Problem med flertalet EA-N66 och olika konfigurationer

Permalänk
Medlem

Problem med flertalet EA-N66 och olika konfigurationer

Tjabba Asus representant!

Har under ett par år rekommenderat denna enhet till flera mindre företag och privatpersoner just för att den har en riktigt stark signalstyrka men har märkt efterhand att i stort sett samtliga har problem med den och det är exakt samma problem alla lider av.

Dom flesta kör på firmware 1.0.1.8k och någon på 1.0.1.8p

Vissa av dom agerar extenders och vissa har jag ställt in som en ren accesspunkt.

Problemet som uppstår är att man tappar internet access helt plötsligt fast att man fortfarande är ansluten mot den och har ipadress och återkoppling till wifit gör inte saken bättre, det kan ta ett tag men det händer förr eller senare och det enda som hjälper är att bryta strömmen och sätta i den igen så funkar det.

Har provat diverse metoder för att utesluta ev nätverksproblem som då innefattar att ställa en manuell ip adress, låsa på frekvensband (2.4), låsa kanal, låsa bandbredd på 20MHz, avaktivera den här dhcp funktionen som ska ta över om huvudroutern/internet är nere, matat in manuell dns adress till googles (8.8.8.8, 8.8.4.4), har gjort hård reset och känns som att jag testat allt. Sätter jag dit en billig tp-link 3420 tex så funkar den konstant non-stop utan något som helst avbrott eller krav på omstart av router för att fungera.

Ett av ställena har 3st enheter med en RT-N66U router och ett annat ställe har en enhet med en RT-N16, sen övriga ställe är blandat kompott där nån har en cisco router, nån en dovado, nån en draytek osv men problemet återfinns oavsett "huvudrouter" så det känns inte som felet ligger där. Dom routrarna som har inbyggd wifi funkar det klockrent på också dvs RT-N66U och RT-N16 bara går och går utan avbrott men så fort man ansluter mot EA-N66áns wifi så tappar man kontakt med internet (inte med EA-N66an) efter ett tag, kopplar man upp sig mot huvudroutern så går det igen.

Det är som sagt inte bara en enhet utan flera som jag observerat under lång tid, skulle nog kunna låna hem en kunds enhet för att göra ytterligare tester om det är något mer jag kan göra?

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TndB:

Tjabba Asus representant!

Har under ett par år rekommenderat denna enhet till flera mindre företag och privatpersoner just för att den har en riktigt stark signalstyrka men har märkt efterhand att i stort sett samtliga har problem med den och det är exakt samma problem alla lider av.

Dom flesta kör på firmware 1.0.1.8k och någon på 1.0.1.8p

Vissa av dom agerar extenders och vissa har jag ställt in som en ren accesspunkt.

Problemet som uppstår är att man tappar internet access helt plötsligt fast att man fortfarande är ansluten mot den och har ipadress och återkoppling till wifit gör inte saken bättre, det kan ta ett tag men det händer förr eller senare och det enda som hjälper är att bryta strömmen och sätta i den igen så funkar det.

Har provat diverse metoder för att utesluta ev nätverksproblem som då innefattar att ställa en manuell ip adress, låsa på frekvensband (2.4), låsa kanal, låsa bandbredd på 20MHz, avaktivera den här dhcp funktionen som ska ta över om huvudroutern/internet är nere, matat in manuell dns adress till googles (8.8.8.8, 8.8.4.4), har gjort hård reset och känns som att jag testat allt. Sätter jag dit en billig tp-link 3420 tex så funkar den konstant non-stop utan något som helst avbrott eller krav på omstart av router för att fungera.

Ett av ställena har 3st enheter med en RT-N66U router och ett annat ställe har en enhet med en RT-N16, sen övriga ställe är blandat kompott där nån har en cisco router, nån en dovado, nån en draytek osv men problemet återfinns oavsett "huvudrouter" så det känns inte som felet ligger där. Dom routrarna som har inbyggd wifi funkar det klockrent på också dvs RT-N66U och RT-N16 bara går och går utan avbrott men så fort man ansluter mot EA-N66áns wifi så tappar man kontakt med internet (inte med EA-N66an) efter ett tag, kopplar man upp sig mot huvudroutern så går det igen.

Det är som sagt inte bara en enhet utan flera som jag observerat under lång tid, skulle nog kunna låna hem en kunds enhet för att göra ytterligare tester om det är något mer jag kan göra?

Tack på förhand!

Hej,

Jag skickar din fråga visare till vår testexpert av nätverksprodukter. Vi återkommer så snart vi kan.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

@TndB
Hej,
Vi har rapporterat problemet vidare till nätverksavdelningen på HQ. Väntar på svar därifrån.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ASUS_Caroline:

Tackar hjärtligast

Permalänk
Inaktiv

@TndB
Har du möjlighet att ta screenshots från en enhet som har de här problemen? I så fall så behöver vi screenshots från web-gränssnittet av inställningarna på dessa 4 ställen:

1. Advanced Settings -> Wireless -> General
2. Advanced Settings -> LAN -> LAN-IP
3. Advanced Settings -> LAN -> DHCP
4. Advanced Settings -> WAN

Sedan så borde ni även testa att välja samma kanal för både routern och EA-N66. Olika kanaler kan göra så att det fungerar sämre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har också samma problem med min, den fungerar bra tills den bara stannar. Det går att komma åt den via LAN och reboota dom därifrån. Den tappar bara internetet.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

@ASUS_Caroline:

Dom inställningarna du menar är från routern antar jag då dom genvägarna till inställningarna inte ser ut så, problemet är endast isolerat till EA-N66 enheterna, aldrig varit problem med huvudroutern oavsett om där har suttit en asus rt-n16, 66 eller nån sjabbig dlink etc såvida du inte skrev fel såklart. Men vill du även av någon anledning ha printscreens av huvudroutern så fixar jag det med.

Jag tog några printscreens av EA-N66an iaf som jag hoppas duger

http://imgur.com/a/gopD6

I dom fallen där EA-N66 agerat extender så tar den ju automatiskt samma kanal som huvudroutern, men eftersom jag märkte problem med att köra den i extenderläge (vilket var det som dom flesta behövde den till initialt) så satte jag den istället som en ren accesspunkt (halverade dessutom maxhastigheten så fort den agerade extender märkte jag vilket jag också fick bekräftat efter lite sökningar på google) och hade från början samma kanal som huvudroutern men experiementerade med att byta för att se om det hjälpte men det gjorde varken till eller från :/

Permalänk
Medlem

Kan vi få en uppdatering på detta? Har precis samma bekymmer i denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/trad/1233873-problem-med-ea-...

Som någon skrev i tråden lite längre ner så har dom kört med en Ubiquity istället och det har bara fungerat vilket jag kan intyga på de ställen jag hjälpt sätta upp sådana.

Känns inte som asus bryr sig om detta då där inte skett någon ny firmware uppdatering på snart ett och ett halvt år och inte heller har dom släppt källkod så andra kan lösa problemen.

Nä får väl reklamera skiten ist Synd när den har så bra täckning och verkade fungera bra men inte kan upprätthålla en anslutning under en längre period utan att behöva göra intermittenta omstarter

Permalänk
Skrivet av TndB:

Kan vi få en uppdatering på detta? Har precis samma bekymmer i denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/trad/1233873-problem-med-ea-...

Som någon skrev i tråden lite längre ner så har dom kört med en Ubiquity istället och det har bara fungerat vilket jag kan intyga på de ställen jag hjälpt sätta upp sådana.

Känns inte som asus bryr sig om detta då där inte skett någon ny firmware uppdatering på snart ett och ett halvt år och inte heller har dom släppt källkod så andra kan lösa problemen.

Nä får väl reklamera skiten ist Synd när den har så bra täckning och verkade fungera bra men inte kan upprätthålla en anslutning under en längre period utan att behöva göra intermittenta omstarter

Hej!

Jag har läst in mig på ärendet och jag ska ta upp kontakten med testare och HQ. Förhoppningsvis kan vi reda ut det hela. Vi beklagar verkligen att ni haft dessa problem. Jag kommer med uppdatering så fort jag kan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Alexander:

Hej!

Jag har läst in mig på ärendet och jag ska ta upp kontakten med testare och HQ. Förhoppningsvis kan vi reda ut det hela. Vi beklagar verkligen att ni haft dessa problem. Jag kommer med uppdatering så fort jag kan!

Vill passa på och nämna att jag har även använt 3st Asus RT-N18 som rena accesspunkter (med avstängd DHCP) på ett ställe då jag kände att EA-N66orna inte var helt tillförlitliga och dom fungerar utan några som helst problem.

Några bekanta har jag rekommenderat RT-N66U och även AC och även dom går som tåget och likaså min gamla RT-N16 trotjänare tuffar på ännu.

En kund har en RT-N56U router som även den är stabil, denna kund har även 2st EA-N66 som givetvis strular på väldigt olika tidpunkter där det ibland kan va dagar emellan. Dock samma scenario, enheten (laptop/telefon) är ansluten till accesspunkten men ingen internetåtkomst och det hjälper inte att stänga av o på wifi eller att glömma nätverket och sen återansluta utan det är en omstart (power reset) som måste till på EA-N66an innan man kan komma åt internet igen.

Som jag har angivit ovan men jag kan upprepa det igen för att samla det lite. Jag har felsökt denna enhet länge o väl men känner att där är inget jag kan göra för att påverka stabiliteten mer än att sätta en ström timer som stänger av och på den en gång om dagen tex men det är ju inget som känns särskilt seriöst eller något som passar alla. Det är trots allt en hyffsat dyr accesspunkt där både RT-N18 eller en billig TP-Link MR3420 gör jobbet bättre.

Först har man kört på auto med inställningsguiden och bara låtit inställningarna va men när routern sen har strulat så har man provat följande

  • Har stängt av dhcp override som kan jäklas enligt vissa forumtrådar

  • Har låst frekvens på 2.4 och något band mellan 1-12 som jag även provat byta fram och tillbaka

  • Har enbart valt N bandet och uteslutit B/G

  • Kör bandbredd på 20MHz för bättre räckvidd och mindre störningar

  • Kört statisk ip adress på accesspunkten

  • Uppdaterat firmware på nästan samtliga utan nån vidare förändring i stabilitet

Eftersom detta specifika fel med EA-N66 händer på samtliga ställen med olika routrar och utrustning så känns det verkligen inte som någon isolerad händelse. Det är inte heller något som var gemene man/kvinna kanske tänker på utan dom märker att internet inte fungerar och orkar inte/kan inte felsöka vidare och startar om saker och ting kanske, rentav ringer sin internetoperatör och klagar på dom eller ger fan i det för stunden. Det kan fungera länge utan problem men något händer i accesspunkten som gör att den inte dirigerar vidare trafik eller vad det nu är som händer i den, jag vill minnas (när den strular) att jag har kunnat komma åt att pinga accesspunkten och även kommit åt webbgränssnittet men ingen internetåtkomst från den med de enheter som är anslutna till den via wifit, bytar dom till huvudroutern så funkar det direkt men samtliga av dessa EA-N66or används just för att utöka räckvidden på det trådlösa då huvudroutern inte når så långt.

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem med mina routrar efter jag gjort en egen rättning av firmwaren. Orginalfirmwaren ignorerar DNS inställningarna för routern i sig och använder dessa endast för DHCP och detta verkar inte vara fixat i nya versioner av firmwaren.

Eftersom DNS-inställningarna inte fungerar på routern så misslyckas bland annat NTP och den får eventuellt felaktig tid.

I mitt fall så har jag två DNS serverar 192.168.10.20 & 192.168.10.30, men loggar jag in på routern med telnet och kollar "cat /etc/resolv.conf" så visar den 192.168.10.1 även om interfacet visar de korrekta serverna.

Så om jag försöker ett uppslag på en DNS adress på routern i sig så misslyckas det.
Vilket bland annat innebär att uppslag till NTP-servern misslyckas.

Man kan fixa detta temporärt i en telnet-session genom att köra "/sbin/config-dns.sh 192.168.10.20 192.168.10.30" (byt ut ip adresserna till korrekta serverar)

P.S.
Tror eventuellt detta endast är ett problem när man använder en statisk adress till routern.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

@WarWolf.667: Pratar vi om just EA-N66 nu eller?

Medans det låter som ett troligt felscenario så gäller det inte här. Jag har som sagt kört på standard inställningar i EA-N66 så att den har hämtat uppgifter via DHCP från routern och även kört med statisk ip/dns men i bägge fallen så har internet accessen slutat fungera.

Även om så är fallet som du säger att den inte lyder om man knappat in inställningar manuellt och istället tar den dns som den fått via DHCP så bör det fungera ändå då även den dnsen från routern är giltig. Det fungerar ju dessutom utan problem både om man kör dhcp samt manuell (statisk) ip adress och dns men problemet är att den slutar fungera efter ett tag

Och för att upprepa, problemet är uteslutande på EA-N66 som det strular. Det är aldrig problem med wifit från asus routrarna (RT-N16, RT-N18, RT-N66 osv)

Permalänk
Skrivet av TndB:

@WarWolf.667: Pratar vi om just EA-N66 nu eller?

Medans det låter som ett troligt felscenario så gäller det inte här. Jag har som sagt kört på standard inställningar i EA-N66 så att den har hämtat uppgifter via DHCP från routern och även kört med statisk ip/dns men i bägge fallen så har internet accessen slutat fungera.

Även om så är fallet som du säger att den inte lyder om man knappat in inställningar manuellt och istället tar den dns som den fått via DHCP så bör det fungera ändå då även den dnsen från routern är giltig. Det fungerar ju dessutom utan problem både om man kör dhcp samt manuell (statisk) ip adress och dns men problemet är att den slutar fungera efter ett tag

Och för att upprepa, problemet är uteslutande på EA-N66 som det strular. Det är aldrig problem med wifit från asus routrarna (RT-N16, RT-N18, RT-N66 osv)

Jag har skickat en potentiell lösning till dig per privat meddelanden. Feedbacka gärna där!