Antivirusprogram, nödvändigt?

Permalänk
Inaktiv

Ni som har köpt Malwarebytes, hur lyckades ni genomföra köpet? Jag har testat både med Paypal och mitt vanliga betalkort (bankomat-kort) men köpet misslyckas varje gång... Ja jag har pengar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lakej:

Inte använt antivirus på en herrans massa år.

Fått virus en gång och då på skoldatorn med flit.

Edit: för att försvara mig mot "men om du inte har antivirus så vet du ju inte om du har haft virus".

Varje gång jag har fått detta påpekat för mig har jag kört en virusscan och motbevisat detta. Nu har jag dock precis formaterat Windows pga hårdvarubyte så det är ingen idé.

Fast det motbevisa egentligen ingenting. Skannern lyckas bara inte hitta det som fått möjlighet att gräva sig tillräckligt djupt.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera ESET. Köpte en licens får flera år sen, och har alltid förnyat den sen dess.
Använder det både på jobbet och hemma, aldrig några konstigheter och deras "Smart Security" håller kolla på det mesta åt en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Ni som har köpt Malwarebytes, hur lyckades ni genomföra köpet? Jag har testat både med Paypal och mitt vanliga betalkort (bankomat-kort) men köpet misslyckas varje gång... Ja jag har pengar.

Jag använde ett kreditkort utan problem. Köpte en drös licenser när de hade en "rea" på livstidspremium till den modell som de kör idag med.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Jag använde ett kreditkort utan problem. Köpte en drös licenser när de hade en "rea" på livstidspremium till den modell som de kör idag med.

Finns livstidspremium kvar?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Vad fick du ge för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Sen är ju frågan om utvecklarna bakom ESET har förbättrat antivirus-motorn och att de har gjort så att programmet inte äter såpass mycket prestanda, som det gör i version 8. Programmet fick inge bra betyg alls av AV-TEST, på varken Windows 7, 8, eller 8.1. Speciellt inte på prestandan. Även om alla datorer är unika (beter sig olika, även om till exempel två datorer har samma egenskaper), så skulle jag säga att det vore smart att vänta på höstens tester av antivirus-programmet på AV-TEST.

Man ska inte gå efter utseendet, utan på det allra viktigaste i programmets insida, som jag redan har nämnt i den här tråden.

Utvecklarna brukar för övrigt försöka visa någorlunda missvisande grafer på deras officiella webbsidor för de säkerhetsprogrammen som de har skapat. Avira till exempel (avira.com/en/avira-free-antivirus > skrolla ner lite > Detection i övermenyn som dyker upp) skryter om att deras gratislösning är världens bästa, och så visar de en graf från AV-Comparatives från april i år. Om man går till just det testet för den månaden i år, så visar det ju rätt, men går man till det senaste testet, så visar det sig att Avira inte är det bästa antivirus-programmet som är gratis. Bitdefender är det antivirus-program som skyddar bäst inom realtidsskydd, gällande de antivirus-program som är gratis.

För övrigt, ESET har 98,3% i det redan nämnda testet, medan Bitdefender har 99,8% och Kaspersky har 100% (likaså Panda) för testet som gjordes under september i år.

Eset AV9 äter absolut noll av min prestanda, och processerna är låga. (Även deras smart security 9 drar mindre än bitdefender suite med stor marginal när jag testade, och då var det betan jag körde)

Provat Bitdefender security suite, det är de värsta jag provat (testat flera omgångar), 100 miljoner processer igång och den äter prestanda något fruktansvärt.
Bitdefender free AV är bättre såklart, men avskyr den versionen.

Bitdefender åker inte in fler gånger på min dator efter ha provat det så många gånger och alltid varit missnöjd.

Eset av9 märks aldrig på prestanda för mig, inte massa services som körs och håller sig bra silent med enkla exclusions som val. Allt jag vill ha.
Dom där få % extra på security klarar jag mig utan, föredrar min dator fungerande utan crap som körs.

Sen stänger jag av typ alla processer som körs i onödan, många kör väl med sina 15 Nvidia processer och 10 AV processer

Permalänk
Avstängd

Nog för att MSE är bättre än ingenting. Men då det finns så många bättre gratisalternativ idag är det bara dumt att INTE välja något av dem istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rexogamer:

Nog för att MSE är bättre än ingenting. Men då det finns så många bättre gratisalternativ idag är det bara dumt att INTE välja något av dem istället.

Så... Gratis versionerna är tillräckliga för en privatperson?

Om man kör Premium AV, ger det inte ett bättre skydd?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bonzajen:

Som just antivirusskydd så har jag fått den uppfattningen att betalprogrammen inte på något sätt skiljer sig ifrån gratisversionerna.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bonzajen:

Det du betalar för när du köper en betalversion är extrafunktioner och liknande, vissa erbjuder VPN:er och liknande t.ex. Sen har vissa gratisversioner restriktioner som att du inte kan schemalägga skanningen t.ex.

Virusdefinitionerna och sökmotorerna däremot brukar vara samma mellan gratis- och betalvarianten.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@buddaz
Nu har jag installerat både ESET Smart Security 9 och Bitdefender Internet Security 2016 på min nya bärbara dator (inte samtidigt, förstås, utan efter varann).

Det tog 3 minuter för att installera ESET, men det tog cirka 1-1½ minut att starta själva programmet. Bitdefender installerades lite segare (4 minuter), men det berodde på att installationen gjorde en snabbsökning efter sabotageprogram innan själva installationen (och därmed orsaken för en seg installation för din del... antar jag). Programmet startades på mindre än 10 sekunder.

När det kommer till antalet inställningsmöjligheter i båda programmen, så är det som vad du skrev; Bitdefender har lite inställningar i jämförelse med ESET. Sist jag testade Bitdefender Internet Security var under mina gymnasieår under början av 2000-talet, så jag minns typ ingenting av programmet, mer än att det var mycket trevligt att titta på (då var jag mycket mer utseendefixerad än vad jag är i dag). För att gå i dina skor, så gillar jag inte några av programmets gränssnitt alls. Ett fint gränssnitt för min del, ska vara stilren och inte alldeles för vit eller svart, som vad båda programmens gränssnitt är.

Om man ska gå i ett fint litet sidospår, så har Kaspersky Internet Security (oavsett version) väldigt många inställningsmöjligheter. Nästan dubbelt (lätt överdrivet) så fler än ESET Smart Security 9.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Jag har själv kört bitdefender i Windows 7. Det klarade av allt och lite till, samt att det var extremt snabbt även när man gjorde annat som kopiering eller kraftiga beräkningar. Helt klart att rekommendera. Klarar att läsa alla packade filer som zip, rar, tar, dll, cab, exe, iso,

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

All denna diskussion när en länk säger mer än tusen ord

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/

Vi vet redan at MSE är skit. Däremot visste jag inte att AhnLab var en sådan höjdare. Dom gjorde hackskyddet till maplestory vill jag minnas... (det var tider!)

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

@buddaz
Nu har jag installerat både ESET Smart Security 9 och Bitdefender Internet Security 2016 på min nya bärbara dator (inte samtidigt, förstås, utan efter varann).

Det tog 3 minuter för att installera ESET, men det tog cirka 1-1½ minut att starta själva programmet. Bitdefender installerades lite segare (4 minuter), men det berodde på att installationen gjorde en snabbsökning efter sabotageprogram innan själva installationen (och därmed orsaken för en seg installation för din del... antar jag). Programmet startades på mindre än 10 sekunder.

När det kommer till antalet inställningsmöjligheter i båda programmen, så är det som vad du skrev; Bitdefender har lite inställningar i jämförelse med ESET. Sist jag testade Bitdefender Internet Security var under mina gymnasieår under början av 2000-talet, så jag minns typ ingenting av programmet, mer än att det var mycket trevligt att titta på (då var jag mycket mer utseendefixerad än vad jag är i dag). För att gå i dina skor, så gillar jag inte några av programmets gränssnitt alls. Ett fint gränssnitt för min del, ska vara stilren och inte alldeles för vit eller svart, som vad båda programmens gränssnitt är.

