Samsung vägrar redovisa importsiffror för Copyswede – överklagar tingsrättens dom

Permalänk
Medlem

Copyswede mafia

Permalänk
Medlem

oavsätt om samsung vinner detta eller inte (vilket jag inte tror dom gör) så välkomnar jag detta.
nu är det ett stort företag som visar sitt missnöje över hur dålig denna "skatt" är.
den är lika uråldrig som påtvingad tv avgift är

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Med brasklapp för att jag inte är jurist: borde inte utfallet bli detsamma som när Radiotjänst förlorade målet om TV-licens för datorer och smartphones? Att en hårdvara har som ett möjligt användningsområde att göra sak x är inte detsamma som att den är ämnad för just det – om privatkopiering är en väldigt liten del av vad en smartphone eller dator de facto används för, då borde väl lagen inte vara tillämplig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

När jag läser nåt om Copyswede kan jag inte låta bli att bli lika förbannad som när jag läser något sjukt ifrån extremevänster.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Bra Samsung, dags att vakna upp och inse att det är 2015.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Freezer 36 A-RGB - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - Gigabyte RTX 5080 Aero SFF - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

När jag läser nåt om Copyswede kan jag inte låta bli att bli lika förbannad som när jag läser något sjukt ifrån extremevänster.

Jag känner som dig, fast med högerextremism!

Jösses. Relevans.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Alltså den här privatkopieringsavgiften är inte helt rimlig nuförtiden, har väl aldrig varit det.
Speciellt inte när allt mellan himmel och jord som KAN lagra nånting automatiskt ska inkluderas, känns ju tom. juridiskt tveksamt.

Samsung är rätt stora och det är väl detta som potentiellt kan skapa förändring, om man ska gå emot privat verksamhet som beter sig som en myndighet, med visst stöd av en sådan.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Det är klart att man kan se deras utbetalningar i årsredovisningen. Årsredovisningen är till för att man ska kunna bilda sig en ekonomisk klarhet i bolaget ifråga. Din poäng är?

Som sagt, kikade bara lite hastigt. Jag är väl inte heller enig om deras, minst sagt, breda definition av som är "särskilt ägnat" för det ena eller andra. Men tyckte det såg ensidigt ut att bara nämna vad de plockat in och blunda för vad som går ut.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

jag tycker Copyswede är fantastiska. Jag håller på dem

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Med brasklapp för att jag inte är jurist: borde inte utfallet bli detsamma som när Radiotjänst förlorade målet om TV-licens för datorer och smartphones? Att en hårdvara har som ett möjligt användningsområde att göra sak x är inte detsamma som att den är ämnad för just det – om privatkopiering är en väldigt liten del av vad en smartphone eller dator de facto används för, då borde väl lagen inte vara tillämplig?

Nej,det handlade om att svt streamas via unicast och inte multicast eller broadcast. Detta gör att din dator inte har någon del i sig som är särskilt tillämpad för tv-mottagningar.

Permalänk
Medlem

Idiotisk lagstiftning - hejja Samsung, hejja fri marknad

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

ingen förväntar väl sig att Samsung ska vinna, jag blir förvånad om ens överklagan godkänns med vårat hitte-på-rättssystem. Branschen borde vara mer intresserad av opinionsbildning, för det är inte de som tillsätter regim, det är ignoranta väljare. Exempelvis kunde de sluta tillhandahålla enheter med mer utrymme än minimum för OS, det skulle garanterat få folk att reagera. För det är väl så att avgiften till Copyswede är procentuell utifrån lagringsvolym? Samtidigt är ju överlag prisskillnaden mellan säg en mobil med 32gb och samma modell med 64gb ofta absurd, så vinstintresse trumfar nog intresse för lagändringar.

Permalänk

Copyswede om något är snarare ett incitament för piratkopiering.

Argumentet "jag betalar ju redan för det, så varför inte begå brottet?" är ju inte helt fel.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Back_Man:

Om inte samsung vinner hoppas jag faktiskt att de slutar sälja sina mobiler här och gärna apple också. Då blir de ett j*vla liv när alla svenssons får reda på orsaken till att de inte kan köpa sin nya mobil.

Haha, precis så jag tänkte vilket liv det skulle blivit!

Permalänk
Medlem

På vilket sätt kan man motivera kompensation för privatkopiering? Jag äger ju det jag köpt och det är ju knappast artisterna som ska ha mer pengar isf, det är ju distributörerna som levererar olika format isf. Men det är för mig oförståeligt att någon ska ha betalt för att jag gör ett jobb åt mig själv. Isf tycker jag att jag som snickare ska ha kompensation för alla som renoverar hemma själv utan att anlita yrkesgrupper. Lägg en skatt på allt byggmaterial och ge mig pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

På vilket sätt kan man motivera kompensation för privatkopiering? Jag äger ju det jag köpt och det är ju knappast artisterna som ska ha mer pengar isf, det är ju distributörerna som levererar olika format isf. Men det är för mig oförståeligt att någon ska ha betalt för att jag gör ett jobb åt mig själv. Isf tycker jag att jag som snickare ska ha kompensation för alla som renoverar hemma själv utan att anlita yrkesgrupper. Lägg en skatt på allt byggmaterial och ge mig pengar!

Du ger en kopia till din kompis och då förlorar musikbolagen inkomst.
Sen kanske de även tycker att de förlorar inkomst om du har en skiva i bilen och en hemma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Jag hör dig, onödigt att dra in politiska åsikter. Däremot vill jag påpeka att om man producerar tex musik som spelas upp i TV, så kanske man ska ta mer betalt av TV-produktionen istället för tillverkarna av produkter som eventuellt kan användas för att spara denna media på? Oavsett om copyswede utnyttjar en lag eller inte så är det helt omoraliskt och efterblivet att ens söka ersättning för detta trots att man har rätt till det.

Jag håller med dig. Dock vände jag mig mot att politisk uppfattning blandades in

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Inte så konstigt när denna lagen är "kultur"-skaparnas våta dröm. Det är bara extremvänstern som är för att behålla systemet som det är idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nachoman:

Inte så konstigt när denna lagen är "kultur"-skaparnas våta dröm. Det är bara extremvänstern som är för att behålla systemet som det är idag.

Nej.

Det är snarare så att partiledningen från alla partier (utom piratpartiet) låter bli den här frågan. Verkar vara för irrelevant för att tas upp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Som sagt, kikade bara lite hastigt. Jag är väl inte heller enig om deras, minst sagt, breda definition av som är "särskilt ägnat" för det ena eller andra. Men tyckte det såg ensidigt ut att bara nämna vad de plockat in och blunda för vad som går ut.

Jo, fast de har ju stulit pengar från mig och mina medmänniskor. Pengar som de egentligen inte har någon rätt till, sen att de delar ut pengarna till rika produktionsbolag är inte heller rätt enligt mig. Bara för att man gör det systematiskt och genom lobbyorganisationer gör inte att det blir rätt att stjäla pengar från folk som aldrig har privatkopierat.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Erhm det finns fortfarande dedikerade MP3-spelare (fast marknaden är bra mkt mindre idag än när de kom).
Hur gör man till dem om inte privatkopierar på ett eller annat sätt?
DET är en av de få saker som idag faktiskt skulle innefattas av en kopieringsavgift.
Men nej då hade ju CS inte fått in lika mkt ockerpengar...

Köpt musik från säg iTunes synkad till en iPod eller annan mp3, det ingår väl i köpet redan då att du får använda dem på valfri spelare. Det är redan betalt och färdigt i den sitsen. Att däremot säg rippa en CD-skiva till iTunes och därefter synka den musiken över till spelaren... det blir lurigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av nachoman:

Skitsnack. De som vill ändra något i dessa lagar samt FRA, IPRED etc är just Vänsterpartierna, medans de på högerfalangen mest tänker pengar.
Sweclockers var en gång ett bra forum, nu är det mer och mer Flashback med deras ständiga "vänstertänk""kommunism" och "PK-maffian" .

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Vad får man "privatkopiera" nu för tiden då? Den listan måste vara väldigt kort.
Kopierar man någonting med kopieringsskydd blir det piratkopiering oavsett.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Går knappt att läsa forumet längre. Det har blivit helt genomruttet, fyllt med förvirrade yngligar som söker en fiende att rikta sina frustrationer emot. Ingen är intresserad av att kolla upp fakta eller ställa frågor för att få mer information. Rakt på bara! Allt är deras fel, vi mot dem!

Källkritik, ärade medlemmar, källkritik. Copyswede är ett resultat av lobbyverksamhet, något som går hand i hand med kapitalism - inte kultur.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Då ska vi se, blir en del att kommentera här

Skrivet av erssn:

@xcluzive: Har du sett hur ansökningsformuläret man fyller i för att få ta del av dessa pengar ser ut? Sinnessjukt, tror majoriteten av pengarna går till personerna bakom copyswede. Man måste alltså ha haft sitt verk uppspelat i tv för att få ta del av pengarna. Vart är logiken för det? Är väl relativt få som privatkopierar tex TV4-nyhetsmorgon överhuvudtaget?

Du missuppfattade nog det hela, skulle tro att det du kan få om dina verk spelas i tv är den avgift som bolagen betalar för att sända material. Privatkopieringsavgiften går huvudsakligen vidare till skaparna via deras intresseorganisationer (vilka f.ö. är de som äger copyswede) och baseras på hur mycket den säljs och spelas i radio/tv mm.

Skrivet av Antor:

Fast nu handlar det inte om ett brott, utan om privatkopiering som är någonting vi får göra i Sverige.

... Däremot är det ju ingen som gjort det sedan 90-talet eller så, så det är en otidsenlig avgift för någonting som ingen gör.

Finns nog många som privatkopierar även idag, har ett antal kollegor som köper cd-skivor som de sedan rippar till dator/mobil för att enkelt ha all musik samlad på ett ställe.

Skrivet av Ozzed:

Självklart är detta det enda rimliga eftersom en dator inte är särskillt ägnad för privatkopiering.

Med utgångspunkten att vi har rätt att privatkopiera, och för detta skall påföras en avgift, så är det enda korrekta tillvägagångssättet att en avgift tas ut på själva verket i fråga. Om jag t. ex köper en CD med Carola så kan man lägga på några kronor för att täcka upp för om jag eventuellt skulle utnyttja den här rätten.

Men sen måste vi komma ihåg att de som faktiskt privatkopierar idag är en obefintlig skara. Det håvas in en jävla massa pengar för att kompensera för något som i princip ingen ägnar sig åt, och det är ju sjukt.

Som artist så kan jag tycka att det är sjukt att vi som yrkesgrupp åtnjuter en hel jävla massa ekonomiska skyddsnät. Jag tycker att det kunde räckt med det försöjningsstöd som socialtjänsten erbjuder i händelse av otillräcklig inkomst och är helt oferstående till varför just kulturarbetare skall daltas med så förbannat. Nu är det visserligen till min fördel då jag själv är artist, men jag tycker det är sjukt.

Det där med "särskilt ägnad för" har diskuterats varje gång det dyker upp denna typ av nyheter. Rätten tittar på andra lagar och hur man tolkat den formuleringen där och kommer då fram till att det i princip innebär att något är lämpligt för den typen av verksamhet. En kofot har ansetts särskilt ägnad för inbrott och sprutor särskilt ägnade för drogmissbruk. Inte att detta skulle vara det huvudsakliga ändamålet med sakerna, utan just att de är lämpliga verktyg vid dessa verksamheter. Sedan kan man diskutera om detta är en vettig tolkning, men man bör vara medveten om att lagstiftaren visste om att formuleringen tolkas på detta sätt när lagen skrevs.

Skrivet av Dallebull:

Det enda som kan tänkas vara "avsett för privatkopiering" idag måste ju vara PVR-Boxar asså...

Se svaret ovan...

Skrivet av Cyne:

Fast det du spelar in på din box går väl endast att visa på just den boxen? Du kan inte kopiera över det till någon annan disk/skiva och sedan dela med dig.

Är ju i princip inget som kan privatkopieras numera, så om inte alla kopieringsskydd slopas bör man ta bort avgiften.

Blir intressant att se om Samsung vinner detta, men det enda dom kan strida om är huruvida telefoner/plattor/datorer är "särskilt ämnade" för privatkopiering, eller vad det nu står i lagen. Det man vill är ju att politikerna istället tittar på själva lagen, inser att den i sig är förlegad och därmed plockar bort den.

Copyswede menar att lagen är modern eftersom den är "teknikneutral", men det man missar (väljer att utelämna) är att hela branschen förändrats, man kan inte köpa och dela med sig av musik och film på samma sätt längre.

