Fractal Design Core 500

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Core 500

Fractal Design satsar på imponerande expansionsmöjligheter i litet format med sitt prisbantade Mini ITX-chassi Core 500, som idag får en rejäl genomgång av Jonas i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yay, äntligen, ska läsas direkt!

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen!

Ska man köra på denna eller med en Node 304 för ett litet mITX bygge utan några PCIe kort?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Snusfri

Ser ut som en klon av mitt CM Elite 120.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@Icte: Ska du använda den som HTPC eller vad är tanken? Om du ska bygga en dator utan PCIe-kort skulle jag mest troligt gå på ett ännu mindre chassi.

Edit: Måste personligen få uttrycka att det här chassit är riktigt, riktigt fult i mina ögon. Förstår inte vad Fractal tänkte med den fronten.

Permalänk
Medlem

Oh, den 5.25"-buren skulle jag vilja lägga vantarna på för ett lätt modd av ett R5-chassi. Jag har inte riktigt växt ifrån optiska lagringsmedium ännu. Förmodligen pga min digra samling cd-skivor som jag någon dag lovat mig att rippa.

Skicka mig ett PM om någon vill bli av med en, jag betalar frakten!

Permalänk
Medlem

Inget nytt men dock trevligt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack för recensionen!

Ska man köra på denna eller med en Node 304 för ett litet mITX bygge utan några PCIe kort?

Tack för recensionen!

Tänker du på HTPC så skit i chassi helt
Om du har en Tv-bänk så bygg in hela systemet i den istället.
Funkar skitbra, om man nu inte vill ha en låda som visas d v s .

Glömde skriva: Tack för recensionen! (det är fan viktigt tycker jag)
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack för recensionen!

Ska man köra på denna eller med en Node 304 för ett litet mITX bygge utan några PCIe kort?

Node 304 har ju ingen plats för optisk läsare!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

@fromis @skog1s Ja precis, tänkte bygga ihop en liten portabel HTPC som ska köra med en G3258 som jag haft i min ägo i ett flertal månader nu. Tänkte initialt köra på ett Streacom F1C men Nano PSU är en dealbreaker (känns bättre och snyggare med att köra med ett SFX agg). Denna såg riktigt lovande ut fastän den inte var lika snygg som Node 304, men billig är den IAF

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@henrik92 Det ska inte vara några problem, har en extern som jag knappt använder ändå

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag har ett Node 304 och förstår inte riktigt poängen med detta chassi. Visst har jag ingen 5.25 men den tar de ju ändå ur. Kabeldragningen är ett kaos i mitt chassi också.

I mitt chassi har jag förvisso inget grafikkort, men med stor tornkylare och fläktstyrningen i botten är det näst intill ljudlöst.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd

Jag ska hoppa på -mini PC's- tåget när Zen släpps med ITX moderkort

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@fromis @skog1s Ja precis, tänkte bygga ihop en liten portabel HTPC som ska köra med en G3258 som jag haft i min ägo i ett flertal månader nu. Tänkte initialt köra på ett Streacom F1C men Nano PSU är en dealbreaker (känns bättre och snyggare med att köra med ett SFX agg). Denna såg riktigt lovande ut fastän den inte var lika snygg som Node 304, men billig är den IAF

Jag har beställt delar till en server och kör med G3258, z97i AC, cooler master 212 evo,node 304 och cx430m :-). Detta chassi känns som en dålig kopia... På deras egna produkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Jag har beställt delar till en server och kör med G3258, z97i AC, cooler master 212 evo,node 304 och cx430m :-). Detta chassi känns som en dålig kopia... På deras egna produkt

Skickades från m.sweclockers.com

Ja Core serien är ju oftast bara en billigare kopia. Men kan ju fylla en funktion om man vill bygga med riktigt tajt budget.

Permalänk
Medlem

De uppenbart att Fractal design har gjort nån deal med sweclcokers. Det finns faktiskt anda chassin ni kan resonera än fractal design om och om igen -.-

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

De uppenbart att Fractal design har gjort nån deal med sweclcokers. Det finns faktiskt anda chassin ni kan resonera än fractal design om och om igen -.-

Varsågod
http://www.sweclockers.com/tester/chassin
Där ser du recensioner "om och om igen" även för phantech, antech, silverstone, corsair m.m.

Hoppas du hittar de du söker

Permalänk
Medlem

"JA det går att få in en 280mm-radiator i taket men det är ta-mig-fasen på mikromillimetern att den går in."

"Det funkar. Det är bara att bunta ihop skiten och slänga in den här emellan."

Gott att se att Jonas fortfarande är regerande världsmästare i chassirecensioner!

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Avstängd

jag ser inte grafikkortet, är jag blind?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja Core serien är ju oftast bara en billigare kopia. Men kan ju fylla en funktion om man vill bygga med riktigt tajt budget.

Sant. Det jag gillade med det var dock att H110 får plats i taket. Skulle vara kul att slänga mina delar från mitt Define S i den och jämföra ljudnivån

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@fromis @skog1s Ja precis, tänkte bygga ihop en liten portabel HTPC som ska köra med en G3258 som jag haft i min ägo i ett flertal månader nu. Tänkte initialt köra på ett Streacom F1C men Nano PSU är en dealbreaker (känns bättre och snyggare med att köra med ett SFX agg). Denna såg riktigt lovande ut fastän den inte var lika snygg som Node 304, men billig är den IAF

Spana in In-Win BP671, jag tycker den ser nice ut iaf.
https://www.komplett.se/product/815163/datorutrustning/chassi...

