Windows 7 eller windows 10

Permalänk

Windows 7 eller windows 10

Tja, jag har nyss köpt en ny dator med Windows 7 på det. Jag är en kille som spelar mycket dator spel och undrar om man ska uppgradera till windows 10 när man får sin nya dator eller behålla windows 7 som redan kommer på den, vad är bäst så att säga när det kommer till spel. Jag har hört att windows 10 kan strulla när det kommer till nya spel? är det så och skriv gärna om ni tycker jag borde byta till windows 10 eller stanna med windows 7 och varför gärna

Och om man byter till windows 10 kan man byta tillbaka till windows 7 om man inte är nöjd?

MVH

Permalänk
Skrivet av Rasmus1461:

Tja, jag har nyss köpt en ny dator med Windows 7 på det. Jag är en kille som spelar mycket dator spel och undrar om man ska uppgradera till windows 10 när man får sin nya dator eller behålla windows 7 som redan kommer på den, vad är bäst så att säga när det kommer till spel. Jag har hört att windows 10 kan strulla när det kommer till nya spel? är det så och skriv gärna om ni tycker jag borde byta till windows 10 eller stanna med windows 7 och varför gärna

Och om man byter till windows 10 kan man byta tillbaka till windows 7 om man inte är nöjd?

MVH

Ja det kan du, Du kan byta tillbaka till Windows 7 om du inte skulle vara nöjd

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus1461:

Tja, jag har nyss köpt en ny dator med Windows 7 på det. Jag är en kille som spelar mycket dator spel och undrar om man ska uppgradera till windows 10 när man får sin nya dator eller behålla windows 7 som redan kommer på den, vad är bäst så att säga när det kommer till spel. Jag har hört att windows 10 kan strulla när det kommer till nya spel? är det så och skriv gärna om ni tycker jag borde byta till windows 10 eller stanna med windows 7 och varför gärna

Och om man byter till windows 10 kan man byta tillbaka till windows 7 om man inte är nöjd?

MVH

Uppgradera inte förrän det finns spel med DirectX 12 stöd, finns ingen anledning innan dess.

Själv ska jag uppgradera när streaming från xbox one lanseras för windows 10, skönt att kunna fortsätta spela när tv'n är upptagen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus1461:

Tja, jag har nyss köpt en ny dator med Windows 7 på det. Jag är en kille som spelar mycket dator spel och undrar om man ska uppgradera till windows 10 när man får sin nya dator eller behålla windows 7 som redan kommer på den, vad är bäst så att säga när det kommer till spel. Jag har hört att windows 10 kan strulla när det kommer till nya spel? är det så och skriv gärna om ni tycker jag borde byta till windows 10 eller stanna med windows 7 och varför gärna

Och om man byter till windows 10 kan man byta tillbaka till windows 7 om man inte är nöjd?

MVH

För mig "strullar" inga spel på win 10, jag har över 100 spel på Steam. Testa 10an, du kommer inte vilja byta tillbaks.

Permalänk
Medlem

Ny dator med Windows 7?
Vad är det för delar, kolla så att datorn har drivrutinen stöd för win10,
släng in win10 och testa annars är det bara att byta tillbaka till win7.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Windows 10 är mer optimerat än Windows 7 på en del fronter, så jag har upplevt att spel fungerar något bättre i Windows 10 än i 7:an, men det är relativt marginellt.

Permalänk

@bärplockaren: Jag har 980ti, 16 gig ram, i7

Permalänk
Medlem

Med 10an får du mer plats på SSD drar mindre ram och bättre hårdvarustöd

Upplever inget strul alls med mina spel

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Du har ju tid på dig att uppgradera till Windows 10 till nästa sommar typ så om du är nöjd med 7:an kör vidare på den. Testade själv 10:an men nedgraderade till Windows 7 efter några dagar.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Livsnjutare 😎

Du kan det inom "rimlig tid." (exakt vad denna siffra är vet jag inte, kolla med MS)
Jag tror jag körde Win10 i strax över en månad innan jag gick tillbaka och installerade Win 7 igen.

Dock så hade jag kvar min Windows 10 installation på en annan SDD, som jag nyligen aktiverade upp igen och hoppade "tillbaka" på Win10. (Jag körde Win10 i ~30-35 dagar vid release, men de hade problem med G-sync och andra grafik-relaterade issues, så jag nedgraderade till Win 7 igen - nu såhär snart 4 månader efter släppet så kände jag att det var dags att testa Win10 igen, och nu fungerar saker och ting mycket bättre!)

Så jag hade båda aktiverade.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

För mig funkade båda bra. Mest kul att ha fräschare OS rent kosmetiskt. W10 UI känns lite rappare också. Men i spel är det same same. Kan dock vara värt då det börjar komma DX12 spel nu på sikt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Moderator
Moderator

*Trådar sammanfogade.*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Ber om ursäkt @Daemon:

Permalänk

Tänk på att win10 bara är gratis tom ca 27/7 2016. Så vänta inte för länge med att kolla upp datorn.
Om det finns drivrutiner för win 10 till datorn borde en uppgradering inte vara något problem.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk

Om man nu uppdaterar till win 10 och sen nedragraderar igen kan man installera om win 10 eller man har haft sin chans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus1461:

Om man nu uppdaterar till win 10 och sen nedragraderar igen kan man installera om win 10 eller man har haft sin chans

Uppdaterar du nu så har du en Windows 10-licens som du får behålla.

Permalänk
Medlem

Det finns väl ingen egentlig anledning att ha sjuan på sprillans dator.

Jag har en dator nu med windows sju som jag är tveksam till att uppgradera men sitter även med en tia och hittills funkar allt på den. Så skulle jag välja ett windows på en ny dator hade jag lätt valt tio.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Du har 30 dagar på dig att backa till Windows 7.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus1461:

Om man nu uppdaterar till win 10 och sen nedragraderar igen kan man installera om win 10 eller man har haft sin chans

Om du uppgraderar gratis nu så kan du för all evighet sen installera Windows 10 gratis på den datorn. Även om ett år när det inte längre är gratis att uppgradera till Windows 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Färsk dator och Win10 fungerar fantastiskt redan sedan tidiga betas för min del. Riktigt lyckad lansering av Microsoft och ser ingen anledning till att vara kvar på Win7. // Erfaren användare sedan Win 3.1.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Uppgradera inte förrän det finns spel med DirectX 12 stöd, finns ingen anledning innan dess.

Själv ska jag uppgradera när streaming från xbox one lanseras för windows 10, skönt att kunna fortsätta spela när tv'n är upptagen

Streaming från Xbox One till Windows 10 finns redan, det har funnits sedan Windows 10 släpptes. Du gör det via Xbox-appen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Streaming från Xbox One till Windows 10 finns redan, det har funnits sedan Windows 10 släpptes. Du gör det via Xbox-appen.

Har startat uppgraderingen nu då

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Har startat uppgraderingen nu då

Kul! Hör av dig till mig om du har några frågor här eller via PM.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

@strejf: en sak har jag inte lyckats med i windows 10 och det är hur man får till att kunna söka efter program och filer på startmenyn som i windows 7, finns det något sätt att få tillbaka det?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

@strejf: en sak har jag inte lyckats med i windows 10 och det är hur man får till att kunna söka efter program och filer på startmenyn som i windows 7, finns det något sätt att få tillbaka det?

I Windows 10 kan du börja skriva direkt när du har startmenyn framme, då börjar du söka.

Du kan också ställa in aktivitetsfältet så att det ser ut så här, då är det bara att klicka i rutan eller på startknappen och börja söka:

Du kan dessutom ställa in så att den endast söker lokalt och inte på webben om du föredrar det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Själv ska jag uppgradera när streaming från xbox one lanseras för windows 10, skönt att kunna fortsätta spela när tv'n är upptagen

Då är det dags att uppgradera nu, då!

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White