Spel i Steam OS presterar avsevärt sämre än med Microsoft Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Vi kan ju tacka AMD för att Mantle förmodligen gett oss DIrectX12, och Vulkan.

Oja Vulkan kan vara just det som vi alla väntat på för att få till drivrutinerna på Linux samt att öppna upp för ett modernt gemensamt API mellan olika OS så vi slipper dessa dåliga ports.

Nvidia har redan sagt att de kommer ha Vulkan stöd samma dag det släpps, så det lär bli intressant när Dota 2 kommer starta med Vulkan istället för OpenGL på Linux.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag är inte förvånad. Prestandan i Windows/DirectX har optimerats och under många år tillsammans med speltillverkare. Samtidigt är det endast 1% eller liknande som spelar på Linux med Steam, inte lätt att optimera drivrutiner m.m. då.

Lägg på det faktum att DX12 kommer med en massa prestandaförbättringar så är SteamOS stendött.

Får ju ge det lite tid. Bara för att Windows presterar bättre betyder det inte att alla spel presterar dåligt i Linux. Som nämns i slutet på artikeln kommer säkert Vulkan ändra på ett och annat. Kanske att spelen kommer ligga jämnsides med DX12 i Windows då, eller kanske inte. Vi får väl se. Men en sak är säker – saker rör på sig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@Commander:
Likaså ska vi tacka Valve och SteamOS för att det ger upphov till fler portningar, även om det gäller kvantitet över kvalitet. Men det är ju inte så att windowsanvändare berörs så mycket.

Steammachines är inget jag är intresserad av då de är OEM datorer i princip, eller hur?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Så steamburkar är PC komponenter i konsolliknande chassin med konsolliknande prestanda? (Skämtar) #PCMASTERRACE

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

@Commander:
Likaså ska vi tacka Valve och SteamOS för att det ger upphov till fler portningar, även om det gäller kvantitet över kvalitet. Men det är ju inte så att windowsanvändare berörs så mycket.

Steammachines är inget jag är intresserad av då de är OEM datorer i princip, eller hur?

Fast nu när jag menar Steam Machines så är det allt det ingår.
Själva grejen med Steam Machines var att Valve får en standard för vad de anser är "Linux" som skall funka för spel där sedan utvecklare kan använda som target.

I detta ingår;
Steam runtime, som kommer med egna libs och annat som Valve anser varje skall finnas med som utvecklare sedan också kan använda för för att underlätta sin utveckling på Linux.

SteamOS som ger någon form av modern standard med senare grafikdrivrutiner och modernare paket än vad åldrande Ubuntu ger.

Steam Machines är förvisso en produkt av alla projekt som Valve dragit under dessa 3+ år. Lättare att bara säga det än att ta upp varje enskilt projekt som endå i slutändan nått fram till just Steam Machines kunde skapas och som varit en punkt för andra utvecklare att få upp ögonen för Linux istället som tidigare snyfta att det finns många olika distar och omöjligt att utveckla för Linux pga det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

"Ja du tänke zååååååå".. OK, då är ja med.. Ja spelutbudet är förståss ett problem oavsett.. Men Valve fortsätter väl att göra vad de kan för att promotea steamspel till Linux får man anta.

Haha!
Yes ;). Den som lever få se. Kanske rasslar det till i spelarantal och därmed även bättre drivrutiner och stöd.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Steam suger, har alltid sugit och kommer alltid att suga. Det enda bra med steam är att man kan samla alla spel på samma ställe. Så detta var ju inte så otippat. Svårt att hitta programvara som är sämre. iTunes möjligtvis.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Steam suger, har alltid sugit och kommer alltid att suga. Det enda bra med steam är att man kan samla alla spel på samma ställe. Så detta var ju inte så otippat. Svårt att hitta programvara som är sämre. iTunes möjligtvis.

Utan Steam skulle jag inte haft så många spel, så kan inte riktigt säga att det suger.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Alla hade tjänat på om drivrutin- och spelutveckling hade skett på en öppen plattform primärt. Just öppenheten och avsaknad av inlåsta ramverk gör det lättportat till andra plattformar. Win - win. Orka klamra sig fast vid gamla horribla, proprietära miljöer.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske ska man sätta saker i ett större sammanhang för att få en bild av vart resurser sätts in. Risken på ett forum där många är gamers är navelskådning, där spelvärlden pumpas upp till proportioner den i verkligheten inte har. Visst det är totalt sett stora summor i omlopp men som ett lokalt Sverigeexempel sysselsätter spelbranschen här inte ensa hälften av det antal anställda ICA-butiker har i landet.

Valve får nog räkna med att Linux-världen i stort inte har samma fokus på spelprestanda. Det här Linux-segmentet hamnar lite mitt emellan konsumentmarknaden för mobila enheter och den tyngre servermarknaden. Microsoft Windows ligger på det sättet inklämt, eller uttryckt annorlunda, är specialiserat på segmenten emellan. En jämförelse mellan Red Hat och Microsoft är talande nog.

Det har gjorts enorma framsteg under senare år gällande virtualisering, nya typer av databaser osv. där Microsoft med Windows är en mindre och ibland obefintlig aktör. Istället ser vi hur Microsoft mer och mer driver sina framtida molnplattformar på Linux. Sett till de resurser som läggs ner på all övrig användning av Linuxbaserade lösningar är ju frågan hur intressant spelmarknaden då är satt i det sammanhanget?

AMD har ingen kapacitet att våga avsätta stora resurser för att komma ikapp på Linuxsidan. AMD biter sig fast i det som nu finns i form av Windows och konsoler. Intel har stort beroende av Linux men inte på den här marknaden. Jag vet heller inte riktigt hur jag ska tolka deras tidigare satsningar på med konsumentinriktad Linuxanvändning, för den har varit så nyckfull att det ibland kunnat tolkas som ett sätt att sätta press och skapa bättre överenskommelser för Wintel.

Då skulle Nvidia återstå som Valves verkliga samarbetspartner, men har Nvidia någonsin etablerat sig som en bra samarbetspartner? Nvidia har varit pålitliga med drivrutiner för Linux, men det ska alltid vara på deras sätt, lite illustrerat av Torvalds humoristisk pekande långfinger åt Nvidia.

Ifrån mitt begränsade perspektiv ser det inte helt lätt ut för Valve, oavsett om de har de bästa tänkbara intentioner.

Edit: korrigering av lite väl jobbiga språkfel.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kan vi ta upp att Source spelen fortfarande kör Direct3D -> OpenGL lager. (aka Wine) Dota 2 är det enda spelet (Reborn) som kör native OpenGL som släpptes inte så länge sen.

Source-motorn/spelen kör inte Wine utan har ett eget D3D>OGL-översättningslager.

https://github.com/ValveSoftware/ToGL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Inte (bara) Valves fel. De satsar ju på linux, men det är många spelutvecklare som inte verkar göra det nämnvärt. I de fall som portningen ges till företag med tvivelaktig erfarenhet så är det inte värt att ens beskylla opengl, SteamOS eller valve för den dåliga prestandan.
Det är AMD, Nvidia, spelutvecklarna och främst tomtarna som bestämmer vem som ska porta vad och hur som är ansvariga, vilka de nu än är.

Problemet är ju att det inte finns någon väldigt stark ekonomisk grund bakom att satsa på Linux för speltillverkarna. De ska anpassa ett spel för ytterligare en plattform för att i princip inte nå ut till några fler gamers alls. Den andel Linux-användare som vill spela spel men inte gör det pga Windows är verkligen försvinnande liten.

Enda anledningen till att en utvecklare ska tänka på Linux är om andra parter driver utvecklingen så att de känner att de behöver vara med för att synas. Valve driver såklart på allt som gör att de kan ta pengar från andra utvecklare som säljer sina spel.

Permalänk
Medlem

Bäst att invänta "Vulkan" då och se ifall det blir förbättrad prestanda. Annars kanske det är lite kört för Steam OS?

Speciellt när Direct X 12 är i startgroparna.

Permalänk
99:e percentilen

Önskemål till SweClockers

Jag vill se en artikel av SweClockers där man grundligt undersöker om flaskhalsen kan pinpointas till CPU- eller GPU-relaterade skillnader mellan Windows och Linux. Om det visar sig att GPU-prestandan skiljer sig kraftigt kan man gissa att det helt enkelt beror på dåliga drivrutiner eller dålig optimering av abstraktionslager för 3D-rendering. Är det däremot CPU-prestandan som flaskar skulle det kunna antyda att Linux är inherent sämre på att driva spel än vad Windows är, vilket vore förvånande.

I nämnda artikel vill jag se:

  • Överklockad 5960X + medelklassgrafikkort från AMD och Nvidia, hög upplösning, allt maxat (utom HairWorks etc)

  • G3258 @ stock + överklockat GTX Titan X, låg upplösning, låga inställningar

  • Andra scenarier som SweClockers fackmannamässigt bedömer är relevanta

Att prestandan skalar med grafikinställningar tyder på att det inte är något fel på Linux per se, utan att det är just grafikrelaterade optimeringar som saknas, men ett sådant test kan ändå vara intressant.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tek Syndicate pratade om detta i senaste The Tek på YouTube. Håller med om att det ör konstigt att de valt en såpass långsam maskin att köra det hela på.

Men ja. Vi behöver verkligen Vulkan, oavsett om du vill köra Windows eller Linux eller Lac eller vad du än vill. Oavsett om "du" kommer fortsötta använda Windows eller ej är det galenskaper att påstå att det är bra med stängda standarder. Det är något som hör hemma på konsolerna, inte på PC. PC är en öppen plattform med valfrihet. Varför är så många emot det så fort det pratas om DirectX vs OpenGL/Vulkan?

Vems "felet" är är nog lite svårt att peka ut en ensam aktör. AMD/Nvidia delvis ja som ger dålig support till flera OS. Är Intel dåliga med? Borde gå att testa med att köra något lättdrivet på Intels iGPU och jämföra mellan OS. Dock är det också OpenGL som verkar ha rört till det för X antal år sedan som gav DX övertaget. Och sedan har vi så klart spelutvecklarna som har instängda motorer, något som det verkar fixas nu i och med Source och Unreal Engine 4 som ges Vulkan stöd. På så vis behöver inte utvecklaren bry sig speciellt mycket om att "lägga till stöd" för flera OS; istället så bara fungerar det.

Det kommer nog kunna bli så att i framtiden så kommer det vara dumt att välja DX över Vulkan då DX endast är till vad Microsoft behagar stödja medans Vulkan kommer att fungera på allt, mobil, konsol, PC, bilen, etc. Lätt att släppa till många plattformar = Större marknad = Mer inkomst för samma jobb.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Har spelat en del på linux och är i en ganska smärtfri upplevelse och funkat bra men problemet med testen är garanterat drivrutin relaterade vilket är vanligt problemet om man spelar eller inte på linux

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Steam suger, har alltid sugit och kommer alltid att suga. Det enda bra med steam är att man kan samla alla spel på samma ställe. Så detta var ju inte så otippat. Svårt att hitta programvara som är sämre. iTunes möjligtvis.

Är det steam vi pratar om? Mja, jag tycker det är lite mer utbyggt än både Origin och Gog galaxy för tillfället, men annars föredrar jag visserligen gog galaxy
Jag kollade mina libraries. Jag har haft Steam sedan 2006-2007 kanske och har tydligen 71 spel i katalogen.
Gog har jag haft i kanske ett år nu och är redan uppe i 73 spel
Det är bra reor ibland på båda men gog är drm fritt, så screw you steam!

Galaxy är mycket mer lättdrivet än steam med. Och förövrigt ger gog möjligheten att använda deras enkla downloader eller ladda ner direkt i webbläsaren vilket fungerar för linux användare.
Jämför med steam som om man vill köra wine emulering får man göra det själv och emulera hela steam för windows.
Flatout från gog kommer med wine inbundlat, bara tuta och köra. Eller krascha snarare. (bilarna, inte spelet eller datorn om ni skrockade lite)

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Får ju ge det lite tid. Bara för att Windows presterar bättre betyder det inte att alla spel presterar dåligt i Linux. Som nämns i slutet på artikeln kommer säkert Vulkan ändra på ett och annat. Kanske att spelen kommer ligga jämnsides med DX12 i Windows då, eller kanske inte. Vi får väl se. Men en sak är säker – saker rör på sig.

Ja Linux ökade ju med 0,01% senaste månaden i Steam Hardware & Software Survey och används nu av 0,95% av alla gamers där.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Alla hade tjänat på om drivrutin- och spelutveckling hade skett på en öppen plattform primärt. Just öppenheten och avsaknad av inlåsta ramverk gör det lättportat till andra plattformar. Win - win. Orka klamra sig fast vid gamla horribla, proprietära miljöer.

Moderna, utmärkta proprietära miljöer då?

Nu kan jag inte mycket om ämnet, men det lät bara som du menar att alla proprietära miljöer är gamla och horribla, men så är det väl inte, eller? Men för all del, kan man bättra på situationen genom att köra öppet så varför inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja Linux ökade ju med 0,01% senaste månaden i Steam Hardware & Software Survey och används nu av 0,95% av alla gamers där.

Öh, pratar du om användarsiffror eller prestandasiffror? För vi vet att windows används av fler både vad gäller spel och inte.
Jag tolkade det som att star-affinity menade att prestandaskillnaderna jämnas ut.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Så länge det finns ett översättningslager mellan så pass olika API som OpenGL och DirectX, blir det nog inte bättre siffror än så här. För mig som håller på en del med prestandaorienterad programmering gör det ont i ryggmärgen bara att uttala ordet. Dessa resultat betyder självfallet inte att linux är en dålig plattform för spel, bara att det är en rätt ofördelaktig utgångspunkt med ett ***lager.
När Vulkan kommer ser det förhoppningsvis ljusare ut. Om ett spel är skrivet direkt för Vulkan blir det nog åka av, eller i värsta fall om det måste översättas från DX12->Vulkan så är det förmodligen bättre mappning än mot OpenGL, med mindre prestandaförluster till följd.

Permalänk
Medlem

OpenGL
Går det inte att testa spelen med OpenGL i windows och se vad det gör för skillnad? (gissar att det är där största tappet äger rum.)
Vore ju kanske intressant att testa detta med lite modernare hårdvara också. en Pentium dual core har ju som bekant inte mycket att ge jämnfört med quad cores. blir ju lite skeva test om CPU'n flaskar.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att dessa skillnader i prestanda kommer att minska framöver allt eftersom grafikdrivrutinerna mognas och optimeras.

Samt när Vulkan börjas tas i användning.

http://mesamatrix.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

OpenGL
Går det inte att testa spelen med OpenGL i windows och se vad det gör för skillnad? (gissar att det är där största tappet äger rum.)
Vore ju kanske intressant att testa detta med lite modernare hårdvara också. en Pentium dual core har ju som bekant inte mycket att ge jämnfört med quad cores. blir ju lite skeva test om CPU'n flaskar.

Faktum kvarstår dock att samma hårdvara presterar betydligt bättre i Windows än i SteamOS

Om SteamOS ska ha chans att vinna mark ska ju prestandan helst vara bättre än i Windows oavsett hårdvara

När Vulkan släpps kanske det blir bättre för SteamOS, men frågan är om studior inte kommer använda DX12 istället.
Men det är dåligt att inte ens Valve fixar jämförbar prestanda förutom i L4D2.

Permalänk
Medlem

Föga förvånade... Linux prestanda har i princip alltid legat efter när det gäller spel, man trodde ju att de fixat SteamOS på något vis så det kunde matcha dagens konsoller/windows men tydligen inte.

Man kan ju hoppas att det utvecklas i snabbare takt nu när steam machines kommer.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luminous:

Du har rätt, jag glömde att tråden handlar om SteamOS och hur spel där presterar gentemot på windows.
Jag menar, det är ju inte så att det hela spårar ur när folk först diskuterar opengl och overhead mm som anledningar till dålig prestanda, där ansvaret ligger på Valve ur ett konsumentperspektiv, för att sen bli någon slags krig mellan fanboys av windows och linux som inte egentligen hör till saken.

Jag är överlag positiv till det mesta som gynnar Linux-distros spelmässigt så Valves Linux-satsning har jag inget emot, även om jag personligen föredrar GOG tack vare DRM-fria stödet. De som hyllar Valve för att de "räddar" Linux gör det på lite osäkra grunder i mitt tycke, ett öppet system borde inte räddas av en låst mjukvarulösning.

Min kritik gäller främst SteamOS och speciellt Steam Machine. Steam Link tycker jag är vettig då det istället är en extender för befintlig dator som kör Steam. Relativt riskfri produkt.

När vi ser till Linux-distributioner där användaren väljer att köra Steam och vill spela så är inte ansvaret helt Valves längre. Men då de troligen kommer gynnas mest av att fler börjar använda Linux så har de fortfarande ett stort ansvar att se till att allt fungerar som förväntat. Jag tycker ändå att tre år borde vara tillräckligt för att ha fått bättre stöd bland spelföretag och hårdvaruutvecklare men detta lämnar ändå en hel del att önska. Samtidigt kan det väl bara bli bättre med förstås.

Skrivet av Commander:

Det är just det som händer, Valve tar första steget. Många portar skulle inte ha kommit utan Steam Machines, jag skulle nog inte få spela Alien Isolation som funkar utmärkt mot exempelvis Metro Last Light som släpptes utan multiskärm stöd, eller har video iställningar med en "quality" slider.

Att sedan Valve inte gör något själva är så fel förstått som det bara går. Valve gick med Khronos group för att få fram sina egna förslag för hur man kan förbättra läget. Valve har väldigt mycket pill i bland annat Vulkan inte tal om alla utvecklingsverktyg de har utvecklat tillsammans med Rad Games för att få dessa verktyg klara inför Vulkan släppet i år.

De har öppnat såsen på en del av sina projekt (ta en titt på deras GitHub). SDL är exempelvis urpsrungligen från Valve som idag körs på princip alla spel som har multiplatformstöd. Valve har också sponsrat flera projekt som exempelvis: http://lunarg.com/blog/ för att föra fram utveckligen.

Folk som inte har suttit på Linux, försökt spela på Linux må kalla Steam Machines en flopp eller Valve att de gör för lite. Men ta en titt på vilka spel och kvaliten på spel som har släppts under dessa 3 år sen Valve började rörelsen mot Linux. Feral Interactive säger själva att utan Steam Machines så skulle deras ports inte varit lika atraktiva att göra.

https://www.gamingonlinux.com/articles/gamingonlinux-intervie...

https://www.gamingonlinux.com/articles/feral-interactive-are-...

Valve har haft en vana att låta andra göra jobbet. De marknadsför inte Steam speciellt mycket utan det får spelföretag som publicerar sina spel på tjänsten istället göra. Valve skapar nya sätt att tjäna pengar men jobbet utförs oftast av andra medans Valve drar in pengarna. Spelutvecklingen har mer eller mindre avtagit helt. Vill de ha något spel låter de någon extern studio göra jobbet. En del projekt är lovande, Linux-satsningen är jag egentligen för även om jag inte gillar låsta system vilket Steam trots allt är. VR-satsningen är också lovande. Steam Link känns vettig om man ser den som en extender till befintlig speldator.

SDL har inget med Valve att göra vad jag kan se, förutom att den som varit med och skapat det senare började jobba för Valve.
Vad gäller Vulkan ligger nog AMD bakom mycket av arbetet då det grundar sig på Mantle. Men Valve har garanterat varit delaktiga i någon mån med såklart.

Min kritik står kvar och fyllt ut lite ovan då det var lite otydligt kanske exakt vad jag kritiserade. Men jag tycker ändå att man kan förvänta sig mer av Valve då tre år ändå är ganska lång tid och att de borde ha insett redan från början att spelföretagen och hårdvarutillverkarna kommer bli svåra att få med sig när det inte finns någon marknad. Resultatet ser vi idag, även om det finns lite mer AAA-titlar än jag räknade med när SteamOS / Steam Machine presenterades.

Jag körde för övrigt Linux (främst Ubuntu/Kubuntu) primärt från 2004 till 2008 då jag tillslut gav upp och återvände till Windows. "Year of Linux"-snacket under alla år och insikten om att inget händer fick mig att ledsna, dual-bootade ett tag och blev helt Windows sen. Vill gärna ha tillgång till spel.
Nu ser det lite bättre ut nu men inte en chans att jag byter tills den dag vi får ett bredare spelstöd i Linux-distros och då också spel utanför Steam. Men vem vet vart vi är tre år framåt förvisso.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att Valve skulle gjort en 'Desktop' distro istället för att satsa på en distro för vardagsrummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Mocka: Det är som att de verkar tro att deras namn kommer sälja av sig själv. Glömde de bort att dessa maskiner var riktade mot konsolmarknaden och inte PC gamers som redan har gaming PCs med Steam?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Azodan:

Jag tycker nog att Valve skulle gjort en 'Desktop' distro istället för att satsa på en distro för vardagsrummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken verkar vara, om jag förstått det rätt, att man använder sin vanliga distro, typ Ubuntu om man vill använda datorn som en riktig dator med desktop men även spelmöjlighet.

Med tanke på att SteamOS främst verkar vara framtaget för Steam Machine så är det nog "rätt" tänkt från Valves sida även om just den satsningen i mitt tycke luktar flopp lång väg.

Permalänk

Ibland blir det inte som man tänkt.

Måste ändå säga att jag älskar Prisjakt:s förslag i samband med artikeln:

Visa signatur

/Enthoo Primo/i7-4790K/Asus ROG Formula VII/ASUS GTX 1080 Founders Edition/32GB Corsair Dominator/Samsung EVO 500GB/Intel 910 800GB/4x4TB HDD (WD)/Asus ROG Swift PG345Q/