Permalänk
Medlem

Fungerar sjukt bra. Fick min förra månaden och den går varm.
Tjejen uppskattar att jag kan sitta o spela i vardagsrummet där vi kan spela ihop eller hon kan titta på.
Upplever inget hack, samt kontrollen är fenomenal.
(Kör trådat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av clumsyandshy:

Hej
Tycker att det även borde lyftas fram i artikeln att man inte är begränsad till att endast skicka bild & ljud från Steam. Det går utmärkt att välja "Return to desktop" i Steams huvudmenyn och då återgå till datorns skrivbord medan streamingen fortfarande är aktiv. På så sätt kan man streama allt man gör på datorn till sin mottagande Steam link. Jag har exempelvis använt det en hel del för att kolla på Youtube eller HBO Nordic (då det inte finns någon app till första Apple TV).

Hur löser du detta? Kan du med streamingen aktiv bara hoppa till datorns desktop och leka vidare som om du satt vid datorn? Läser mycket kommentarer på steams sida för steam linken att det inte går att kolla på youtube osv, förutom om du lägger till broswern som "non-steam"-spel.. Är det outbildade amerikaner som inte fattar hur man gör eller... ja..?

EDIT: Många påstår att web-browsers är mer eller mindre "unusable".. Hur har du testat och isf hur har du upplevt det?

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Bor man i villa och har datorn i källaren och ett "spel-rum" 2 trappor upp så är streaming mycket smidigare.

Och datorn kan du inte sätta i ditt "spel-rum" ?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
SpelClockers

Vore kul att köra sina spel i TV- soffan... Men, sedan kommer problemet att jag suger på att hantera en handkontroll.. Jag är nästan lite små sugen ändå att köpa den, just för att den inte kostade så mycket..

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag är riktigt sugen på en Steam Link. Men det är bara ett prylbegär och inget behov....
Under TVn sitter en HTPC färdigbyggd och allt, hyffsat vass sådan till och med. Men utan OS, suck, kanske dags att ta sig i kragen.

Tips på vilken Windows som är bra till HTPC? Är van vid 7an, har sett 8an och ingen erfarenhet alls av 10an.

Ingen vits med Windows till en HTPC. Kör Linux, speciellt om du ändå ska strömma spel med Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Blir det verkligen inget inptlag? Testat streama från steam på datorn, till steam på HTPCn, då tyckte jag att det blev lite väl mycket fördröjning...
Men kanske bättre med denna?
Kan ju varit routern från BBB som bromsar kanske...

Permalänk
Medlem

Suverän genomgång Jonas!

Undrar ja om man kanske till och med kan få denna maskin att spegla Desktop, har länge varit på jakt efter en trådlös bildöverföringshistoria

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

10-20 meter hdmikabel = 100-200kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Blir det verkligen inget inptlag? Testat streama från steam på datorn, till steam på HTPCn, då tyckte jag att det blev lite väl mycket fördröjning...
Men kanske bättre med denna?
Kan ju varit routern från BBB som bromsar kanske...

Jag märker absolut inget lagg med steam link + steam controller, trådat nät. Kanske blir kännbart med mus och tangentbord i ett snabbt FPS, men det är inget man spelar i soffan ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Den (helt onödiga) upplösningshöjningstrenden kommer att döda alla strömningsboxar. Tyvärr så kommer lekmannens "men det blir suddig bild på min 4K" representera den högljuddaste rösten på marknaden, just eftersom allt detta sker i vardagsrummet. Och om man frågar denne varför han köpte en 4K-TV så kommer han bara svara "det var den de hade erbjudande på" trots att han inte på nåt sätt har tillgång till 4K-kanaler, 4K-film, eller 4K-streaming. Testfilmen såg så skarp ut.

Skulle gärna ta av mig mina cyniker-glasögon om det inte vore så att de hade rätt varenda jefla gång. Tyvärr.

Själv hoppas jag att det om 2 år finns vackra, detaljerade, roliga actionspel utan tillstymmelse till point lags i perfekt 1080p till min framtida 240-MHz-10000:1-kontrast-med-black-frame-insertion-och-därmed-ghostingfria skärm. Gärna utan distortion i vänster och höger kant.

Vi kan liksom sluta blåsa upp texturerna tills de antingen knäcker datorn eller ser ut som fulgröt och göra saker som ser fina ut istället. Ett (1) point lag är ett för mycket. Bort med er, konsumentproduktkrängare.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Jag märker absolut inget lagg med steam link + steam controller, trådat nät. Kanske blir kännbart med mus och tangentbord i ett snabbt FPS, men det är inget man spelar i soffan ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Vart har du köpt din? När kommer det till Sverige?

Permalänk
Skrivet av mickwald:

Hur löser du detta? Kan du med streamingen aktiv bara hoppa till datorns desktop och leka vidare som om du satt vid datorn? Läser mycket kommentarer på steams sida för steam linken att det inte går att kolla på youtube osv, förutom om du lägger till broswern som "non-steam"-spel.. Är det outbildade amerikaner som inte fattar hur man gör eller... ja..?

EDIT: Många påstår att web-browsers är mer eller mindre "unusable".. Hur har du testat och isf hur har du upplevt det?

