Permalänk

Min polares dator krånglar

Vet ej om jag skriver i rätt forum, är ny på den här sidan. Min kompis dator är konstig, så jag tänkte försöka hjälpa honom, Så det som hände han låg i sängen och sov, och plötsligt startar datorn utan anledning och då stängde han av den men den vägra stängas av så han blev otålig och stängde av strömen, och nu imorse försökte han att starta datorn, och då startas den halvt och sedan startas den om och forsätter så tills han håller in start knappen så den dör.

Vet ni vad som kan vara fel? Vad man kan göra åt saken? Han har windows 10 och det hjälper.

Skulle uppskatta all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauringen:

Vet ej om jag skriver i rätt forum, är ny på den här sidan. Min kompis dator är konstig, så jag tänkte försöka hjälpa honom, Så det som hände han låg i sängen och sov, och plötsligt startar datorn utan anledning och då stängde han av den men den vägra stängas av så han blev otålig och stängde av strömen, och nu imorse försökte han att starta datorn, och då startas den halvt och sedan startas den om och forsätter så tills han håller in start knappen så den dör.

Vet ni vad som kan vara fel? Vad man kan göra åt saken? Han har windows 10 och det hjälper.

Skulle uppskatta all hjälp jag kan få!

Skulle också uppskatta om du tala om mer vad han har för delar i datorn, så blir det lite lättare att hjälpa då kan du utveckla det där lite mer vad som händer, hinner Windows loggan fram, felmeddelande?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Installera om OS, inte omöjligt han fått någon trojan som väcker datorn via "wake on lan".

Permalänk

@bärplockaren:

Tjena, https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/desktop/acer...

Det där är datorn, personligen kan jag ingenting om datorer så sorry om jag är dålig på att förklara

Permalänk
Medlem

Blås om burken med en ren installation.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att testa starta datorn i Safemode (Felsäkert Läge). F8 vid uppstart är standard vad jag kan minnas.

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar