Permalänk

Ny dator startar om sig och får bsod

Hej Sweclockers
Jag har nyligen köpt en ny dator, och efter några dagar så har det börjat start om sig och få blue screen.
Har idag installerat om Windows men det har inte hjälpt. Har kört ett memtest men det hittade inga fel.

Vad detta bero på?

Specs:

Sapphire R9 390
Intel Skylake 6600K
Asus z170 Pro Gaming
Corsair Vengeance DDR4 2660 2x8

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Medlem

Formaterat och installerat om OS, om du nu använder samma hdd/ssd som på gamla burken?

Visa signatur

8700K, GTX1070 blablablabla

Permalänk

Det var en ny SSD som jag köpte. Prövade även formatera om den idag och installera om OS. Men det blev ingen skillnad.
Glömde skriva det men det är en SSD Samsung EVO 250gb

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Medlem

har du satt minnena i rätt kanaler på moderkortet? Har du kollat inställningar i BIOS? Testat att ladda BIOS default? Kollat om det finns ngn ny bios att installera?

Installerat senaste chipset driver? Uppdaterat alla andra drivrutiner?

// Lz

Permalänk
Medlem

@berkilurki: När händer bsod/omstart, idle/spelande eller när som?

Temperaturer på processor och grafikkort acceptabelt normala?
Vad för nätaggregat har du? Ett nätaggregat med för låg eller på gränsen med effekt att räcka till skulle kunna vara en möjlig orsak ifall det sker under belastning av systemet.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Felet verkar tyda på programvara, men kan ändå vara en ramsticka som spökar.

Hur länge körde du memtest?

Testat att köra med en ramsticka åt gången? Både i Windows eller memtestet.

Du är 100 på att du har formaterat, valt "ta bort" på alla partitioner innan du tryckt nästa vid installationen. Och det är ett äkta Windows du installerat?
just ci.dll verkar bero på flera av samma programvara installerad på varandra.

Visa signatur

8700K, GTX1070 blablablabla

Permalänk

hej

De tre felkoderna som du får 0x5003, 0x50 och 0x9F avslöjar en del vart du ska titta i din dator.

De två första 0x5003 och 0x50 refererar till att det är något fel i RAM och den tredje 0x9F är ett driver fel.

Jag skulle kontrollera minnet i första hand då jag misstänker att driver felet kan komma från RAM om det är dåligt.

Dra ur ett minne i taget och prova alla minnen en i taget i alla ram slottar.

Om du hittar ett minne som du kan köra med prova då alla minnen i samma slott, om alla fungerar så kan det vara ett minnesslott fel.

Om du hittar att inga slottar fungerar med alla minnena så kan det vara fel på minneskontrollern på moderkortet, det kan även vara fel på alla minnena men det är mera långsökt.

Skrivet av berkilurki:

Hej Sweclockers
Jag har nyligen köpt en ny dator, och efter några dagar så har det börjat start om sig och få blue screen.
Har idag installerat om Windows men det har inte hjälpt. Har kört ett memtest men det hittade inga fel.
http://i.imgur.com/rHqGWo9.jpg
Vad detta bero på?

Specs:

Sapphire R9 390
Intel Skylake 6600K
Asus z170 Pro Gaming
Corsair Vengeance DDR4 2660 2x8

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

har du satt minnena i rätt kanaler på moderkortet? Har du kollat inställningar i BIOS? Testat att ladda BIOS default? Kollat om det finns ngn ny bios att installera?

Installerat senaste chipset driver? Uppdaterat alla andra drivrutiner?

// Lz

Moderkortet hade som default att köra minnena i 2300mhz, har även prövat ställa så dom körs i 2666mzh.

Skrivet av Kenta42:

@berkilurki: När händer bsod/omstart, idle/spelande eller när som?

Temperaturer på processor och grafikkort acceptabelt normala?
Vad för nätaggregat har du? Ett nätaggregat med för låg eller på gränsen med effekt att räcka till skulle kunna vara en möjlig orsak ifall det sker under belastning av systemet.

Har både fått bsod när jag har spelat men även när jag bara har lyssnat på musik.
Har inte kollat temperaturerna när jag har spelat men nu låg cpun på 26-27 gardet och grafikkortet ca 50.
Som nätagg valde jag Corsair RM 750x

Skrivet av Raazen:

Felet verkar tyda på programvara, men kan ändå vara en ramsticka som spökar.

Hur länge körde du memtest?

Testat att köra med en ramsticka åt gången? Både i Windows eller memtestet.

Du är 100 på att du har formaterat, valt "ta bort" på alla partitioner innan du tryckt nästa vid installationen. Och det är ett äkta Windows du installerat?
just ci.dll verkar bero på flera av samma programvara installerad på varandra.

Jag lät testet köra igenom en gång det tog ca 50 min, hur länge skall man låta testet köra?
Tog bort alla partitinnen som Windows hade gjort tidigare och skapade nya innan jag installerade OS et på nytt.
Laddade hem Windows 10 multiple editions från universitetet så det är en äkta licens.

Skrivet av Huge-Raven:

hej

De tre felkoderna som du får 0x5003, 0x50 och 0x9F avslöjar en del vart du ska titta i din dator.

De två första 0x5003 och 0x50 refererar till att det är något fel i RAM och den tredje 0x9F är ett driver fel.

Jag skulle kontrollera minnet i första hand då jag misstänker att driver felet kan komma från RAM om det är dåligt.

Dra ur ett minne i taget och prova alla minnen en i taget i alla ram slottar.

Om du hittar ett minne som du kan köra med prova då alla minnen i samma slott, om alla fungerar så kan det vara ett minnesslott fel.

Om du hittar att inga slottar fungerar med alla minnena så kan det vara fel på minneskontrollern på moderkortet, det kan även vara fel på alla minnena men det är mera långsökt.

Skall man pröva köra varje minne i varje slott. Hur länge skall man köra testen? Räcker det om man kör testet en gång eller skall det snurra flera varv innan man kan se om det är något fel?

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Skrivet av berkilurki:

Moderkortet hade som default att köra minnena i 2300mhz, har även prövat ställa så dom körs i 2666mzh.

Har både fått bsod när jag har spelat men även när jag bara har lyssnat på musik.
Har inte kollat temperaturerna när jag har spelat men nu låg cpun på 26-27 gardet och grafikkortet ca 50.
Som nätagg valde jag Corsair RM 750x

Jag lät testet köra igenom en gång det tog ca 50 min, hur länge skall man låta testet köra?
Tog bort alla partitinnen som Windows hade gjort tidigare och skapade nya innan jag installerade OS et på nytt.
Laddade hem Windows 10 multiple editions från universitetet så det är en äkta licens.

Skall man pröva köra varje minne i varje slott. Hur länge skall man köra testen? Räcker det om man kör testet en gång eller skall det snurra flera varv innan man kan se om det är något fel?

Jag rekommenderar dig att köra testet som du säger, alla minnen i varje slott för att inte missa något. Memtestet räcker nog om du kör en gång per ram minne men om du vill vara mer säker så kan du köra 2-3ggr per ram minne.

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk
Skrivet av Huge-Raven:

Jag rekommenderar dig att köra testet som du säger, alla minnen i varje slott för att inte missa något. Memtestet räcker nog om du kör en gång per ram minne men om du vill vara mer säker så kan du köra 2-3ggr per ram minne.

Har kört igenom memtest på mina två minnen i varje slott idag, lät testet gå runt en gång/minne i varje slott men memtest hittade inga error.
Spelade Cities skylines nyss och det kraschade två gånger på ca 30minuters spelande.
Finns det något annat jag kan testa?

Visa signatur

Denofberka

Permalänk

Hej Igen.
Datorn har fungerat bra i ca en veckas tid utan att krascha efter att ha uppdaterat till den senaste Bios. Men igår så började allt om. Får dessa errors

Har kollat efter uppdaterade drivrutiner osv men det finns inga. Kan det vara moderkortet som strular?

Visa signatur

Denofberka

Permalänk

Har prövat att köra systemfilsgranskaren (sfc / scannow) två gånger, bägge gångerna har datorn startat om sig och jag har fått denna Bluescreen:
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
0x00000050
ffffd000`a1c3b950

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Skrivet av berkilurki:

Hej Sweclockers
Jag har nyligen köpt en ny dator, och efter några dagar så har det börjat start om sig och få blue screen.
Har idag installerat om Windows men det har inte hjälpt. Har kört ett memtest men det hittade inga fel.
http://i.imgur.com/rHqGWo9.jpg
Vad detta bero på?

Specs:

Sapphire R9 390
Intel Skylake 6600K
Asus z170 Pro Gaming
Corsair Vengeance DDR4 2660 2x8

Jag har funderat på ditt dilemma och om det kan vara någon annan komponent som inte mår bra eller blir överhettad.
Om jag minns rätt så har jag själv råkat ut för detta men det är lääääänge sedan, typ på Intel Pentium MMX / P2 tiden. Det som då var mitt problem var att PCH bryggan (nu heter det syd och nordbrygga) blev överhettad pga kylpastan hade torkat och förlorat sin egenskap att förmedla värmen till kylflänsen. Efter jag hade bytt ut kylpastan så upplevde jag inga fler problem.

Det skulle även kunna vara ett fabrikationsfel som gör att något överhettas, har du under drift känt på kylflänsen på morderkortet som sitter till höger om PCI-e slotten som det står "Pro Gamming" på?

Jag själv (när garantin har gått ut på moderkortet) lossar på alla kylflänsar på moderkortet och byter ut kylpastan till Arctic Silver 5, detta för att alla komponenter på moderkortet som redan är varma blir varmare vid överklockning och överklockar har jag alltid gjort ända sedan min Pentium MMX 166MHz(mina andra dator).

Jag säger inte nu att du ska göra detta på ditt moderkort eftersom det är nytt och garantin skulle ryka då, men du kan iaf känna dig för ifall någon av kylflänsarna är så pass heta att du inte kan ha kvar fingret, då börjar du närma dig 50-60 grader och det kan vara ok. Är det så att det fräser till när du känner efter då är det riktigt hett(80-90 grader) och då skulle jag fundera på fabrikationsfel och fixa RMA och få moderkortet utbytt.

Lycka till

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination