Moderaterna vill ge större möjligheter till dataavläsning för att bekämpa terrorism

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Den här tråden har spårat ur fullständigt.

Det Nsa gör har ingenting med terroristbekämpnng att göra, varför skulle Sveriges motsvarighet vara det? Det måste hända någonting inom EU som sätter stop för dom här galenskaperna för gott! När folket är rädda för sin egen regering och vice-versa så har terroristerna redan vunnit.

Exakt. Och samtidigt stänger EU-länderna gränserna från varanda. Fortsätter detta är EU ett dött projekt. Och inom länderna skapas tvivel och osäkerhet, något som eldar på extremist-rekryteringen.

Jag är inte konspiratoriskt lagd, men jag skulle våga påstå att våra regeringar spelar IS rakt i händerna. Al-Qaida anföll USA, och nu vill IS toppa det, och då är att fälla världens största freds- och demokratiarbete ett ambiöst mål.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@NodCommander: nja det fungerade väl relativt bra innan Snowden läckte allt.

Problemet med Sverige är att vi inte straffar personer som vi vet är terrorister om dessa inte ställer sig på torget med en AK och börjar skjuta.

Nej, det fungerade inte alls. Javisst, man bröt sig in i Google och läste användarnas loggar. Stoppade det Boston Marathon bombarna? Diverse flygkapningar? Nej. Det har inte hjälpt någon över huvud taget.

Är det rimligt att försätta demokratin ur spel i demokratins namn? I min mening är det att smutskasta den.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@NodCommander: du bör nog se hur många attacker som stoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Var är det jag skrev ett påhopp? Och var kom Aftonbladet in någonstans? Men eftersom nyhetsmedia bara är bluff och båg och du sitter inne med all sanning, varför delar du då inte med dig utav den så behöver de inte avlyssna någon över huvud taget? Du verkar ju ha den perfekta lösningen för att jaga terrorister.

Vem säger att det de ska planera måste ske på datorn? De avlyssnar även telefoner och annan komminikation och det är ingen nyhet över huvud taget, det har de gjort sen innan internet.

Jag tolkar dina inlägg som att du är arg. Därav "påhopp".

Jag menar att media med flera ofta hittar på historier eller formulerar om händelser. Jag menar inte att jag har helt rätt, jag menar bara att det är värdelöst att övervaka något som ytterst få kriminella använder för att lyckas med sina saker.

Vart skriver jag att jag har en lösning? Jag menar bara att övervakning inte är den optimala vägen att gå. Detta förslag visar bara rädsla för terroristerna, precis som de vill. Fortsätter vi med att visa rädsla så fortsätter dem, då har ju de vunnit.

Övervakning av kommunikation så är en helt annan sak, men då ska vi också ha en säkerställd garanti om vad och vilka som blir övervakade. Hur ska vi veta att vi andra inte blir offer för det?

Det jag har mot övervakning är att det inkräktar på människans rättigheter till frihet.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det väller ju in militanta jihadister i vågen med flyktingströmmarna och där gör dom inget. Om man läser utomstående nyheter så är det så.

Istället vill dom logga datan, bara för att jaga nät-pirater (ja, det är nog så det är) och rider på paris händelsen, usch och fy skam.

Permalänk

Tror ni på fullaste allvar att ni inte redan är avlyssnade eller datalagrade? De flesta bolagen har mer info om er än regeringen. Det är typ ett krav för att fungera i den här digitala världen. Inget på Internet är inte anonymt, men man kan ju göra ett försök.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oTiuZ:

Jag tolkar dina inlägg som att du är arg. Därav "påhopp".

Jag menar att media med flera ofta hittar på historier eller formulerar om händelser. Jag menar inte att jag har helt rätt, jag menar bara att det är värdelöst att övervaka något som ytterst få kriminella använder för att lyckas med sina saker.

Vart skriver jag att jag har en lösning? Jag menar bara att övervakning inte är den optimala vägen att gå. Detta förslag visar bara rädsla för terroristerna, precis som de vill. Fortsätter vi med att visa rädsla så fortsätter dem, då har ju de vunnit.

Övervakning av kommunikation så är en helt annan sak, men då ska vi också ha en säkerställd garanti om vad och vilka som blir övervakade. Hur ska vi veta att vi andra inte blir offer för det?

Det jag har mot övervakning är att det inkräktar på människans rättigheter till frihet.

Övervakning är bara en del av allt de gör och den är ett måste, människans rättigheter till frihet kan du anklaga terrorismen för att den krymper, inte vår regering som vill införa åtgärder för att komma åt dem. Vad ger dig rätt till att ha större integritet och frihet än någon annan som också måste göra uppoffringar? Vi behöver ALLA göra uppoffringar för att säkerställa vår frihet igen. Tänk om vi hypotetiskt hamnar mitt i en krigszon, ska du bara sitta och gnälla om din integritet och frihet då eller kommer du göra något för att återfå den?
Övervakning ÄR ett måste, världsklimatet är inte den trygga vrå det en gång var.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakoblight:

Tror ni på fullaste allvar att ni inte redan är avlyssnade eller datalagrade? De flesta bolagen har mer info om er än regeringen. Det är typ ett krav för att fungera i den här digitala världen. Inget på Internet är inte anonymt, men man kan ju göra ett försök.

Jag vet att nästan allt jag gör redan är loggat. Det är jag också emot. Tycker det bara är synd att allt ska loggas.

Skrivet av Rajat:

Övervakning är bara en del av allt de gör och den är ett måste, människans rättigheter till frihet kan du anklaga terrorismen för att den krymper, inte vår regering som vill införa åtgärder för att komma åt dem. Vad ger dig rätt till att ha större integritet och frihet än någon annan som också måste göra uppoffringar? Vi behöver ALLA göra uppoffringar för att säkerställa vår frihet igen. Tänk om vi hypotetiskt hamnar mitt i en krigszon, ska du bara sitta och gnälla om din integritet och frihet då eller kommer du göra något för att återfå den?
Övervakning ÄR ett måste, världsklimatet är inte den trygga vrå det en gång var.

Jag tycker att alla borde ha samma frihet. Om vi hamnar i en krigszon, då anser jag att det huvudsakligen är våra politikers och militärens ansvar. Men självklart ska folket också göra nytta.

Men hur vet vi då att övervakning verkligen är den rätta vägen? Jag känner inte till ett enda fall av mina erfarenheter då någon haft något problem med övervakning. De har istället hittat alternativa sätt för att kringgå övervakningen.

Min syn på övervakningen är ungefär som irriterande DRM i spel, det drabbar de oskyldiga. Jag förstår dock att det är svårt att undvika att ingen oskyldig drabbas.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Men det är ju knappast hitte-på-historier. Finns ju angivna källor i länken i fråga.
Problemet är att folk tar allt som står på Aftonbladet som seriöst och samtidigt avfärdar allt som står på avpixlat för osanning.
Man ska vara kritisk till allt man läser och bilda sig en egen uppfattning.

Motargument? Jag har inte fått ett enda motargument. Varken från dig eller från någon annan. Bara massa skitsnack. Tyvärr så bidrar detta inte till någonting konkret.
Jag skrev "vänsterfolk" som ett svar till hans "sd-are". Om man läser inläggen så ser man detta men det är lätt att bara hoppa in mitt i allt.

Jag har studerat på universitet redan. Kanske dags för dig att se dig runt i världen istället. Tänk om själv innan du ber någon annan att göra det.

Läste för övrigt alla inlägg innan jag skrev i tråden, ytterligare ett fördomsfullt antagande, eller "fakta" kanske? Du postar inlägg från blogg med tydligt vinklat politisk budskap o dessutom en konspiratorisk youtubevideo. Källkritik och faktakoll, please!

Du missförstår vad fakta är och tycker att allt som inte stämmer överens med dina åsikter är "skitsnack", därför vissa väljer att inte ens fortsätta. Som jag.
:/

Såklart har du det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oTiuZ:

Jag vet att nästan allt jag gör redan är loggat. Det är jag också emot. Tycker det bara är synd att allt ska loggas.

Jag tycker att alla borde ha samma frihet. Om vi hamnar i en krigszon, då anser jag att det huvudsakligen är våra politikers och militärens ansvar. Men självklart ska folket också göra nytta.

Men hur vet vi då att övervakning verkligen är den rätta vägen? Jag känner inte till ett enda fall av mina erfarenheter då någon haft något problem med övervakning. De har istället hittat alternativa sätt för att kringgå övervakningen.

Min syn på övervakningen är ungefär som irriterande DRM i spel, det drabbar de oskyldiga. Jag förstår dock att det är svårt att undvika att ingen oskyldig drabbas.

Hur i helvete kan du jämföra DRM med terroristbekämpning? Välkommen till verkligheten du med, det finns INGEN människa i världen som blir drabbad negativt utav DRM mer än något som folk som lever i trygghet inbillar sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Läste för övrigt alla inlägg innan jag skrev i tråden, ytterligare ett fördomsfullt antagande, eller "fakta" kanske? Du postar inlägg från blogg med tydligt vinklat politisk budskap o dessutom en konspiratorisk youtubevideo. Källkritik och faktakoll, please!

Du missförstår vad fakta är och tycker att allt som inte stämmer överens med dina åsikter är "skitsnack", därför vissa väljer att inte ens fortsätta. Som jag.
:/

Såklart har du det

Då kanske du ska läsa dom en gång till.
Och du verkar inte ha förstått budskapet i videon.

Jag tycker att dumdristiga påhopp inte tillför något varav det är skitsnack.

Okej? Ännu en onödig mening från din sida. Varför ens kommentera när allt du kan göra är att nedvärdera? På det sättet kommer du aldrig vinna några debatter eller argumentationer. Bara ett tips till nästa gång.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Hedersmedlem

När ni debatterar frågan om huruvida övervakning kan öka vår säkerhet bör ni också fundera över vissa andra relaterade frågor och omständigheter:

- övervakning är inte gratis och om dessa summor istället hade lagts på att höja levnadsstandarden för de fattigaste i berörda länder hade troligen viljan och intresset att stödja radikala islamistiska grupperingar också successivt avtagit

- den övervakning stormakterna utför gynnar inte sällan privata företags ekonomiska intressen i regionerna, ofta kopplat till naturtillgångar, vilket alltså betyder att skattepengar spenderas för att få tillbaka en bråkdel i skatteintäkter

- övervakning kan inte omintetgöra historiska beslut, så oavsett hur mycket övervakning vi har förändrar inte det faktumet att över 100 000 soldater, drivna av olika grad av fanatism, utbildades genom Operation Cyclon

- övervakning förändrar inte heller det faktum att särskilt västvärlden, i förhållande till Egypten, nyligen tydligt markerade att demokrati är av mindre intresse än att ha för dem rätt regim vid makten, oavsett om det sedan innebär massavrättningar

- övervakning förändrar inte heller att CIA med främst Zbigniew Brzezinski som drivande motor visade att det är ok att etablera heroinhandel för att finansiera krigsoperationer

- övervakning förändrar inte heller att det faktum att flera historiska stormakter, främst tydliggjort i schismen mellan USA och Ryssland, har ekonomiska intressen, vilka de bevisat sig inte vilja ge upp i första taget, där olika lokala makt- och religiösa grupper spelats ut mot varandra hellre än att tillåta en självständig utveckling av demokratiska stater

- övervakning förändrar inte heller det att USA drönare har dödat uppåt 1 000 civila varav 200 barn i bara Pakistan, något som med tanke på medelfamiljens storlek i landet skapar en skrämmande stor rekryteringsbas för Daesh

Det här är en extremt kort och förenklad lista. Övervakning kan kännas som en lätt utväg då ingen av de inblandade i soppan beskriven ovan behöver ställas till svars och den ekonomiska förlusten för dem som tjänat på floden av blod i regionen blir knappt kännbar, eller så kanske de t o m tjänar några kronor extra om de har investeringar i de företag som får kontrakt på att bygga upp och drifta övervakningsprogrammet. Fast om man ser till människans typiska svagheter så kommer de att välja den lätta vägen, än om det egentligen inte löser problemet, utan istället skapar en rad nya moraliska frågor att besvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Snälla nån, ta av dig foliehatten, allt du säger är bara någon form av konspirationsteori du själv bygger upp. Detta olidliga tjat om NSA vars regler inte gäller här alls, tröttnar ni aldrig på det?

För att inte förstöra din egen reputation, borde du sluta med att använda påhopp som "foliehatt" och "konspirationsteoretiker".

Det är väldigt jobbigt att diskutera seriöst, när motparten använder sig av dessa idiotiska ord. Inte allt som är obekväm är att inordna med foliehatt och konspirationsteori.

Fakta är, att regeringar använder sig flitigt av false flag actions, för att driva igenom en viss politik, där folket utan vissa händelser skulle neka gå i en viss riktning (tex. övervakning).
Det finns en bra vetenskaplig avhandling om detta, Dr. Daniele Ganser, En Schweizisk historiker, har skrivit en bok om just detta där han tagit upp "Operation Gladio" som huvudämne för att visa exempel på hur det går till.
Finns även bra video föredrag och intervjuer på youtube om du vill hellre ser på dem.
Ett video på youtube hittar du här: https://www.youtube.com/watch?v=_EqFtAlFKuI

IS är finanserat via Quatar och Saudi Arabien, vilka ochså är så kallade allierade stater för USA.
Syrienkriget beror till största del på planer att lägga en gas pipeline från Quatar till Europa genom syriska staten, där Assad dock nekade projektet, pga konstanta beskyllingar, blockeringar från USA:s sida osv (inget att undra tycker jag).

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

gu va äcklig Kinberg är. seriöst, släng dig i väggen. SÄPO har ju redan koll på terroristerna här, så dataavlyssning är inte ett problem, utan det är lagstadgarna som gör så säpo inte kan göra ett piss. Vi behöver hårdare lagar mot terrorism, inte mot Nättrafik. fy fan va dum i huvudet hon e.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Alla partier har konstig historia. Man får kolla på vad partier faktiskt vill nu och inte en massa märkligheter, från när det också fanns märkliga högerextrema i SD. Newsflash, alla dessa människor är utkickade ur SD. SD har tagits över av folk som ville ha ett nytt SD. Jag tycker de borde byta namn till NYA SD. Tycker din vänsterpropaganda är felplacerad och dessutom stämmer den inte.

Det räcker med ett namn för att motbevisa det argumentet, Björn Söder. SD har tagits över av folk med en gnutta strategiskt tänkande, folk som har insett att stöveltramp och resta högerarmar inte attraherar den breda massan numera. Bakom kostymen gömmer sig fortfarande de bruna skjortorna.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det väller ju in militanta jihadister i vågen med flyktingströmmarna och där gör dom inget. Om man läser utomstående nyheter så är det så.

Istället vill dom logga datan, bara för att jaga nät-pirater (ja, det är nog så det är) och rider på paris händelsen, usch och fy skam.

Vad är din källa för "utomstående nyheter"? Avpixlat? Fria Tider? Dispatch International? Nordfront?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

När ni debatterar frågan om huruvida övervakning kan öka vår säkerhet bör ni också fundera över vissa andra relaterade frågor och omständigheter:

- övervakning är inte gratis och om dessa summor istället hade lagts på att höja levnadsstandarden för de fattigaste i berörda länder hade troligen viljan och intresset att stödja radikala islamistiska grupperingar också successivt avtagit

- den övervakning stormakterna utför gynnar inte sällan privata företags ekonomiska intressen i regionerna, ofta kopplat till naturtillgångar, vilket alltså betyder att skattepengar spenderas för att få tillbaka en bråkdel i skatteintäkter

- övervakning kan inte omintetgöra historiska beslut, så oavsett hur mycket övervakning vi har förändrar inte det faktumet att över 100 000 soldater, drivna av olika grad av fanatism, utbildades genom Operation Cyclon

- övervakning förändrar inte heller det faktum att särskilt västvärlden, i förhållande till Egypten, nyligen tydligt markerade att demokrati är av mindre intresse än att ha för dem rätt regim vid makten, oavsett om det sedan innebär massavrättningar

- övervakning förändrar inte heller att CIA med främst Zbigniew Brzezinski som drivande motor visade att det är ok att etablera heroinhandel för att finansiera krigsoperationer

- övervakning förändrar inte heller att det faktum att flera historiska stormakter, främst tydliggjort i schismen mellan USA och Ryssland, har ekonomiska intressen, vilka de bevisat sig inte vilja ge upp i första taget, där olika lokala makt- och religiösa grupper spelats ut mot varandra hellre än att tillåta en självständig utveckling av demokratiska stater

- övervakning förändrar inte heller det att USA drönare har dödat uppåt 1 000 civila varav 200 barn i bara Pakistan, något som med tanke på medelfamiljens storlek i landet skapar en skrämmande stor rekryteringsbas för Daesh

Det här är en extremt kort och förenklad lista. Övervakning kan kännas som en lätt utväg då ingen av de inblandade i soppan beskriven ovan behöver ställas till svars och den ekonomiska förlusten för dem som tjänat på floden av blod i regionen blir knappt kännbar, eller så kanske de t o m tjänar några kronor extra om de har investeringar i de företag som får kontrakt på att bygga upp och drifta övervakningsprogrammet. Fast om man ser till människans typiska svagheter så kommer de att välja den lätta vägen, än om det egentligen inte löser problemet, utan istället skapar en rad nya moraliska frågor att besvara.

Finns inga ord ens att beskriva hur jag hatar Zbigniev Brzezinski.
Att räkna ihop alla dödsoffer som åstadkommits med hjälp av hans "strategier", skulle nog katapultera honom på en top tre plats bland största massmördare i människans historia. Kanske han tom tar ledningen där.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

En sak jag funderat över. Hur gör man när terrorister kommunicerar i spel som till exempel Minecraft? De bygger planer på bomber i privata servrar till exempel. Hur skulle man kunna övervaka det? Finns ju massa spel som man kan bygga och rita saker i. Handel med vapen och sånt kanske dock inte fungerar lika bra i spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Vad är din källa för "utomstående nyheter"? Avpixlat? Fria Tider? Dispatch International? Nordfront?

Har du källor på att inga djihadister är bland dessa som invaderar europa just nu?
Tyska myndigheter uppskattar att ca 1,5 miljoner personer har invaderat europa respektive tyskland, varav ca 600.000 personer från Mellanöstern och Afrika vistas i tyskland, som har icke registrerats.
Man vet ingenting om deras identitet, motiv, mål, uppehåll finansering osv. En ganska stor skara av dessa är på väg till Sverige.

Du tvivlar på att djihadister är bland dessa? Hur vet du det isf?

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur i helvete kan du jämföra DRM med terroristbekämpning? Välkommen till verkligheten du med, det finns INGEN människa i världen som blir drabbad negativt utav DRM mer än något som folk som lever i trygghet inbillar sig.

Jag drog den jämförelsen för att du skulle förstå bättre vad jag menar. Jag jämför för att säga att det är samma sak. Tydligen misslyckades jag med det.

Har inte längre någon lust att diskutera med dig då du är så sur. "Foliehatt", "konspirationsteoretiker" och nu "Välkommen till verkligheten du med". Dessa ord visar bara att det enda du vill är att mata in dina argument tills du övertygar andra parten.

Jag trodde diskusion gick ut på att argumentera och diskutera om lösningar eller bara ämnet i sig.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JamesBanana:

Det räcker med ett namn för att motbevisa det argumentet, Björn Söder. SD har tagits över av folk med en gnutta strategiskt tänkande, folk som har insett att stöveltramp och resta högerarmar inte attraherar den breda massan numera. Bakom kostymen gömmer sig fortfarande de bruna skjortorna.

Nu är det så att Björn Söder visserligen är en klipsk man, men han säger tyvärr allt han tycker. Och han är nog den mest extrema som är i partiledningen nu. Om du tycker att det är extremt det han har sagt, så är det upp till dig.
Det finns inga andra ytterligare dolda agendor direkt i SD. Snarare så att om de verkligen fick makten så skulle de bli ännu vekare i praktiken. Jag skrattar lite åt att SD anklagas för allt, från att ha dolda agendor till att inte ha någon egen politik alls, utan bara kopierar moderaternas politik. Det är smidigt att alltid ha någon vars fel allt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Nu är det så att Björn Söder visserligen är en klipsk man, men han säger tyvärr allt han tycker.

Det där måste vara något av det "klipskaste" jag har läst. Bra!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oTiuZ:

Jag drog den jämförelsen för att du skulle förstå bättre vad jag menar. Jag jämför för att säga att det är samma sak. Tydligen misslyckades jag med det.

Har inte längre någon lust att diskutera med dig då du är så sur. "Foliehatt", "konspirationsteoretiker" och nu "Välkommen till verkligheten du med". Dessa ord visar bara att det enda du vill är att mata in dina argument tills du övertygar andra parten.

Jag trodde diskusion gick ut på att argumentera och diskutera om lösningar eller bara ämnet i sig.

Nej, det jag vill är att locka ut dig i verkligheten där din integritet bakom en datorskärm är betydelselös i det klimat som råder i världen idag, att du tycker att du har rätt till din frihet och din integritet kan du få tycka, men som det ser ut i världen idag så är inte det högsta prioritet med all rätt...men det är klart, vem fan bryr sig i att det kan utbryta en världskrig så länge du får behålla din integritet på nätet (där du uppenbarligen tror att du är så hemlig idag), din integritet är en illusion, du har den egentligen inte idag redan i den utsträckning du verkar tro, storebror ser dig redan och har gjort hela ditt liv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är oerhört tragiskt att etablerade politiker inte har bättre samhällskunskaper än att de föreslår sånt här.

Om man accepterar logiken att mer övervakning är lösningen på problemet så finns ingen anledning att stanna vid att övervaka telefoner. Systemet blir viktigare än individen.

Hur många har dött i terroristattacker? Hur många har dött pga totalstaters egenskaper?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Tror du på riktigt att det är ditt bankkortsnummer Moderaterna vill åt? Vill en regering åt det så får de tag på det ändå, det får även polisen eller hur tror du de gör när de fryser folks tillgångar?

Fortsätt du med ditt selektiva urval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Ska vi ta ett ögonblick och fundera lite över vilka det är som bedriver terrorism i Sverige?

Högerextremister:
Mordbränder på otaliga asylboenden
Angrepp på demonstrationen i Kärrtorp
Minst 16 mord sedan 1999
Otaliga fall av misshandel, mordförsök
Attentatet i Trollhättan

Radikal Islamism:
Klanten på bryggaregatan

Autonoma Grupperingar:
Diverse hembesök hos högerextrema

Så, ska vi ta och fundera igen över vilken grupp det är som är ett hot mot vanligt folk?

Du har nog inte förstått begreppet terrorism. Enligt dig är det ju även terrorism när en nyinvandrad syrier misshandlar sin blonda flickvän? Då kan du ju fundera isåfall hur statistiken ser ut.
Men vänsterfalangerna i Sverige försöker ju skapa precis den bilden du försöker beskriva, så att du är förvirrad av liknande propaganda förstår jag helt och fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Var väl bara en tidsfråga innan förslag om utökad övervakning kom? Det har ju varit ett av argumenten för att inte köra igång med datalagringsdirektivet (och liknande) överhuvudtaget, dvs öppna inte den kranen för det blir bara mer o mer. O där är vi nu.

En undersökning visar att dom flesta av oss don´t give a shit, vilket är ytterst märkligt tycker jag.

http://feber.se/webb/art/338333/svenskar_tycker_det_r_rtt_oke...

Det är skrämmande att folk tycker så. Som det tidigare påpekats så är knappast någon som skulle vara bekväm med att ha en person sida vid sida som övervakar en.
Det digitala avtrycket man gör varje dag är enormt och kan avslöja otroligt mycket om en person. Slå nu samman data för ett helt år, exempelvis gps-koordinater kombinerat med tider, sökningar, samtal, sms, köphistorik med mera. Över tid blir det otroligt lätt att kartlägga människors liv.

Problemet med den här typen av förslag är just det att det är de som är okunniga och oskyldiga som blir drabbade och övervakade.
Är du terrorist och har viktig information att dölja så har du sannolikt hittat TOR-browsers eller VPN-tjänster. Mycket enkelt att försvåra övervakning, även utan några som helst resurser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Fortsätt du med ditt selektiva urval.

Var det allt du hade som försvar på det eftersom just dessa saker kan de göra idag och har alltid kunnat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Har du källor på att inga djihadister är bland dessa som invaderar europa just nu?
Tyska myndigheter uppskattar att ca 1,5 miljoner personer har invaderat europa respektive tyskland, varav ca 600.000 personer från Mellanöstern och Afrika vistas i tyskland, som har icke registrerats.
Man vet ingenting om deras identitet, motiv, mål, uppehåll finansering osv. En ganska stor skara av dessa är på väg till Sverige.

Du tvivlar på att djihadister är bland dessa? Hur vet du det isf?

Hmm antar att det nya inom SD och Avpixlat är att använda "invaderar" istället för "flytt till"

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Kan någon övervakningsförespråkare visa ett tillfälle när avancerad signalspaning avvärjt en terroristattack?

Vi har redan idag en enorm avancerad övervakningsapparat med stora befogenheter. Och resultaten?

Ja... Vad de avlyssnat är till den största delen hemligt, till och med för riksdagsledamöter. Men de lovar att de gör nytta!