Edit: Eller Compucase HEC Compucase 8K01.
https://www.dustinhome.se/product/5010330367/hec-compucase-8k...

Skrivet av orion_:

"JA det går att få in en 280mm-radiator i taket men det är ta-mig-fasen på mikromillimetern att den går in."

"Det funkar. Det är bara att bunta ihop skiten och slänga in den här emellan."

Gott att se att Jonas fortfarande är regerande världsmästare i chassirecensioner!

Det är skönt när en recensent kan använda avslappnade uttryck som vi dödliga förstår.
Dock är det sjukt störigt när han ibland betonar enstaka ord. 50sek in är ett klockrent exempel "Mini. I. T. X!"

Permalänk

5.25" platsen är inte enbart till för optiska enheter.
Jag har en 5.25" låda som rymmer 4 st 2.5" diskar som man monterar i 5.25" platsen.
Dessa diskar kan man komma åt från framsidan eftersom diskarna sitter i en "släde" eller vad man nu kallar dem.
Så ett chassi utan en 5.25" plats är ett big no no för min del.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Proffsmoddare

Bunta ihop skiten bara haha. Skönaste kommentaren. Påminner mig om:

https://www.youtube.com/watch?v=-3KAXWjZ-q8

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ser ut som en klon av mitt CM Elite 120.

Skickades från m.sweclockers.com

nja va? Jag har ett elite 130, det är ju rakt av en klon
den vesäntliga skillnaden mot core 500 är ju att elite 120/130 stödjer max 120mm radiator eller möjligen 140mm och endast tar lågprofilskylare till processorn. Core 500 känns som ett bättre val för högpresterande system just tack vare detta.

största likheten som jag ser det är att det är lika mycket ormbo i detta som i mitt elite 130..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Jag har beställt delar till en server och kör med G3258, z97i AC, cooler master 212 evo,node 304 och cx430m :-). Detta chassi känns som en dålig kopia... På deras egna produkt

Skickades från m.sweclockers.com

Lol, ja nu ser jag det xD Då blir det nog inte detta chassi!

Skrivet av biorrith:

Spana in In-Win BP671, jag tycker den ser nice ut iaf.
https://www.komplett.se/product/815163/datorutrustning/chassi...

Edit: Eller Compucase HEC Compucase 8K01.
https://www.dustinhome.se/product/5010330367/hec-compucase-8k...

Små och fina, ska ta och kolla på dem också! Tack

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Bra timing på recensionen, kollade på det här chassit i morse när jag kom hem från jobbet

Vad finns det för andra alternativ om man vill ha en väldigt liten burk men man ska få plats med 240 rad (H100), atx psu och ett 290x?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Den där borstade plasten ser ju helt enkelt fruktansvärd ut.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför man inte anstränger sig för att göra dammfiltrena mer lättillgängliga.

FD gjorde ett skitbra jobb med det i Define R5.
Men i Define S och andra saker dom lanserat senare verkar dom helt ha glömt bort det konceptet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

De uppenbart att Fractal design har gjort nån deal med sweclcokers. Det finns faktiskt anda chassin ni kan resonera än fractal design om och om igen -.-

Är väl knappast konstigt om ett svenskt företag skickar många(alla?) sina chassin till Sveriges största webbtidning för hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ser ut som en klon av mitt CM Elite 120.

Skickades från m.sweclockers.com

Tur det bara är på utsidan, för insidan har ju mycket bättre layout

Skrivet av Virre39:

Jag har ett Node 304 och förstår inte riktigt poängen med detta chassi. Visst har jag ingen 5.25 men den tar de ju ändå ur. Kabeldragningen är ett kaos i mitt chassi också.

I mitt chassi har jag förvisso inget grafikkort, men med stor tornkylare och fläktstyrningen i botten är det näst intill ljudlöst.

Jag ser två klara poäng.
5,25"-plats för min BluRay-brännare (alternativt en panel med kortläsare, USB3 eller liknande)
Bättre kylning med tre fina stora 140mm-fläktplatser så man kan spela spel på HTPCn om man vill utan att den blir för varm.

Hade jag köpt chassi till min HTPC idag, hade jag klart valt detta. När jag byggde ihop den tog jag ett silverstone SUGO SG-02, vilket jag ångrade djupt när jag såg att jag missat placeringen av nätdelen rakt ovanför CPUn. Kikade på Node 304, men valde bort det p.g.a. avsaknad av 5,25"-platsen. Kändes dumt på en mediadator i dåläget, även om jag använder BluRayen mer sällan nu för tiden.

Jag har numera moddat den så att PSUn sitter på grafikkortsplatsen och suger in luft från sidan, samt fått dit en 92mm och två 120mm-fläktar, dels inuti och dels på baksidan.

Detta chassi har ju tre färdiga fina platser, plus tar mindre plats än mitt ombyggda µ-ATX-härke, så när jag vill uppgradera HTPCN med grafikkort, så kan det nog bli ett köp av detta istället

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX