Fråga ang uppgradering från 780 Ti till 980 Ti

Permalänk

Fråga ang uppgradering från 780 Ti till 980 Ti

God dag!

Det är så att jag går i uppgraderings-tankar. Jag hade tänkt avvakta men så noterade jag ett bra pris på GeForce GTX 980 Ti SC med bakplatta (6599:-) och tänkte att jag skulle slå till. Jag vill kunna köra alla mina spel på ultra i 1440p, samt ha en dator som är redo för Oculus rift när den släpps.

Det jag funderar över är egentligen om uppgraderingen är värt det för mig, eller om någon av mina andra komponenter (se signatur) kommer att bli en flaskhals. (Om något ser ut att vara en potentiell flaskhals så skulle jag även där uppskatta tips på uppgraderingar.)

Tacksam för alla tips och råd som kan peka mig i rätt riktning.

Permalänk

Gjorde själv den uppgraderingen och jag är nöjd så här långt, ett 980Ti räcker fint för 1440p 3GB räckte liksom inte riktigt.

Visa signatur

Core i9 9900K @ 5.0GHz | Alphacool Eisblock XPX | MSI Z390 MPG Gaming Pro Carbon | Thermaltake The Tower 900 | 2 x 480 rad + 2 x EK XRes 140 Revo D5 | MSI RTX 3090Ti Gaming X Trio 24GB | HDD: 1x500GB Samsung 970 EVO M.2, 2 x 480GB SSD + 2 x 4TB HDD @ RAID 0 | 64GB HyperX Beast RGB 3600MHz DDR4 | EVGA Supernova G2 1600W | Philips 65PUS7502/12 | Logitech lineup: G910 Orion Spark, G502 Proteus Core, Z-5500 5.1, G933 & G27, G840 musmatta

Permalänk
Skrivet av DoomTrooper:

Gjorde själv den uppgraderingen och jag är nöjd så här långt, ett 980Ti räcker fint för 1440p 3GB räckte liksom inte riktigt.

Nej, jag upplever också att 3GB är ett gränsfall när man spelar i 1440p. Men innan jag slår till så vill jag gärna vara säker på att ingen annan av mina komponenter skulle bli en flaskhals.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rutger Janåker:

Nej, jag upplever också att 3GB är ett gränsfall när man spelar i 1440p. Men innan jag slår till så vill jag gärna vara säker på att ingen annan av mina komponenter skulle bli en flaskhals.

Jag spelar för det mesta i 4k maxat (utan msaa för det är onödigt i så hög upplösning) och det går alldeles utmärkt. Har 3570K 980ti och 8gb i minne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rutger Janåker:

Nej, jag upplever också att 3GB är ett gränsfall när man spelar i 1440p. Men innan jag slår till så vill jag gärna vara säker på att ingen annan av mina komponenter skulle bli en flaskhals.

Inget kommer flaska, bara att slå till.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Inget kommer flaska, bara att slå till.

Tackar. Tyvärr var ju kortet slutsålt nu, självklart. Verkar dock gå att köpa till det priset fortfarande, och de får in dem igen 3 dec på NoN.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rutger Janåker:

Tackar. Tyvärr var ju kortet slutsålt nu, självklart. Verkar dock gå att köpa till det priset fortfarande, och de får in dem igen 3 dec på NoN.

Bara att prova, som jag skrivit i övriga trådar. Du har inte råd att Tveka när priserna är såpass bra!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Bara att prova, som jag skrivit i övriga trådar. Du har inte råd att Tveka när priserna är såpass bra!

Nu hann jag inte köpa ett innan de tog slut. Men det visade sig ju att priset, nu efter Black Friday, inte höjdes så mycket. Från 6599:- på rean, till 6990:- nu efteråt. Så det får bli ett när det dyker upp i lager igen.

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker:

Svårt att säga, faktiskt. Frågan är väl egentligen om du måste köra ultra och det säger du ju så då blir du nog tvungen att uppgradera. Själv är jag inte nöjd med 980ti tycker det är klent som ensamt kort, men då spelar jag i 4k. Får oftast nöja mig med 30fps.

Permalänk
Skrivet av Gustav.Henrik:

@Rutger Janåker:

Svårt att säga, faktiskt. Frågan är väl egentligen om du måste köra ultra och det säger du ju så då blir du nog tvungen att uppgradera. Själv är jag inte nöjd med 980ti tycker det är klent som ensamt kort, men då spelar jag i 4k. Får oftast nöja mig med 30fps.

Som ensamt kort för 1440p funkar det ju fint. Men det blir ju lite skillnad när man snackar 4k-upplösning. Svårt att jämföra de båda.