Hjälp med val av nätdel för mITX-dator, ska ej klocka.

Permalänk

Hjälp med val av nätdel för mITX-dator, ska ej klocka.

Hej!

Jag tänker köpa Lian Li PC-Q10 chassit som är ett miniITX chassi och jag har lite frågor angående detta. Bättre att få några svar här än att behöva skicka delar fram och tillbaka.

Specs på datorn som jag kommer köpa

  • Intel Core i7-6700K 4.0GHz Quad-Core Processor

  • be quiet! DARK ROCK TF 67.8 CFM Fluid Dynamic Bearing CPU Cooler

  • Asus MAXIMUS VIII IMPACT Mini ITX LGA1151

  • G.Skill Ripjaws V Series 32GB (2 x 16GB) DDR4-2133

  • Samsung 850 EVO-Pro 250GB

Tänker köpa nästa generations Nvidia (1000-serien) (köper del för del tills dess och väntar med chassit till sista stund då jag inte vet hur långa 1000 serien kommer vara. Har 270mm att gå på).

Min tänkta PSU för det begränsade utrymmet.

  • Silverstone 600W 80+ Gold Certified Fully-Modular SFX Power Supply.

Min fråga är då: Vad kräver vanlgitvis ett topp-grafikkort och en build som denna? Det står oftast 400+W på de flesta hemsidor (för grafikkort) men det är väl mest för att gardera sig? Räcker 600W för det jag tänkt eller ska ja hoppa på ett 750-850W istället? Då blir det inget SFX-PSU.

EDIT: Jag har inte stora planer på att klocka mina saker.

§3.1 /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av nightboy42:

Hej!

Jag tänker köpa Lian Li PC-Q10 chassit som är ett miniITX chassi och jag har lite frågor angående detta. Bättre att få några svar här än att behöva skicka delar fram och tillbaka.

Specs på datorn som jag kommer köpa

  • Intel Core i7-6700K 4.0GHz Quad-Core Processor

  • be quiet! DARK ROCK TF 67.8 CFM Fluid Dynamic Bearing CPU Cooler

  • Asus MAXIMUS VIII IMPACT Mini ITX LGA1151

  • G.Skill Ripjaws V Series 32GB (2 x 16GB) DDR4-2133

  • Samsung 850 EVO-Pro 250GB

Tänker köpa nästa generations Nvidia (1000-serien) (köper del för del tills dess och väntar med chassit till sista stund då jag inte vet hur långa 1000 serien kommer vara. Har 270mm att gå på).

Min tänkta PSU för det begränsade utrymmet.

  • Silverstone 600W 80+ Gold Certified Fully-Modular SFX Power Supply.

Min fråga är då: Vad kräver vanlgitvis ett topp-grafikkort och en build som denna? Det står oftast 400+W på de flesta hemsidor men det är väl mest för att gardera sig? Räcker 600W för det jag tänkt eller ska ja hoppa på ett 750-850W istället? Då blir det inget SFX-PSU.

ett 980ti kan man klämma in på 500w så det bör vara lugnt

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skrivet av nightboy42:

Tänker köpa nästa generations Nvidia (1000-serien) (köper del för del tills dess och väntar med chassit till sista stund då jag inte vet hur långa 1000 serien kommer vara. Har 270mm att gå på).

Så du ska köpa del för del fram till det att "Pascal" presenteras, vilket ryktas till nån gång runt mars-juli 2016? Låter ganska dumt och som en lång väntan. Köp istället allt på en gång då Pascal släpps, då troligtvis till ett lägre pris.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@Guybrush82: Sakerna är inte så fruktansvärt dyra del för del och jag tror inte mycket av det kommer variera i pris det första året ändåså. Är dessutom fruktansvärt dålig i att hålla i pengarna jag tjänar så att köpa del för del löser det problemet för mig.

Permalänk

@nightboy42: Jaja funkar det för dig så kör på!
Då hinner du ju kanske fynda på div. reor så som "black friday", mellandagsrean, nåyrs-rean, påsk-rean osv.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

@nightboy42 *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightboy42:

Tänker köpa nästa generations Nvidia (1000-serien) (köper del för del tills dess och väntar med chassit till sista stund då jag inte vet hur långa 1000 serien kommer vara. Har 270mm att gå på).

Min tänkta PSU för det begränsade utrymmet.

  • Silverstone 600W 80+ Gold Certified Fully-Modular SFX Power Supply.

Min fråga är då: Vad kräver vanlgitvis ett topp-grafikkort och en build som denna? Det står oftast 400+W på de flesta hemsidor (för grafikkort) men det är väl mest för att gardera sig? Räcker 600W för det jag tänkt eller ska ja hoppa på ett 750-850W istället? Då blir det inget SFX-PSU.

EDIT: Jag har inte stora planer på att klocka mina saker.

On topic;

Ditt tänkta 600W SFX-agg, är nog det kraftigaste/bästa på marknaden just nu.

Ett prisvärt alternativ är Silverstone SX500-LG (SFX-L) :
http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=527&area=en
(Dock blir kabeldragningen lite trixigare, då det är 130mm långt)
(En 700W version av detta har ryktats länge, men ännu inte synts till...)

Svårt att sia om kommande produkter,
men en gissning är att ditt system med "nVidia 1000"
kommer att dra 300-350W vid toppbelastning.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

@FatherOfThree: Tack för ditt svar! Har faktiskt också kollat på silverstone aggregatet också :). Överväger fortfarande vilket av dem jag vill ha. Silverstone är lite större men det är helt modulärt och kablarna som medföljer är flatcable varianter.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

Så du ska köpa del för del fram till det att "Pascal" presenteras, vilket ryktas till nån gång runt mars-juli 2016? Låter ganska dumt och som en lång väntan. Köp istället allt på en gång då Pascal släpps, då troligtvis till ett lägre pris.

Han kan ju vänta till black friday o köpa allt billigt sen köpa ett hyfsat grafikkort o sen köpa pascal när det kommer ut

Permalänk

@Stainlees: Jag ser fram emot Black Friday och CyberMonday Se vad man kan fynda.