Alla boxar med möjlighet till inspelning är typexempel på apparater som privatkopierar. Man tar ett original och formatskiftar (lagrar på hårddisk) vilket då är exakt vad privatkopiering innebär. Att man sedan inte kan kopiera vidare är irrelevant då man redan formatskiftat och bytt lagringsmedium.

Skrivet av cyzed:

Kan inte alla gå in och göra en ansökan på Copyswede? Så kanske vi kan se till att de får en uppsjö av ansökningar att hantera.

http://www.copyswede.se/ansok-registrera/rattighetshavare-2/

Tja, om syftet är att mer pengar ska gå till administration och mindre till de som skapat musiken/filmen du lyssnar och ser på så är det ett bra tillvägagångssätt.

Skrivet av cyzed:

Vilka jävla tjuvar Copyswede är. 2014 stal de 118 611 944 kr från Svenska folket. Det är dags att vi tar tag i det här och krossar dem. Parasiter!

118 611 944 kr!
118 MILJONER KRONOR
för att inte göra ett skvatt. Det som är så sjukt är att det är ungefär lika mycket som de fick in på sina licencer för vidaresändning (132 Mkr).

Dags att vakna nu, Sverige!

Källa: http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/

Inte göra att skvatt? Du vet att pengarna går till de som skapat musiken/filmen du lyssnar/ser på, minus kostnader för administration?

Skrivet av caligo:

Skrivet av Motherofgod:

Nej,det handlade om att svt streamas via unicast och inte multicast eller broadcast. Detta gör att din dator inte har någon del i sig som är särskilt tillämpad för tv-mottagningar.

Var det inte tillochmed så att utsändning på internet inte klassades som broadcast vilket gjorde att TV-licensen inte var applicerbar på datorer/mobiler/surfplattor? Hade väl inget med "särskilt ägnad" för att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Jo, fast de har ju stulit pengar från mig och mina medmänniskor. Pengar som de egentligen inte har någon rätt till, sen att de delar ut pengarna till rika produktionsbolag är inte heller rätt enligt mig. Bara för att man gör det systematiskt och genom lobbyorganisationer gör inte att det blir rätt att stjäla pengar från folk som aldrig har privatkopierat.

Inte har rätt till? Enligt vem då? Enligt lagstiftaren så har de rätt till dessa pengar.

Och copyswede delar f.ö. ut majoriteten av pengarna till de som skapar musik/film, huvudsakligen via deras intresseorganisationer som STIM, SAMI mfl...som f.ö. även är de som äger copyswede, inte några rika prioduktionsbolag. Vad baserar du din uppfattning på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Riktigt bra av Samsung. Äntligen kanske detta reds ut. Jag hoppas verkligen att de drar tillbaka alla produkter som omfattas av privatkopieringslagen från Sverige om de förlorar igen. Det är dags att vakna upp, vi kan inte ha dessa former av kulturskatter, jävla vänsterfasoner.

Vänster? Det här är företagens ide. Kapitalism i sitt esse.

Permalänk
Skrivet av backspace:

@ioVulture: Det där kan bli väldigt djupt vatten du beger dig ut på om man börjar syna vilken elektronik du har hemma och vem som tillverkat diverse komponenter.

Djupt vatten? Det är väl bara att ta ställning där man kan? Säkert har man en massa produkter som är tillverkade med barnarbetskraft osv... Jag säger bara att jag har svårt att känna sympati med företag öppet säljer pansarvagnar när dom känner sig orättvist behandlade oavsett anledning. Samma sak gäller svensk vapentillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Vänster? Det här är företagens ide. Kapitalism i sitt esse.

Företagens? Det är kulturskaparna idé, de är de som äger och driver copyswede via sina intresseorganisationer som STIM, SAMI mm.

Permalänk
Medlem

För intresserade av vad Privatkopieringen ger för rättigheter.

Här är paragraf 12, källa: https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfat...

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några
få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära
verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast
avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat
omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än
privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i
digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en
utomstående

1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett
verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts
eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).

__

Jag undrar då vad 1. uppföra byggnadsverk innebär?

Även Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en
utomstående
känner jag är lite luddigt, om någon kan förtydliga vore det uppskattat.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"