Permalänk
Medlem

Projekt Gammal & Grå

Halloj i stugan!
Nu är det dags för ett nytt projekt som jag väntat ivrigt på. Att gå ifrån ett Corsair air 540 till ett litet Atx chassi känns annorlunda men bra. Chassit som jag ska byta till är inte i närheten på hur jag vill att det ska vara, så efter ett antal skärningar med skalpellen så börjar det äntligen lika nånting. Chassit jag ska byta till har ett par år på nacken men i det här fallet så kommer det inte märkas efteråt förhoppningsvis. Vätskekylning har blivit lite som en grej för mig så därför var det viktigt att det skulle fungera i nästa bygge, och det gör det nu.

Vätskekylningen kommer att bestå av en Phobya extreme nova 1080 radiator, en Black ice 240 radiator, D5 Alphacool pump med Ek block, 16/10 anslutningar med Primochill slang. En Alphacool reservoar och Mayhem blood red vätska som kommer flöda igenom ett Ek supremacy Evo Nickel + Plexi block.

Övriga delar som kommer medverka i chassit är ett Msi z87 moderkort, Corsair vengeance pro minnen, ett Sapphire VaporX 7970 ghz, en i5 4670k som för tillfället är uppskrämd i 4.4 ghz och sist men inte minst, Evga G2 850 supernova nätdel. All data lagras på en Kingston ssd på 240gb och också en Samsung Pro 840 500 gb.

Chassits storlek och vikt är följande. Bred: 180mm Djup: 400mm Höjd: 420mm vikt: Ca 4500 gram.

Chassit i sitt originella utförande.

Efter att ha rensat chassit på gamla delar så börjar det nu bli tomt.

Ja nu är det åtminstone helt tomt. Men dessvärre finns det ingen möjlighet till vätskekylning så som det ser ut nu.

Ja det fanns bara en sak att göra. Lätta på chassit en aning. Det är nu dags att få bort material som är i vägen för dem kommande fläktplatserna.

Framsidan är nu utskuren och nästan klar. För att kunna montera fläktar sedan så använde jag en Phobya radiator grill. Och det blev riktigt bra enligt mig.

Så här blev Resultatet. Passar in storleksmässigt riktigt bra.

En ny startknapp tyckte jag behövdes. Och som på nyare chassin så sitter den oftast upptill. Vilket den självklart också ska göra i det här fallet.

Nu var det dags för tömning av gamla datorn. Var mer tidskrävande att tömma loopen än jag kunde tänka mig.

Nu är äntligen det mesta i. Slangdragningen återstår att göra men dessvärre väntar jag på några kopplingar som kommer nästa vecka, även kablaget skall kopplas in.

Sådär ja. Den sista radiatorn är nu på. Enklare modifikation men en rolig sådan.

Baktill av chassit var jag tvungen att göra hål för slangar till och från radiatorn. Det ytliga som återstår att göra är att det ska monteras en tonad plexiglas skiva på framsidan. koppla in den nya start knappen, en backplate till grafikkortet ska tillverkas och sen självklart göra datorn startklar. Nästa uppdatering sker någon gång under nästa vecka och förhoppningsvis om allt går inom planerat kommer den vara startklar tills nästa helg.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se resultatet, ska du lacka chassit eller köra den här färgen?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

@SvanteP:
Jag kommer köra på original färgen. Alltså grått.

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Halloj igen. Har haft fullt upp med lite av vardera under veckan så jag har dessvärre inte hunnit klart än, men nästan.
Iallafall bestämde jag mig för att vatten kyla RAM minnena också så beställde hem block till det.

Då var det dags för installation av dem nya adaptrarna för att kunna montera Ek blocket.

Första klart. En väldigt rolig procedur innan adaptern skruvades ihop!

Då var andra Ram stickan klar också.

Bakplåt, fast av plexiglas, tillverkad. Nu återstår det bara att klä den i vinyl och sedan fästa den.

Startknappen med monterade kablar är nu klar. Lödde fast power kabeln och power led kabeln i stiften på knappen och avslutade med en krympslang så ingen oväntad kontakt skulle ske i framtiden. Jag sleevade kablarna för att få ett snyggare utseende och jag tycker i helhet att det ser bra ut. Ny uppdatering sker inom kort då frampanelen snart är klar, slangarna skall dras och allt ska kopplas in.
Jag tar gärna emot ¨kritik för att kunna förbättra projektloggen i framtiden!

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Halloj igen Hände lite grejer under söndagen men är fortfarande lite kvar innan det helt är färdigt.
Ram blocket är monterat.

Anslutningarna som används för att sammanhålla loopen. Är tvungen att beställa en förlängning G1/4 för att kunna få på den sista slangen.

Alla slangarna förutom en är dragna och klara. Fick tips om att lägga slangen i varmvatten innan och det gjorde jag. Blev lättare att böja dem!

Här syns den det att en slang inte är på plats än. På onsdag förhoppningsvis kommer den sista anslutningen jag behöver, så då blir det fyllning! Ny uppdatering ska jag försöka hinna med i veckan om jag får nånting gjort.

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

UPPDATERING! Hänt mycket nu under veckan men klart är det inte riktigt.

Anslutningarna jag beställde i måndags kom idag. Så sista slangen är nu dragen.

Då var det dags att börja fylla på med vätska!

Började fylla genom extra hålet på pumpen. Tyvärr gick det inte att fylla allt för mycket därigenom.

Fick pröva att fylla på dem olika ställena som det fanns möjlighet till. Och det gick bra!

Som ni ser så är översta anslutningarna utbytta. Läckte ifrån en av dem gamla så löste det på det här sättet.

Påfyllt! Har kört runt vattnet i ca 20 min hittills och allt ser bra ut! Har lite saker kvar att göra och har nu tänkt att jag skulle göra en sidoruta i helgen! Så förhoppningsvis blir det äntligen klart till kommande helg!

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Datorn fungerar som den ska idag men det finns vissa saker kvar att göra.

Backplate av plexiglas och kolfiberfilm är nu gjord och sitter på plats. Förhöjde utseendet på ett positivt sätt väldigt mycket!

Frampanelen är utskuren och nästan klar. Ska borras några hål i den och sen är den redo för montering. Även delen för att gömma skatboet av kablar uppe i hörnet är utskuren och redo för bockning.

Så här ser det ut i dags läget i datorn! Gillar utseendet mycket men ett vattenblock på grafikkortet hade inte suttit fel känner jag nu i efterhand.

Permalänk
Medlem

Tillverkningsprocess

Halloj! Gjorde en backplate som jag blev väldigt nöjd över så tänkte dela med mig av tillverknings processen.

Efter att ha skurit ut plexiglaset efter måtten ifrån grafikkortets PCB var det dags att borra hål för fästningen.

Först la jag den utskurna plexiglas skivan på grafikkortets bakre sida för sedan kunna markera var fästpunkterna skulle vara. Sen borrade jag hålen och sedan slipade en aning för att få kanterna lite finare.

Då var det dags att markera på vinylfilmen för plexiglaset. Sedan lägga på en centimeter eller mer för att kunna vika över kanterna.

Efter att ha klippt ut och tryckt på så ser det ut såhär.

För att få ut hålen tog jag en Torxbit och tryckte ut hålen.

Sedan fäste jag skruvarna med en mutter på baksidan för att få upp den ifrån grafikkortets Pcb.

-

Jag var tvungen att ta bort "Höljet" för att komma åt fästpunkterna.

-

Det slutliga resultatet. Blir riktigt fint och speciellt om Pcb:n är en tråkigt icke matchande färg som resterade komponenter.

Material för tillverkning. Plexiglas, Vinylfilm, M3 plast skruv och tillhörande mutter.