Moderaterna vill ge större möjligheter till dataavläsning för att bekämpa terrorism

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

När man ger upp privatliv och frihet för att känna sig tryggare. Då har man låtit terroristerna vinna.

Precis, Benjamins Franklins berömda citat;

"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety"

Han har även sagt: "Freedom of speech is a principal pillar of a free government; when this support is
taken away, the constitution of a free society is dissolved, and tyranny is erected on its ruins"

Gällande "rent mjöl i påsen" så kan ju fundera på vem som avgör vad som är rent mjöl i påsen?
Det är knappast den övervakade som avgör detta utan det är övervakaren eller dess
uppdragsgivare (regering och/eller diktator).

Orent mjöl behöver inte handlar om brottslighet utan om vad som helst som makten anser vara "fel".
Det kan handlar om fel politiska åsikter, obekväma åsikter/kännedom/kunskap om maktens smutsiga affärer.

Hur många personer har försvunnit i länder som t.ex. DDR, Kina och Ryssland trots att de ansetts sig ha rent mjöl i påsen?
Hur många oskyldiga människor under de senaste 500 åren har avrättats trots att de ansetts sig ha rent mjöl i påsen?
T.ex. häxjakterna eller de i USA oskyldig dömda och avrättade för mord som de aldrig begått?

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

För alla som säger att vi behöver denna skiten för att vara säkra:

http://www.democracynow.org/blog/2015/10/1/video_edward_snowd...

Citat:

And what’s extraordinary about this is that, in every case, these policy proposals that work against the public are being billed as public safety programs. But when we look at the facts, for example, in the United States, even if you’re not aware of or you don’t believe the reports that have been shown in the newspaper based on classified documents that show governments are engaging in the broad, massive and indiscriminate collection of data on every citizen’s lives, you can see that governments have confirmed things, they’ve declassified them through their own documents, and they’ve done investigations to discover: Are these programs, now that they’ve been declassified, now that we can discuss them, are they really valuable? Do they really keep us safe?

And despite two independent investigations appointed by the White House, that are, again, allies of these institutions and have every incentive to sort of whitewash these programs and say they’re wonderful, have in fact said that upon—upon reviewing all available evidence, even classified evidence, after interviewing the directors of the National Security Agency and so on and so forth, they’ve seen that these programs actually don’t save lives. Mass surveillance, by their own quotes, has never made a concrete difference in a single terrorism investigation in the United States.

* never made a concrete difference in a single terrorism investigation *

Jag kan inte nog stressa ovanstående mening!

Han fortsätter med att gå in på varför dessa program finns om de gör noll skillnad för befolkningens säkerhet? Det korta svaret är politisk och ekonomisk makt. Dessa system används för att stjäla företags ekonomiska hemligheter och avlyssna diplomater. Om ni inte har foliehattarna på är det för att ni inte läser nyheter. Men oavsett om man känner misstro eller inte så är det argumentet egentligen redundant. Det viktigaste jag ville säga här är att övervakningen kostar miljarder i skattepengar och enligt övervakarnas egna undersökningar av systemet gav det ingen säkerhet till folket som inte andra traditionella säkerhetsåtgärder redan täckte. Så sluta slösa mina skattepengar och investera i säkerhet som faktiskt fungerar tack!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Precis, Benjamins Franklins berömda citat;

"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety"

Han har även sagt: "Freedom of speech is a principal pillar of a free government; when this support is
taken away, the constitution of a free society is dissolved, and tyranny is erected on its ruins"

Jag föreslår stillsamt att du skickar Benjamin Franklin på semester i Raqqa eller Aleppo i ett par veckor. Be honom sen överväga sin åsikt igen.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Och jag har svarat att detta endast är en del utav vad som behöver göras, ingenting som säger att det är massövervakning då det inte finns resurser för det, får se om du förstod svaret denna gång då.

Vad man heter och personnummer är INTE uppgifter som på något sätt är hemliga liksom andra uppgifter, vem som helst kan få reda på mycket om en genom www.upplysning.se eller www.ratsit.se, där kan jag kolla upp vad folk har för inkomst, skulder m.m.
Vad jag har för fetischer, gillar för positioner, om jag är gay eller straight eller något av det andra är absolut inga hemligheter och svarar gärna på det om du tycker det är intressant att veta, men på vilket sätt ska de hitta terrorister genom att veta att jag är en köttätande straight kille som har en fetisch för sexiga underkläder och gillar att bli avsugen?

Jag ville inte att du skulle svara på frågorna. Det var en tankeväckare. Informationen kopplat till dig (ditt personnummer) och dina
åsikter är hemliga och som du bestämma över. Du bestämmer själv vem som får veta vad om dig inte staten. Register över folks åsikter,etnicitet,religion osv har alltid misbrukats och är en dålig idé. Dessutom vet du inte vad som kommer vara ok att tycka om säg 10 år när oturen är framme och vi har en fascistregering. Dom kanske vill bränna alla med viss åsikt,läggning,religion i en ugn. Då är ett registrer passande och där är du ok att vara med i tydligen. Är jag en narcissist om jag inte vill vara med i ett register ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finurliig:

@thomas_skane:

Om terrorister använder sig av internet för sin planering och kommunikation så är det väl rimligt att myndigheterna har befogenhet att leta just där. Annars blir ju deras jobb lite som att ge sig ut med ett metspö i en öken, eller hur?
Det är också rimligt, proportionerligt, och ett sätt att förebygga terrordåd som inte stör medborgarnas liv i någon nämnvärd omfattning. Dett innebär bara att den övervakning som finns i resten av våra liv även omfattar det vi gör på internet, så att internet inte blir en fristad för kriminella, som det i stor utsträckning har varit hittills.

När skrev jag vidare att staten skulle övervaka alla? Det skrev jag inte. Jag skrev att de borde ges medel att övervaka misstänkta terrorister. Dvs precis det du själv tyckte var rimligt: övervaka när det finns konkreta misstankar?
...och är du verkligen så naiv att du på fullt allvar tror att svensk säkerhetstjänst inte har sprättat upp pappersbrev genom historien? Tänk efter en gång till, min vän..

...så vad är problemet, och varför är övervakning så himla känslig bara för att mediet som övervakas är internet, när övervakning är en accepterad del av våra liv överallt annars? På skattemyndigheten, i butiken, på stan, på gymmet. Och så vidare?

Massövervakning, så som den som FRA redan driver och som Moderaterna vill utöka, övervakar alla och sedan försöker i bästa möjliga mån sortera, filtrera och prioritera den data som antas ge den information som övervakningen försöker finna. Det är det som hela tråden diskuterar och det som jag diskuterar. Så redan idag övervakas vi alla men som tur är finns det restriktioner på vad för information som får hämtas ut ur denna massiva mängd data som samlar in och restriktioner till när man får göra det. Restriktioner som Moderaterna vill ytterligare lätta på.

Redan idag får polisen och SÄPO spana efter terrorism (något Datainspektionen anser kan bryta mot grundlagen) så du slår in öppna dörrar med dina argument tack vare din okunskap om ämnet.

Jag har inget problem med att misstänkta personer (skäligen eller mer) övervakas och sedan får ersättning i de fall deras integritet felaktigt kränkts. Vi har telefonavlyssning, spaning och utdrag av sekretessbelagt material för brottsutredningar och den röda tråden är just att det krävs i alla fall en misstanke om brott för att polisen ska få befogenhet att vidta dessa åtgärder. Men när det kommer till digital information är det tydligen inte lika viktigt utan polisen ska tydligen få söka runt lite som de vill. Och pratar vi proportionalitet så finns det väldigt många antaganden om nyttan med massövervakning men jag efterlyser fortfarande ett konkret bevis på att denna övervakning faktiskt fungerat.

Och det är ironiskt att du kallar mig naiv för att SÄPO har öppnat brev i hemlighet. Det har SÄPO säkerligen gjort och det är ännu en anledning till att inte blint förlita sig på att staten alltid är snäll och laglydig. Att det skett betyder knappast att det är rätt. Läs även om hur FRA gått ärenden åt USA (NSA).

Skrivet av Finurliig:

Jag föreslår stillsamt att du skickar Benjamin Franklin på semester i Raqqa eller Aleppo i ett par veckor. Be honom sen överväga sin åsikt igen.

Tror du att signalspaning i Aleppo gör staden säkrare eller vad försöker du säga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av subwoofermania:

Jag ville inte att du skulle svara på frågorna. Det var en tankeväckare. Informationen kopplat till dig (ditt personnummer) och dina
åsikter är hemliga och som du bestämma över. Du bestämmer själv vem som får veta vad om dig inte staten. Register över folks åsikter,etnicitet,religion osv har alltid misbrukats och är en dålig idé. Dessutom vet du inte vad som kommer vara ok att tycka om säg 10 år när oturen är framme och vi har en fascistregering. Dom kanske vill bränna alla med viss åsikt,läggning,religion i en ugn. Då är ett registrer passande och där är du ok att vara med i tydligen. Är jag en narcissist om jag inte vill vara med i ett register ?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det som säger att vi kommer ha en fascistregering om 10 år? Ingen vill ha det, inte ens de som är förblindade i en enda sakfråga och röstar på SD.
SvP som är riktiga fascister fick knappt röster och lade ner helt efter valet.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har raderat ett inlägg i tråden, hoppas det inte blir fler.

Ska ni argumentera mot varandra så kör på, men lämna invektiven utanför.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Finurliig:

Polis och underrättelsetjänst är liksom inte några elaka typer som vill fötrycka dig, kontrollera dig, spionera på ditt p-tittande eller smygkolla dina inlägg på Sweclockers. De är helt vanliga svenskar som bor i villa, radhus och llägenhet och drivs av en önskan om att vårt land ska vara en trygg och säker plats för andra vanliga svenskar.
Så du kanske helt enkelt får försöka lita på våra folkvalda och myndigheter?

Jo, det är de faktiskt. Det är fula typer som har tillgång till allt material som tex NSA har. Det är därför som man måste ha insyn i verksamheter som FRA. Men det har inte ens folkvalda politiker. Det är illa, mycket illa. Vi vet tex att företagsspionering sker på det sättet. Att NSA har lämnat information om företag i japan till amerikanska företag. Snyggt? Knappast.

Permalänk

@Rajat: 10 år var ett exempel bara. Det kan hända om 100 år jag bryr mig inte om när det händer bara att det kan hända och att det redan har hänt. Om man kollar historian så finns det exempel där register missbrukats. Senast var det romerna i Sverige som registrerades om du går du längre bak finns det exempel innan andra världskriget där judar registrerades för att dom var judar.
Du verkar vara ok med att staten registrerar folks läggning, åsikter, tro, etnicitet för att det inte påverkar dig och du verkar inte se problemen som kan uppstå för dom som hamnar i "inte-ok-listan" för att dom råkar tycka något annat eller ha en annan tro.

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Massövervakning, så som den som FRA redan driver och som Moderaterna vill utöka, övervakar alla och sedan försöker i bästa möjliga mån sortera, filtrera och prioritera den data som antas ge den information som övervakningen försöker finna. Det är det som hela tråden diskuterar och det som jag diskuterar. Så redan idag övervakas vi alla men som tur är finns det restriktioner på vad för information som får hämtas ut ur denna massiva mängd data som samlar in och restriktioner till när man får göra det. Restriktioner som Moderaterna vill ytterligare lätta på.

Du och andra konspirationsteoretiskt lagda individer i sådana här trådar misslyckas med att förstå 2 saker:

  • 1) Underrättelsetjänsten bör med galningar som IS på spelplanen ha ganska fria tyglar att kontrollera sådana de anser är ett potentiellt hot mot landet. Att de kan kontrollera alla rent lagtekniskt innebär inte att de kommer att göra det. Det är de inte intresserade av. De är anställda av staten, dvs av oss själva genom våra demokratiska institutioner, för att skydda oss mot allvarliga hot och inget annat.

  • 2) Du är alltför ointressant som person för att de skulle lägga någon energi, möda eller pengar på att övervaka dig.

För att förstå resonemanget ovan krävs att man har ett viss mått av tillit till det samhälle vi lever i: det har tydligen inte du, och det tycker jag på ett sätt är tragiskt.
Jag föreslår att du slutar titta på Zeitgeist-filmer och går in på regeringen.se, så får du se vad de egentligen jobbar med.

Då kommer du att förstå bättre, jag lovar.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av subwoofermania:

@Rajat: 10 år var ett exempel bara. Det kan hända om 100 år jag bryr mig inte om när det händer bara att det kan hända och att det redan har hänt. Om man kollar historian så finns det exempel där register missbrukats. Senast var det romerna i Sverige som registrerades om du går du längre bak finns det exempel innan andra världskriget där judar registrerades för att dom var judar.
Du verkar vara ok med att staten registrerar folks läggning, åsikter, tro, etnicitet för att det inte påverkar dig och du verkar inte se problemen som kan uppstå för dom som hamnar i "inte-ok-listan" för att dom råkar tycka något annat eller ha en annan tro.

Till skillnad från dig/er som bara ser problem i allt, så ja. Om du är så rädd, sluta använd internet, du blir redan registrerad.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finurliig:

Du och andra konspirationsteoretiskt lagda individer i sådana här trådar misslyckas med att förstå 2 saker:

  • 1) Underrättelsetjänsten bör med galningar som IS på spelplanen ha ganska fria tyglar att kontrollera sådana de anser är ett potentiellt hot mot landet. Att de kan kontrollera alla rent lagtekniskt innebär inte att de kommer att göra det. Det är de inte intresserade av. De är anställda av staten, dvs av oss själva genom våra demokratiska institutioner, för att skydda oss mot allvarliga hot och inget annat.

  • 2) Du är alltför ointressant som person för att de skulle lägga någon energi, möda eller pengar på att övervaka dig.

För att förstå resonemanget ovan krävs att man har ett viss mått av tillit till det samhälle vi lever i: det har tydligen inte du, och det tycker jag på ett sätt är tragiskt.
Jag föreslår att du slutar titta på Zeitgeist-filmer och går in på regeringen.se, så får du se vad de egentligen jobbar med.

Då kommer du att förstå bättre, jag lovar.

  1. Borde de? Övervakning är ingen magisk kula mot terrorism, faktum är att jag skulle påstå att mer övervakning är något som hjälper terroristerna. Konceptet "terrorism" baserar sig på att folk ska bli rädda (därav "terror"), om man kastar mer övervakning på problemet så jagar man bara upp folk som är kritiska mot övervakning och sen står vi där med ett oroligt och instabilt samhälle.

  2. Det sa man om NSA också, se hur det gick.

  3. Att dra upp filmer som källan till oro och citerar regeringens egen sida som bevis på att de sköter sig är i det närmaste oärligt vilseledande. Man kan inte granska en part genom att enbart fråga densamme.

Skrivet av Rajat:

Till skillnad från dig/er som bara ser problem i allt, så ja. Om du är så rädd, sluta använd internet, du blir redan registrerad.

Huvudet på spiken till varför darknet existerar. Det är inget fel på att vara hälsosamt kritisk mot de som förtjänar det.

Avslutningsvis vill jag citera Thomas Jefferson (källa):
"Some are whigs, liberals, democrats, call them what you please. Others are tories, serviles, aristocrats, &c. The latter fear the people, and wish to transfer all power to the higher classes of society; the former consider the people as the safest depository of power in the last resort; they cherish them therefore, and wish to leave in them all the powers to the exercise of which they are competent."

Katastrofalt fel i formateringen, förtydligande av innebörden i punkt 3
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

[ol]
Borde de? Övervakning är ingen magisk kula mot terrorism, faktum är att jag skulle påstå att mer övervakning är något som hjälper terroristerna.

Red pill? Blue pill? Welcome to wonderland, Dorothy.

...jag tror inte vi kommer fram till något vettigt här. Diskussion förutsätter ju i allmänhet att det finns minst två parter som faktiskt vill diskutera? Så jag drar mig nog ur.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk

Problemet med tillit och demokrati är att det kräver ett informerat folk. Ett informerat folk i en stat behöver därför insyn i myndigheterna och besluten för att kunna ha tillit (annars är det bara blind tillit, vilket saknar grund och det finns då inga hinder för att staten blir maktfullkomlig). I frågan om underrättelseverksamhet så finns det ett problem i denna frågan eftersom insyn i stor grad inte är möjlig, vilket ligger i sakens natur. För att se till att underrättelseverksamhet sköts på korrekt sätt och inte börjar hitta på fanskap så krävs det strikt reglering och kontrollorgan. Annars blir det lätt för dessa organisationer att få för mycket makt (de har i normalfallet rättigheter utöver de normala och saknar vanlig insyn).
Det är därför vi måste ställa varje begäran om mer övervakning eller borttagning av restriktioner för dessa organisationer mot den påstådda nyttan med det och det är här det stora problemet kommer in.

Allt som oftast kommer det förslag om ökad övervakning eller borttagning av restriktioner efter att något särskilt hänt. Den underliggande meningen är att om vi bara övervakade med och hade mer resurser så hade händelsen inte inträffat.
Tyvärr verkar det som att stödet för detta påstående inte verkar vara särskilt gott. Det finns mycket som talar för att det blir lättare att i efterhand peka ut vad som hänt men själva hindrandet av händelsen hade med största sannolikhet inte skett. Detta kan man se från USA och Frankrike som båda har betydligt mer resursstarka underrättelsetjänster och där lagrummet för dem är betydligt mindre reglerat än här.
I de flesta terroristdåd (Paris, 9/11, Boston maraton, etc) så var gärningspersoner eller planerna redan kända men pga mängden data som insamlades så försvann de i mängden. Det mesta pekar alltså på att mer data inte gör det lättare att hindra planer, snarare kan det förvirra eller överväldiga de som analyserar dem med falskspår.

När det handlar om organiserad terrorism eller brottslighet så är inte massövervakning det mest lämpliga eller ens nödvändigt. Myndigheterna vet ungefär vilka de är redan och det handlar snarare om kvalificerad data och information som man behöver få ut för att hålla koll på dem samt fälla dem i en domstol. Denna data får man genom undercover operationer, riktad övervakning (avlyssning m.m.), informatörer m.m. vilket faller under klassiskt polisarbete. Allt detta är möjligt i dagsläget med dagens lagstiftning och inget har presenterats som talar emot att detta är den mest effektiva metod för att komma åt dessa grupperingar.
Att övervaka en massa oskyldiga tar bara resurser från detta viktiga jobb och innebär bara att man gör en massiv inskränkning i människors integritet med syfte att hitta okända gärningsmän eftersom de kända kan hanteras på klassiskt vis. Massövervakning är varken kostnadseffektivt eller moraliskt försvarbart. Behövs det fler fotfolk, incitament för tjallare eller utrustning för att komma åt dessa grupper så hade jag definitivt kunnat ställa mig bakom det men dessa återkommande förslag om mer övervakning varje gång nått händer handlar bara om politiker som agerar enligt devisen att de anser att något måste göras och så länge de föreslår "något" så har de gjort vad de skall.

Vettiga förslag skall vara väl underbyggda och när det handlar om viktiga saker som allas vår integritet och maktförhållande mellan stat och individ så skall det aldrig tas beslut i panik, vilket nu verkar råda.

Permalänk
Medlem

@Finurliig: Synd, jag tyckte att vi började komma till kärnan i ämnet men jag respekterar ditt beslut. Men ju fler gånger jag läser vad jag skrev i punkt 3 desto mer låter det som ett personangrepp. Jag vill vara tydlig med att det absolut inte var intentionen så jag ber om ursäkt om det var så det tolkades.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Varför är mer övervakning en dålig ide?
1, Det kostar enorma mängder pengar och en bråkdel av dessa stålar lagda på tradionelt polis/spanings arbete istället skulle ge mer.

2, Den enorma mängd information som samlas in redan idag gör att det är nästintill omöjligt att hitta nåt och mer info gör det än svårare (dvs terrorister/barnporr blir svårare att upptäcka).

3, HUR kommer all den insamlande informationen att användas och vilka kommer få åtkomst/se den och ändamålsglidning kommer det att hända?
Svaret är att ändamålsglidning vet vi att den kommer hända för det har redan hänt med teledatalagen där polisen ej skulel få fri tillgång men har nu full tillgång så tex försäkringsbolag/skatteverket/försäkringskassan/komuner/skolor/osv är troliga organisationer som troligen kan/kommer få tillgång framöver.

När det då handlar om stora mängder av individer som kan se all insamlad info så kommer ju frågorna med all rätt upp om vad som händer om dessa får sparken/slutar/etc heller tar ett eget beslut att kolla upp grannen/etc eller gör det som en tjänst/betalt åt någon.
Svaren är att det KOMMER hända frågan är bara hur ofta! (som tex http://arstechnica.com/tech-policy/2015/11/judge-tried-to-bri... )

Utöver detta om vilka som kommer få tillgång/se denna info så tillkommer ju "hackare" som högst troligen kommer att komma in genom antingen hackande heller social enginering.
Det är ju ingen nyhet direkt att statliga system har dålig säkerhet tex så klagar ju kina på att dom inte hinner med att utnyttja alla säkerhets hål som finns i usa.
http://www.theonion.com/article/china-unable-recruit-hackers-...

Och JA terroristerna har vunnit flera gånger sedan 9/11 och i och med paris vunnit en ny seger för västvärlden har sedan 9/11 ofrat folkets frihet vilket är EXAKT vad terroristerna vill och som nu kommer att skäras ner ännu mer.
HUR vet vi att det är detta dom ville då?
Jo för dom har ej gjort någon självmordsbombning vid säkerhets kontrollerna på flygplatser vilket skulle göra oerhört mer skada än bomba ett plan och är nåt som är i stort sett omöjligt att stoppa då kontrollerna för "bomber" (som visserligen knappt hittar ett skit) görs ju först när man komit längst fram i kön (dvs dom skulle kunna göra det skitenkelt och med större effekt).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Och nej det finns inga som helst bevis på att dom använde psn för att komunicera.
http://kotaku.com/reporting-error-leads-to-speculation-that-t...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finurliig:

Du och andra konspirationsteoretiskt lagda individer i sådana här trådar misslyckas med att förstå 2 saker:

  • 1) Underrättelsetjänsten bör med galningar som IS på spelplanen ha ganska fria tyglar att kontrollera sådana de anser är ett potentiellt hot mot landet. Att de kan kontrollera alla rent lagtekniskt innebär inte att de kommer att göra det. Det är de inte intresserade av. De är anställda av staten, dvs av oss själva genom våra demokratiska institutioner, för att skydda oss mot allvarliga hot och inget annat.

  • 2) Du är alltför ointressant som person för att de skulle lägga någon energi, möda eller pengar på att övervaka dig.

För att förstå resonemanget ovan krävs att man har ett viss mått av tillit till det samhälle vi lever i: det har tydligen inte du, och det tycker jag på ett sätt är tragiskt.
Jag föreslår att du slutar titta på Zeitgeist-filmer och går in på regeringen.se, så får du se vad de egentligen jobbar med.

Då kommer du att förstå bättre, jag lovar.

1) Kan något missbrukas så kommer det missbrukas. Det finns inga undantag till denna regel. T.ex. har NSA missbrukar sin lagtekniska rätt genom att avlyssna andra länders ledare. Det är lite som att säga "bara för att mord är lagligt betyder det inte att människor kommer döda varandra". Det finns en hel det ont som kan göras i rättvisans namn. Nej nej nej, myndigheter borde inte få "ganska fria tyglar att kontrollera sådana de anser är ett potentiellt hot mot landet". Har du ens en basal kunskap om historien? Hitler tog bara hand om hot mot landet, Stalin tog bara hand om hot mot landet, Mao tog bara hand om hot mot landet, Saddam tog bara hand om hot mot landet, Assad tar bara hand om hot mot landet, Irak invaderades bara för att ta hand om en potentiellt hot mot USA...
2) Jag slås inte för en frihet för att jag behöver den utan för att någon annan behöver den. Är det onödigt att jag gillar pride för att jag faktiskt inte själv är homosexuell? Är det värdelöst med yttrandefrihet för att det inte finns någon som vill döda mig för min åsikt? Är det ett slöseri med fri advokat för brottslingar för jag kommer aldrig kommer att bli åtalad?

För att förstå att man inte måste ha ett konkret behov av en rättighet för att uppskatta att den finns kräver en fundamental förståelse för vad rättigheter är. Jag föreslår att du flyttar till Ryssland, Kina eller någon annan plats där staten skiter i att du har rättigheter. Där kan du sitta med din tillit till det samhälle du lever i. Eller varför inte Somalia? Då kommer du uppskatta rättigheter, det lovar jag

Visste du att Sverige bryter mot mänskliga rättigheter i genomsnitt 2,6 fall per år? Det måste svida i ögonen på någon som tror på maktens perfekta fullkomlighet? Men det är säkert bara konspirationsteorier och propaganda. Regeringfobi kan vi kalla det.

PS. Trevligt ad hominem med att kalla mig en konspirationsteoretiskt lagd individ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

1,2,4,5,7 är inte terrorism, resten vet jag inget om. Sen så:

Hur är inte attentatet i trollhättan en terrorist attack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ppontan:

Hur är inte attentatet i trollhättan en terrorist attack?

Jag länkade till att SÄPO anser att det är ett hatbrott, vilket jag håller med om. Skulle du säja att skolskjutningarna i USA är terrorbrott ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

@Orici: Jag kan tycka att en terroristattack och hatbrott i vissa fall (som trollhättan) kan vara detsamma. Terroristattack = sprida skräck Hatbrott = brott med hat för ex. etnicitet. Men enligt mig så anser jag att killen hade som syfte att sprida skräck i och med de högervindar som blåser i Europa och Sverige. Men detta är bara min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ppontan:

@Orici: Jag kan tycka att en terroristattack och hatbrott i vissa fall (som trollhättan) kan vara detsamma. Terroristattack = sprida skräck Hatbrott = brott med hat för ex. etnicitet. Men enligt mig så anser jag att killen hade som syfte att sprida skräck i och med de högervindar som blåser i Europa och Sverige. Men detta är bara min åsikt.

Anser du att IKEA händelsen också är en terroristattack?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Det kommer missbrukas enormt .... Media maffian har ju redan försökt o få igenom sånt här ..... placera trojan för o se vad du gör på datorn osv .... helt sjukt ....

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Till skillnad från dig/er som bara ser problem i allt, så ja. Om du är så rädd, sluta använd internet, du blir redan registrerad.

Nämn något annat jag ser problem i? Varför stoppar du ord i min mun du vet inte vad jag har för andra åsikter. Du attackerar nått som jag inte sagt . Hur vet du att jag är rädd? Du har ju svarat ja bara för att "vinna" diskussionen.
Är du ärlig när du säger att du är ok med det? Du kan alltså stå för att det är ok att göra register över folk som är oliktänkande? Då har ditt argument om att du inte har nått att dölja ingen betydelse. Du är bara emot dom mänskliga rättigheterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Ja se på USA där det är vapenfritt hur bra det fungerar! Blir bara mer människor som dör istället, knappast inget svårt.
Lägg av att kalla folk "normalsvensken" för slavar pga man inte vill bära automatvapen.

Du menar får inte bära vapen. Du försöker vända det till att jag vill tvinga någon till något. Var det ditt bästa försvar, att vrida mina ord? Hur mycket måste man skatta för att det skall kallas slaveri? Är inte 50% nog? Amerikanarna gjorde revolution för ca 2% moms på utvalda varor (inkomstskatten kom först 1913, och ja det fanns vägar i USA innan 1913).

