Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Driva högtalare med liten förstärkare?

Permalänk
Avstängd

Driva högtalare med liten förstärkare?

Har dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=349013

Går det köra denna till mina högtalare? http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/pa-ljud-underhall...

Brukar inte spela speciellt högt så därför tänker jag att den kanske räcker men jag vet inte om så billiga saker är något att ha ?

Permalänk
Medlem

Klass D förstärkare som anger maxeffekten i 4 ohm och 10% distorsion.
Verklig effekt vid 8 ohm ligger nog runt 2x10 watt.
Tycker att en tusing för det är i överkant, även om designen är tilltalande.

Men visst kommer det att låta.
Högtalarna har 88dB känslighet, och om förstärkaren kan leverera lite över 10w till dom så är du ju och nosar på 100dB vid 3m vilket är rejält högt.

Mitt tips: Leta begagnat istället.
En 20-30 år gammal Hi-Fi förstärkare sopar mattan med brik'en

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, köp en beggad förstärkare av äldre modell istället.

Permalänk
Medlem

En så pass fin högtalare förtjänar en bra förstärkare. Kolla begagnat som tidigare sagt.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Avstängd

Jag har en förstärkare men jag vill ha en mindre som inte tar upp så mycket plats.

Kanske billigare att köpa större skrivbord men får väl kolla runt på andra alternativ

Permalänk

Håller inte med ovanstående. Det finns mycket gammalt skräp på begagnatmarknaden som inte är prisvärt, antingen för att modellen aldrig var särskilt bra eller för att det specifika exemplaret stått på en vind i sommarvärmen och beckat ihop. Visst, det går att läsa sig till vilka modeller som är bra och testa om det aktuella exemplaret fungerar som det ska, men om din tid har något värde blir det troligtvis billigare och säkerligen tryggare att köpa en ny apparat.

Permalänk
Medlem

NAD D3020 eller liknande kanske?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Klass D förstärkare som anger maxeffekten i 4 ohm och 10% distorsion.
Verklig effekt vid 8 ohm ligger nog runt 2x10 watt.
Tycker att en tusing för det är i överkant, även om designen är tilltalande.

Men visst kommer det att låta.
Högtalarna har 88dB känslighet, och om förstärkaren kan leverera lite över 10w till dom så är du ju och nosar på 100dB vid 3m vilket är rejält högt.

Mitt tips: Leta begagnat istället.
En 20-30 år gammal Hi-Fi förstärkare sopar mattan med brik'en

*host*
Glöm inte att du förlorar 6d vid var fördubbling av avståndet.
Så höftar vi så hamnar vi på en känslighet på ca 83db/1w

Nej Tack imho

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut rekommendera en modern miniförstärkare i stil med den Brik'en du kikat på. Själv rekommenderar jag denna, eftersom jag litar på ljudkvalitén ur Tripathchippen: http://www.ljudfokus.se/produkt/dayton-audio-dta-120-svart-fo...

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

*host*
Glöm inte att du förlorar 6d vid var fördubbling av avståndet.
Så höftar vi så hamnar vi på en känslighet på ca 83db/1w

Nej Tack imho

2 högtalare vid 3m motsvarar en vid 1m.
Och känslighet mäts ju med en högtalare vid 1m.
Utöver det så är det bara i ett oändligt stort rum (eller akustiskt dött) som man tappar ljudstyrka helt enligt formlerna.
Normalt sett så -tjänar- man känslighet när högtalare placeras i ett hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

2 högtalare vid 3m motsvarar en vid 1m.
Och känslighet mäts ju med en högtalare vid 1m.
Utöver det så är det bara i ett oändligt stort rum (eller akustiskt dött) som man tappar ljudstyrka helt enligt formlerna.
Normalt sett så -tjänar- man känslighet när högtalare placeras i ett hem

2 högtalare ger +3db i känslighet, 91db1w 1met i det här fallet.
Visst kan jag hålla med om att du inte förlorar exakt 6db/per fördubbling i ett vardagsrum men du är inte långt ifrån.

*edit*
Eller blev det 6db, är inte samma signal som går igenom, jobbar o har inte tid för sådana här tanke experiment

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Eller blev det 6db, är inte samma signal som går igenom, jobbar o har inte tid för sådana här tanke experiment

+3dB motsvarar nästan exakt en fördubbling av antalet högtalare som matas med okorrelerade signaler, t ex två olika brusgeneratorer. För sextiotalspop (som ofta är mixad med instrumenten panorerade låångt ut till kanterna är nog detta värde det mest rättvisande. För korrelerade (=likadana )signaler blir ökningen lite drygt 6dB. Modern, basig populärmusik, där huvuddelen av energin ligger i lägre, monomixade frekvenser ligger nog närmre 6dB.

Citat:

Visst kan jag hålla med om att du inte förlorar exakt 6db/per fördubbling i ett vardagsrum men du är inte långt ifrån.

Närmast ljudkällan stämmer fortfarande regeln, men i ett normalt vardagsrum är avståndet från en ljudkälla inom vilket direktljudet är starkare än reflekterat ljud förvånansvärt litet. En normal placering av högtalare och lyssningsplats medför att man i huvudsak lyssnar på "begagnat" ljud, inte direktljud. På lite större avstånd från högtalarna kommer direktljudet från högtalarna fortfarande att minska med 6dB/fördubbling av avståndet, men det reflekterade ljudet, som står för huvuddelen av ljudet kommer att minska i mycket mindre utsträckning.

Nog med teori. Eftersom jag råkar ha en Brik-förstärkare av en äldre generation (utan fjärrkontroll) stående i köket var det raskt gjort att testa hur mycket kräm den gav i från sig. Den kunde få ett par små högtalare (Ino piX, piM eller en förserie av någon av dem) att spela partyhögt (med ganska mycket dist, men det är nog högtalarens fel). Den kunde även få ett par Ino p60 att spela ordentligt högt. Om TS kan tänka sig att flytta högtalarna närmre lyssningsplats vid finlyssning så tror jag inte Brikens uteffekt är något bekymmer.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min Brik, riktigt prisvärd hade den kanske varit för några hundralappar mindre. Har varken guldöron eller riktig fin-hifi att jämför med, men med ett par pioneer s-cn301lr (som är ordentligt jäkla trögdrivna) så lät det i mina öron helt ok.

Beställ över webben och returnera om du inte är nöjd är mitt tips.

Permalänk
Medlem

Topping tp22 är en mkt fin klass D förstärkare
http://www.amazon.co.uk/Topping-TP22-Amplifier/dp/B00F9424X8/...

Jag testade att köra ett par fullstora Dynavoice M65or med mycket bra resultat. Tyvärr togs toppingen av åskan (liksom mycket annat i hemmet)

Chippet i tp22 är TK2050 som ger låg distorsion upp till 20W. Många billigare kan bara ge ifrån sig nån enstaka W rent. Den på Kjell ser överprisad ut IMHO.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dazelou:

Topping tp22 är en mkt fin klass D förstärkare
http://www.amazon.co.uk/Topping-TP22-Amplifier/dp/B00F9424X8/...

Jag testade att köra ett par fullstora Dynavoice M65or med mycket bra resultat. Tyvärr togs toppingen av åskan (liksom mycket annat i hemmet)

Chippet i tp22 är TK2050 som ger låg distorsion upp till 20W. Många billigare kan bara ge ifrån sig nån enstaka W rent. Den på Kjell ser överprisad ut IMHO.

Klickade hem en sådan får se om det är något att ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Klickade hem en sådan får se om det är något att ha

Bra jobbat

Du kan eventuellt behöva en stickproppskonverter / byta kontakten om du beställde från England. Inget stort problem dock...

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59