Någon kunnig om motorolja och vinterkyla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayla666:

http://www.mapodo.de/motoroele/automarken/volvo-motoroel

Köp olja från Tyskland,billigare och smidigt.

Kolla att du har rätt nivå på glykolen i kylaren.

Vad har glykolnivån med trögstartad motor att göra??

Permalänk
Medlem

Skulle kolla batteriet minst en extra gång. Haft liknande problem med en bil, visade sig att det var batteriet som hade en defekt cell. När motorn/oljan är varm och batteriet dessutom fått laddning startade motorn utan problem.

Kall motor och kyla (påverkar batterikapaciteten negativt) och helt plötsligt gick startmotorn väldigt tungt och sedan inte alls. Spänningen utan belastning kan mkt väl vara som den ska (ca 12v), men när startmotorn körs sjunker spänningen för mkt jmf med ett bra batteri.

Permalänk
Medlem

Det verkar som ingen ställt frågan, men vilken oljekvalite (API-klassning, ACEA eller vad nu Volvo använder, inte SAE) MÅSTE oljan ha enligt Volvo för din motor?

Permalänk
Medlem

@brolle: skulle den försvinna i motorn o det skulle bilda kristaller vore det inte konstigt att det går trögt vid kallstart;)

Permalänk
Medlem

Ursäkta alla citat! Skulle vilja besvara alla men antar att det blir trögt att läsa genom min svar. (Kan knappt kallas svar från mig då jag inte kan ett dugg.)

Hade över en vän igår som ville testa hur bilen var att starta med att koppla upp "stöd" så det blev "schwung". Men vi kom överens om att han skulle testa först innan han la till sitt batteristöd.

Några plus och bilen startade utan problem! (?) Upplever "trögheten" "bara" vid minusgrader och det som skrämmer mig är om det blir smällkallt.

Skriver om olja längre ner, efter alla citat och även i några citat.

Skrivet av Shimonu:

Kunde du höra/se om han provstartade bilen?

Skulle säga att det är svårt att bedöma att batteriet är dåligt på några minuter. Bilen ska helst ha stått ett tag och sen ska man mäta under uppstart, spänningsfall över polerna visar på dåligt batteri. Som du säger så startar den ju bra när bilen fått gå varm, då kommer han ha svårare att upptäcka ett dåligt batteri.

Nej. Stor hall och många bilar inne så jag vet ingenting om vad han gjorde då han testade batteriet! :/ Förstår att det är svårt att testa då motorn är varm.

Skrivet av Alle22:

Håller med det är sällan man får hjälp av andra för att de vill tjäna pengar på en. Tycker att ts borde felsöka själv och då vet ts om vad som är fel och blir billigare att fixa.

Önskar inget mer än att kunna felsöka själv men kan ingenting. Ringde till Upplands Motor, innan jag trådade här, för att ta reda på vad de skulle ta för att byta olja.

1500kr skulle de ha. "Men", "varför inte lägga på 400 för mjukvaruuppdatering och få hela bilens skick kontrollera och få förslag om vad som bör åtgärdas med bilen för övrigt!?" Kände att jag mer än gärna låter bli kollen av bilen då det är en gammal häck och att det självklart kommer rassla in "förslag" på saker att fixa. Skrev här sen för jag blev konfunderad.

Skrivet av Maxizor:

Trögstartad kall så är det troligare startmotor eller batteri. Testa med startkablar ifrån annan bil när bilen är kall, fungerar det bra då är det löst, inte så skulle jag gå över alla kopplingar hela vägen, kan ärja både här o där. Få igång en varm motor är avsevärt mycket lättare iaf.

Annars testa och byt olja... kostar inte så mycket och då har du svart på vitt om det var problemet?

Skriver i starten av tråden om "testet" igår. Skulle testa med hjälpbatteri men gjorde ett test utan först och då kickade bilen igång som vanligt, några plus ute.

Skrivet av putte_br:

MAGNATEC C3 5W-40, UNIVERSAL ska min volvo s80 från 99 ha enligt laga.se

Tror jag kör på 5w-30 i v70 04 2 år utan problem.
Ska titta på dunkarna vad för olja jag har använt när jag kommer hem.

Putte_br

Den oljan jag hade från förra årets byte i dunk i garaget, "Magnatec 5W-40" sen var det någon bokstav. Helsyntetisk.

Skrivet av thomson:

Hur är det med batteriet, kan ju vara så att det börjar bli dåligt eller inte blir laddat som det ska och inte klarar av att ge den kraft som behövs vid start. Har du även kollat så att generatorn laddar som den ska?

Noll idé om hur jag kollar generator! Batteriet för övrigt kan jag ju bara gå på vad verkstadskillen på Uppland Motor sa, "Bra batteri". :/

Skrivet av zlang:

Det låter mest som du har ett batteri som börjar bli trött men du skriver att du byter olja och filter varje höst, men när byttes tändstiften ut senast?

Tändstiften böts för två år sedan.

Skrivet av Bozzeta:

Det verkar som ingen ställt frågan, men vilken oljekvalite (API-klassning, ACEA eller vad nu Volvo använder, inte SAE) MÅSTE oljan ha enligt Volvo för din motor?

Får kolla upp det men då jag köpt olja förr så har det enligt loggar som, t.ex, Mekonomen kollat på tydligen sagt. "Magnatec 5W-40" sen någon bokstav som jag glömt bort , helsyntetisk.

Tar allt lite i sammanfattning:

Vän var över igår för att koppla upp hjälpbatteri för att se hur motorn/bilen betedde sig vid kallstart men vi kom överens om att prova utan hjälpbatteri först för att han skulle få höra själv. Några plusgrader och bilen startade "normalt", som den ska.

Lite humor i det samtidigt, blicken jag fick från vännen. I stil med "gnäller du om det här?" innan jag hann få ur mig att det var normal start och inte som det är när det är några minusgrader.

Han hade dessförinnan kollat oljestickan så det inte var för mycket olja och att oljan såg bra ut vilket den var.

Hittade en gammal dunk i garaget från bytet förra året och det stod "Magnatec 5W-40" på den, någon bokstav med som jag i skrivande stund glömt bort. Inköpt på Mekonomen efter att de tittat i sina datorsystem efter koll på regnummer.

Oljan som pytsades i nu i september var från Granngården "Agrol Nova SAE 10W-40 delsyntet".

Vännen ska komma över när det är minusgrader igen och teststarta så han får höra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Då är det möjligt att du hällt in en olja som inte får användas till din motor. Kolla upp klassningen så fort som möjligt, dvs det är inte 5W-40 etc du ska titta efter, utan API, ACEA-klassning

Permalänk
Medlem

Hittade denna infon om din olja
http://webshop.agrol.se/agrol-nova-10w-40-1l/product/711201

Beskrivning

Agrol Nova är en delsyntetisk motorolja anpassad för alla moderna motorer som har höga effektuttag, långa bytesintervaller och små oljevolymer.

Egenskaper

Agrol Nova är baserad på en blandning av syntetiska och paraffiniska basoljor. En blandning som ger produkten mycket goda köldegenskaper och hög oxidationsbeständighet vid höga motortemperaturer samt låg oljeförbrukning. Agrol Nova innehåller väl utvalda tillsatsmedel som ytterligare förstärker dessa egenskaper och som håller motorn ren från koks och avlagringar samt minimerar slitage.

Rekommendationer

Agrol Nova rekommenderas till de flesta typer av bensin- och dieselmotorer i personbilar och lätta lastbilar, med eller utan turbo. A¨ven till motorer utrustade med katalysator.

Det mest troliga i detta fallet är att ditt batteris kapacitet sjunker ner för mycket vid minusgrader. Det
Det man kan göra då är att kolla spänningen på batteriet när bilen är igång, mest för att se om det är generatorn som laddar för dåligt eller ej.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=78&t=11376

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Kunde du höra/se om han provstartade bilen?

Skulle säga att det är svårt att bedöma att batteriet är dåligt på några minuter. Bilen ska helst ha stått ett tag och sen ska man mäta under uppstart, spänningsfall över polerna visar på dåligt batteri. Som du säger så startar den ju bra när bilen fått gå varm, då kommer han ha svårare att upptäcka ett dåligt batteri.

Du vet att det finns test utrustning att testa batterier med?

En av dessa: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillb... kan mycket snabbt säga om batteriet är dåligt. Du se ca Amp den kan putta ut, och hur länge. Om den är dålig så kan man testa att ladda batteriet hårt och jämna ut cellerna, för att få liv i det igen.

Ett batteri ska inte behöva dra mer än 500-600 A för att sen ska generatorn dra resten, men naturligtvis måste den orka det även vid låg temp. Jag har dock räddat både 5 och 7 år gammal batterier som utan problem höll åratal, inkl vintrar efter det. Det handlar mest om att man måste förstår hur de fungerar och vad som "slits", inte att de måste vara nya hela tiden. När 5+ år gamla "renoverade" batterier ger ut 1000A i 20+ sek, trots att de "är dåliga".

Om vi börjar med att läsa det han skrev om oljan, han har gått från 5W-40 till 10W-40. Om ni inte förstår hur det påverkas vid minusgrader på en gammal bil, så bör ni inte ge råd om felsökningen. Detta är en rätt stor förändring, som bara ensam både kan och gör enorm skillnad på startegenskaper i låg temp. Allt är inte "batteriets" fel.

Det mest troliga här är en kombination av flera saker, dvs ett batteri som inte är nytt, minusgrader försämrar det. Oljan är tjockare och kanske har lite sämre start egenskaper, vilket försämras mer när det blir kallt. Lägg på detta på en sliten startmotor, sliten olje-pump och du har en känslig, svårstartad bil. Många bäckar små som man brukar säga.

@Beginner Börja med att ladda upp batteriet ordentligt, med laddare. Se till så att det är friskt med polerna (ev polfett kan du lägga på), detta ser till så att oxider mm inte hindrar höga strömmarna från att nå startmotorn. Sen titta på att byta oljan, eller iaf fyll på med 5W oljan du hade (om det nu var lågt?). 10W av bra olja brukar klara vintrar bra med modern bil, men din bil har trots allt 15 år på nacken och den behöver lite extra hjälp.
Så titta på en 5W olja, behöver inte vara super kvalitet, utan den ska bara uppfylla specifikationerna (i din manual) samt 5W- typ för att vara mer lättstartad i kall temp, så även biltemas olja fungerar bra nog, så länge den möter alla kraven. Normalt ska din bil som ny troligen klara sig på 10W, men 5W är inte sämre, utan tvärt om, lättare för den 15 år gamla motorn. Risken att du sliter ut motor eller oljepump mm är betydligt mindre om du kör 5W oljan iaf, vid kallstarterna.

Om det är oljan så märker man det genom att den när den väl precis har startat, tar nån sekund på sig att ens kunna varva. Den kan tom stå och harkla eller ligga på typ 200-300 varv innan den ens kommer upp, även efter du släppt "startmotorn". Ibland kan tom tomgången rusa upp efter då motorn kämpar får att få igång oljan och då justerar bränsleblandningen. Har haft detta problem själv när folk tycker 10-15W är "samma sak" och lade in det i bilen för mig.

Permalänk
Medlem

Det kan även vara så att, om det nu inte är batteriet som låter mest troligt, om du mestadels kör kortsträckor så får du kondens i motorn och har det varit minusgrader så kan det vattnet ha frusit och gjort att veven går tyngre.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Än en gång tack för alla svar! Önskar rejält mycket att jag fattade någonting men nu kan jag åtminstonde kasta fram fler teorier än min egna om oljan.

Jobbigt läge bara då det känns som det kan vara vad som helst och "bara" när det blir minus! :/

Kör som sagt bilen en gång per vecka, ibland två och då rör det sig runt 7-10 mil per gång.

Oljenivån var perfekt vid koll när vännen kom över som jag nämnt ovan och batteriet, det man såg under kåpan, såg bra ut och hoppas att killen på Upplands Motor hade påpekat annat när han hade kåpan borta. (Han nämnde att han hade skruvat bort något skydd för att komma åt att mäta batteriet)

Vet ärligt talat inte hur jag ska börja felsök ens. Alla kanontips och länkar här gör mig småsvettig för jag vet inte ens var, eller hur, jag ska mäta batteri eller generator! (Mitt problem inte erat!) Dessutom är det plusgrader nu så jag får avvakta tills kylan återkommer och får be vännen till att börja med återvända några gånger och starta bilen så får han höra då min beskrivning är usel.

Avslutar detta inlägg med det extremt humoristiska att jag en gång i tiden ville komma in på fordonsteknisk linje, för då skulle man få körkort för lastbil vilket var min "våta dröm" då.

Hade för dåliga betyg så "allt" jag kom in på var verkstadsmekanisk linje och upptäckte där att jag var livrädd för maskiner. Blev nästan religiös på kuppen då jag rabblade en liten bön innan jag startade valfri maskin att den inte skulle explodera! Haha. Blev inte bättre att läraren under sista året var alkoholist så vi lärde oss zipp visade det sig på första anställningsintervjun efter utbildningen.

Så med facit i hand så var det synd på lastbilskortet, fick det på andra vägar och upptäckte även där sen på första jobbet att det inte "var min grej", men jag hade troligen pajat alla bilar jag försökt mecka med under utbildningen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Jag har hört att om man en gång har gått över till helsyntet skall man inte använda mineralbaserade oljor igen. Vet ej om det är bullshit eller ej. Vet heller inte hur det är med delsyntet. Skulle hursomhelst inte blanda olika typer själv, bäst att köra på det som har fungerat hittills. Inbesparingen är försumbar kontra riskerna hursomhelst.

Kör själv på Mobil 1 0W-40 i mina bilar, kan bli ganska kallt här uppe i norr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det verkar som ingen ställt frågan, men vilken oljekvalite (API-klassning, ACEA eller vad nu Volvo använder, inte SAE) MÅSTE oljan ha enligt Volvo för din motor?

A5 0w30

sen ett batteri håller mellan 3-5 år längre om man har tur, det finns mycket i bilarna idag som drar ström och tar på batteriet
så förmodligen är det batteriet och inte oljan, men lämna inte castrol dyrare men bäst för motorn

tillägg utav vad som är fel på bilen
Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Du ska alltid ha den olja som står i instruktionsboken.
Halvsyntetiska oljor har inte använts till bilar gjorda efter 80-talet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Än en gång tack för alla svar! Önskar rejält mycket att jag fattade någonting men nu kan jag åtminstonde kasta fram fler teorier än min egna om oljan.

Jobbigt läge bara då det känns som det kan vara vad som helst och "bara" när det blir minus! :/

Kör som sagt bilen en gång per vecka, ibland två och då rör det sig runt 7-10 mil per gång.

Oljenivån var perfekt vid koll när vännen kom över som jag nämnt ovan och batteriet, det man såg under kåpan, såg bra ut och hoppas att killen på Upplands Motor hade påpekat annat när han hade kåpan borta. (Han nämnde att han hade skruvat bort något skydd för att komma åt att mäta batteriet)

Vet ärligt talat inte hur jag ska börja felsök ens. Alla kanontips och länkar här gör mig småsvettig för jag vet inte ens var, eller hur, jag ska mäta batteri eller generator! (Mitt problem inte erat!) Dessutom är det plusgrader nu så jag får avvakta tills kylan återkommer och får be vännen till att börja med återvända några gånger och starta bilen så får han höra då min beskrivning är usel.

Avslutar detta inlägg med det extremt humoristiska att jag en gång i tiden ville komma in på fordonsteknisk linje, för då skulle man få körkort för lastbil vilket var min "våta dröm" då.

Hade för dåliga betyg så "allt" jag kom in på var verkstadsmekanisk linje och upptäckte där att jag var livrädd för maskiner. Blev nästan religiös på kuppen då jag rabblade en liten bön innan jag startade valfri maskin att den inte skulle explodera! Haha. Blev inte bättre att läraren under sista året var alkoholist så vi lärde oss zipp visade det sig på första anställningsintervjun efter utbildningen.

Så med facit i hand så var det synd på lastbilskortet, fick det på andra vägar och upptäckte även där sen på första jobbet att det inte "var min grej", men jag hade troligen pajat alla bilar jag försökt mecka med under utbildningen.

Om du gör ett "belastningstest" på batteriet så får man fram statusen på det på ett mer korrekt sätt, du verkar ju köra sällan och frågan är om bilens generator hinner ladda upp det fullt och hur mycket som hinner dras ur mellan dina starter.
Belastningstest kan en bilelektriker fixa om inte en normal verkstad gör det, större verkstäder kan troligen göra det om du säger till specifikt om det.

Du kan också prova att ladda batteriet med en vanlig nätansluten laddare som du ansluter dygnet innan du ska starta bilen, om den då "startar bra" så vet du att problemet beror på dina körvanor.
Du kan också installera en fast underhållsladdare i bilen (kanske tillsamman med motorvärmare) eftersom du verkar ha lite ogynnsamma körvanor sett från bilens perspektiv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Har du provat att vrida tändningen och vänta 2-3 sekunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

Då bör oljan bytas så fort som möjligt eftersom Agrololjan inte uppfyller kvalitetskraven för motorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Då bör oljan bytas så fort som möjligt eftersom Agrololjan inte uppfyller kvalitetskraven för motorn!

Personligen tror jag inte det är ett problem. Första siffran är hur pumpbar oljan är när det är kallt. Och visst, det kan vara ett problem om det blir 25 grader kallt. Men innan det är det nog inte ett problem. Skillnaden i viskositet vid 100 grader är så liten att det inte är relevant (andra siffran)
A3 vs A5 (ACEA klassiningen på den faktiska oljan, vs den förväntade.) A3 är en bättre olja. Så det är knappast ett problem.
Men vill man vara på säkra sidan byter man förstås till en olja som motsvarar manualens specifikationer.

Skrivet av HellDildo:

Jag har hört att om man en gång har gått över till helsyntet skall man inte använda mineralbaserade oljor igen.

Det brukar sägas vara problem på andra hållet. Syntet ska "tvätta" bort sotrester och andra avlagringar som sen riskerar att sätta igen microkanaler i block och top. Fast i realiteten har det mycket lite med huruvida det är syntet eller mineral att göra, utan i stället hur mycket "rengöringsmedel" det finns i oljan. Och jag har aldrig hört att det faktiskt varit ett problem någonstans.
I sak är syntet, delsyntet, och mineral olja samma sak. Den kommer från ett oljefällt, och man har tillsatt olika saker för att ge bättre temperaturegenskaper, och rengörande förmåga. Skillnaden är hur hårt man sorterat de olika kolvätena. Mineralolja är helt enkelt vad som hamnar på en våning i oljeraffinaderiets kondenseringstorn. Den är full av allt möjligt kemiskt skit, som egentligen inte gör någon nytta i motorn. Delsyntet, där har man behandlat oljan vidare, och tagit bort det värsta skräpet. Och helsyntet där har man tagit bort rubbet, sorterat kolvätena efter längd, och valt ut de längder man tycker ger bästa resultatet, och hällt på fatet igen...

Det som händer om man blandar syntet, delsyntet, och mineralolja, är att man får räkna med den sämsta oljans egenskaper. Har man mycket sot i motorn som oljan inte fått loss tidigare kan det vara läge att byta olja efter en kortare tid med en aggressivare olja men det framgår sällan hur aggressivt oljan städar och tvättar...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

A3 vs A5 (ACEA klassiningen på den faktiska oljan, vs den förväntade.) A3 är en bättre olja. Så det är knappast ett problem.
Men vill man vara på säkra sidan byter man förstås till en olja som motsvarar manualens specifikationer.

Nu hittar du väl allt på lite. Klassificeringen är unik. Sen kan man ju naturligtvis ha teoretiska resonemang eller strunta i rekommendationerna eller serviceintervall. Tror inte TS dessutom besvarade ifall det var dieselmotorn eller inte. I sånna fall är det ännu mer väsenligt att hålla sig till rätt klassning. Han har hällt i en olja med olämpligt viskositet och fel oljekvalite enligt de krav som tillverkaren ställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nu hittar du väl allt på lite.

Nä.

Skrivet av Bozzeta:

Klassificeringen är unik.

Ja. Och? A3 är en bättre specifikation, på alla sätt. A5 är en tjockare, sämre smörjande olja, avsedd för att hjälpa till att minska blowby, och ge bättre bränsleekonomi, genom att göra cylindern tätare. Häller du A5 i en motor avsedd för A3, kan du få problem för att det smörjer för dåligt, häller du A3 i en motor avsedd för A5, kan du som absolut värst få sämre bränsleekonomi.

Skrivet av Bozzeta:

Han har hällt i en olja med olämpligt viskositet och fel oljekvalite enligt de krav som tillverkaren ställer.

Fast det påpekade jag nu ovan. Den nuvarande oljans viskositet är högre när den är kall, och lägre när den är varm. Eftersom den har bättre smörjande egenskaper är den tunnare oljan vid arbetstemperatur inte ett problem, mer än som nämnts, möjligen i form av marginellt sämre bränsleekonomi. Det kan dock vara ett problem när det blir kallare, om oljan inte samarbetar. Dock tittade vi tidigare på när oljan slutade vara pumpbar, och det verkar inte vara realistiskt att vi skulle få -40 grader i någon del av sverige, där man inte har för vana att utrusta bilarna med motorvärmare... Men även om man vill spekulera i det, så är skillnaden marginell. -45c för Castrol Edge 0w-30 A5

I realiteten är det inte ett problem. Sover man bättre om natten, eller har en sliten motor som är gjord för A5, så slå på A5, det kan ge en knappt märkbar minskning på bränsleförbrukningen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Än en gång. Tacksam för svar.

Ska ringa Upplands Motor på måndag och fråga exakt vilken olja de rekommenderar. Skulle ringt igår men hade en rejäl skitdag och haft nästan värre dag idag. (Tror nätagget i datorn håller på att dö dessutom, spelburken)

Ska se om jag kan få tag på mekaniker på orten och höra om att mäta spänning och kolla kvaliteten på startmotor mm. Men är nästan sugen på att avvakta tills det blir minus igen för att låta vännen höra hur det låter och beter sig men allt ni skriver här skriver jag upp på min "lista" som saker att kolla upp!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du talade i termer om bättre och sämre. Skalan är unik och därför fyller A5 en funktion. Jag tror nog ingenjörerna har gjort en avvägning utan att "tro" om de pletat ned A5 som krav. Det kan vara bränsleförbrukning, eller så kan det vara något annat...

Skrivet av -=Mr_B=-:

Dock tittade vi tidigare på

Vilka är vi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Än en gång. Tacksam för svar.

Ska ringa Upplands Motor på måndag och fråga exakt vilken olja de rekommenderar. Skulle ringt igår men hade en rejäl skitdag och haft nästan värre dag idag. (Tror nätagget i datorn håller på att dö dessutom, spelburken)

Ska se om jag kan få tag på mekaniker på orten och höra om att mäta spänning och kolla kvaliteten på startmotor mm. Men är nästan sugen på att avvakta tills det blir minus igen för att låta vännen höra hur det låter och beter sig men allt ni skriver här skriver jag upp på min "lista" som saker att kolla upp!

Kan du inte mäta spänningen själv istället för att betala en mekaniker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Du talade i termer om bättre och sämre.

Ja. Det är en olja. Oljor har lätt kvantifierbara kvalitéer. Dess primära funktion är att smörja. Det gör A3 bättre, på alla sätt.

Skrivet av Bozzeta:

Det kan vara bränsleförbrukning, eller så kan det vara något annat...

Visst. Tillverkaren kan vilja att du kör på en sämre olja så att du sliter ut grejerna fortare. Jag känner förstås att det är lite väl cyniskt, men du kan tro det om du vill. Det enda som A5 gör "bättre" är att den är tjockare vid given temperatur och därför hjälper till att göra cylindern marginellt tätare, tätare marginellt bättre runt ventilskaftet osv. A3 smörjer alltid bättre än A5, ingen bryr sig det minsta om du häller A3 i en motor avsedd för A5, medan tvärt om kan vara ett stort problem. Oljefilmen blir för tunn, den tjockare oljan klarar inte av att hålla ihop filmen, och slitaget ökar. Har man tur sliter den bara till sig tills toleranserna fungerar, har man otur skär skiten.

Skrivet av Bozzeta:

Vilka är vi?

Har du inte ens läst tråden?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Har du inte ens läst tråden?

Ja, det är ju dock ganska udda använda vi som argumentationsteknik när du menar diverse forumposter eller hänvisar till dig själv. Hade ju varit bättre om du hänvisar till testdata istället för att använda dig av "tror" och "ingen bryr sig". Som sagt A3 eller A5 är inte bättre eller sämre. De fyller var sin funktion.

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att kolla hälsan på batteriet är att mäta spänningen när du startar (max belastning) och batteriet sak inte sjunka under 11v ca.
Som sagt kolla i manualen vad för olja står viskositet samt kvaliten. Finns en orsak till att tillverkaren skriver det.

Till de som kör med att "biltemaolja funkar för mig inga problem. " Kan jag rekommendera att de kolla i motorn hur det ser ut. Kollade min, ingen vacker syn. Ser ut som halva motorn var full i snus. Biltemas kvalitemärkning klarar bara det absolut lägsta enligt många tillverkare (erfarenhet av VAG). Köper ni oljan på andra ställen än mekonomen och macken så skiljer det 10-30 kr/L mot kvalitetsolja och biltema. Finns ingen anledning att köra med deras skit.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja, det är ju dock ganska udda använda vi som argumentationsteknik när du menar diverse forumposter eller hänvisar till dig själv.

Hadde du en avvikande åsikt fick du väll citera och ventilera, helt uppenbarligen hade du inte det, så, ja, vi har gått över det.

Skrivet av Bozzeta:

Hade ju varit bättre om du hänvisar till testdata istället för att använda dig av "tror" och "ingen bryr sig".

Testdata? Är du klok? ACEA är standarder, standarderna är helt publika, och vem som helst kan gå in och titta själv. Punkt för punkt är A3 bättre, just för att A5 är tjockare. Det är hela poängen med A5. Bra nog smörjande egenskaper, tjock nog för att ge en bränsleförbrukningsfördel.

Skrivet av Bozzeta:

Som sagt A3 eller A5 är inte bättre eller sämre. De fyller var sin funktion.

A5 är en bättre olja, den smörjer helt enkelt bättre. Att A3 är bra nog, och har en miljömässig fördel gör inte att det är ett problem att ha hällt A5 i motorn. Hade det varit på andra hållet, hade det som sagt varit en helt annan sak. Men jag tänker inte tjafsa mer med dig. Om du tänker fortsätta påstå att bättre smörjande egenskaper gör att man måste byta olja i motorn, så varsågod. Jag tänker inte ägna mer tid åt dig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Först en uppdatering sen en fråga om batteriladdare...........

Bilen har startat "normalt" men i fredags förra veckan, 19 dec så skulle vi veckohandla. Bilen hade då stått en vecka i garaget och det hade under veckan varit 5-8 minusgrader men natten mot fredagen slog det om till 5-8 plus.

I med nyckeln och vrida om (taskig beskrivning kommer) och det "motarbetades" någon halvsekund bara för att tvärdö. Vrida om nyckeln igen och det gick segt men på sista "tugget" så startade bilen. Bluddrigt och gråmörka avgaser som luktade illa.

Höll på så fem- sex sekunder sen brummade det på som vanligt.

Åkte in till Upplands Motor i Uppsala igen och killen i hjälpdesken i verkstan sa "batteriet" direkt på min beskrivning och pekade på en äldre v70 i hallen med "samma grej". "En bil som rullar en gång i veckan och ägaren hade samma problem nu på morgonen" så nu stod den bilen hos dem för att ladda batteriet.

Han konstaterade att vi behöver ladda batteriet och sen stödladda det emellanåt då vi inte använder bilen så ofta.

Oljan vi använder, 10W, kan bidra då det ska vara 5W men huvudsaken enligt honom var batteriet.

Köpte en Ctek MXS 5.0 ( http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS%205.0 ) på Mekonomen och satt igår och bläddrade i manualen, blev osäker som vanligt på en del. Som till exempel, vilket "program" ska jag använda? "Bilen" eller "Rekond"? "AGM" om jag fattar det rätt är vid minusgrader, är det alltid vid minusgrader man ska använda det? Hur ofta ska man "stödladda"? Kan man låta laddaren stå på hela tiden och sköta sig själv som säljaren sa på Mekonomen?

Körde igår en sväng och bilen hade då stått sedan i fredags, plusgrader, och hoppade igång som ingenting........

Fick hjälp av en vän att skruva fast laddkontakterna på batteriet igår.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Ja du, börja med rekond eftersom du misskött batteriet ett tag. Sedan har du på underhållsladdning konstant.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Har en urgammal Volvo S80 99-00 årsmodell. 2.4 motorn.

Har brukat byta olja och filter i september varje år sedan jag köpte den, ungefär fem år sedan. Då jag inte kan något har jag tänkt att det är lika bra att köra på "märkesolja". Vill säga, Castrol. Fått hjälp av vänner att byta alt verkstad.

Nu sist i september gav en vän rådet att köpa olja från "Granngården". Märket "Agrol Nova" för det var lika bra som Castrol enligt honom men är mycket billigare. Köpte "Agrol Nova SAE 10W-40" och fick hjälp att byta. Fungerat bra, som det ska.....

Tills nu när kylan har kommit så smått.

Aldrig haft problem på vintern förr. Har ingen motorvärmare och bilen står i kallgarage. *Hopp in i bilen och starta* under de vintrar jag haft den. Den brukar rulla en, ett par gånger i veckan.

Böt batteri för ca tre år sedan.

Nu när jag hoppar in i bilen (ursäkta extremt dålig beskrivning) och vrider på tändningen så klickar startmotorn igång raskt men det är som om motorn motarbetar startmotorn den första halvsekunden innan den kickar igång "ordentligt".

När man sen uträttat ärenden så är det inga problem alls. Om det så är ett par, tre timmar innan man startar igen sen.

Det som oroar mig det är att det bara är ett par minus nu och hur blir det när det blir rejält kallt.

Kan det vara oljan som inte är bra i kyla? Allt är hypotetiskt självklart.

Alltså jag tror inte att det hänger på oljan, utan antingen har du problem med svag laddning eller så är batteriet dåligt.

Det du ska göra är att fixa en voltmeter och be en polare hjälpa dig.

Kolla först spänningen när bilen är avstängd, den bör ligga runt 12 volt.
Sen startar du bilen och kamraten kollar, spänningen får under inga omständigheter gå under 10 volt, gör den det så är batteriet slut.

När bilen är igång så bör spänningen ligga runt 14 volt, helst lite över fast inte mer än 14.5-14.6 för då är risken att batteriet kokar. Ligger spänningen under detta så har du antingen fel på generatorn eller laddningsregulatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Först en uppdatering sen en fråga om batteriladdare...........

Bilen har startat "normalt" men i fredags förra veckan, 19 dec så skulle vi veckohandla. Bilen hade då stått en vecka i garaget och det hade under veckan varit 5-8 minusgrader men natten mot fredagen slog det om till 5-8 plus.

I med nyckeln och vrida om (taskig beskrivning kommer) och det "motarbetades" någon halvsekund bara för att tvärdö. Vrida om nyckeln igen och det gick segt men på sista "tugget" så startade bilen. Bluddrigt och gråmörka avgaser som luktade illa.

Höll på så fem- sex sekunder sen brummade det på som vanligt.

Åkte in till Upplands Motor i Uppsala igen och killen i hjälpdesken i verkstan sa "batteriet" direkt på min beskrivning och pekade på en äldre v70 i hallen med "samma grej". "En bil som rullar en gång i veckan och ägaren hade samma problem nu på morgonen" så nu stod den bilen hos dem för att ladda batteriet.

Han konstaterade att vi behöver ladda batteriet och sen stödladda det emellanåt då vi inte använder bilen så ofta.

Oljan vi använder, 10W, kan bidra då det ska vara 5W men huvudsaken enligt honom var batteriet.

Köpte en Ctek MXS 5.0 ( http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS%205.0 ) på Mekonomen och satt igår och bläddrade i manualen, blev osäker som vanligt på en del. Som till exempel, vilket "program" ska jag använda? "Bilen" eller "Rekond"? "AGM" om jag fattar det rätt är vid minusgrader, är det alltid vid minusgrader man ska använda det? Hur ofta ska man "stödladda"? Kan man låta laddaren stå på hela tiden och sköta sig själv som säljaren sa på Mekonomen?

Körde igår en sväng och bilen hade då stått sedan i fredags, plusgrader, och hoppade igång som ingenting........

Fick hjälp av en vän att skruva fast laddkontakterna på batteriet igår.

Så man måste underhållsladda batteriet om man bara kör en gång i veckan?
Nu får du ursäkta men vilket trams, du ska kunna ha bilen ståendes i flera månader utan att behöva hålla på med att ladda.

Vi kan ta min mc som exempel, den brukar jag ställa undan i september och jag gör ingenting med batteriet jag kopplar inte ens ur den. Sen när jag tar ut den i april så är det precis som det var igår jag körde den.

Kolla konditionen på batteriet som jag skrev i min förra post, för att komma fram till vad det är för fel.
Om det är så att både laddning och batteriet är bra då har du förmodligen ett fel där bilen drar "tjuvström" nånstans vilket kan vara rätt så svårt att upptäcka för en lekman.