Ny dator skall införskaffas, råd sökes på lista

Permalänk

Ny dator skall införskaffas, råd sökes på lista

Tjenixen,

Dags igen för ny dator och jag har plockat fram detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8726395/2015-11-04

Däremot så känns det lite som att vimla runt i mörkret med en elak kratta någonstans på golvet så alla möjliga råd skulle mottas tacksamt gällande kompabiliteter, huruvida jag kastat pengar i sjön, finns bättre alternativ osv.

Ganska liberal med budgeten, främst ute efter ett vettigt paket som är tyst men kraftfullt.
Användningsområde: mycket spel, maya, unity, photoshop, premier
Preferens: NVIDIA, Intel
Är även nyfiken på vattenkylning men trots mycket hjälpsamma trådar här i forumet så känner jag mig fortfarande helt lost - såg tex att det fanns ett alternativ till grafikkortet med vattenkylning som komplett paket. Dock ingen aning om det är värt det?

Utöver det i listan så kommer jag plocka på mig tangentbord, mus, wacom och förmodligen win 10.

Uppskattar alla svar, ha en go kväll!

Permalänk
Medlem

Du kan spara lite på ganska många håll, men det är ju ingen bang for the buck dator du bygger. Valet av komponenter ser överlag bra ut för mig.

Du kan säkert pressa ner priset en femhundring på moderkortet. Kylpasta brukar hänga med kylare. Haswell över Skylake skulle ju ganska lätt pressa ner priset ett par tusen, men som sagt, med din budget kanske det spelar mindre roll.

För de arbetsområden du beskriver låter X99 som ett alternativ värt att överväga.

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart kört 5820k för dina användnings områden. Spelar budget mindre roll så finns ju 5960x, men den kostar även en hel del.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

behöver du 2 500gb ssd? kylingen vet jag inte hur myckett den låter men Noctua NH-D15 (kylpasta får du med) är annars ett biligare alternativ och den låter inte mycket+ kyler bra

tycker ochså du borde köra på x99

hade kört på dehär istället http://www.sweclockers.com/test/21115-corsair-rm750x

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8726609/2015-11-05

Här har jag plockat ihop en kompakt jäkla dator som maxar allt inom spel och redigering! Liten men på och super cool med moddningarna jag lade till + vattenkyld processor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Håller med de flesta att det går att pressa lite här och där om man vill, men det kanske inte är huvudsaken om man inte kör budget eller bang for the buck.

Det jag snabbt kan tillägga är att oberoende av hur tät man e så kan man invänta black friday om du råkat missa det. Högst otroligt med dagens media men i alla fall

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Du kan spara lite på ganska många håll, men det är ju ingen bang for the buck dator du bygger. Valet av komponenter ser överlag bra ut för mig.

För de arbetsområden du beskriver låter X99 som ett alternativ värt att överväga.

Som du säger så är min prioritering kanske inte just att pressa priset, men att undvika vanliga fällor är ju att föredra.

Vad exakt är ett "X99"?

Tack för tipsen!

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Skulle helt klart kört 5820k för dina användnings områden. Spelar budget mindre roll så finns ju 5960x, men den kostar även en hel del.

Antar att du menar en annan processor?
Du får gärna beskriva varför just dessa alternativ passar bättre (jag kanske tom kan lära mig något )

Tack för tipsen!

Permalänk

Läckert, nu hittade jag "citera flera"-knappen

Skrivet av GzXboom:

behöver du 2 500gb ssd? kylingen vet jag inte hur myckett den låter men Noctua NH-D15 (kylpasta får du med) är annars ett biligare alternativ och den låter inte mycket+ kyler bra

tycker ochså du borde köra på x99

hade kört på dehär istället http://www.sweclockers.com/test/21115-corsair-rm750x

Tja, min förra 250SSD är så gott som full och maya tenderar att spotta ut riktigt stora saker efter ett tag. Men det finns väl en hel del "vill ha / för framtiden" involverat i tänket där 0=)

Ska kika närmare på det du tipsade om, tackar!

Skrivet av Stackore:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8726609/2015-11-05

Här har jag plockat ihop en kompakt jäkla dator som maxar allt inom spel och redigering! Liten men på och super cool med moddningarna jag lade till + vattenkyld processor

Skickades från m.sweclockers.com

Jag... var inget fan av den lådan, även om jag gärna skulle ha en mindre burk
Tror heller inte att fönster och LED-ljus är något för mig, men mycket intressant alternativ jag inte hade tänkt på!

Skrivet av Herp Derp:

Håller med de flesta att det går att pressa lite här och där om man vill, men det kanske inte är huvudsaken om man inte kör budget eller bang for the buck.

Det jag snabbt kan tillägga är att oberoende av hur tät man e så kan man invänta black friday om du råkat missa det. Högst otroligt med dagens media men i alla fall

Visste inte ens att black friday var en grej utanför USA - man lär sig något nytt varje dag.
Jag är väl lite "pressad" på att hinna få igång allt lagom till den 14:e då jag har en vecka att viga till Fallout 4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wafflespoon:

Antar att du menar en annan processor?
Du får gärna beskriva varför just dessa alternativ passar bättre (jag kanske tom kan lära mig något )

Tack för tipsen!

Två kärnor extra med 5820K jämfört med Skylake, så betydligt snabbare vid filmredigering och liknande. Visserligen är Skylake klockad lite högre men inte så att det räcker för att kompensera. X99-plattformen har fyra minneskanaler istället för för två vilket ger betydligt större minnesbandbredd (även här stor nytta i annat än spel, t ex komprimering av filer med WinRAR). Jag gav 9500kr hos Komplett för 32GB Crucial, Asus X99-S och en 5820K. Jag tycker det är ett mycket bättre köp för pengarna än Skylake, speciellt eftersom burken används till mycket annat än bara spel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@wafflespoon:

Är det inte trevligare med en snabbare m2 ssd istället för två sata?

tänker denna:
http://www.inet.se/produkt/4305126/samsung-950-series-pro-512...

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av wafflespoon:

Som du säger så är min prioritering kanske inte just att pressa priset, men att undvika vanliga fällor är ju att föredra.

Vad exakt är ett "X99"?

Tack för tipsen!

Chipset på en annan plattform. Som nämnts får du tillgång till fler kärnor vilket ofta kommer till nytta vid renderingsarbete.