Ang 390x korten, felen som finns med detta kort.

Permalänk
Medlem

Ang 390x korten, felen som finns med detta kort.

Tjenare, byggde ihop en dator förra veckan med ett 390x kort.

Läste massa rekommendationer på sweclockers om att 390x korten är så bra och funkar fint osv osv.
Byggde ihop datorn, inga dx11 spel funkar. Drivrutiner kraschar, testat alla olika "fixes" som står på forum/reddit.
Bör tilläggas att det körs på Windows 10. Har sett att folk som kör på äldre OS har fått det att fungera ibland.

Men varför sitter folk på detta forum och rekommenderar detta kort? Går man in och söker, så står det överallt om problemet detta kort har just nu, enda som behövs är ju nya drivrutiner från Radeon, men dom släpper inte några.

Borde man inte nämna detta när kortet rekommenderas, om alla problem man kommer få tills nya drivrutiner kommer ?

Nu till frågan, kan man RMA kortet med detta fel ? eller ska man sitta och vänta på drivrutinerna ?

Permalänk
Inaktiv

Surt när folk luras sådär, öppet köp och investera i nvidia?

Permalänk
Entusiast

Har ett 390 som funkar utmärkt med DX11, är detta isolerat till X-varianten; eller talar du i nattmössan?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Surt när folk luras sådär, öppet köp och investera i nvidia?

åh herre. Ingen som har lurat honom. Förmodligen så beror problemet på något annat än just drivrutiner. Jag har inte hört någonting om att 390x drivrutiner skulle krånga iafl och jag är rätt aktiv på forumet.

Permalänk
Medlem

@Zippzor: Du kan knappast RMA kortet då det inte är något fel på det om det nu bara är drivers som du skriver, det kan ju vara ditt exemplar som är trasigt och då kan du såklart RMA.

Man kan hitta fel med alla kort om man googlar: http://techfrag.com/2015/07/25/nvidia-geforce-gtx-980-ti-owne...

Edit: Förtydligande

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Byggde nyss ihop två st datorer, en med 390x och en med ett 380. Båda fungerar kanon.

Kompisens 970 har han fått lagat 3ggr nu, så är nog enstaka oturskort det handlar om och inte rött eller grönt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Har själv ett 390X.
Alla spel som jag testat med fungerar... så bullcrap.
Din dator är det som spökar, vare sig det är drivrutin eller något annat.

Har spelat spel med DX9-DX11, fungerar perfekt. Inte det minsta problem.
Kör Windows 10.

Anmält en viss användare.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippzor:

Läste massa rekommendationer på sweclockers om att 390x korten är så bra och funkar fint osv osv.
Byggde ihop datorn, inga dx11 spel funkar. Drivrutiner kraschar, testat alla olika "fixes" som står på forum/reddit.
Bör tilläggas att det körs på Windows 10. Har sett att folk som kör på äldre OS har fått det att fungera ibland.

Men varför sitter folk på detta forum och rekommenderar detta kort? Går man in och söker, så står det överallt om problemet detta kort har just nu, enda som behövs är ju nya drivrutiner från Radeon, men dom släpper inte några.

Borde man inte nämna detta när kortet rekommenderas, om alla problem man kommer få tills nya drivrutiner kommer ?

Nu till frågan, kan man RMA kortet med detta fel ? eller ska man sitta och vänta på drivrutinerna ?

Har du dx11 installerat på datorn?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Ja folk tror dom vet att AMD ÄR bäst...(siffrorna visar något helt annat)... tyvärr så kryllar det av AMD fanbois överallt här på Sweclockers ... så fort man nämner Nvidia då blir man kallad för fanboy och sedan retar upp en då man inte är fan av något lag. Sedan säger de att Nvidia är dåliga o.s.v bara för de är snåla antar jag. Du vet väl att det man betalar för det får man.

Sista AMD kortet jag rekommenderar är ett gammalt superkort som kunde överklockas rejält, AMD's Radeon 5770... Bästa AMD kortet jag ägt ... sen dess så har de bara åkt längre ner i skalan o.s.v. både med drivrutiner och support ... De lovar mer än det man får.. tyvärr.

Kör med Nvidia ett bra tag till så blir du nöjd.
Ett GTX 980 ligger i samma kategori och är ett mycket bra val om man överklockar det.
Vill du ha ett bättre kort så är det självklart ett GTX 980 Ti... Absolut det bästa du kan få idag på alla fronter... men det kostar.

http://www.sweclockers.com/test/21004-xfx-radeon-r9-390x-blac...

https://www.youtube.com/watch?v=XJ2fmLZgrms

Ja... Fanboys...
Inte nådigt du kör på heller. Känns som du och många andra, båda lagen, gör allt dom kan för att rättfärdiga sitt köp och inte känna att man köpt fel.

Båda lagen har måndagsex, så enkelt är det. Och utan båda så hade vi inte haft det så bra heller.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Vilka drivare har du installerat ?

Visa signatur

| B550 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B |
| iPhone 16 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippzor:

Tror ingen riktigt förstår vad du menar. 390X har samma GPU som 290, 290X och 390. Ett av dom bästa grafikkort som gjorts baserad på denna GPU och det fungerar utmärkt. Har testat både i Win7, 8, 8.1 och 10 med både 290 serien, 390 serien och GTX 970. Inga som helst problem.

Vad RaBlack skriver behöver inte ens kommenteras då det är subjektivt skitsnack.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Zippzor:

Låna mig skype och teamviewer så ska jag nog fixa dina mjukvaru problem...

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Efter att haft 4 stycken amd kort dö för mig bytte jag till nvidia med 900-serien och ångrar inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Jag hade lämnat tillbaka det alt. sålt det här på sweclockers (går som smör här)...
http://cdon.se/hemelektronik/inno3d-nvidia-geforce-gtx-980-oc...

Så du rekommenderar honom att sälja ett defekt kort här på marknaden som är 1 vecka gammalt? Hur tänker du nu?

Permalänk
Medlem

https://community.amd.com/thread/183430

https://www.reddit.com/r/AdvancedMicroDevices/comments/3hp6e8...

Finns fullt av inlägg med samma fel som mig amds på hemsida.

Har testat 5 olika drivrutiner, vanliga, och 4 olika beta versioner.

Har testat alla "fixes" som står listade på amd communitys trådar, inget fungerar för mig.

Jag väntar nog ut nya drivrutiner och hoppas på det bästa.

Och det här har inget med fanboying att göra, jag gillar radeon och vill så gärna att kortet ska funka bra.

Kommer inte köpa Nvidia kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippzor:

https://community.amd.com/thread/183430

https://www.reddit.com/r/AdvancedMicroDevices/comments/3hp6e8...

Finns fullt av inlägg med samma fel som mig amds hemsida.

Har testat 5 olika drivrutiner, vanliga, och 4 olika beta versioner.

Har testat alla "fixes" som står listade på amd communitys trådar, inget fungerar för mig.

Jag väntar nog ut nya drivrutiner och hoppas på det bästa.

Och det här har inget med fanboying att göra, jag gillar radeon och vill så gärna att kortet ska funka bra.

Kommer inte köpa Nvidia kort.

Har du möjlighet att prova det i en annan dator?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

samma här, har ett 390 och det funka klockrent. så undra om det kan vara nåt annat i hård eller mjukvaran.

kan du lista resten av hårdvaran och mjukvara som kanske kan kontrollera kortet (afterburner mm)?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk

Det är ju såklart oacceptabelt att inte kunna spela dx11 titlar med sitt nya grafikkort, Har du testat att uppdatera moderkortets bios? Det kan ibland lösa konstiga problem, Om det inte löser problemen så hade jag försökt att testa kortet i en annan dator, Om samma problem uppstår så skicka tillbaka kortet då det förmodligen är trasigt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Det roliga är att jag och polaren köpte samma kort(Sapphire Radeon 390X Tri-fury) på netonnet.
Han satte in det i sin dator som funkade utan problem innan med ett Nvidia 770 tror jag det var(han körde riktigt rensning innan med DDU).
Han får exakt samma fel som mig, drivrutinerna kraschar i windows(kommer upp ett felmeddelande då och då) och samma spel kraschar.

Dom spelen som vi spelat är Arma3, ARK, GTA V, CS:GO.

Arma3 funkar riktigt bra, har haft någon enstaka krasch men det kan bero på moddet jag kör.
CS:GO har funkat felfritt, tror det är dx10 om jag kommer ihåg rätt. V
GTA V kraschar hela tiden, det har även Radeon sjävla erkänt att det är något som inte stämmer. "[57189] GTA V crashes on some AMD Radeon R9 390X GPU's"
ARK fungerar ibland i 30 minuter, ibland kraschar det direkt. Datorn säget att det är drivrutinerna som kraschar.

Datorn är :
Moderkort: Gigabyte z170 Gaming 3
Processor: Intel i5 6600k
Ramminnen: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Black 2400MHz
Grafikkort: Sapphire Radeon 390X Tri-Fury

Bios är uppdaterat till F3, som ska vara senaste versionen.
Kör 15.9.1 Beta Driver till grafikkortet, dom som fungerat bäst för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Har du möjlighet att prova det i en annan dator?

Kan testa hos polaren.

Permalänk
Medlem

Jo testa i en annan dator sen testa lite fler dx11 spel, blir det fel i annan dator och med andra spel lär det vara knas på kortet

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Kan svara på min tråd vad som hänt senaste tiden, när senaste beta drivern 15.10 kom så löste sig alla mina problem. Även polaren med samma kort har inga problem alls efter den drivrutinen.

Vi kan lira ARK, GTA 5 och andra dx11 spel utan några problem.

Permalänk
Medlem

Köpte ett 390 i går & stoppade in i datorn utan att ens avinstallera dom gamla drivrutinerna för mitt 280, fungerar klockrent.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd

Vad har du för nätdel? Kan vara när kortet jobbar i 99% GPU kraft så misslyckas nätdelen att leverera tillräckligt med spänning på så sätt kraschar drivrutinerna.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg