Permalänk

Problem med ström vid nybygge

Hej!

Efter hjälp härifrån beställde jag nyligen lite datorkomponenter och byggde själv ihop dem med hjälp av flera guider. När jag nu äntligen ska testa datorn är det enda som startar nätaggregatet. Fläkten går igång och den skickar ström till powerknappens led som blinkar, men inget annat, ingen bild, inget liv processorfläkt osv. Jag har dubbelkolla att moderkortets kablar sitter ordentligt, men fortfarande ingenting. Jag har försökt söka på problemet utan något bra svar så jag ställer frågan här istället. Jag har givetvis använt esd armband när jag byggt, och chassit har inbyggda distanser. Mitt bygge ser ut såhär:

Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro
Fractal Design Integra M 650W
Samsung 850-Series EVO 250GB
Corsair Carbide 200R Svart
Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM
Gigabyte GA-Z97P-D3 849 kr
Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB
Crucial 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Har någon några idéer på vad som kan vara boven? .

Permalänk
Rekordmedlem

Bra bilder på bygget är vettigt och du har väl testat att riva isär allt och montera det igen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Demontera minnesstickor samt CPU och återmontera. Kontrollera att inga pinnar i CPU-sockeln har fått någon åverkan och att minnena går ända ner och låset klickar till.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=NkuBK9jSvIE

Linus nämner vid 5:10 att det finns en m-ATX distans. Har du tagit bort den om du har installerat ett ATX moderkort?

Permalänk
Hedersmedlem

När man bygger är en viktig sak att alltid räkna hur många distanser man har på plats och ta fram lika många skruvar. Blir det skruvar över när moderkortet är monterat = fel antal distanser.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tack för tipsen, ska testa att ta isär allt och bygga ihop det igen och dubbelkolla distanser osv!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har satt i den lilla 12V kontakten (2x4 pins) brevid CPU?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk

Försökte felsöka själv, byggde om och dubbelkollade, men fortfarande ingenting. Jag bestämde mig för att lämna in den på inet där jag köpte istället och låta dem felsöka åt mig, och förhoppningsvis hitta felet. Håller tummarna för att inte moderkortet har tagit med sig resten av komponenterna i graven, eller att det rör sig om ett måndagsexemplar av Nätaggregat. Tack igen för hjälpen och förlagen!

Skickades från m.sweclockers.com