Strul med ett evga gtx 970

Permalänk
Medlem

Strul med ett evga gtx 970

Tja!

Installerade mitt nya grafikkort igår och första dagen gick det bra. Hade både skyforge och swotor igång på var sin skärm.
Idag när jag bara hade en skärm inkopplad och körde swotor så blev det massa prickar och streck först, sedan blev det bara värre.
När får man nästan epilepsi om man försöker spela.
Nått tips på vad som kan vara fel.
Har testat att blåsa rent datorn från grafikkorts drivrutiner och installerat om allt. Har samma skit ändå.

Samma fenomen med 2 olika skärmar, ena med DP och den andra dvi.

Har ett Corsair AX850 nätagg, i7 cpu, 2 hdd, blueray spelare, en bamse kylare. totalt 5 fläktar i burken.

Liten filmsnut på de två skärmarna med swotor igång

Nått tips?

Permalänk
Medlem

Kör en reparation på SWOTOR, kvarstår problemet så kontakta EVGA.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har ständigt en massa snö/prickar i windows på båda skärmarna.

Det var inte mycket bättre i skyforge

https://youtu.be/nFjIm3M3h3U

Permalänk
Medlem
Skrivet av et97fach:

Tja!

Installerade mitt nya grafikkort igår och första dagen gick det bra. Hade både skyforge och swotor igång på var sin skärm.
Idag när jag bara hade en skärm inkopplad och körde swotor så blev det massa prickar och streck först, sedan blev det bara värre.
När får man nästan epilepsi om man försöker spela.
Nått tips på vad som kan vara fel.
Har testat att blåsa rent datorn från grafikkorts drivrutiner och installerat om allt. Har samma skit ändå.

Samma fenomen med 2 olika skärmar, ena med DP och den andra dvi.

Har ett Corsair AX850 nätagg, i7 cpu, 2 hdd, blueray spelare, en bamse kylare. totalt 5 fläktar i burken.

Liten filmsnut på de två skärmarna med swotor igång

Nått tips?

Ser ut som att du fått ett kasst kort, mitt första 5870 var likadant. Antagligen får du ett nytt på garantin, dvs om det inte bara är just det spelet det händer i för då lär korttillverkaren/butiken säga att det inte är kortet utan spelet. Har hänt att jag var tvungen att säga att butiken skulle testa mitt grafikkort i speciella spel eftersom problemen oftast uppstod i dem, funkade det med. Men du får vara bestämd när du säger saker så att de inte skickar tillbaka kortet och hävdar att allt är bra.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har du överklockat grafikkortet så har du förmodligen överklockat för mycket. Om du inte överklockat så reklamera grafikkortet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Mina pengar ligger på att kortet är kaputt. Kontakta butiken du köpte det ifrån och skicka med filmerna som du lagt upp här.

Förresten, har du kollat vad kortet har för temperatur?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

det där ser ut som artifakter vid trasig GPU, jag skulle icke använda den gpu:n mera. kontakta EVGA/butiken där du köpte ditt kort och på börja rma. har du kollat kortet i någon annas dator?

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Från Evga

We will advise you first to test this card on an another computer in order to see if the same trouble will occur.

Mm det går nog att lösa.

It is also important to test the voltage of your PSU which shall be around 12 volts without fluctuations more than 0.5 volt.

Hur tusan testar jag det?
Finns det bara en 12v kanal? Räcker det med att mäta mellan svart och gul på den gamla power kabeln till en ide hd?

Ska man strunta i Evga och gå tillbaka med kortet till firman jag köpte det? Eller skickar dom bara kortet till evga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av et97fach:

Från Evga

We will advise you first to test this card on an another computer in order to see if the same trouble will occur.

Mm det går nog att lösa.

It is also important to test the voltage of your PSU which shall be around 12 volts without fluctuations more than 0.5 volt.

Hur tusan testar jag det?
Finns det bara en 12v kanal? Räcker det med att mäta mellan svart och gul på den gamla power kabeln till en ide hd?

Ska man strunta i Evga och gå tillbaka med kortet till firman jag köpte det? Eller skickar dom bara kortet till evga?

Jag hade kört på de första dom skrev och testat i en annan dator och är det samma problem där så hade jag gått tillbaka med kortet. Funkar det felfritt i den andra datorn kanske det är dags att du själv gör en felsökning på dina andra delar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ok.. med prim95 igång och OCCT som bråkar med graffekortet och maxar den så fick jag
12.26v +- 0,02

hmmm.. lite skumt med klockfrekvensen. Ser inte alls ut som de 1190 MHz det ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av et97fach:

Ok.. med prim95 igång och OCCT som bråkar med graffekortet och maxar den så fick jag
12.26v +- 0,02

https://imgi.se/i/gtx970load.gif

Ska det verkligen stå "GPU Clock: 540Mhz"?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Ska det verkligen stå "GPU Clock: 540Mhz"?

MM tänkte också på det. Men du var snabbare

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ser väldigt defekt ut.

Kolla kortet i en annan dator om möjligt och sen är det bara att reklamera.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

luktar kina kopia köpt kortet beggat ? om inte är kortet trasigt

Visa signatur

ziefle

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ziefle:

luktar kina kopia köpt kortet beggat ? om inte är kortet trasigt

Ehmm de flesta kort är tillverkade i Kina så..... Dessutom känns kortet igen som ett GTX970 så nej.

Till TS: Vilka drivrutiner har du testat?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Mitt 970 ser likadant ut i frekvensen, det är en bugg i programmet som läser av.

Ditt kort är med 99% defekt. RMA.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg