[Scratchbygge] Gymnasiearbete - Datortavla #Up and Running! 06/02

Permalänk
Medlem

[Scratchbygge] Gymnasiearbete - Datortavla #Up and Running! 06/02

Jag går i 3an på teknikprogrammet och ska nu göra mitt gymnasiearbete. Jag har länge haft planer om att göra en vägghängd dator dels för att jag tycker att det kan vara väldigt snyggt men även för att spara plats och nu när vi skulle göra ett teknikrelaterat projekt fick jag en bra andledning att genomföra mina ideer.

Jag kommer göra den utifrån mina nuvarande komponenter då jag känner att pengarna inte riktigt finns där för att uppgradera även om det kanske skulle behövas.

Komponenterna är:

  • Gpu: Gigabyte 660ti Windforce

  • Cpu: Amd Fx 8350 4,0ghz x8

  • Moderkort: Gigabyte 990XA-UD3

  • Ram: 8 eller 16 gb Corsair Vengence

  • Psu: Cheiftec 620w

  • Cpu Kylare: Antingen Antec Kuler 620 eller Coolermaster Seidon 120m

  • Lagring: Intel 120gb SSD samt någon 1tb HDD för lagring

Jag kommer använda mig av en MDF skiva som grund som kommer vara runt 12x860x650 mm. Marginaler för komponenterna kommer finnas för att det ska kunna vara möjligt att uppgradera i framtiden. Planen är även att fästa en billig surfplatta jag haft liggandes på själva datorn vilket tanken är ska kunna användas som en infodisplay med en app. En Slimdrive från en laptop kommer fästas på baksidan, mest för att jag hade en men även om det känns meningslöst i dagens läge så kanske man kommer sakna det någon dag .
Till skillnad från andra som jag sett som gjort liknande projekt kommer jag inte ställa komponenterna på plexiskivor med upplysta kanter, istället kommer jag fästa någon form av tunn träskiva under som är tanken att jag ska dra EL-wire runt istället. Detta gör jag dels för att jag känner att jag varken har kunskap eller verktyg att göra med plexi men även för att jag tror att det kan ge en häftig effekt.
Någon som har nån bra idé på skiva att fästa komponenterna på? ska vara ca 2,5mm tjock rätt hård.

Update 1

Hur min slutliga modell blev, fortfarande inte bestämt mig om jag ska ha plexi över eller inte men kommer lämna plats till det i vilket fall som. Som ni antagligen märker har jag fått mycket inspiration av MAXxPlanck så cred till honom

Provar lägga ut lite extrakomponenter som hittades i lådorna på skivan, ser ut som en rätt hyfsad layout enl mig. De två ds-skalen symboliserar radiatorn då de faktiskt var typ samma storlek och hittade ingen riktig i lådorna ;). Kommer göra plats till en 240 radiator om man vill uppgradera. Förlåt för dålig bild, mobilkamera men kommer nog kunna låna en systemkamera när projektet väl kommer igång på riktigt.

Dold text

Update 2 26/10

Idag har jag gjort fästen till nätagget och grafikkortet av ett gammalt chassi jag hade sedan tidigare. Jag har även kapat skivan till rätt storlek, den blev 840x600 mm samt mätt och ritat ut var komponenterna ska sitta exakt och var hålen för sladdarna ska vara, innan jag gör hålen måste jag skruva isär min dator och mäta så att det stämmer för moderkortet som ska användas sen, detta kanske jag till och med gör ikväll.

Har fortfarande bara mobilkameran men till nästa update kommer nog bilderna vara bättre.
Lite bilder:

Fästet för grafikkortet, det kommer skruvas fast där jag ringat in sen kommer jag även göra ett stöd längre bak på kortet för att hålla styr på det.

Fästet för nätagget, när sladdarna sedan dras kommer det hjälpa till att hålla på plats.
Självklart kommer dessa finslipas och lackas.

Helhetsbild

Jag har även stött på lite mothinder, jag vet inte riktigt hur hårddiskarna ska fästas på smidigast sätt. Jag vill helst inte skruva dom i botten som vissa gör utan jag vill dels gärna ha två på höjd samt att de enkelt ska kunna tas bort med snabbfäste.

Chassit jag slaktade hade dessa hårddiskburar men gillar inte alls dom, väldigt fula osymmetriska och helt olika varandra :/

Dold text

Update 3 27-28/10
Jag glömde helt enkelt bort att uppdatera här i projekttråden igår men det kommer nu idag istället
Det jag gjorde var att lossa moderkort från min dator som jag använder till vardags för att kunna mäta ut exakt var hålen ska sitta för rätt komponenter och sedan skära ut hålen och fila dem jämna och målade även fästena för grafikkort och nätagg. Beijer sponsrade även icke officielt med en masonitskiva som jag ska prova använda som underlag till komponenterna, om även den kläs in i kolfiberfilm kommer det nog bli rätt tåligt.

Datorn slaktas

Nästan så man skulle använt detta grafikkortet istället på grund av den snygga kylaren men 660ti vinner dock i prestanda så får bli det ändå :/

Hålen för sladdarna skärs ut

Underlag för komponenterna utskurna, ca en halv mm sticker ut på var sida.

provade även att bara skruva distanserna direkt i skivan och satt förvånansvärt hårt, sålänge man inte håller på och skruvar in och ut själva distanserna kommer det nog hålla och kanske klickar i nån klick lim med, om inte får jag senare borra och sätta genomgående skruv med distans.

Dom färdigmålade fästena.

Klockan 21:00 gjordes en drastisk nödlösning för att tillfredställa mina tekniska behov, en gammal dator fick rotas fram och snabbt installera openelec då min vanliga ligger utspridd i delar.

28/10
idag däremot har jag varit och handlat vanlig läkt som ska användas som kantreglar, kapat dessa i rätt längd, gjort urgröpningar för dels dvd läsaren samt usb sladden till plattan. Jag har även målat de olika hålen som inte kommer täckas av kolfiberfilmen svarta.

Hålen i skivan målas, trög som jag är så insåg jag inte förrän efter att det hade varit smartare att måla från framsidan för att inte få dom fula fläckarna på baksidan menmen ska ändå inte synas

Kantreglarna sågade, slipade och målade.

Kolfiberfilm hämtad från posten lite tillbucklad men kommer nog inte synas när den väl är ditklistrad.
¨
har som ni märker fortfarande inte fixat en riktig kamera men allt har gått så fort och känns ändå inte som att det är folk som faktiskt följer tråden
På schemat för imorgon står att limma och skruva dit ramen samt att kanske våga sig på att klistra dit kolfiberfilmen.

Ursäkta min tråkiga layout på projekttråden men är inte speciellt forumvan
All respons uppskattas så tveka inte att uttrycka er om ni har några ideer på hur det skulle kunna bli bättre

Update
Permalänk
Medlem

Kan inte se bilderna :/ Låter som ett häftigt projekt i alla fall!

Permalänk
Medlem

Så nu ska bilderna fungera

Permalänk
Medlem

Hur kan du ha fått lov att göra det där som gymnasiearbete?
Hittar ingen frågeställning som vi här nere behövde ha ;____;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Hur kan du ha fått lov att göra det där som gymnasiearbete?
Hittar ingen frågeställning som vi här nere behövde ha ;____;

Beroende på linje så kan frågeställningen vara väldigt vag. Däremot för teknik ska inte det där vara tillräckligt, fast spelar fan ingen roll för gymnasiearbetet är ett skämt.

Permalänk
Medlem

vad går du för inriktning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Beroende på linje så kan frågeställningen vara väldigt vag. Däremot för teknik ska inte det där vara tillräckligt, fast spelar fan ingen roll för gymnasiearbetet är ett skämt.

Ja, helt ärligt är gymnasiearbetet ett skämt ifall det ska avgöra ifall man får "godkänt utbildningsintyg" eller ej.
Med tanke på att det dels är så vagt och isåfall borde inkludera alla bitar man lärt sig från alla ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Ja, helt ärligt är gymnasiearbetet ett skämt ifall det ska avgöra ifall man får "godkänt utbildningsintyg" eller ej.
Med tanke på att det dels är så vagt och isåfall borde inkludera alla bitar man lärt sig från alla ämnen.

Det beror väl på vad man gör också. Som programmerare kan ett ordentligt spel eller en applikation hjälpa en hel del - som bevis på att man faktiskt kan något.
Om man däremot väljer att göra något helt orelevant så kan jag hålla med.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Känns som tveksam akademisk höjd på det här. Ställ dig frågorna "Vilka nya kunskaper behöver jag skaffa för att genomföra projektet?" och "Vad kommer jag kunna skriva i uppsatsen?" och se om du tycker du kan ge några övertygande svar.

Annars är risken att det hela blir ett hobbyprojekt som är över på en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Hur kan du ha fått lov att göra det där som gymnasiearbete?
Hittar ingen frågeställning som vi här nere behövde ha ;____;

Våra handledare är inte alls noga med just vad man gör som gymnasiearbete sålänge man på något sätt kan relatera till kursmålen för gymnasiearbete i teknik vilket kan vara rätt långsökt.

