Nya grafikkort i gammal dator, går det?

Permalänk

Nya grafikkort i gammal dator, går det?

Halloj, kan väl till viss del erkänna att detta är p g a Fallout4-hysterin.

Kortfattat:

Har en äldre rigg som funkat bra i många år, men som givetvis inte orkade med veckans stora spelsläpp.

Intel i5 750 @ 2.67GHz (ej överklockad, men hade väl tänkt att göra en snällare triming)
8GB DDR3 Corsair 1600MHz minnen
2x ASUS Radeon HD5850 i Crossfire.
ASUS P7P55D-EVO moderkort med följande:
Socket 1156, P55 Express chipset
2 x PCIe 2.0 x16 (single at x16 or dual at x8 / x8 mode)
2 x PCIe 2.0 x 1(5GT/s, blue slots)
1 x PCIe 2.0 x 1(2.5GT/s,gray slot)
2 x PCI

I detta scenario tänkte jag köra Fallout4 från en SSD-disk, allt för att underlätta.

Fallout4 sa "Low settings" men jag kan inte säga att det flöt vidare bra ens där, trots att jag stängde av fler
funktioner som AA osv. Det går spela, men i låg upplösning och det är inte många fps utomhus.

Nu till frågan, skulle det rent tekniskt gå stoppa in 2st Geforce GTX 960-kort och köra dessa i SLI, alternativt ett
GTX 970, och få bättre prestanda. Eller kommer dom gamla PCIe 2.0 portarna att flaskhalsa för mycket? Jag vet att
CPU och morderkort och RAM också är gamla som gatan, men min förhoppning låg väl lite i att kunna göra en Quickfix
med två eller ett nytt grafikkort och överleva ett år till.

Skulle det gå dra runt Fallout4 och andra spel på medium settings så vore ju det jäkligt fint, Ultra är ju bara glömma.

Väldigt tacksam för svar

Permalänk

Ett 960 Borde fungera finfint i ditt system. Är lite osäker på om processorn kommer flaskhalsa ett 970 men PCI 2.0 gör inte så enormt stor skillnad.

Permalänk

Om jag inte minns fel, PCI-E 3.0 8x = 2.0 16x

Men om jag inte minns fel har inte AMD släppt drivers för fallout 4, tror inte ens NVIDIA har SLI config för Fallout, men annars kolla in R9 380 och kör kanske CF på det?

Du kanske ska fundera på 390 istället för 970 också eftersom den har 8 GB minne, istället för 3.5 + 5 GB..

Permalänk

Aha, så det är bättre att köra ETT lite vassare kort än 2st GTX960-kort då mitt morderkort kör PCIe 2.0 x16 (eller x8/x8 i dual mode)?
Dvs två kort kommer bromsas mer än om man kör ett i x16? Har jag fattat det hyffsat rätt då.

Är väl inte bunden till något speciellt fabrikat, nu kikade jag bara på Geforce-kort eftersom vi snackade mest om det på jobbet idag. Men det är klart att det skulle ju gå köra Radeon R9 390 också med 8GB, typ ett: ASUS Radeon R9 390 8GB STRIX GAMING för 3800kr.

Frågan var väl egentligen vad bästa strategin är om man bara vill byta grafikkort för inte alltför blodiga pengar och kunna hanka sig fram närmaste året. Budget typ 2-4000kr.

Uppdaterade drivrutiner och SLI-stöd torde väl komma inom en snar framtid om inte annat.

Permalänk

ETT grafikkort är att föredra men SLI / Crossfire configs är ofta mycket prisvärda. Använder själv 2st GTX 670 kort som jag köpte billigt begagnat och är mycket nöjd.
AMD / Nvidia handlar mycket om vad du som individ gillar bäst och båda har fördelar och nackdelar över varandra.
Om jag själv skulle valt skulle jag troligtvis köpt ett GTX 970 eller motsvarande kort hos AMD då vissa spel har dålig support för 2 grafikkort och kan orsaka olika problem även om det är relativt ovanligt.
Det mest ekonomiska skulle nog vara att leta efter begagnade grafikkort här på swec marknad då man kan göra riktigt fina köp om man har tur. Ett GTX 780 brukar nog gå för ca 2000- 2500 har jag för mig men är långt ifrån säker

Permalänk
Inaktiv

När jag köpte 280X var jag tvungen att uppdatera BIOS för att datorn skulle starta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle också rekommendera 1 bra grafikkort istället för 2 halvbra. Jag satt i samma situation som dig för några år sedan och köpte 2x GTX 660. Dom har visserligen fungerat väldigt bra, men SLI-stödet i spel varierar ganska mycket och kan sluta med att du inte får ut så mycket extra prestanda ifrån det andra kortet. Och de flesta nya spel har oftast inte ett bra SLI/CF-stöd när de kommer ut.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk

Att köpa två mellanklass kort (380,960) och köra i SLI/CF är en riktigt dum ide. För samma pris får du 390x eller kanske 980, som utpresterar dem båda ensamt. Och när du kör SLI/CF får du inte 200% prestanda, det blir snarare 150% prestanda. Men det drar fortfarande dubbla effekten, så ett nätagg för minst 1000kr är att rekommendera också. Och sist men inte minst så stödjer inte alla spel CF/SLI, och vissa spel får du microstutters och grafikbuggar. Så ett kort är oftast att föredra

Men om du dock köper två lite äldre begagnade kort t.ex nåt AMD 7900 eller Nvidia 760/770 (vet inte vilka äldre som hade bäst pris/prestanda) så kan det absolut vara värt det om du får ett bra pris. Men

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk

Enligt recension som FZ gjorde med Sweclockers så kan Fallout 4 flaskhalsa med processor med. Tror det dem nämnde var att vissa inställningar, bla skuggor använde sig av processorn av någon anledning. Tänkte bara nämna det.

Och min erfarenhet är också att ett bra kort är bättre än SLI med två sämre kort.
Har testat SLI med 580 funkade så där, extrem värmeutveckling med. Kräver bra ventilation i chassit.

Bättre erfarenhet med ett GTX 690 dock, fungerade faktiskt riktigt bra. Har uppgraderat till ett single gpu nu, slipper problemen när spelen inte är färdig optimerade för SLI.

Permalänk

Tack för alla svar
Det blir att sikta på ett GTX960 eller 970. Alternativt ett R9 390, beror väl på hur mycket DDR5 man behöver. Men att NVidia-korten drar mindre ström/skapar mindre värme känns rätt vettigt. Har bara ett ett 650W agg och en hel del diskar. Ett 4GB 960 är ju rätt bra i pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Köp en hyfsad cpu kylare och få fart på bromsklossen. Sen lägg till ett 390x eller 970 and you are good to go.

Permalänk

Är det nödvändigt med 4GB DDR5 eller klarar man sig med 2? Kanske bara dumsnålt att inte köpa ett kort med 4GB då man lika håller på.

Permalänk
Medlem

Har på skoj testat en G320 cpu med en och två grafikkort MSI GTX970 i 3Dmark
så får du en liten aning vad du kan vänta dig
jag använder normalt min i7-4790K då får jag över 10000 poäng i 3dmark i win 10

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz