Permalänk

Ersättare till ett 560Ti

Godagens!

Mitt Asus 560 Ti börjar sjunga på sista versen nu känner jag, har trots allt varit med mig sedan lanseringen för många år sedan...
Det jag funderar på är vad som skulle vara en värdig ersättare från det gröna laget?

Visst, ett 980 Ti hade suttit fint, men jag har varken lust eller behov av det utan tänkte mig mer något runt 2000 kronor, nytt, beggagnat eller som kanske dyker upp på black friday. Budget är givetvis inte prick 2k, men i alla fall inte över 3k...

Sitter på en oklockad i5 4670K, 16Gb RAM, SSD och ett ASRock Z87M Extreme4 (1150)
Chassi: Silverstone Fortress FT03 (Nedre fläkt är bortmonterad) så maxlängd blir väll 349 mm?

Vad skulle ni rekomendera? Inget från AMD, har bara haft dålig erfarenhet sedan många år tillbaka tyvärr vilket avskräcker mig även om det säkert inte är något större fel på dem nu mera...

Spelar lite sporadiskt, CS:GO, D3, GTA V (Segt som satan just nu) och kanske testar Fallout 4 sen en vacker dag, men har långt ifrån höga krav på grafik, jagar inte FPS på 300 som många andara

Permalänk

ett gtx 960 skulle nog passa dig perfekt då

Visa signatur

Phenom 1055t @ 3,6ghz | Gigabyte r9 280x | Asrock 970 pro3 r2,0 | Samsung 830 256gb & Ocz trion 248gb| 10gb Hyperx & Corsair | FD newton r3 1000w platinum | FD core 2300

Permalänk
Medlem

960 är stor uppgradering. Ett 960 (Asus) går ju ca för 1 890:- på cdon.

Permalänk
Medlem

GTX 960 om du ska hålla budgeten annars GTX 970 som spräcker din budget med ett par 100 lappar

GTX 960:
http://cdon.se/hemelektronik/asus-nvidia-geforce-gtx-960-2gb-...

GTX 970:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/gig...

Skillnaden mellan GTX 960 och 970 är som dag och natt givetvis och skulle aldrig själv köpt ett GTX 960 utan gått på GTX 970 även om de är dyrt, finns tyvärr inget annat kort från nvidia som fyller glappet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Tack för snabba svar!

Då står valet mellan ett 960 och ett 970, de två korten jag tittat på själv också ^^
Har man tur så dyker kanske ett 970 upp på black friday till ett bra pris och i så fall så blir det nog ett sådant

Edit; Om man skall köra på ett 970, vilken tillverkare är att rekomendera? Asus, MSI, EVGA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

GTX 960 om du ska hålla budgeten annars GTX 970 som spräcker din budget med ett par 100 lappar

GTX 960:
http://cdon.se/hemelektronik/asus-nvidia-geforce-gtx-960-2gb-...

GTX 970:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/gig...

Skillnaden mellan GTX 960 och 970 är som dag och natt givetvis och skulle aldrig själv köpt ett GTX 960 utan gått på GTX 970 även om de är dyrt, finns tyvärr inget annat kort från nvidia som fyller glappet.

Håller med, mellan 960 och 970 är det liksom ett väldigt stort glapp... Det är väldigt stor skillnad mellan dem.

Permalänk
Inaktiv

Ett begagnat 780Ti eller 970

Permalänk
Medlem

ta en titt på GTX 780

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Okej, om man jämför ett 780Ti med ett 970?
Vilket av de två i så fall?

Samma fråga som innan i min edit, vilken tillverkare skall man satsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Tack för snabba svar!

Då står valet mellan ett 960 och ett 970, de två korten jag tittat på själv också ^^
Har man tur så dyker kanske ett 970 upp på black friday till ett bra pris och i så fall så blir det nog ett sådant

Edit; Om man skall köra på ett 970, vilken tillverkare är att rekomendera? Asus, MSI, EVGA?

spelar ingen roll se bara till att få en rejäl kylare och ingen lövblås

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det GTX 970 som inte kommer med referenskylare för under 3000:-
Galax/KFA2 GTX 970

Annars skulle jag göra som de andra och gå på ett begagnat 780/780Ti/970. GTX 780 och 970 ligger ganska nära i prestanda och 780Ti kommer ut på topp men är också dyrast (runt 2500:-).

Permalänk

Perfekt, då har jag lite mer kött på benen

Lutar nog åt ett 970 i så fall eller ett begagnat 780Ti om inget dyker upp den 27e!

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Om du har suttit på ett 560 ti så pass länge hade jag nog hållit ut ett par veckor till och sett vad som händer under "black friday"-rean (språkpolisen får gärna hjälpa till hur man skriver ihop ett engelskt särskrivet, och svenskt sammanskrivet, ord). Själv bytte jag mitt 560 ti mot ett 970 i början av året och är helnöjd, idag finns ju däremot röda lagets 390 vilket gör valet av 970 lite svårare om inte priset är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Perfekt, då har jag lite mer kött på benen

Lutar nog åt ett 970 i så fall eller ett begagnat 780Ti om inget dyker upp den 27e!

Tack för alla svar!

780 Ti presterar lite bättre än GTX 970 men har bara 3gb minne vilket är mindre framtidssäkert

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

970, pga lägre TDP och tystare.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Oliver91:

780 Ti presterar lite bättre än GTX 970 men har bara 3gb minne vilket är mindre framtidssäkert

970 har ju visserligen bara 3,5gb minne i hög hastighet, och drivrutinerna gör allt för stt hålla aktiv mängd till just 3,5 och inte 4gb som kortet har fysiskt monterat.

Så sett ut den vinkeln är ett 780ti beg mer prisvärt än ett 970.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Om du har suttit på ett 560 ti så pass länge hade jag nog hållit ut ett par veckor till och sett vad som händer under "black friday"-rean (språkpolisen får gärna hjälpa till hur man skriver ihop ett engelskt särskrivet, och svenskt sammanskrivet, ord). Själv bytte jag mitt 560 ti mot ett 970 i början av året och är helnöjd, idag finns ju däremot röda lagets 390 vilket gör valet av 970 lite svårare om inte priset är rätt.

I just det här hade jag bara skrivit:
"Så hade jag hållit ut till black friday"

Du behöver inte skriva black friday-rea, eftersom det redan är underförstått att black friday är en jätterea

Till TS, är det så att AMD-kort är helt uträknade för din del?
Deras kort ger bra prestanda per krona i ditt prissegment, och om du kan tänka dig AMD så ökar sannolikheten att du hittar ett kort med rea i din prisklass under black friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

970 har ju visserligen bara 3,5gb minne i hög hastighet, och drivrutinerna gör allt för stt hålla aktiv mängd till just 3,5 och inte 4gb som kortet har fysiskt monterat.

Så sett ut den vinkeln är ett 780ti beg mer prisvärt än ett 970.

jo jag köpte begagnat GTX 780 Ti istället när jag uppgraderade senast

jag bytte iofs från r9 290x matrix platinum som inte var någon uppgradering i prestanda men i funktionalitet och felfritt ägande är det en rejäl uppgradering, ännu en gång har AMD bevisat för min del att deras kort är ej kapabla till att inte vara stabila i lite äldre titlar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Memet om att AMD korten är problematiska är skrattretande. Gå till /r/Nvidia på Reddit och du läser trådar om drivrutinsproblem hela tiden. Jag säger det som en ägare till GTX 980, som bara köpte kortet för att jag fick det billigt.

Till TS: Jag skulle kika på begagnade kort om jag vore du. Ett GTX 960 med 2 GB är en katastrof. Du borde ha minst 3 GB, helst fyra, för att säkra dig på framtiden.

TechPowerUp's prestandaindex:

Titta specifikt på skillnaden mellan 280X och 960. Dessutom har 280X också mer GB VRAM och är överklockningsvänlig.

Ett begagnat 290 skulle också vara en möjlighet. Du lägger dig väldigt nära ett 970 och har dessutom bättre stöd för DX12.

Det enda NV kortet som presterar någorlunda bra i DX12 är 980 Ti. Vi såg samma sak i AotS. Titta exempelvis på 285 vs 960. De befinner sig väldigt nära varandra prismässigt och jämför skillnaden.

AotS-benchmarken var ingen slump, utan en del i samma historia. DX12 kommer bli en stor fördel för AMD då NV har bättre DX11 optimering överlag. Fable har t.ex. mycket mindre Async Compute än AotS har, dock återstår AMD's övertag då GCN är bättre lämpad för DX12 än Kepler/Maxwell.

Sverige har en bias överlag för NV som jag sällan ser i andra länder på olika forum. Det gör det t.ex. enklare att sälja ett undermåligt GTX 780 än en mycket bättre 290 på marknaden. Detta gör, paradoxalt nog, att du kan få bättre deals för ett AMD kort som presterar bättre än ett NV kort och ändå betala mindre. Eller kan du följa konsensus och bara blint köpa NV som 99% av de som skriver i denna tråd råder dig. Men gör då det grundat på fakta.

Permalänk
Skrivet av Umbrellas:

Okej, jag ser vad du menar... Man kanske skulle ge AMD en chans tillbaserat på "ren fakta" så att säga...

Har tittat på R9 390 8GB som ligger lite över budget, men ändå inte så farligt att köpa nytt. Dock så måste jag byta chassi för att få plats med det och det drar med sig lite annat också, dock inget som är omöjligt att göra.

Däremot, om man tittar på följande som exempel; http://www.inet.se/produkt/5411476/asus-radeon-r9-380-4gb-dc2-strix-oc#/specs

Hur skulle det prestera? Har funderingar på att byta till en 21:9 skärm senare också. Kanske 4K som upplösning när det väl börjar löna sig, emn då har man väll hunnit med ett byte till ^^

Permalänk
Permalänk

Okej, jag har vidgat mina vyer och kommit fram till två stycken, vad jag tycker, bra kort att välja mellan.

Vilket av dessa två skall man ta?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2809933,3196504

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Okej, jag har vidgat mina vyer och kommit fram till två stycken, vad jag tycker, bra kort att välja mellan.

Vilket av dessa två skall man ta?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2809933,3196504

Av de två korten hade jag tagit 390X utan att blinka, då det presterar i klass med 980 snarare än 970.

Permalänk
Skrivet av AndraBullar:

Av de två korten hade jag tagit 390X utan att blinka, då det presterar i klass med 980 snarare än 970.

Okej, det var det jag misstänkte också...

Finns det ett bättre 390X än det jag valt?
Tänker på ljudnivå, prestanda osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Okej, det var det jag misstänkte också...

Finns det ett bättre 390X än det jag valt?
Tänker på ljudnivå, prestanda osv osv.

Sapphire är i regel den bästa tillverkaren vad gäller AMD-kort!

Permalänk
Skrivet av AndraBullar:

Sapphire är i regel den bästa tillverkaren vad gäller AMD-kort!

Då får man hoppas på att detta är ett av de korten som kommer ut lite billigare på fredag ^^

Permalänk

Okej, det blev ett R9 390X och jag måste säga att efter två timmar med att modda chassit så att det gick och dra om alla kablar så är jag mer än nöjd. Fallout 4 på Ultra flyter på utan problem för min del, iaf de fem minuterna jag testade.

Sen köra jag Heaven Benchmark för skojs skull och fick följande resultat, är detta ett bra betyg? Dock så rapporterar den bara 4Gb minne istället för 8Gb som det skall vara, vad kan detta bero på?

Edit: Tittar man i kontrollpanelen för AMD, så säger den 8Gb där.

Körde med standard inställningarna, dvs 1920*1080 i upplösning, DX11, Quality = High och resten disabled/off.

Permalänk
Medlem

wohoo! (Y) @Psy_Lover:

Visa signatur

Stationär: Phenom II 3,2GHz X4 955 Black Edition | 3x4GB XMS3 DDR3 1600MHz | ASUS GTX 660 Ti 2GB | Gigabyte GA-970A-UD3 |

Bärbar: ACER ASPIRE 5738ZG | 3GB Ram | 2,1GHz Dual Core (Intel Pentium T4300) | Radeon HD 4570 |