Permalänk
Medlem

DP till DVI

Köpte ett grafikkort från EVGA som bara har en DVI-utgång. Jag har två skärmar och vill köra den andra skärmen på DVI och huvudskärmen på DisplayPort med en Adapter då min huvudkärm inte heller har DisplayPort, men får ingen bild med skärmen inkopplad i adaptern. Får bild om jag kopplar in min huvudskärm direkt i DVI, men då kan jag inte använda andraskärmen för det finns vara en DVI-utgång på grafikkortet

Kan man inte använda adaptern till detta eller är det fel på adaptern?

Permalänk
Medlem

Dessa adaptrar är djävulen själv.

Vad är det för upplösningar du försöker köra? Dessa adaptrar har enormt begränsade upplösningar och uppdateringsfrekvenser.

Det är nog dags för dig att börja titta på ersättare till DVI skärmarna... de är döende.

http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...
"Eftersom både HDMI och Displayport är Single Link-förbindelser kommer en normal DVI-adapter som tidigare skrivet endast ge Single Link-kapacitet, det vill säga 165 MHz pixelklocka och 1 920 × 1 200 pixlar i 60 Hz som mest. Denna "adapter" är i själva verket en signalomvandlare som strömförsörjs via Displayport."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Dessa adaptrar är djävulen själv.

Vad är det för upplösningar du försöker köra? Dessa adaptrar har enormt begränsade upplösningar och uppdateringsfrekvenser.

Det är nog dags för dig att börja titta på ersättare till DVI skärmarna... de är döende.

1080p bara. Borde ju vara standard nog för att adaptern ska klara det

Permalänk
Medlem
Skrivet av 24467125:

1080p bara. Borde ju vara standard nog för att adaptern ska klara det

Kan ju ändå vara så att skärmen vill ha DVI-Dual link.

Har du testat byta DP utgång du använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan ju ändå vara så att skärmen vill ha DVI-Dual link.

Har du testat byta DP utgång du använder?

Testade byta och funkade inte. Kollade ingången på skärmen och där står "DVI-D". Betyder det då att adaptern aldrig kommer klara det? I så fall kunde de 200 kronorna gått till öl istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 24467125:

Testade byta och funkade inte. Kollade ingången på skärmen och där står "DVI-D". Betyder det då att adaptern aldrig kommer klara det? I så fall kunde de 200 kronorna gått till öl istället!

Yepp, troligen är det då. DVI-D är dual link. (feltolkat av mig)

Tekniskt sett borde den fungera med single.. men den kommer kanske inte överens med adaptern. Det finns svindyra dual link adaptrar, men det är både bättre och mer problemfritt att bara byta skärmen istället.

Nästa gen grafikkort kommer inte ens ha DVI alls, så planera att byta dina skärmar, så slipper du problemet nästa gång.
Tills dess.. om du inte har spel på andra skärmen, har du något annat litet gammalt grafikkort kan du ju köra dual kort (ej SLI/CF) för tex web/film osv. Det klarar alla stenålderskort med DVI-D av.

rättat fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tills dess.. om du inte har spel på andra skärmen, har du något annat litet gammalt grafikkort kan du ju köra dual kort (ej SLI/CF) för tex web/film osv. Det klarar alla stenålderskort med DVI-D av.

Istället för ett extra grafikkort kan han använda moderkortet istället, de brukar oftast ha HDMI eller DVI nu för tiden, ibland VGA.

Permalänk
Medlem

Problemet är följande:
Displayport kan bara konverteras som källa.
Displayporten är lite märklig, men ingen adapter klarar av att konvertera tex DVI källa (grafikkort) till Displayport (skärm).
Det fungerar bara på andra hållet, displayport ur grafikkortet kan konverteras till valfri signal.

Har du någon annan utgång från grafikkortet så använd den, för det du försöker göra, kommer inte fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Istället för ett extra grafikkort kan han använda moderkortet istället, de brukar oftast ha HDMI eller DVI nu för tiden, ibland VGA.

Ahh lysande ide faktiskt

@Meega läs igen.

Han har DP på GPUn och DVI-D på skärmen.
Det går inte att omvandla utan en väldigt dyr omvandlare...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av 24467125:

Testade byta och funkade inte. Kollade ingången på skärmen och där står "DVI-D". Betyder det då att adaptern aldrig kommer klara det?

Skrivet av Paddanx:

Yepp, troligen är det då. DVI-D är dual link.

Nej, nej, nej, snälla nån. DVI‑D är inte Dual Link. Det finns DVI‑D (Single Link), DVI‑D (Dual Link), DVI‑I (Single Link) och DVI‑I (Dual Link), samt DVI‑A.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av 24467125:

1080p bara. Borde ju vara standard nog för att adaptern ska klara det

Försöker du köra 1920x1080 @ 60 Hz? Det ska du kunna göra med en enkel aktiv omvandlare från DP till DVI. Om det står 144 Hz på önskelistan är det en annan femma. (Då går det inte.)

Som sagt, DVI‑D är inte Dual Link; D:et står för Digital och betyder att endast digitala signaler stöds, till skillnad från DVI‑A, som bara har stöd för analoga, och DVI‑I, som har stöd för både analoga och digitala.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh lysande ide faktiskt

@Meega läs igen.

Han har DP på GPUn och DVI-D på skärmen.
Det går inte att omvandla utan en väldigt dyr omvandlare...

Då läste jag fel

Vad är det för en DVI kabel TS använder, även om det är en singel-link DVI-D kabel borde det fungera.

edit: http://www.inet.se/produkt/8906039/displayport-ha-dvi-d-ha-sv... <- skulle rekommendera en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej, nej, nej, snälla nån. DVI‑D är inte Dual Link. Det finns DVI‑D (Single Link), DVI‑D (Dual Link), DVI‑I (Single Link) och DVI‑I (Dual Link), samt DVI‑A.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/DVI_Connector_Types.svg

Okej, mitt fel.

Men då får du förklara varför det inte fungerar, och varför nu TS ska offra mer öl-pengar på 10 nya adaptrar som "kanske" , "borde" fungera.

Dock bör du notera att vissa äldre rena DVI skärmar faktiskt vill ha just "dual link". Har sett det förr, där det tekniskt sett "borde" fungera, men inte gör det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Paddanx:

Okej, mitt fel.

Men då får du förklara varför det inte fungerar, och varför nu TS ska offra mer öl-pengar på 10 nya adaptrar som "kanske" , "borde" fungera.

Dock bör du notera att vissa äldre rena DVI skärmar faktiskt vill ha just "dual link". Har sett det förr, där det tekniskt sett "borde" fungera, men inte gör det.

Till att börja med kunde det vara kul om TS specade vilken skärm han har. (Varför man inte gör det i en sån här tråd är lite av en gåta.) Menar du att han kan ha en skärm som är 1920x1080 @ 60 Hz men ändå kräver Dual Link?

Jag vet ingen adapter som jag kan garantera kommer fungera; jag svarade framförallt för att förhindra spridandet av felaktig information.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 24467125:

Kan man inte använda adaptern till detta eller är det fel på adaptern?

Adaptern, eller rättare sagt signalomvandlaren, som du köpt är precis som den heter, från Displayport till DVI. Det fungerar endast åt det hållet, aldrig viceversa.

För att gå från DVI till Displayport måste det till en annan typ av signalomvandling som drivs med egen strömförsörjning. Det försvinnande behovet av denna typ av omvandling och komplexiteten gör dem dyra och sällsynta. Här är en sådan omvandlare:

http://www.gefen.com/kvm/gtv-dvidl-2-mdp.jsp?prod_id=9898

Fast jag tror inte du är beredd att betala 200 dollar + frakt + moms + tull för detta. Du köper helt enkelt en ny skärm eller ett nytt grafikkort för pengarna.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Adaptern, eller rättare sagt signalomvandlaren, som du köpt är precis som den heter, från Displayport till DVI. Det fungerar endast åt det hållet, aldrig viceversa.

Det är ju det han är ute efter också, om jag förstår trådstarten rätt: Han har två skärmar som bara har DVI men hans grafikkort har bara en DVI, så han vill koppla den ena skärmen till en DP-utgång via adapter.

TS, kan du inte bara koppla den ena skärmen till en HDMI-utgång via en svinbillig passiv adapter? Och varför har du inte specat varken skärmar eller grafikkort i en sån här tråd?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Till att börja med kunde det vara kul om TS specade vilken skärm han har. (Varför man inte gör det i en sån här tråd är lite av en gåta.) Menar du att han kan ha en skärm som är 1920x1080 @ 60 Hz men ändå kräver Dual Link?

Jag har haft en sådan på jobb. En dator som stod inne i server rummet som var gammal, men ändå hade VGA och DVI. Försökte använda den med en liknande adapter, och den vägrade. Den är slängd nu sedan något år tillbaka då jag inte orkade med böket, men tills Thomas gjorde dessa artiklar förstod jag aldrig varför den inte fungerade.

Skrivet av Alling:

Jag vet ingen adapter som jag kan garantera kommer fungera; jag svarade framförallt för att förhindra spridandet av felaktig information.

Det förstår jag, och jag tror jag har rättat mina tidigare påstående. Jag gjorde förhastade slutsatser helt enkelt.