Jag gör det genom att sätta igång streamingen med Steam Link, hoppa ur Steam tillbaka till desktop och sedan sätter igång Youtube eller HBO eller annan tjänst jag vill spegla på min TV. Jag använder alltså inte Steams webbläsare eller lägger till annan browser som non-Steam spel. Bara använder min dator som vanligt med tillägget att allt då speglas på TV:n i ett annat rum. Sen kan man ju om man inte vill springa tillbaka till datorn för att byta ex låt/video/avsnitt styra datorn från TV-rummet med sin smartphone via wi-fi eller liknande. Funkar smidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av clumsyandshy:

Jag gör det genom att sätta igång streamingen med Steam Link, hoppa ur Steam tillbaka till desktop och sedan sätter igång Youtube eller HBO eller annan tjänst jag vill spegla på min TV. Jag använder alltså inte Steams webbläsare eller lägger till annan browser som non-Steam spel. Bara använder min dator som vanligt med tillägget att allt då speglas på TV:n i ett annat rum. Sen kan man ju om man inte vill springa tillbaka till datorn för att byta ex låt/video/avsnitt styra datorn från TV-rummet med sin smartphone via wi-fi eller liknande. Funkar smidigt!

Låter ju rånajs, och precis vad jag vill ha ut av en HTPC. Har du testat att använda en app för att styra t.ex Plex eller Kodi via Steam Link?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ok. Vart har du köpt din? När kommer det till Sverige?

Direkt genom Steam, jag förhandsbokade i början av oktober om jag inte minns fel. Jag bor i Skåne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Och datorn kan du inte sätta i ditt "spel-rum" ?

Vet inte hur han har det men jag kan iaf inte sätta en fet speldator i vardagsrummet... sambon skulle bli galen.

Speldatorn är på mitt kontor och som det är nu kopplar jag in en laptop i TVn och kör in-home-streaming till den om ungarna ska spela något. Så jag hade nog tänkt köpa en Link för att slippa dra fram den sega och fula laptoppen.

Är det omöjligt för Valve att lägga till stöd för Google Cast tro? Jag tänkte köpa en till Chromecast men det hade ju såklart varit smidigare att bara ha en enhet där.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Va? Bara Stereo-ljud? Spelandet ut till soffan, och inget 5.1??

Gick från stensäkert köp till att rata på en sekund där. Trist.. Förstår att nVidia Shield ska ha stöd för 5.1, så kanske skulle kika på en sådan?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Går det att dra kabel rakt från datorn?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Och datorn kan du inte sätta i ditt "spel-rum" ?

Näe, för full med konsoler och ungarnas datorer.

Permalänk

Kul att det fungerar så pass bra ändå. Ifall jag får svårare att nå med HDMI i framtiden blir det kanske intressant.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Går det att dra kabel rakt från datorn?

Om du kan dra en HDMI-kabel så finns ingen poäng med steam link. Det enda den gör när den är igång är att flytta bild, ljud och USB till TV:n.

Permalänk
Medlem

Påminner lite om första generationens Raspberry Pi hårdvarumässigt. Undrar om det går att köra samma programvara på en RPi? Tänker att lika gärna som man kan bygga egen dator som kör SteamOS kanske även denna programvara finns tillgänglig?

Googlade mig till detta:
http://www.instructables.com/id/Stream-games-to-your-Raspberr...

Men det kanske inte är samma lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Om du kan dra en HDMI-kabel så finns ingen poäng med steam link. Det enda den gör när den är igång är att flytta bild, ljud och USB till TV:n.

Fel, den skickar kontrollens input till datorn också.
Den delen måste också lösas om man enbart har en HDMI-kabel och är naturligtvis olika krångligt beroende på hur rummen förhåller sig till varandra.

Permalänk
Medlem

Man kan få precis samma effekt som SteamLink med en Raspberry Pi och Moonlight. Den använder sig av NVidias Gamestream, och jag måste säga att det fungerar väldigt bra.

Det är nog något mindre användarvänligt än SteamLink dock.

Permalänk
99:e percentilen

Okomprimerade screenshots av den slutgiltiga bilden som visas på TV:n skulle uppskattas, så att man kan granska bildkvaliteten själv också, @JonasT.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ingen annan som märkt att processorn får jobba som en mulåsna i mexico när man använder Steam in-home streaming? Om jag kör med Nvidias motsvarighet så kan jag kräma på lite mer på både grafik och minneskrävande effekter utan att CPU'n dundrar i taket.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att göra tvärtom?

Sätt speldator i det rummet du vill spela och sen streamar du bilden från tvrummet när du sitter på kontoret och surfar.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshiegy:

Ingen annan som märkt att processorn får jobba som en mulåsna i mexico när man använder Steam in-home streaming? Om jag kör med Nvidias motsvarighet så kan jag kräma på lite mer på både grafik och minneskrävande effekter utan att CPU'n dundrar i taket.

Hmm... det har jag inte märkt och då har jag ändå kört mycket med in-home streaming mellan speldatorn och en latop vid TVn. Jag håller inte på och ändrar några inställningar på speldatorn och allting flyter på som vanligt.

Du kanske inte har hårdvarukodning på speldatorn? Jag har hört att det kan vara problem med AMD-kort. Jag har aktiverat ShadowPlay i GFE också, i alla fall förut rekommenderade Valve det.

Jag kör på en i7 2600K och ett 780Ti.

Skrivet av Mr_Lazy:

Är det inte bättre att göra tvärtom?

Sätt speldator i det rummet du vill spela och sen streamar du bilden från tvrummet när du sitter på kontoret och surfar.

Speldator i vardagsrummet? Låååååååg WAF...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Fel, den skickar kontrollens input till datorn också.
Den delen måste också lösas om man enbart har en HDMI-kabel och är naturligtvis olika krångligt beroende på hur rummen förhåller sig till varandra.

Jag skrev USB, eller hur? Fast det är förvisso en överförenkling då bara usb-HID och steam controllern stöds än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skönt att det som känns mindre bra beror på mjukvara och inte hårdvara, för då kan det ju åtgärdas enkelt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känns som en rätt intressant produkt ändå. En rätt liten investering för att kunna spela Civ från soffan, det gillar jag.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter