Spel i Steam OS presterar avsevärt sämre än med Microsoft Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det fungerar inte så att man kan vinna marknadsandelar på ett oschysst sätt för 20 år sen och sen växa och dominera utan att forstätta att leverera bra produkter de efterföljande 20 åren.

Försprånget är enormt just eftersom nätverkseffekten var enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Igen förstår inte vad du försöker komma med Wine i denna diskussion då inget jag sagt säger att de kör Wine, samt att jag redan har skrivit att Source 2 inte kör detta och är deras ända motor med native OpenGL.

ToGL
This most likely won't build by itself and is provided as-is and completely unsupported. Feel free to use it for your reference, incorporate it into your projects or send us modifications.
Sista commit Mar 11, 2014

Angående gnället på att OGL 4.x inte stöds är för att bland annat Nvidia varit ganska snabba med att implementera flera optimiseringar i OpenGL för att förbättra prestandan som både AMD, Nvidia och Valve har pratat om på olika konferenser redan.
http://blogs.nvidia.com/blog/2014/03/20/opengl-gdc2014/

Meningen med SteamOS är bara att Valve får kontroll över sin distro, i största mening stängda drivrutiner för Nvidia och AMD. Ubuntu har planerat ett tag nu (kanske även implementerat det) att kunna få ner senaste Nvidia drivrutin via deras standard repo. Men det är inget folk får out of the box. Andra saker var också att de skeppar en patchad version av XPAD kernel modul för bättre support av X360 kontrollern.

Igen vet du inte vad du själv skriver?

Skrivet av Commander:

Kan vi ta upp att Source spelen fortfarande kör Direct3D -> OpenGL lager. (aka Wine) Dota 2 är det enda spelet (Reborn) som kör native OpenGL som släpptes inte så länge sen. ...

Också känt som Wine skriver du!

Ska du köra ToGL får du såklart licensiera Source-motorn, svårare är det inte. Finns också ett nyare träd från TF2 (okt 2014) i dumpen som sagt. Har aldrig påstått att det skulle vara ett fristående projekt, det är däremot något Mac-teamet började jobba på 2011 redan.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst alla inlägg, det kan hända att detta redan nämnts:

1) Så mormors dator kommer inte att prestera lika bra med SteamOS som med Windows?
Knappast en nyhet, var det någon som trodde att den andra generationen av SteamOS skulle slå den 10+ generationen av Windows?
Jag skulle vilja se tester som görs på "någorlunda moderna" spelburkar, CPUer med 4+ kärnor, "entusiast"-GPUer etc

2) Bra att Valve lanserat SteamOS, men jag är rädd att de varit lite för tidiga med sin lansering.
SteamOS måste vara lika användarvänligt som Windows/konsoller om det skall ha en chans.
Vem som helst måste kunna installera det, byta komponenter i sin Steam Machine (grafikkort etc).
Fram tills dess kommer det att ratas av majoriteten potentiella användare: "varför byta till något krångligt som är gratis när jag för 1000:-(Windows) får något som är så mycket enklare att använda?"

3) Jag hatar att säga det men Valve behöver lite exklusiva titlar...eller åtminstonde första lanseringarna av några riktigt bra spel.
Som det är nu finns det mest Indiespel. Ge oss L4D3, Portal 3, HL3 etc på SteamOS så fort som möjligt, med budskapet att de kommer till Windows 12 månder efter SteamOS launch.

4) Mer funktionalitet i SteamOS
Jag har inte provat SteamOS ännu, men bygg in stöd för Netflix/HBO/SVT Play etc, VoIP (Skype), IP-TV stöd etc så får vi mer anledning att använda SteamOS.
Just nu är det en "exotisk och udda konkurent till spelkonsoller och Windows".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Det fungerar inte så att man kan vinna marknadsandelar på ett oschysst sätt för 20 år sen och sen växa och dominera utan att forstätta att leverera bra produkter de efterföljande 20 åren.

MS lyckades med konststycket att skaffa sig dominans trots att de långt ifrån hade den bästa produkten. Nu kanske du är för ung för att verkligen ha varit med, men det var inte glada miner när många blev tvungna att överge stabilare plattformar. Jag påstår inte att MS gjort dåliga produkter under 20 år, eller att det varit bättre att IBM fått styra och ställa, men det vore osanning att påstå att dominansen berodde på att MS produkter var bättre.

Skulle du påstå att Android var bättre på allt när de tog sig om iOS och som det nu blivit är installerat på över en miljard enheter? Självklart var inte Android det då och är inte det nu heller, utan är en jämförbar konkurrent till iOS. Är Windows Phone så dåligt som deras marknadsandel tyder på? Nej, jag tror inte det, än om jag personligen inte gillar det, fast det är nog mer en fråga om smak. Google är inte dummare än att dess företagsledare och strateger förstod att fet och stor är viktigare än bäst, och bäst är lättare att bli när du redan är fet och stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Att OpenGL suger har varit känt länge, får hoppas att Vulkan faktiskt ger en bättre utgångspunkt där. Nog för att Microsoft förändrats en del sedan VD-bytet men sannorlikheten att MS skulle supporta DirectX för Linux lär fortfarande vara rätt liten antar jag. Det hade nog varit en smidigare lösning annars, även om lösningen är stängd.

Fel. OpenGL suger verkligen inte per se, däremot så finns det någon som tjänar på att du tror det. Det har hänt mycket i grafikvärlden sen OpenGL kom till, Vulkan handlar om att anpassa sig till dagens värld och släppa gammal skrot, bakåtkompatibilitet och overhead.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att Left 4 Dead 2 har ~samma i Linux och Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Fel. OpenGL suger verkligen inte per se, däremot så finns det någon som tjänar på att du tror det. Det har hänt mycket i grafikvärlden sen OpenGL kom till, Vulkan handlar om att anpassa sig till dagens värld och släppa gammal skrot, bakåtkompatibilitet och overhead.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag har rätt. OpenGL dumpas för att den helt enkelt suger. Utdaterad och krångligare att arbeta med. Vulkan blir ett kliv i rätt riktning mot ett modernare API som förhoppningsvis ligger rätt i tiden.

Hade OpenGL inte sugit hade den fortfarande använts och intresset för Vulkan varit mindre. OpenGL lär säkert fortsätta användas av de som envisas med den men de flesta lär gå vidare med Vulkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nej, jag har rätt. OpenGL dumpas för att den helt enkelt suger. Utdaterad och krångligare att arbeta med. Vulkan blir ett kliv i rätt riktning mot ett modernare API som förhoppningsvis ligger rätt i tiden.

Hade OpenGL inte sugit hade den fortfarande använts och intresset för Vulkan varit mindre. OpenGL lär säkert fortsätta användas av de som envisas med den men de flesta lär gå vidare med Vulkan.

Det finns t.o.m. högnivåapier på konsolerna, de försvinner inte. Microsoft dumpar inte högnivå heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

MS lyckades med konststycket att skaffa sig dominans trots att de långt ifrån hade den bästa produkten. Nu kanske du är för ung för att verkligen ha varit med, men det var inte glada miner när många blev tvungna att överge stabilare plattformar. Jag påstår inte att MS gjort dåliga produkter under 20 år, eller att det varit bättre att IBM fått styra och ställa, men det vore osanning att påstå att dominansen berodde på att MS produkter var bättre.

Skulle du påstå att Android var bättre på allt när de tog sig om iOS och som det nu blivit är installerat på över en miljard enheter? Självklart var inte Android det då och är inte det nu heller, utan är en jämförbar konkurrent till iOS. Är Windows Phone så dåligt som deras marknadsandel tyder på? Nej, jag tror inte det, än om jag personligen inte gillar det, fast det är nog mer en fråga om smak. Google är inte dummare än att dess företagsledare och strateger förstod att fet och stor är viktigare än bäst, och bäst är lättare att bli när du redan är fet och stor.

Absolut anser jag att Android är och alltid har varit bättre än iOS. iOS är dynga enligt mig rent ut sagt. Android dominerade och krossade iOS otroligt enkelt, Apple hade inte en suck. Det tackar jag Google för, vilken horribel värld vi hade levat i om Apple dominerat. Inlåsningar överallt och egna specialkontakter/egna standarder påtvingade på alla. Patent på rundade hörn m.m.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om du på fullt allvar tror att kraftfullare hårdvara bryggar detta gapet och verkligen tycker att man inte kan dra slutsatser av detta test så förstår inte jag hur du resonerar.

Jag tror ingenting, men utan ett jämförandetest med modern hårdvara så är det åtminstone ointressant för min egen del.

Man kan dra slutsatser, jag sa bara att man inte bör dra för stora. Ett enda begränsat test ger aldrig hela sanningen. Kanske visar det sig att det enbart stämmer i just detta specifika fall - omän osannolikt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nej, jag har rätt. OpenGL dumpas för att den helt enkelt suger. Utdaterad och krångligare att arbeta med.

Här visar du att du inte vet vad du pratar om.

Skrivet av anon5930:

Vulkan blir ett kliv i rätt riktning mot ett modernare API som förhoppningsvis ligger rätt i tiden.

Det var ju det jag skrev ovan.

Skrivet av anon5930:

Hade OpenGL inte sugit hade den fortfarande använts ...

Det används fortfarande. Däremot så går det inte jämföra OpenGL mot DirectX där DirectX är en helhetslösning för input, nätverk, ljud osv. Det är en stor del av varför Direct3D finns med i loopen (för att inte nämna kommersiell support).

Skrivet av anon5930:

... och intresset för Vulkan varit mindre. OpenGL lär säkert fortsätta användas av de som envisas med den men de flesta lär gå vidare med Vulkan.

Återigen, OpenGL kommer leva kvar länge till. Nyutveckling kommer antagligen ske mot Vulkan både på hårdvarusidan och mjukvarusidan, men det kommer sannolikt inte påverka redan släppta titlar.

Vulkan är intressant för att det är/ska vara bättre, med det sagt så innebär det inte automagiskt att föregångaren "suger". Kompatibilitet och komplexitet hänger så gott som alltid ihop i såna här sammanhang. Vill du vara kompatibel med en hel drös plattformar/hårdvara/you-name-it så kostar det komplexitet. Gör man som Vulkan och droppar gamla ryggsäckar, ja då minskar komplexiteten men kompatibiliteten blir lidande. Det är lite att jämföra äpplen och päron samtidigt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Absolut anser jag att Android är och alltid har varit bättre än iOS. iOS är dynga enligt mig rent ut sagt. Android dominerade och krossade iOS otroligt enkelt, Apple hade inte en suck. Det tackar jag Google för, vilken horribel värld vi hade levat i om Apple dominerat. Inlåsningar överallt och egna specialkontakter/egna standarder påtvingade på alla. Patent på rundade hörn m.m.

Nu får du nog ge dig, vad tycker du om Windows Phone/10 Mobile egentligen? Ytterkanterna behöver inte fudda med varandra. Det är inte relevant till tråden. Största smartphone-operativ fram till 2011 var Symbian.

GNU/Linux finns det fortfarande inte någon som levererar till konsumenter eller stödjer när vi pratar skrivbordsanvändare, allt är community-baserat och SteamOS ändrar inte det. Kommersiellt stöd hittar vi bara på serversidan. Stöd för inbyggda system, nätverksprylar o.s.v. kommer från tillverkarna (komponent och systemleverantören). Ingen säljer en GNU/Linux-desktop där de garanterar från tillverkarens sida att det kommer lira med framtida uppdateringar osv. Marknadsandelen som finns är entusiaster och utvecklare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nu får du nog ge dig, vad tycker du om Windows Phone/10 Mobile egentligen? Ytterkanterna behöver inte fudda med varandra. Det är inte relevant till tråden. Största smartphone-operativ fram till 2011 var Symbian.

GNU/Linux finns det fortfarande inte någon som levererar till konsumenter eller stödjer när vi pratar skrivbordsanvändare, allt är community-baserat och SteamOS ändrar inte det. Kommersiellt stöd hittar vi bara på serversidan. Stöd för inbyggda system, nätverksprylar o.s.v. kommer från tillverkarna (komponent och systemleverantören). Ingen säljer en GNU/Linux-desktop där de garanterar från tillverkarens sida att det kommer lira med framtida uppdateringar osv. Marknadsandelen som finns är entusiaster och utvecklare.

Vad jag tycker om Windows 10 Mobile känns inte heller så relevant till tråden. Kan säga att jag har en Windows-lur nu och har beställt en Lumia 950.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vad jag tycker om Windows 10 Mobile känns inte heller så relevant till tråden. Kan säga att jag har en Windows-lur nu och har beställt en Lumia 950.

Antingen håller du väl vid att störst är bäst eller så inte. Marknadsandelarna där krymper t.o.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Antingen håller du väl vid att störst är bäst eller så inte. Marknadsandelarna där krymper t.o.m.

När har jag sagt att störst marknadsandel är samma sak som bäst?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Här visar du att du inte vet vad du pratar om.

Det var ju det jag skrev ovan.

Det används fortfarande. Däremot så går det inte jämföra OpenGL mot DirectX där DirectX är en helhetslösning för input, nätverk, ljud osv. Det är en stor del av varför Direct3D finns med i loopen (för att inte nämna kommersiell support).
Återigen, OpenGL kommer leva kvar länge till. Nyutveckling kommer antagligen ske mot Vulkan både på hårdvarusidan och mjukvarusidan, men det kommer sannolikt inte påverka redan släppta titlar.

Vulkan är intressant för att det är/ska vara bättre, med det sagt så innebär det inte automagiskt att föregångaren "suger". Kompatibilitet och komplexitet hänger så gott som alltid ihop i såna här sammanhang. Vill du vara kompatibel med en hel drös plattformar/hårdvara/you-name-it så kostar det komplexitet. Gör man som Vulkan och droppar gamla ryggsäckar, ja då minskar komplexiteten men kompatibiliteten blir lidande. Det är lite att jämföra äpplen och päron samtidigt.

OpenGL är utdaterad, utvecklare har länge klagat på att den inte är lika lättarbetad med som modernare DirectX faktiskt är. Eller påstås vara, jag arbetar personligen inte med någotdera. De som forfarande tycker att OpenGL duger har ju självklart möjligheten att fortsätta att använda det. Utvecklar någon vidare på OpenGL så är det väl också okej. Men jag tvivlar på att merparten av de utvecklare som innan valt OpenGL skulle vilja stanna kvar och helt enkelt strunta i att använda Vulkan.

Ja, och jag har utryckt samma saker även i tidigare inlägg i forumet. Vulkan är självklart ett steg framåt för de öppna lösningarna för API avsedda för blandannat spel.

Meningsuppbyggnaden blev fel där, sitter med mobil dagtid och med större delen av skärmen täckt av touch-tangentbordet så kan det bli en del fel.
Vad jag syftade på var när Vulkan är lanserad och börjar implementeras i mjukvara. Idag är det lite för tidigt att ta ett sådant steg.
OpenGL och DirectX kan självklart jämföras oavsett om de täcker upp på samtliga områden eller inte. Nu är just OpenGL ett smalt API så möjligheterna till jämförelser blir samtidigt något mindre förstås.

Jodå, OpenGL suger och det står jag kvar vid. Stödet för API't har varit dåligt och intresset från spelbranschen lågt. Hade det verkligen funnits några fördelar med OpenGL över modern DirectX hade vi troligen fått se stöd i fler titlar och dessutom bättre stöd från AMD, Intel och Nvidia. Förhoppningsvis ser det bättre ut med Vulkan, såväl spelbranschen som hårdvarutillverkarna väljer att fokusera mer än vad de gjort på OpenGL på senare år.

Våra åsikter skiljer sig men jag tror ändå vi hoppas på samma utveckling i slutändan. Ett stopp på Microsofts DirectX-monopol och som det i dagsläget ser ut är just Vulkan det bästa vi har i arsenalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

MS lyckades med konststycket att skaffa sig dominans trots att de långt ifrån hade den bästa produkten. Nu kanske du är för ung för att verkligen ha varit med, men det var inte glada miner när många blev tvungna att överge stabilare plattformar. Jag påstår inte att MS gjort dåliga produkter under 20 år, eller att det varit bättre att IBM fått styra och ställa, men det vore osanning att påstå att dominansen berodde på att MS produkter var bättre.

Skulle du påstå att Android var bättre på allt när de tog sig om iOS och som det nu blivit är installerat på över en miljard enheter? Självklart var inte Android det då och är inte det nu heller, utan är en jämförbar konkurrent till iOS. Är Windows Phone så dåligt som deras marknadsandel tyder på? Nej, jag tror inte det, än om jag personligen inte gillar det, fast det är nog mer en fråga om smak. Google är inte dummare än att dess företagsledare och strateger förstod att fet och stor är viktigare än bäst, och bäst är lättare att bli när du redan är fet och stor.

+1
En av Windows största fördelar är att det är enkelt att installera, det underhåller sig självt.
Och detta på system med mycket stora skillnader i HW.
Ingen kan väl hävda att det är världens bästa OS, men ett mer lätskött OS får man leta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det tackar jag Google för, vilken horribel värld vi hade levat i om Apple dominerat. Inlåsningar överallt och egna specialkontakter/egna standarder påtvingade på alla.

Jaså.. Här trodde jag det var Windows du talade om alldeles nyss Finns det något företag som är så jävla dåligt på att följa standarder som MS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Absolut anser jag att Android är och alltid har varit bättre än iOS. iOS är dynga enligt mig rent ut sagt. Android dominerade och krossade iOS otroligt enkelt, Apple hade inte en suck. Det tackar jag Google för, vilken horribel värld vi hade levat i om Apple dominerat. Inlåsningar överallt och egna specialkontakter/egna standarder påtvingade på alla. Patent på rundade hörn m.m.

Hmmm, jag tror du blandar ihop saker:
iOS är ett mycket säkrare OS att använda, säkrare än Android.
Detta för att Apple underhåller iOS till alla sina enheter under deras levnadscykel.
Androidenheter underhålls inte lika länge, detta för att tillverkarna är ointresserade för att det ligger inte pengar i att underhålla förr-förra generationens enheter.

Det jag ogillar med Apple är deras ekosystem, de har total kontrol över sina användares val/möjligheter.
Bryr man sig inte om det är det nog säkrare att köpa en Apple-enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja Linux ökade ju med 0,01% senaste månaden i Steam Hardware & Software Survey och används nu av 0,95% av alla gamers där.

Detta har noll relevans till kommentaren du svarade på. Du tog gissningsvis bara upp detta för att du har ett rejält Windows bias och gillar att trycka ner folk med andra åsikter.
Var snäll och sluta vara en skitstövel.

Edit: Det förvånar mig att kommentaren inte blivit klippt av moderatorer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Fortsätt kasta skit på Valve om ni vill, det är ändå bara er själva som får lida för att steamos går dåligt. Micro$oft skrattar bara för att ni spelar dem i händerna
DirectX12 och DirectX11 må vara bra, vilket John Carmack vittnat om då han tidigare kritiserat gränssnittet gentemot Opengl.
Carmack och Id kan ju opengl dock, till skillnad från många andra i branchen. De har ju kört det i sina engines sen de portade quake till opengl om jag inte minns fel, vilket var när... 90-talet?

