Permalänk
Medlem

Svårt att pissa

Hallå.

Har haft ett problem i några veckor nu och det är att jag har otroligt svårt att pissa. Förut rann det som niagarafallen men nu får jag verkligen kämpa för att få ut något, hur pissnödig jag än är.
Ska jag få ut allt så får jag ta i som fan vilket gör att jag är helt slut när jag är klar.
Ett vanligt besök på toaletten som förut tog kanske 30sek tar nu minst flera minuter...

Otroligt jobbigt att ens gå på toaletten när det är såhär. Men vad kan det bero på? Någon som har/haft samma problem? Bör man kolla upp det?

Jag är 27år och har inga problem i övrigt.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Vad sa dom när du ringde 1177/besökte vårdcentralen?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Kolla upp.
En jag känner har något liknande, han har problem med prostatan.

Permalänk
Medlem

Är väl lika bra att kolla upp det. Brorsan hade nåt liknande, inget fel alls i övrigt,men nog matade de honom med mediciner alltid efter undersökning :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vad sa dom när du ringde 1177/besökte vårdcentralen?

Har inte ringt dit, då jag av någon anledning alltid försöker undvika det så mycket jag kan.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

Hade en kompis som hade samma som dig och var exakt samma sak som personen över skrev, alltså att det var något med prostatan. Dock så fick han det efter samlag, då tjejen också hade liknande problem. Men ta och ring 1177 eller vårdcentralen, alltid bäst att vara på den säkra sidan så det kan stoppas i tid

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Ring 1177 eller ställ en anonym fråga på 1177.se

Ett möjligt alternativ:
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Godartad...

Men ring upp dem så att du får ordentliga råd.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Sök hjälp på vårdcentral.

Permalänk
Medlem

Skippa 1177. Du ska boka tid/gå till vårdcentralen imorgon! Jag tvivlar på att de kommer trilskas med den anamnesen du uppger.

Edit: Läs helst inte på för mycket om symtom. Besvär med urinträngningar kan bero på en himla massa saker, så undvik att måla fan på väggen med onödig oro i förväg.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Boka tid och åk till vårdcentralen direkt imrogon.

Finns en mängd saker som kan göra att det är svårt att pissa, dock är det viktig funktion och inget du bör gå och dra på.
Att inte kunna tömma blåsan helt är inte att rekommendera.

Googla inte förmycket symptomer, behöver inte vara något allvarligt överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Sök hjälp på vårdcentral.

Skrivet av LupX:

Skippa 1177. Du ska boka tid/gå till vårdcentralen imorgon! Jag tvivlar på att de kommer trilskas med den anamnesen du uppger.

Edit: Läs helst inte på för mycket om symtom. Besvär med urinträngningar kan bero på en himla massa saker, så undvik att måla fan på väggen med onödig oro i förväg.

Skrivet av Redtooth:

Boka tid och åk till vårdcentralen direkt imrogon.

Finns en mängd saker som kan göra att det är svårt att pissa, dock är det viktig funktion och inget du bör gå och dra på.
Att inte kunna tömma blåsan helt är inte att rekommendera.

Googla inte förmycket symptomer, behöver inte vara något allvarligt överhuvudtaget.

Ja jag får kanske göra det. Otroligt irriterande detta. Kan aldrig tömma fullt ut heller då jag tröttnar efter en stund...

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Urinvägsinfektion eller klamydia

Löses efter besök hos doktorn med antibiotika.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

@Jerban:

Som folk ovan sagt: gå till vårdcentral bums! Är du 27 år så ter sig prostataförstoring som en mindre trolig orsak, då det oftast drabbar äldre män. Stenar i urinvägarna kan vara en annan vanlig orsak.
Om du har ett stopp i urinvägarna någonstans är det hursomhelst viktigt att du får det åtgärdat: gör du inget åt det kan det om du har otur leda till andra komplikationer senare.

Så var inte rädd för doktorn: med all sannolikhet är det lätt åtgärdat, och oroa dig inte för mycket.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Urinvägsinfektion eller klamydia

Löses efter besök hos doktorn med antibiotika.

Svårt att tro att det är något av det, då jag har sambo och dessutom gör det inte ont överhuvudtaget.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Rent generellt, tveka inte att gå till åtminstone en vårdcentral om du på något vis känner att du börjar må illa, kan löna sig i längden att ha den vanan.

Permalänk
Avstängd

@Jerban: Om det rör sig om prostatan då ska man åka upp till sjukhuset på en gång innan det blir värre.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Rent generellt, tveka inte att gå till åtminstone en vårdcentral om du på något vis känner att du börjar må illa, kan löna sig i längden att ha den vanan.

Jag har alltid sett tvärtom på det, tycker inte om att besvära andra med mina "problem".

Skrivet av zxhosting:

@Jerban: Om det rör sig om prostatan då ska man åka upp till sjukhuset på en gång innan det blir värre.

Ja jag får nog göra det om det inte löst sig självt innan veckan är slut.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Hedersmedlem

Har du gått flera veckor med ett problem utan att det blivit bättre så är det dags att åka in, egentligen borde du ha gjort det för länge sedan. Du besvärar inte någon, tvärtom är det ju precis därför vårdcentralerna existerar över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Ja jag får nog göra det om det inte löst sig självt innan veckan är slut.

Nej? Åk imorgon.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Jerban:

Jag har alltid sett tvärtom på det, tycker inte om att besvära andra med mina "problem".

Ja jag får nog göra det om det inte löst sig självt innan veckan är slut.

Antingen ring sjukvårdsupplysningen imorgon och gör som de säger eller gå till vårdcentralen, vänta inte tills det blir allvarligt. Det är sjukvårdsupplysningens jobb att svara på frågor när man undrar något om sin kropp eller hälsa och inte är säker på om man borde vända sig till någon eller vem, det är därför de är där.

Jag tycker inte heller om att ställa till besvär, därför händer det att jag ringer sjukvårdsupplysningen innan jag ringer vårdcentralen. De flesta gånger har jag haft rätt att jag skulle gå dit, någon enstaka (t.ex. när jag sparkat i en tröskel och fått en blå tå) har de bett mig avvakta och då har det blivit bra av sig själv.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

Skippa 1177. Du ska boka tid/gå till vårdcentralen imorgon! Jag tvivlar på att de kommer trilskas med den anamnesen du uppger.

Edit: Läs helst inte på för mycket om symtom. Besvär med urinträngningar kan bero på en himla massa saker, så undvik att måla fan på väggen med onödig oro i förväg.

Varför skulle man skippa 1177? Våldsamt dåligt råd.

1177 kan ge tips för att dämpa symptom och även göra en preliminär bedömning vilket underlättar för att avgöra om man behöver akut tid på VC eller om man kan boka vanlig tid, om du behöver en akut tid kan de även boka tiden åt dig vilket gör allt väldigt mycket lättare.

Ring 1177 direkt, du har inget att förlora!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Yorg:

Varför skulle man skippa 1177? Våldsamt dåligt råd.

1177 kan ge tips för att dämpa symptom och även göra en preliminär bedömning vilket underlättar för att avgöra om man behöver akut tid på VC eller om man kan boka vanlig tid, om du behöver en akut tid kan de även boka tiden åt dig vilket gör allt väldigt mycket lättare.

Ring 1177 direkt, du har inget att förlora!

Och man kan få bättre och mer direkt vård om en doktor får titta på problemet istället för att man sticker upp smartluren på valt ställe;)

Permalänk
Medlem

Läkarfamilj här! Du har troligtvis en godartad prostataförstoring. Det är naturligt att man får det, men dock att det är väldigt konstigt att du har det, då man brukar få det i lite högre åldrar. Besök definitivt en läkare.

Annars kan det också vara elakartad prostataförstoring (prostatacancer), men det tvivlar jag på starkt då man får andra symtom som trötthet och så vidare. Jag försöker inte skrämma dig här - rent grundligt verkar dessa två sjukdomar vara de mest troliga, och därför är det extremt viktigt att du faktiskt tar dig till vårdcentralen.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Och man kan få bättre och mer direkt vård om en doktor får titta på problemet istället för att man sticker upp smartluren på valt ställe;)

Och man får ännu bättre vård om man helas av utomjordingar i en magisk maskin. Vad är din poäng? De flesta av oss har inte en doktor på stand-by, då är det mycket bättre att ringa sjukvårdsupplysningen som faktiskt kan hjälpa en istället för att bara sitta och vänta på att man ska få en tid.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Har du några andra symptom än bara svårt att urinera? Trängningar (känsla av att vara nödig hela tiden)? Sveda när du kissar? Smärta/tyngdkänsla i pungen? Kan vara prostatit (inflammation i prostatan), väldigt vanligt i den åldern (till skillnad mot godartad prostataförstoring och prostatacancer som i stort sett bara drabbar äldre män). Kan vara en hel del annat också så onödigt att gissa. Du har inte börjat ta någon medicin nyligen? Finns ett gäng som har svårighet att urinera som biverkning.

Men instämmer i kören: ring vårdcentralen. Troligen kommer de göra en ultraljudsundersökning av blåsan för att se om det finns urin kvar (vilket kan orsaka problem) och känna på din prostata, till att börja med. Det senare är inte jättekul, visst, men det är en rutinundersökning och något läkare gör hela tiden. Inget att vara orolig/skämmas för, i stort sett alla män har/får problem med prostatan någon gång i livet. Bättre att få det överstökat än gå med problem som i värsta fall kan bli värre. Har du t.ex. urinretention kan det leda till infektioner.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Sök vård. Min farfars dödsorsak.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Skippa 1177, dom ger heltokiga råd ibland, träffa en läkare mellan 4 ögon istället.
Ringde dit när jag fick diskbrock första gången. Tog mig inte upp ur sängen alls pga smärtan, fick då rådet av dom att ta ett par alvedon å gå tills de blir bättre...

Kanske jag som hade otur med vem jag fick i luren, men sånt får en ju att hålla sig borta från den tjänsten i framtiden.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Låter hårt mot en kille kanske men SITT alltid ned när ni ska kissa

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Låter hårt mot en kille kanske men SITT alltid ned när ni ska kissa

Varför?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Skrivet av Jerban:

Jag har alltid sett tvärtom på det, tycker inte om att besvära andra med mina "problem".

Ja jag får nog göra det om det inte löst sig självt innan veckan är slut.

Hade det varit ett litet blåmärke på din hand som du råkade få när du slog i din hand i en dörr så ja, kanske inte behövs en vårdcentral för det.

Men baserat på vad du skriver så tycker jag att du ska besöka din lokala vårdcentral, att du ens tvekar för du tycker att du besvärar läkarna/sjuksköterskorna låter helt befängt imo.

Betalar ju skatt för vård trots allt.

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb