Asus RT-AC66U + Asus PCE-AC68 problem

Permalänk

Asus RT-AC66U + Asus PCE-AC68 problem

Hej, min router är en Asus RT-AC66U och mitt nätverkskort är Asus PCE-AC68.
Mitt problem är att när jag överför filer trådlöst till min NAS går det extremt långsamt.
Det märkliga är att när jag har igång en nedladdning samtidigt går det snabbt igen.
Vad beror detta på? Jag bifogar en video som beskriver mitt problem:

Har prövat installera diverse olika versioner av drivrutiner till både routern och nätverkskortet.
Hoppas ni hittat lösningen på detta konstiga problem, annars måste jag välja något annat än ASUS i framtiden

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Vila i frid

Det där såg ut som någon form av traffic-shaping/QoS i RT-AC66U som inte pallar när du belastar routern - och som då skippar QoS. http://support.asus.com/Search/KDetail.aspx?SLanguage=en&no=A...

Inaktivera QoS i routern och prova om det blir bättre.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det där såg ut som någon form av traffic-shaping/QoS i RT-AC66U som inte pallar när du belastar routern - och som då skippar QoS. http://support.asus.com/Search/KDetail.aspx?SLanguage=en&no=A...

Inaktivera QoS i routern och prova om det blir bättre.

QoS är inte aktiverat. Har prövat med QoS på och av. Har även provat olika frekvenser på 5ghz bandet, inte för att det egentligen spelar nån roll då det inte finns några andra 5ghz routrar i mitt område. Det lustiga är att jag kan flytta filer från min NAS till datorn med full speed, men när jag flyttar filer från datorn till NASen måste jag ha igång en nedladdning för att få ut samma speed..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Vila i frid

Läs lite @ http://www.speedguide.net/downloads.php

Du nämner inte ditt operativ så du lär kika efter själv vad som kan göras för just din version.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Läs lite @ http://www.speedguide.net/downloads.php

Du nämner inte ditt operativ så du lär kika efter själv vad som kan göras för just din version.

Jag vet inte om du har missförstått problemet. Nedladdningshastigheterna är bra, det är bara när jag internt
laddar upp filer till min NAS det går långsamt (om jag inte samtidigt har igång en nedladdning, då går det snabbt igen).
Det finns bara 1 användare på nätverket. Jag har prövat med standardinställningarna på routern, samt att ändra inställningar
med samma resultat. Utan internet till routern är det samma problem.

Jag kör windows 10 x64, och för nuvarande senaste officiella firmwares från ASUS på både nätverkskort och router (har prövat äldre
firmwares också)

Jag har pratat med människor som jobbar inom IT och nätverk som aldrig hört talas om liknande problem.
Så mitt sista hopp är väl att ASUS har någon lösning på detta, annars måste jag skicka tillbaka produkterna.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

Alltså, Windows har inbyggd "smart" hantering av tcpip. Vad händer om du inaktiverar detta? Gamers brukar skruva på det för att slippa mikro-lagg och stuttering.

Om du har möjlighet att koppla in en gammal XP-burk vet du om det är din W10 dator eller router/wifi-kort som strular.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Alltså, Windows har inbyggd "smart" hantering av tcpip. Vad händer om du inaktiverar detta? Gamers brukar skruva på det för att slippa mikro-lagg och stuttering.

Om du har möjlighet att koppla in en gammal XP-burk vet du om det är din W10 dator eller router/wifi-kort som strular.

Okej, ska titta närmre på det. Kan dock tillägga att jag får runt 15MB/S i upload när jag kör på 2,4ghz. Kör jag på 5ghz får jag
under 10MB/S, men när jag sätter igång en nedladdning får jag 25MB/S. Hur kan det förklaras? Om detta inte går att fixa är
det nästan bättre att köra på 2,4ghz antar jag..

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

Finns det någon "magisk" parameter om du kikar på din WiFi-adapters inställningar i enhetshanteraren? Du kör med manuellt satt 40 MHz bandredd och tvingat till WPA2/AES i routern?

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Finns det någon "magisk" parameter om du kikar på din WiFi-adapters inställningar i enhetshanteraren? Du kör med manuellt satt 40 MHz bandredd och tvingat till WPA2/AES i routern?

Efter jag la in DD-WRT fungerar nu allt som det ska verkar det som.. Märkligt

Visa signatur