Skrivet av swe3633:

vad går du för inriktning ?

Teknikvetenskap

Skrivet av rzlo90:

Känns som tveksam akademisk höjd på det här. Ställ dig frågorna "Vilka nya kunskaper behöver jag skaffa för att genomföra projektet?" och "Vad kommer jag kunna skriva i uppsatsen?" och se om du tycker du kan ge några övertygande svar.

Annars är risken att det hela blir ett hobbyprojekt som är över på en vecka.

Nej du har rätt, några direkt övertygande svar har jag inte på dina frågor men som jag uppfattat det ser handledarna på vår skola iaf mer gymnasiearbetet som ett sätt att visa att man kan sköta och driva en kurs själv, att man håller inlämningar, bokar handledarträffar samt göra och följa en tidsplan och faktiskt gör någonting med tiden utan en lärare som tjatar. Då kursen endast resulterar i godkänt eller ej är inte kraven speciellt höga.

Permalänk
Medlem

Frågeställningen borde vara "Kan en fullt fungerande dator även vara en snygg tavla?" eller liknande

Permalänk
Medlem

Ni får ursäkta att jag går on topic igen. Hade valt vävbakelit till skivan att fästa komponenterna på. Det har utmärkta mekaniska och isolerande egenskaper, och är lätt att bearbeta med enkla verktyg. Förmodligen kan du till och med komma undan utan genomgående hål och skruv med mutter för upphängningen av komponenterna.

Är du tänd på plexispåret, så kan du fundera på polykarbonat istället. Det är mycket enklare för nybörjaren att bearbeta (läs: spricker inte lika lätt), men är tyvärr ganska dyrt. Biltema säljer annars SAN-skivor under handelsnamnet plastglas till lite rimligare priser, som förmodligen också kan vara användbart till detta.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ni får ursäkta att jag går on topic igen. Hade valt vävbakelit till skivan att fästa komponenterna på. Det har utmärkta mekaniska och isolerande egenskaper, och är lätt att bearbeta med enkla verktyg. Förmodligen kan du till och med komma undan utan genomgående hål och skruv med mutter för upphängningen av komponenterna.

Är du tänd på plexispåret, så kan du fundera på polykarbonat istället. Det är mycket enklare för nybörjaren att bearbeta (läs: spricker inte lika lätt), men är tyvärr ganska dyrt. Biltema säljer annars SAN-skivor under handelsnamnet plastglas till lite rimligare priser, som förmodligen också kan vara användbart till detta.

Vävbackelit låter lockande men hittar inte någon stans man kan köpa det, kan det vara så att det säljs under ett annat namn? eller skulle du kunna länka någon affär som säljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FryKiz:

Nej du har rätt, några direkt övertygande svar har jag inte på dina frågor men som jag uppfattat det ser handledarna på vår skola iaf mer gymnasiearbetet som ett sätt att visa att man kan sköta och driva en kurs själv, att man håller inlämningar, bokar handledarträffar samt göra och följa en tidsplan och faktiskt gör någonting med tiden utan en lärare som tjatar. Då kursen endast resulterar i godkänt eller ej är inte kraven speciellt höga.

Okej, gott så! Mitt tips skulle ändå vara att passa på att lära dig något nytt inom ramarna för projektet. Tillexempel så verkar det som att materialval är aktuellt i det här projektet, och då kan du ju läsa på lite om formella metoder för beslutsfattande och tillämpa dessa för ditt materialvalsproblem. Kolla upp Pugh method (även känd som decision-matrix method) och fundera på om det kan vara till nytta.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad -> Projektloggar*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Då reglerna blivit ändrade och man inte längre får redigera gör jag update här istället.

Har varit dålig med att lägga ut updates på grund av mycket att göra i skolväg men här kommer update för fler tillfällen samt lägesrapport.

14-15/11

Totalt hjärnsläpp hades dessa dagar, allt bara flöt på så bra och jag var så inne i arbetandet att jag helt glömde bort att fota men mycket fick gjorts. Det första som gjordes vara att kantreglarna limmades och skruvades på plats, en kantregel gjordes om vilket jag återkommer till. Kolfibervinylen applicerades vilket inte direkt var det lättaste och det är något jag aldrig gjort tidigare men blev ändå rätt hyfsat jovisst bubblor blev det gott om men lyckades planera in och samla de flesta där kompnenterna ska sitta. Masonitskivorna blev dock bra mycket bättre men antagligen för att de var i ett mycket mer behändigt format.

Plattorna för komponenterna mättes och skruvades på plats, distanser för moderkort samt grafikkort limmades för att hålla bättre. Distansen för grafikkortet sattes där hålet vid pci uttaget är på grafikkortet med en plastbricka för att ge kortet mer stabilitet då allt hänger på väggen. EL-wiren limmades dit runt plattorna men tyvärr var den inte tillräckligt lång så mer fick beställas, detta var något jag tidigare fruktat så wiren för moderkortet får limmas senare då den ankommer.

Som jag skrev så gjorde jag en ny regel för ena sidan, den där dvd-läsaren ska sitta detta därför att jag bestämde mig för att göra den efter exakta måtten efter läsaren för en mer professionell look samt för att den bara ska behöva fästas med det standardfästet där är. Utskärningen gjordes med vanlig sticksåg och blev förvånansvärt bra.

24/11

Jag har gjort hål till skruvar för hårddiskarna samt radiator och införskaffat mig ett gäng m3 skruvar som tydligen var bristvara hemma för hårddiskarna. Radiatorn var tyvärr unc gängad och några unc 6-32 skruvar var inte det lättaste att hitta och med tillhörande mutter, det var inget som närliggande järnaffärer hade hemma men lyckades hitta fyra långa skruvar där hemma, muttrarna var det lite värre med men om man inte får tag på några får man göra egna, kapade moderkortsdistandser fungerar lika bra ;). BEslutade mig för att endast skruva hårddiskarna underifrån och nöja mig med två till att börja med, detta då jag inte kom på något sätt att göra det snyggt om man skulle ha fyra men plats har lämnats om man skulle vilja bygga ut senare

Jag fick även den saknade biten EL-wire på posten vilket nu har limmats dit samt att sladdarna för dem har lötts ihop med en kontroller jag hittade billigt på ebay vilket ska användas för att få lyset att pulsera och sedan vidare till en vanlig fläktkontakt vilket bara tejpats fast på baksidan med dubbelsidig tejp. Lite mer kabeldragning fixas senare även om det inte direkt är min starka sida ;).

Såhär ser allt ut för tillfället. Nu är det inte mycket kvar, väntar på att start och reset-knapparna ska komma samt ska själva fästet för att hängas på väggen tillverkas på något vis. Sedan blir det att evaluera om man ska ha plexi framför eller inte.

Permalänk

Ser skit bra ut kör på jag följer!

Sen till er som håller på och säger att man inte kan ha någon frågeställning i detta och att det skulle vara ett problem att ha som projekt arbete,
Jag gick teknisk design på gymnasiet och byggde då om ett chassi och hade med frågeställning!
Min frågeställning var varför inte dessa lösningarna fanns ännu i produkten och vad det skulle kosta att lägga in dessa lösningar i produktionen av chassit.
Kan meddela att jag fick MVG, men då hade jag ju varit i kontakt med olika chassi tillverkare och frågat varför dessa lösningar inte fanns och la upp en kalkyl på vad det skulle öka ungefär i pris för varje chassi för att få in dessa lösningar.

Så ser inte varför han skulle kunna göra sitt chassi för att sedan kolla vad det skulle bli för pris om man skulle göra en produkt utav det och vad priset skulle hamna på och om det är rimligt för marknaden av datorer.

//Gramps

Permalänk
Medlem

Stort sett Färdig! :D

Efter skidresa och körtelfeber kommer nu ännu en uppdatering nu från v. 5 då vi haft projektvecka. Äntligen har knapparna kommit efter lång försening, jag stal kontakter från gamla chassin och lödde dit sedan var det inte mycket kvar för att ha en fungerande dator igen.

För upphängning tog jag ett vanligt flatbläck kapade på mitten och borrade ett extra hål över mitthålet för att sedan fila upp mellanväggen och skapa ett nyckelhål, på ramen borrade jag upp större hål för huvudet på skruven 60cc för att hålla standarden. Bläcken målades och skruvades dit så att inget stack upp ovanför.

Härefter bars datorn in och började skruvas ihop, dock under denna tiden var jag så inne i bygggandet att jag totalt glömde bort att ta bilder men kan säga en sak, straps kan slänga sig i väggen. Hedanefter är det silvertejp som gäller för kabelhantering, riktigt smidigt . Här är bilder från den "färdiga" datorn, Jag har fortfarande inte bestämt mig hur jag gör med plexiglaset, kablarna till skärm, högtalare, psu osv ska dras bättre och det är en 10 000 rpms raptordisk och 6950 som sitter på men kommer antagligen byta dessa. Blev riktigt nöjd med belysningen.

Uppdatering kommer då jag bestämt det blir med plexi och rätt komponenter med kabeldragning är klar