"First-person shooter godfather and OpenGL stickler John Carmack has revealed that he now prefers Direct3D to OpenGL, saying that 'inertia' is the main reason why id Software has stuck by the cross-platform 3D graphics API for years. In a recent interview, the co-founder of id Software said, 'I actually think that Direct3D is a rather better API today.' He added, 'Microsoft had the courage to continue making significant incompatible changes to improve the API, while OpenGL has been held back by compatibility concerns. Direct3D handles multi-threading better, and newer versions manage state better.'"

http://games.slashdot.org/story/11/03/11/1832205/Doom-Creator...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Alla hade tjänat på om drivrutin- och spelutveckling hade skett på en öppen plattform primärt. Just öppenheten och avsaknad av inlåsta ramverk gör det lättportat till andra plattformar. Win - win. Orka klamra sig fast vid gamla horribla, proprietära miljöer.

Idealiskt så kanske det stämmer att det hade varit bättre med en öppen grafikstandard utan konkurrens av t.ex DirectX. Då är det OS-tillverkarna och grafikkortstillverkarna som får slänga in pengar för att stödja och utveckla standarden. Då kan man ju komma på någon form av procentuell summa på vad de omsätter. Fast, skulle det fungera? I en idealistiskt perfekt värld, definitivt. I vårt samhälle med profit? Ingen aning. Det känns som det saknas något monetärt incitament för att det skall fungera.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

OpenGL är utdaterad, utvecklare har länge klagat på att den inte är lika lättarbetad med som modernare DirectX faktiskt är. Eller påstås vara, jag arbetar personligen inte med någotdera. De som forfarande tycker att OpenGL duger har ju självklart möjligheten att fortsätta att använda det. Utvecklar någon vidare på OpenGL så är det väl också okej. Men jag tvivlar på att merparten av de utvecklare som innan valt OpenGL skulle vilja stanna kvar och helt enkelt strunta i att använda Vulkan.

Ja, och jag har utryckt samma saker även i tidigare inlägg i forumet. Vulkan är självklart ett steg framåt för de öppna lösningarna för API avsedda för blandannat spel.

Meningsuppbyggnaden blev fel där, sitter med mobil dagtid och med större delen av skärmen täckt av touch-tangentbordet så kan det bli en del fel.
Vad jag syftade på var när Vulkan är lanserad och börjar implementeras i mjukvara. Idag är det lite för tidigt att ta ett sådant steg.
OpenGL och DirectX kan självklart jämföras oavsett om de täcker upp på samtliga områden eller inte. Nu är just OpenGL ett smalt API så möjligheterna till jämförelser blir samtidigt något mindre förstås.

Jodå, OpenGL suger och det står jag kvar vid. Stödet för API't har varit dåligt och intresset från spelbranschen lågt. Hade det verkligen funnits några fördelar med OpenGL över modern DirectX hade vi troligen fått se stöd i fler titlar och dessutom bättre stöd från AMD, Intel och Nvidia. Förhoppningsvis ser det bättre ut med Vulkan, såväl spelbranschen som hårdvarutillverkarna väljer att fokusera mer än vad de gjort på OpenGL på senare år.

Våra åsikter skiljer sig men jag tror ändå vi hoppas på samma utveckling i slutändan. Ett stopp på Microsofts DirectX-monopol och som det i dagsläget ser ut är just Vulkan det bästa vi har i arsenalen.

Jag har sysslat med båda på fritiden i flera år och det är ungefär min upplevelse. Låt oss säga du skrivit kod för en platform i OpenGL. Samma kod, borde producera samma resultat på nästa platform, men det gör den inte. Det kan vara att på den platformen så behöver du sätta något extra värde eller disable:a något annat. Och då snackar jag fundamentala saker som färgade vertexes (punkter) eller liknande. Har stött på mycket sådant =\.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar:
Jo det var det uttalandet från Carmack jag tänkte på, men jag skrev lite fel. Jag menade att Carmack talade för att directx blivit bättre sen dx11. Även om opengl är tyngt av vissa åtaganden som kompatibilitetskrav mm så tror jag att Vulkan kan ändra det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

OpenGL är utdaterad, utvecklare har länge klagat på att den inte är lika lättarbetad med som modernare DirectX faktiskt är. Eller påstås vara, jag arbetar personligen inte med någotdera. De som forfarande tycker att OpenGL duger har ju självklart möjligheten att fortsätta att använda det. Utvecklar någon vidare på OpenGL så är det väl också okej. Men jag tvivlar på att merparten av de utvecklare som innan valt OpenGL skulle vilja stanna kvar och helt enkelt strunta i att använda Vulkan.

Ja, och jag har utryckt samma saker även i tidigare inlägg i forumet. Vulkan är självklart ett steg framåt för de öppna lösningarna för API avsedda för blandannat spel.

Meningsuppbyggnaden blev fel där, sitter med mobil dagtid och med större delen av skärmen täckt av touch-tangentbordet så kan det bli en del fel.
Vad jag syftade på var när Vulkan är lanserad och börjar implementeras i mjukvara. Idag är det lite för tidigt att ta ett sådant steg.
OpenGL och DirectX kan självklart jämföras oavsett om de täcker upp på samtliga områden eller inte. Nu är just OpenGL ett smalt API så möjligheterna till jämförelser blir samtidigt något mindre förstås.

Jodå, OpenGL suger och det står jag kvar vid. Stödet för API't har varit dåligt och intresset från spelbranschen lågt. Hade det verkligen funnits några fördelar med OpenGL över modern DirectX hade vi troligen fått se stöd i fler titlar och dessutom bättre stöd från AMD, Intel och Nvidia. Förhoppningsvis ser det bättre ut med Vulkan, såväl spelbranschen som hårdvarutillverkarna väljer att fokusera mer än vad de gjort på OpenGL på senare år.

Våra åsikter skiljer sig men jag tror ändå vi hoppas på samma utveckling i slutändan. Ett stopp på Microsofts DirectX-monopol och som det i dagsläget ser ut är just Vulkan det bästa vi har i arsenalen.

Du hävdar hela tiden att OpenGL är utdaterat, vad bygger du detta på? Vad är det Direct3D kan som inte OpenGL kan?

Hur kan du påstå att OpenGL suger utan att sitta inne med relevant kunskap för att göra den bedömningen?

AMD har genom tiderna haft problem med sitt OpenGL-stöd men nVIDIA har så gott som alltid fungerat? Vad bygger du dina argument på? Hörsägen?

EDIT: Som referens kan ju bara nämnas att jag utvecklar en OpenGL-baserad spelklient (bygger på id softwares quakemotor för att vara exakt) även om jag inte är nån expert. Som kuriosa kan ju nämnas att inom scenen så finns även killen som Valve först headhuntade att jobba med linuxporteringen av deras spel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Spelen är markant dyrare. Sedan kostar väl online funktionen på Xbox och även PS4 om jag inte missminner mig?

Nej, PS4 är gratis online. Fallout 4 kostar 59,99 euro på steam.... Så om du vill köpa billigare än PS4 versionen, måste du köpa på CD-skiva. För att bygga en dator med samma prestanda som ett PS4 behöver du lägga minst 5000, och då får du en riktigt dålig power supply, ett budgetchassi som troligtvis låter mycket osv, riktigt billigt tangentbord och mus etc etc. Så för att få ut samma spelprestanda så får du verkligen snåla in på kvalitet. Så ren spelprestanda kommer nästan alltid vara mest prisvärd på konsol, och det är också därför som majoriteten av alla ''gamers'' spelar på konsol

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Utan Steam skulle jag inte haft så många spel, så kan inte riktigt säga att det suger.

Det gäller många steamanvändare. När man frågar hur många av spelen personen spelat så brukar det bara vara en 5-6 stycken av hundratals spel i biblioteket. Inlåsning är underbart när Gabben gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Jag har sysslat med båda på fritiden i flera år och det är ungefär min upplevelse. Låt oss säga du skrivit kod för en platform i OpenGL. Samma kod, borde producera samma resultat på nästa platform, men det gör den inte. Det kan vara att på den platformen så behöver du sätta något extra värde eller disable:a något annat. Och då snackar jag fundamentala saker som färgade vertexes (punkter) eller liknande. Har stött på mycket sådant =\.

Att samma kod inte fungerar oberoende plattform skulle jag se som ett problem med. Det borde vara plattformsoberoende trots allt. Än värre att resultatet skiljer sig beroende på renderingshårdvara i systemet också. Förhoppningsvis något som löses med Vulkan. Det är ju trots allt en sak som också begränsar användningen för OpenGL. Jag säger inte att DirectX är bättre, den har ju ett stort minus i och med att den är Microsoft-exklusiv för deras plattform(ar).

Skrivet av Dimman:

Du hävdar hela tiden att OpenGL är utdaterat, vad bygger du detta på? Vad är det Direct3D kan som inte OpenGL kan?

Hur kan du påstå att OpenGL suger utan att sitta inne med relevant kunskap för att göra den bedömningen?

AMD har genom tiderna haft problem med sitt OpenGL-stöd men nVIDIA har så gott som alltid fungerat? Vad bygger du dina argument på? Hörsägen?

EDIT: Som referens kan ju bara nämnas att jag utvecklar en OpenGL-baserad spelklient (bygger på id softwares quakemotor för att vara exakt) även om jag inte är nån expert. Som kuriosa kan ju nämnas att inom scenen så finns även killen som Valve först headhuntade att jobba med linuxporteringen av deras spel.

Känns som att dina punkter redan besvarats i tråden. Nej, diskussionen är över för min del. Ha en fin dag och lycka till med ditt projekt!

Skrivet av FlyingKiwibird:

Nej, PS4 är gratis online. Fallout 4 kostar 59,99 euro på steam.... Så om du vill köpa billigare än PS4 versionen, måste du köpa på CD-skiva. För att bygga en dator med samma prestanda som ett PS4 behöver du lägga minst 5000, och då får du en riktigt dålig power supply, ett budgetchassi som troligtvis låter mycket osv, riktigt billigt tangentbord och mus etc etc. Så för att få ut samma spelprestanda så får du verkligen snåla in på kvalitet. Så ren spelprestanda kommer nästan alltid vara mest prisvärd på konsol, och det är också därför som majoriteten av alla ''gamers'' spelar på konsol

PSN+ krävs för online-spelande med PS4. PS3 var onlinespelande gratis med dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

@kelthar:
Jo det var det uttalandet från Carmack jag tänkte på, men jag skrev lite fel. Jag menade att Carmack talade för att directx blivit bättre sen dx11. Även om opengl är tyngt av vissa åtaganden som kompatibilitetskrav mm så tror jag att Vulkan kan ändra det.

Japp, det tror jag säkert att Vulkan kan. Om de hade lyckats med en implementation där resultaten på olika platformar med samma kod blir likadan så kommer det nog bli en succé. Och ifall de dessutom lyckas med ett "close to the metal" så finns det ett hopp att Vulkan kan vara aktuellt.

Jag bryr mig inte om vad jag kodar mot, så länge det är bra och ger så mycket som möjligt tillbaka. Jag klassar dock OpenGL som PHP. Lite halvfärdigt med dålig eftertanke. Helt okej för studenter, men inte något för någon seriös produktion. Och här är jag så klart motbevisad av bl.a min hjälte, Carmack, med tanke på vad de har släppt med OpenGL.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueDevil:

Tycker det är mer intressant att dom bara visar resultat från obskyra upplösningar.

Det påverkar nog inte resultatet på något sätt ... eftersom de är relativa inom samma upplösning.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?