välja på tre olika streamingkvaliteter, som hette 480p, 720p och 720p + hög bitkvalitet eller liknande, alltså mer relaterat till video. Jag valde högsta. Funkade smidigt och bra, MEN! det blev tysta hack i musiken på nån tiondels sekund några gånger (är det detta som kallas drop out?). Första kom i andra låten jag lyssnade på. Oklart om det beror på avstånd till mottagare, bandbredd, betamjukvara eller nåt annat. Ska testa vidare på söndag. Men känns inte så lovande med tanke på att det var fritt fram för radiovågor mellan wifi och Cromecast.

Testade att stream Spotify från mobilappen (iphone) men hitade ingen cast-symbol att klicka på.

Har du uppdaterat Spotify? Den kommer dyka upp under "Devices Available" under Play-knappen. (Där Airplay och BT finns i appen)

Har inga problem med dropouts med min, routern jag kör med är en Asus N66U.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick min igår och har bara hunnit testa den lite snabbt!
Fungerade smidigt att koppla in.
Jag koppla in den till min Naim förstärkare med 3,5 mm pluggen.

Jag har också Telia adsl, routern står på nedervåningen och min stereo står på ovanvåningen alltså rätt så långt räckvidd mellan dom.

Jag har kört spotify från mobilen och är mycket nöjd med resultatet. Kvaliteten är bra och inga hack eller dylikt utan allt flyter på som det ska