Funderar på att köpa ett nytt grafikkort, behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett nytt grafikkort, behöver hjälp.

Jag är relativt ovetande när det gäller grafikkort, processorer osv. så jag tänkte att jag skulle fråga här om hjälp ifall jag var på väg att göra ett stort misstag

Mina specs är:
GPU: GTX 760
CPU: Intel Core i7-4770 CPU @ 3.40GHz
RAM: 12GB

Först av allt, skulle min dator klara av 970:n eller 980:n?
Om ja, vilken av dem köper jag?

Tacksam för all hjälp <3

Permalänk

Beror på vad du kör i för upplösning osv.
Processorn fungerar förmodligen utmärkt och lär inte flaska med varken 970 eller 980.
Oavsett vilket du köper så lär det blir en fin prestandaboost ifrån ditt tidigare 760, men som sagt vad kör du i för upplösning? Och vad lirar du för spel?

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

@Rasmusen98:
Jag kör i 1920x1080, spelar många olika spel, just nu är det mest Vermintide och det skulle vara så jäkla skönt att köra det med bättre fps än det hemska fpsen jag har nu på medium settings.

Permalänk
Medlem

Endast Nvidia?
Annars tycker jag att ett Sapphire R9 390 är ett väldigt bra kort , har ju även 8GB i minne.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...
Mvh / Mange

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Madhux:

Jag är relativt ovetande när det gäller grafikkort, processorer osv. så jag tänkte att jag skulle fråga här om hjälp ifall jag var på väg att göra ett stort misstag

Mina specs är:
GPU: GTX 760
CPU: Intel Core i7-4770 CPU @ 3.40GHz
RAM: 12GB

Först av allt, skulle min dator klara av 970:n eller 980:n?
Om ja, vilken av dem köper jag?

Tacksam för all hjälp <3

En liten men viktig fråga: Har du gott om plats i ditt chassi?
Är det en fabriksbyggd dator? HP eller Acer t ex?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64:
Ja den är fabriksbyggd, Acer Predator.
Under de senaste dagarna har ingenting gått rätt. Jag köpte 970:n, och eftersom jag är okunnig åkte jag med den till elgiganten och tänkte betala lite för att de skulle installera kortet. Först trodde de att det inte gick tack vare nätagget, men det var pga att moderkortet inte accepterade det nya grafikkortet. Vi ska skicka tillbaka 970:n till Komplett för att se om det var något fel på den, om det inte är det vet jag inte vad jag ska göra
Totalt så var jag utan datorn i ett dygn och är tillbaka med 760:n nu.

Just nu kan jag bara vänta. Det är förmodligen inte fel på grafikkortet heller, men jag får se hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madhux:

@Jalle64:
Ja den är fabriksbyggd, Acer Predator.
Under de senaste dagarna har ingenting gått rätt. Jag köpte 970:n, och eftersom jag är okunnig åkte jag med den till elgiganten och tänkte betala lite för att de skulle installera kortet. Först trodde de att det inte gick tack vare nätagget, men det var pga att moderkortet inte accepterade det nya grafikkortet. Vi ska skicka tillbaka 970:n till Komplett för att se om det var något fel på den, om det inte är det vet jag inte vad jag ska göra
Totalt så var jag utan datorn i ett dygn och är tillbaka med 760:n nu.

Just nu kan jag bara vänta. Det är förmodligen inte fel på grafikkortet heller, men jag får se hur det går.

ouch.. uppgradera en märkesdator är ALDRIG något bra! om den tvärvägrar och boota är de ju något fel med UEFI på moderkortet och då måste du byta moderkort och antagligen chassi samt kanske nätagg också sen lär man sig av sina misstag och inte köper en märkesdator igen alltid bättre alternativ och köpa en "komplett gamer" eller liknande om man är okunnig för de datorerna är iallafall uppgraderingsvänliga

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Även om det är ett OEM kort så bör det ju inte vara några större problem kan man tycka?

Men det ligger nog i UEFI att datorn inte godtog det nya kortet, Ett annat 7xx kort hade nog funkat men dom går ju inte att hitta nytt vad jag vet(iaf om där inte finns någon pall kvar med Grafikkort)

Där bör finnas en guide på hur du uppdaterar UEFI vilket torde lösa problemet!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

@Oliver91:
Kommer verkligen inte köpa märkesdator igen!
Jag har tur iaf att jag har några kompisar som kan datorer och kan hjälpa till om jag ska bygga egen dator eller vad jag gör.
Kommer skriva i tråden vad som händer och om jag ska köpa nytt moderkort osv.

Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

@Madhux: Om du ska spela Fallout 4, så skulle jag ta något med minst 4GB minne, dvs köp inte ett 970. Utan gå för ett 980 om du måste köra Nvidia.
Om du kan tänka dig att gå över till ett AMD så kör på 390/X, för ungefär samma prestanda som 980 för en lite billigare peng, + att du får 8GB minne.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Avstängd