Ja som du säger är det vapenfritt i USA där det är många som blivit ihjälskjutna (men jag antar att du utryckte dig fel för du ville väl inte stärka mitt argument?). Samtliga stora dödskjutningar i USA har skett I så kallade "Gun free zones" där man inte får bära vapen (vilket kriminella så klart skiter i). Överallt annars där någon har försökt sig på detta har de stoppats snabbt av vanliga civila som bär vapen. Men detta rapporteras det inte om i socialistisk media.

Större dödskjutningar i skolor har t ex aldrig skett i Utah där jag bott, och där man får bära vapen i skolan (Universitet), av både elever och lärare. Åk istället till Chicago där vapen är förbjudna, ja där är det farligare än i Afghanistan. Det är i de stater som inte inskränker på rättigheten att äga vapen som är de säkraste i USA.

Något som vänsterfolk är allergiska mot så är det fakta. Enda anledningen Sverige inte varit ett Chicago är för att vi har haft låg fattigdom. Men nu håller ekonomin på och tanka och se här på Hisingen vad som händer. Det börjar likna Chicago.

När räven väl kommit in i hönsgården så blir den en dödsfälla istället för skydd. Samma sak i Human farming som i vanlig farming.

"Those who hammer their guns in to plowshares will plow for those who do not"
- Thomas Jefferson

Permalänk
Avstängd
Skrivet av subwoofermania:

Nämn något annat jag ser problem i? Varför stoppar du ord i min mun du vet inte vad jag har för andra åsikter. Du attackerar nått som jag inte sagt . Hur vet du att jag är rädd? Du har ju svarat ja bara för att "vinna" diskussionen.
Är du ärlig när du säger att du är ok med det? Du kan alltså stå för att det är ok att göra register över folk som är oliktänkande? Då har ditt argument om att du inte har nått att dölja ingen betydelse. Du är bara emot dom mänskliga rättigheterna.

...och du är för terrorism i så fall eftersom du är emot saker som kan hjälpa för att spåra dem.

Du ser ju bara problem i allt med det här, du förnekar det ju inte ens (förrän nu tydligen).

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

...och du är för terrorism i så fall eftersom du är emot saker som kan hjälpa för att spåra dem.

Du ser ju bara problem i allt med det här, du förnekar det ju inte ens (förrän nu tydligen).

Här jag sagt att jag är för terrorism? Visa var jag skrivit det. Du har svarat ja på att det du är ok med att registrera åsikt, läggning , religion. Det är emot dom mänskliga rättigheterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av subwoofermania:

Här jag sagt att jag är för terrorism? Visa var jag skrivit det. Du har svarat ja på att det du är ok med att registrera åsikt, läggning , religion. Det är emot dom mänskliga rättigheterna.

Jag har även förklarat att världen befinner sig i krig och då betyder din personliga integritet lika mycket som en flugskit.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pudeln:

Du menar får inte bära vapen. Du försöker vända det till att jag vill tvinga någon till något. Var det ditt bästa försvar, att vrida mina ord? Hur mycket måste man skatta för att det skall kallas slaveri? Är inte 50% nog? Amerikanarna gjorde revolution för ca 2% moms på utvalda varor (inkomstskatten kom först 1913, och ja det fanns vägar i USA innan 1913).

Ja som du säger är det vapenfritt i USA där det är många som blivit ihjälskjutna (men jag antar att du utryckte dig fel för du ville väl inte stärka mitt argument?). Samtliga stora dödskjutningar i USA har skett I så kallade "Gun free zones" där man inte får bära vapen (vilket kriminella så klart skiter i). Överallt annars där någon har försökt sig på detta har de stoppats snabbt av vanliga civila som bär vapen. Men detta rapporteras det inte om i socialistisk media.

Större dödskjutningar i skolor har t ex aldrig skett i Utah där jag bott, och där man får bära vapen i skolan (Universitet), av både elever och lärare. Åk istället till Chicago där vapen är förbjudna, ja där är det farligare än i Afghanistan. Det är i de stater som inte inskränker på rättigheten att äga vapen som är de säkraste i USA.

Något som vänsterfolk är allergiska mot så är det fakta. Enda anledningen Sverige inte varit ett Chicago är för att vi har haft låg fattigdom. Men nu håller ekonomin på och tanka och se här på Hisingen vad som händer. Det börjar likna Chicago.

När räven väl kommit in i hönsgården så blir den en dödsfälla istället för skydd. Samma sak i Human farming som i vanlig farming.

"Those who hammer their guns in to plowshares will plow for those who do not"
- Thomas Jefferson

Nämnde inget om tvång alls i mitt inlägg.

Kommentaren om "vapenfritt" USA var självklart ironiskt menad, det förstår även du.

Socialistisk media och vänster?
Samtidigt kallar du oss svenskar för slavar, att vi bor i ett maffialand som utöver det är patetiskt. Vem är du då?
Känns sådär när du häver ut dig en massa ganska elaka påståenden om mitt land. Du är fri att lämna närsom.

Mer vapen leder till mer våld, att tro motsatsen är befängt.
Obama snackar om ämnet ifall du behöver en källa: https://youtu.be/qCwJzWHNmAk?t=5m29s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag som tycks vara den enda som inte har något att dölja ser absolut inget fel i detta, sluta vara så narcissistiska.

Rent mjöl i fel påse, Sydsvenskan, förklarar varför det här trots allt är ganska viktigt, även för troll som dig...

Skrivet av Dr.Mabuse:

Allvarligt, återigen kommer moderaterna med opportunistiska utspel. Det är så genomskinligt falskt så man kräks!

Många upprörda känslor, men låt inte det förblinda det sunda förnuftet. Regeringspartierna är sedan länge överens om att man ska övervaka det svenska folket, och har kommit överens om att någon hela tiden ska driva frågan, så att sittande regering kan försämra friheten för folket. Det spelar ingen roll vem som får bilda regering, det går hela tiden i samma riktning.

Skrivet av Србо:

Om man tycker att Microsoft gör rätt då bör man fråntas sin frihet helt.

Microsoft gör rätt. Du kan välja att använda deras produkter, eller inte. Det vi pratar om här är på en helt annan skala.

Skrivet av Commander:

Vad jag minns så röstade SD mot mer pengar i äldrevården, mot mer pengar till sjukhusen, för sänkt stöd för högskolor mm. Känns ganska demokratiskt.

Nu är SD bland det värsta som kan hända Sverige (Om de får en möjlighet till egen majoritet vill säga) så jag är långt från någon SD supporter. Men du är inte speciellt rättvis. Socialdemokraterna gick ut med att om de inte fick regera på sin budget, så tänkte de inte regera alls. Då skulle det utlysas omval, och då skulle minsann folk få se... Och då fällde SD sittande regering. Den budget man röstade "för" var med andra ord helt ointressant. Nyval, och ny budgetomröstning var målet. Vill du lägga skulden på någon tror jag att du bör snegla mer mot Socialdemokraterna som, när det väl kom till kritan, insåg att SD bara tjänat på en omröstning. Alla andra partier backade, så då snodde man ihop DÖ i stället för att göra vad man sagt att man skulle. Det blev inget nyval.

Skrivet av Ase:

Kontroll av medborgare är inte demokratiskt, vi vill inte leva i en totalitär polisstat, inte jag i alla fall,
förtryck,kontroll & fattigdom skapar terrorister inte frihet.
För att citera en Amerikan igen. the one that sacrifice freedom for security deserves neither "Benjamin Franklin"

Citatet är "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety." och handlar om pengar. Skatt, för att vara exakt. Guvernören motsatte sig, och Benjamin med flera försökte höja skatten för att få in pengar till en stående arme till försvar mot fransmän, och indianer. Så om något ville Benjamin ha en starkare stat, mindre frihet, och mer vapen...

Skrivet av Mithras:

ps. Sluta låtsas som att de "stängs helt ute". SD får rösta som alla andra, får ingå i budgetar som alla andra, och får kompromissa som alla andra. Det är deras eget val att köra med "gör som vi säger annars vill vi inte förhandla"-linjen.

Återigen inte hela sanningen. Jag förstår frestelsen, helt och hållet. SD's idiotiska ideer om kyrkan och ett samhälle baserat i någon slags ideologiserad 1700-tals anda, är vansinnig. Men faktum kvarstår. Det finns "stora" politiker som vägrar delta i debatter om SD ska vara med, och de flesta partier har klart och tydligt sagt att de vägrar överhuvudtaget förhandla med SD.
Personligen tror jag att det är till SD's fördel, och det skrämmer mig att inte politikerna inser det. Det hade varit en skitsak att förhandla med SD och få lite stöd till pensionärs- och skolsystemet-systemet, för att sen få dem och sitta tyst i båten. Men man har inte ens bjudit in till diskution för att se om man är villig att mötas i några avseenden.

Skrivet av Mithras:

Det faktum att du länkar till någon privatpersons blogg bevisar det faktum. Sluta sprida grundlöst skitsnack.

Fast den där privatpersonens blogg länkar till relevanta tidnings, och TV klipp. Så helt grundlöst är det säkert inte. Jag är inte ens förvånad över att brandvarnare blir övertejpade för att folk vill kunna röka i lugn o ro, sen är det så klart en storm av olyckliga omständigheter som gör att samma brandvarnare skulle räddat situationen när elen i utrymmet överbelastas, och branden startar. Likadant är det inte speciellt svårt att tro på att någon somnar från en cigarett och sätter fyr på sängen. Det dör folk av årligen, utan att vara placerade i en stressig situation på ett boende där man säkert inte trivs skitbra. Det är helt enkelt olyckor, och med den mängden folk som placeras, och så hög belastning som man har på de här boendena just nu, är det inte förvånande att vi ser mer av det just nu. Sen är det ett enormt kliv därifrån till ställen som inte ens tagits i drift, utan man bara diskuterat att börja placera flyktingar, som helt plötsligt står i ljusan låga. Det är inte "olyckor" utan avsiktliga dåd, troligtvis av folk som är boende i närområdet, och tänker jävligt kortsiktigt. "Här ska vi inte ha några jävla blattar" och tänder på. Jag har hört folk framföra åsikter som att flyktingar själva skulle leta reda på sådana här ställen och tutta på innan de öppnas, vilket naturligtvis är en ren fabrikation, och helt vansinne. Det må vara hänt att de inte vill bo där, men då protesterar de, oftast stillsamt, genom att sitta kvar på busarna. Jag kan tycka det är fel det med. Passar det inte, är det fritt fram att ordna eget boende, men då får man stå för kostnaderna med... Annars är det här vad vi kan erbjuda just nu, eftersom trycket är enormt för stunden.

Skrivet av Finkelzvin:

Såg ut som en väldigt opartisk källa.

Fast nu är det inte en källa, utan en tyckare, som klart och tydligt anger sina källor. TV, riks, och lokaltidningar. Ska man kritisera hans åsikter, bör man titta igenom källorna han länkar till, och skaffa sig en åsikt. Han preciserar 6 bränder, som i sammanhanget låter mycket, anger sina källor för texterna, som pekar på att det kan vara rena olyckor orsakade av de boende på boendet, i ett fall konstaterat försök att tända på av en boende på boendet, i samband med en intern konflikt mellan de boende. Det är betydligt fler än 6 bränder som har skett på senare tid, och merparten av de övriga får nog antas vara startade med avsikt, och av folk som bor i närområdet, men inte på boendet. Speciellt då det många gånger handlat om boenden som inte ens öppnats än.

Skrivet av Orici:

Precis, hellre en polisstat än ett kalifat.

Enda skillnaden är vems religiösa måttstock som ska användas för att avgöra om du begått ett brott.

Skrivet av Finurliig:

Du må ursäkta, men jag vill inte ha en stad eller ett Europa där folk inte kan besöka en rockkonsert utan att ha rädsla för religiösa galningar med Kalashnikovs i huvudet. Då krävs det att våra folkvalda får större möjligheter att övervaka och sy in de här dårarna innan de hinner orsaka någon skada.

Risken för att skadas, eller rent av dödas i ett terrorattentat, en skolskjutning, eller hatbrottsrelaterade våldsdåd är tillsammans betydligt lägre än risken för att skadas, eller dödas i trafiken. Trots det ger sig folk utan en tanke på riskerna ut i trafiken, dagligen. Du blåser upp riskerna något. Det är fruktansvärt med terrorbrott, men dess attraktionskraft är just att de verkar värre än de faktiskt är. Man når stor effekt med små medel, och antalet skadade är, jämfört med regelrätt strid, lågt. När IRA var igång som värst, var det fortfarande större risker förknippade med trafik, än terrorbrott på Irland. Och IRA var betydligt mer aktiva med sina terrorbrott, och i ett betydligt mindre område, än dagens terrorister tillsammans lyckas med. Missförstå mig rätt. Jag är inte sugen på att hamna i närheten av självmordsbombare, och jag anser att det är fan att folk överhuvudtaget är så desperata, och lurade att de spränger sig i luften för en "god sak", men riskerna för enskilda individer är så små att de är försumbara. På skalan för inhemsk risk är vi på 4 av 5, och säkerhetspolisens officiella uppmaning till folket är... "Oroa er inte, fortsätt som vanligt" på goda grunder. Risken för att det överhuvudtaget ska hända något är liten, och för att du som oroar dig, ska bli involverad, är i det närmaste obefintlig.

Skrivet av Finurliig:

Sannolikheten för att dö i ett visst brott är liten, om man ser till varje enskild typ av brott. Detta gäller i princip alla typer av brott, inte bara terrorbrott och bilolyckor orsakade av tex rattfylla.
Du menar alltså att detta är ett argument för att strunta i risken att utsättas för brott, och inte vidta förebyggande åtgärder från samhällets sida?

Jag vet inte vad han menar, men jag menar att det bör tas viss hänsyn till risk, kontra effektivitet när man överväger åtgärder. Åtgärder som kostar enorma mängder pengar, men inte ger mätbar effekt, är, bland de första man skulle slopa. Massövervakning, har det visat sig, är av den typen. Kostar, med dåligt, eller inget resultat. Riktad spaning och övervakning, ger däremot mätbara resultat, och betydligt lägre kostnader.

Skrivet av Almtom:

Nu är det väl visserligen så att vi har ingen aning om hur många terrordåd som stoppas på grund av övervakning? England har ju gått ut och sagt att man stoppat 7-8 terrordåd under de senaste året... hur många av dessa hade skett utan övervakning? Kan du svara på det? Har du insikt i vad SÄPO gör för att motverka terror?

Det var en gubbe som publicerade en rapport om det där i våras. (Eller om det var förra våren? Tiden går för fort...)Kontentan av rapporten var att det stoppas en massa hemskheter, i det närmaste regelmässigt. Men att de görs genom riktad spaning, och övervakning, och att massövervakningen inte bidrar, utan snarare drar iväg utredningar på villospår, för att man inte följer den information man får i första hand. Övertro på massövervakningens resultat gör alltså det vanliga arbetet mer ineffektivt. Han hade en flock exempel, och hade tydligen haft tillgång till (avklassificerad?) FRA information, SÄPO's arkiv, osv. Egentligen var det väl en sådan länk man skulle sparat, men det gör jag aldrig, och nu är det väl så dags. Det finns säkert någon annan som kan bidra med en länk... Killen var med och pratade både i TV och i debatter med regeringens representanter, polisdebatter osv. Massövervakningens fanförare ville ju använda hans avhandling till att ge massövervakningen större möjligheter, och det var han väl kanske inte helt överens med dem om. (Sen vet jag inte. Han kan ju ha varit anti-övervakning från början, och producerat en rapport i det syftet, fast varför skulle han ha fått tillgång till SÄPO's arkiv, FRA data osv då?

Skrivet av Gainsgoblin:

@NodCommander: nja det fungerade väl relativt bra innan Snowden läckte allt.

Nä. Och det är det Snowdens dokumentation visar. Och i grund och botten är det därför det blev så mycket väsen om det.

Skrivet av thomas_skane:

Igen, för du svarade faktiskt aldrig på frågan: Har svensk massövervakning lett till att ett terrordåd stoppats?

Enligt gubben jag nämnde ovan (Det retar mig något att jag inte har en länk till honom, eller åtminstone hans rapport & namn) så är FRA klart införstådda med att ingen av deras signalspaning har förhindrat inhemska terrorbrott. Faktum är att signalspaning i Sverige drivs på ett sådant sätt att man inriktar sig på att skydda svenska trupper i utlandet. Signalspaning görs för att samla information som man sen använder i byteshandel med regioner man är intresserad av att ha informationen från, för att säkra, exempelvis, ambassader, fredsbevarande styrkor, osv.

Om det fanns någon tvekan efter den här väggen av text... Massövervakning, dåligt. Riktad spaning, och övervakning, bra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.