Om man ska gå i ett fint litet sidospår, så har Kaspersky Internet Security (oavsett version) väldigt många inställningsmöjligheter. Nästan dubbelt (lätt överdrivet) så fler än ESET Smart Security 9.

Tror inte Eset kommer gå i från sin vita färg, gör det enkelt att se, medan inställningarna har tidigare gjorts i en extern sida där färgen är lite ljusare grå med svart text, har inte hunnit få igång v9, fick mail idag om fjärrstyrning av Eset support och jag är skeptiskt till sådant så får se vad jag gör. Bitdefender har jag fått nog av efter dem senaste versionerna jag har provat. Det som oroarmig mest är det nya bank Security eftersom sådant är så onödigt, att Eset till sist har gått i den fällan. Vad jag förstod utifrån Eset egna forum så ligger det många små förbättringar under skalet, dock som du nämner är det inte många nya så kallade funktioner. Från v7 till v8 var det Max 3 nya funktioner, botnet och program blockern introducerades i föregående version. Som jag skrev innan så är det UI:et som är den största förändringen.

KIS har jag bara provat lite hastigt och det var sådär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Tror inte Eset kommer gå i från sin vita färg, gör det enkelt att se, medan inställningarna har tidigare gjorts i en extern sida där färgen är lite ljusare grå med svart text, har inte hunnit få igång v9, fick mail idag om fjärrstyrning av Eset support och jag är skeptiskt till sådant så får se vad jag gör. Bitdefender har jag fått nog av efter dem senaste versionerna jag har provat. Det som oroarmig mest är det nya bank Security eftersom sådant är så onödigt, att Eset till sist har gått i den fällan. Vad jag förstod utifrån Eset egna forum så ligger det många små förbättringar under skalet, dock som du nämner är det inte många nya så kallade funktioner. Från v7 till v8 var det Max 3 nya funktioner, botnet och program blockern introducerades i föregående version. Som jag skrev innan så är det UI:et som är den största förändringen.

Vad syftar du på med bank security?

I övrigt har jag bara ett problem med ESET, och det är att deras verktygsvy (loggfiler, statistik osv) ibland fryser när man först går till dit.

Flyttar man rutan så stannar innehållet kvar, medans rutan följer med. Det kommer ikapp igen efter ett antal sekunder, men störande när det händer 25-50% av gångerna man är inne bland inställningarna.

Permalänk
Medlem

Ja, jag vet vad jag skrev tidigare i tråden men nu måste jag bara ge mig in i debatten och ge ett stort + för Eset's version 9.

Har precis testat Bitdefender Total Security 2016 men gick tillbaka till Eset Smart Security 9 för att jag hade problem med Bitdefender i olika program (den fastnade, program låste sig mm.). Det enda bra med den var den blixtsnabba scanningen.
Och då hade jag sökt igenom datorn med Eset och Malwarebytes innan installation av Bitdefender, så det fanns inge skit i datorn som man kunde skylla på!!
Jag tycker också att Bitdefender var märkbart långsammare än Eset vid start av datorn, öppnande av installationsfiler och vid vanligt surfande på nätet.

Fattar inte alls hur/varför Eset har fått så lågt värde i prestation i AV?

På min dator så funkar Eset bäst, snabbast, OCH då har jag testat det mesta!!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

jag har inte kört ett av sedan säkert 12-13 år tillbaka. det beror ju helt på vilka vanor man har och även till viss del kunskap. för att vara på den säkra sidan så kan man ju använda något av gratisalternativen åtminstonde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Nu syftade jag inte på att gränssnitt ska vara färgglada. Kasperskys senaste version innehåller ett ljust tema med en grön header. Programmets startsida är stilren, och om man går till exempelvis inställnings-sektionen, så byts temat till en blandning av ljust och grått, samt lite grönt. Fortfarande ljust tema och mycket stilrent. Likaså gäller för verktygs-sektionen i programmet. Jag har bifogat 3 bilder på dessa sektioner av Kaspersky Internet Security 2016.

Sen undrar jag med varför du oroar dig över funktionen som skyddar ens bankärenden? Både Bitdefender och Kaspersky har samma funktion och jag anser att det är en nödvändig funktion, då funktionen lägger på ett extra lager av skydd mot inkräktare. Kaspersky har förklarat väldigt ingående varför det här extra skyddet är väldigt rekommenderat att använda.

Det är dels därför jag älskar Kaspersky också; de beskriver allt så otroligt ingående och detaljerat, och de gör ofta olika delar av samma artikel, för att artikeln inte ska bli för lång (exempel 1 och exempel 2). Jag har aldrig sett ett datorsäkerhetsföretag skapa såhär detaljerade program och så välskrivna blogginlägg om säkerhet. Har du? Det märks på lång väg att Kaspersky verkligen brinner för det de gör, jämfört med till exempel vad ESET inte verkar göra (nu går jag i dina skor igen).

Ta en titt på bilderna och surra gärna igenom båda artiklarna (och kanske även fler - mycket mat på Securelist) och förklara sedan varför du tyckte Kasperskys program bara var sådär.

Finslipning av inlägg
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Ja, jag vet vad jag skrev tidigare i tråden men nu måste jag bara ge mig in i debatten och ge ett stort + för Eset's version 9.

Har precis testat Bitdefender Total Security 2016 men gick tillbaka till Eset Smart Security 9 för att jag hade problem med Bitdefender i olika program (den fastnade, program låste sig mm.). Det enda bra med den var den blixtsnabba scanningen.
Och då hade jag sökt igenom datorn med Eset och Malwarebytes innan installation av Bitdefender, så det fanns inge skit i datorn som man kunde skylla på!!
Jag tycker också att Bitdefender var märkbart långsammare än Eset vid start av datorn, öppnande av installationsfiler och vid vanligt surfande på nätet.

Fattar inte alls hur/varför Eset har fått så lågt värde i prestation i AV?

På min dator så funkar Eset bäst, snabbast, OCH då har jag testat det mesta!!

Exakt detta upplever jag.
Öppnande av filer är märkbart långsammare med bitdefender för mig än ESET.
Även om det handlar om ms så märks det för mig iaf.

Sen att bitdefender inte alls verkar gilla min dator iaf, fruktansvärt långsamt och haft problem med både det nya och tidigare security suiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

@buddaz

Fick igång ESET. Har bara hunnit lite snabbt. Eftersom ESET kör med ny aktiveringsprocess så måste man trixa lite för att få nyckel. Ser fint ut än så länge. Skall bara stänga ner bank appen som följer med, så jobbig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Fick igång ESET. Har bara hunnit lite snabbt. Eftersom ESET kör med ny aktiveringsprocess så måste man trixa lite för att få nyckel. Ser fint ut än så länge. Skall bara stänga ner bank appen som följer med, så jobbig.

Som jag skrev i mitt förra inlägg, förklara varför du oroar dig för den här så kallade fällan. Att anse det är jobbigt är inget korrekt svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Som jag skrev i mitt förra inlägg, förklara varför du oroar dig för den här så kallade fällan. Att anse det är jobbigt är inget korrekt svar.

Det är en extern "app" som är valfri att använda.

Min anledning till varför jag inte använder är att det redan är säkrat med höggradig kryptering, finns andra tjänster som till exempel paypal, antivirusskyddet övervakar redan all trafik, dagens moderna webbläsare använder säkra metoder för att förhindra man in the middle attacker som XSS (explorer) och CSP (chrome/firefox), sedan ta till exempel bitdefender:s lösning så är det i grund och botten google chrome och då kan man ju lika väl använda sin vanliga webbläsare. Det är helt enkelt en onödig funktion och många flera användare på ESET egna forum fruktade lite det hela att det börjar likna "Norton". En av de stora anledningarna till varför jag har valt ESET är för att slippa sådana onödiga lösningar, resten av ESET är sig likt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det är en extern "app" som är valfri att använda.

Min anledning till varför jag inte använder är att det redan är säkrat med höggradig kryptering, finns andra tjänster som till exempel paypal, antivirusskyddet övervakar redan all trafik, dagens moderna webbläsare använder säkra metoder för att förhindra man in the middle attacker som XSS (explorer) och CSP (chrome/firefox), sedan ta till exempel bitdefender:s lösning så är det i grund och botten google chrome och då kan man ju lika väl använda sin vanliga webbläsare. Det är helt enkelt en onödig funktion och många flera användare på ESET egna forum fruktade lite det hela att det börjar likna "Norton". En av de stora anledningarna till varför jag har valt ESET är för att slippa sådana onödiga lösningar, resten av ESET är sig likt.

Självklart är det en funktion som man kan själv välja om man ska använda eller inte.

Eftersom du inte verkar ha läst PDF-filen som jag länkade till, så får jag väl visa en bild på hur Safe Money (som det heter hos Kaspersky) fungerar.

Ta en titt på bilden. Granska den noggrant och försök sen att skriva samma svar till oss.

Korrigering av missade ord och andra rättelser
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt Steve Gibson i ett av dom 4-5 senaste avsnitten av =1636]security now så har det börjat dyka upp 0-day exploits för virus/brandväggar/säkerhets paket.
Det var om jag inte minns fel eset och kasperskys secrutiy suites som fått ett par sådana och detta handlade då om att OM man blir utsatt för en sån attack så är datorn vidöppen då dom har fri tillgång till brandväggen och kan göra vad dom vill med den och virus prg har ju högsta tänkbara behörighet så den vägen gör att windows är vidöppet osv.
https (dvs krypterad trafik) kan dom se lika lätt som om det vore http (okrypterad) tack vare att säkerhets programen ska kunna öppna och scanna dessa.

Steve gissar även på att dessa 0-days exploits kommer att öka betydligt den närmsta tiden just för att dom är så effektiva och många av dessa "säkerhets prg" har en hel del buggar/dålig kod/osv.

Och till den som frågade om det ens är säkert att surfa idag så är svaret NEJ det kan räcka att du går in på nån sida som visar reklam och vips så är du kackad och det kan tex handla om en STOR sida som tex newyork times (som haft ett par fall av liknande reklam).
Heller du kan öppna en jpg bild och vips du är hackad osv,osv,osv,osv,osv.

Det absolut säkraste sättet är att använda prg som tex ublock origin (origin är INTE samma som ublock) och ej ladda ner en halv miljon javascripts för varje sida man går in på och det är javascripts och flash som är det absolut vanligaste sättet för hackare att at sig in via.
ublock och ublock origin är två liknande prg MEN ublock togs (snällt sagt) över av dom som har det nu, personen som startde (helt själv) ublock vart utknuffad/tvingad och startade då ublock origin.
Det handla dels om att han som startade ublock ej ville att dom skulle ta in donationer alls medans dom andra såg $$$ och sen en del annat skit med.
Därav föredrar jag origin!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Vad fick du ge för det?

Var ett bra tag sedan så jag kommer inte ihåg. Inte mycket iallafall, säg $15 per licens?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Var ett bra tag sedan så jag kommer inte ihåg. Inte mycket iallafall, säg $15 per licens?

WOW! Och dom funkar till dagens programvaror de har på sin hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Vi vet redan at MSE är skit. Däremot visste jag inte att AhnLab var en sådan höjdare. Dom gjorde hackskyddet till maplestory vill jag minnas... (det var tider!)

MSE kan omöjligt vara skit för det är inte tänkt att ersätta standalone program, det är tänkt att kicka in om du inget AV har.

Förövrigt tycker jag denna sida är rätt schysst när det kommer till tester etc. av "säkerhetsprogram".
http://www.av-comparatives.org/

Och om det är av intresse så kör jag själv Avast Internet Security 2015.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

MSE kan omöjligt vara skit för det är inte tänkt att ersätta standalone program, det är tänkt att kicka in om du inget AV har.

Om MSE inte är skit, varför uppmanar Microsoft deras kunder att inte använda MSE?

Visa signatur