Asus Gladius med enormt hög lift off distance

Permalänk
Medlem

Asus Gladius med enormt hög lift off distance

Handla en gladius på BF och pillade med den under 2-3 timmar i går.
Jag gillar den rätt bra då det verkar som dom göt den efter mina händer och grep dvs den passar mig perfekt.
Det enda negativa är lift off distance som är enorm och jag menar enorm!

Efter ett tag så började jag att lägga saker under musen så att jag visste hur mycket sensorn hade "lyfts" upp.
Tex så hittade jag lite plast med 6mm tjocklek och körde med två st en fram och en bak (dvs sensorn hade ingen plast under sig utan var 6mm över musmattan) och sen mestadels förde musen höger/vänster (och lite upp/ner).
Och vid 6mm lift off distance så verkar musen funka exakt lika bra som om den inte hade 6mm plast under sig det är ju dock svårt att prova längre sträckor.

Sen provade jag med vanliga cd fodral (som är ca9mm) och då funkade den inte bra längre men muspekaren rörde sig fortfarande lite då o då.
Så med andra ord är lift off distance troligen 10-11mm för att ej påverka musrörelser alls.
Detta är enormt mycket när man är van vid tex zowie fk1 som har under 1mm lift off distance heller MS intellimouse 1,1 (ja 10+ år gammal) som har runt 2mm.

Jag provade med asus inställningar för olika underlag som tex tyg/glas/metal/plast/trä heller kalibera manuellt och även med deras lift off distance inställninng men märkte ingen som helst skillnad alls.
Möjligen att det kanske la till 0,5-1mm mer på lift off distance om man ökade den inställningen men är osäker på det.

Har även provat en del olika mattor/underlag med nästan ingen skillnad alls.
Tyg/glas/trä (mionix sargas SK(färger och mönster),steelseries qck(svart), två andra billiga tyg mattor(en helt svart en helt blå),Glas musmatta från classe, tre olika trä underlag) alla dessa är exakt likadana med 6mm LOD och musen funkar bra fortfarande.

Sen efter lite grävande hittade jag en av mina två plast mattor (func u10s) och med den så minskar LOD en del 3-4mm så funkar den fortfarande bra men vid 6mm så funkar den inte alls.
Tyvärr så är det fortfarande för högt för min smak plus att jag aldrig kommit överrens med plast mattor så vill helst slippa använda en (dom två jag har följde med i paket och jag har provat dom lite snabbt men snabbt slutat).

Alla recensioner/kommentarer jag läste innan köp (och det är många) säger under 1,5mm LOD för gladius och har inte hittat en enda kommentar om att detta skulle vara nåt som ej stämmer eller är ett problem som kan finnas.
Så är det fel på mitt ex heller är detta nåt som är normalt (och asus specifierar detta felaktigt i spec)?
Det borde ju ha blivit en hel del kommentarer (antar jag) om detta om det vore vanligt.

Så till andra gladius ägare hur hög är lift off distance på ett ungefär för er och vilken mus matta kör ni med?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Har samma problem fick hem den i förrgår provade spela lite cs då jag har låg känslighet i fps spel lyfter jag väldigt mycket på musen som gör det helt omöjligt o sikta och ser ut att man spelar med mus för första gången då man konstant få leta efter vart siktet hamnar. Har en hård plast yta från Mionix och heter propus380 Lod är 3-4 mm där den registrerar mätt från bottenplasten och inte teflonkuddarna. har aldrig haft det problemet med min trogna mx518 eller g400

Skickat iväg ett mail till dem;

The problem is the lift off distance also called LOD, it doesn't matter how much i calibrate in the armoury software have tried all settings with resets in between.
Is advertised to be lower than 1.5mm mine is approx closer to 4mm at the lowest.
Have talked with other people on some forums describing the same problem.
A so called gaming mouse with such a flaw is unplayable with if one often lifts is mouse to aim.
We wonder how we can solve this problem?
Hard to tell if it is software related could u plz enlighten us.
Sincerely,

Inclusive bild

Permalänk
Medlem

Har du nån tyg matta du kan prova på heller köra direkt på någon trä yta och se om LOD ökar då?

Mailade asus innan jag gjorde denna tråd men ej hört nåt än även startat en tråd på asus rog forum utan svar.
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?80407-Gladius-with-...!

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Min har 2-3 mm max, mätt med ögonmått.
Kör en mörk tygmatta.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Märkligt då dem adverterar med 1.5mm som högst.

Permalänk
Medlem

Jag har inget problem alls med LOD på min Gladius, har använt den i över ett halvår eller nåt sånt nu tror jag. Fick äran att agera testpilot åt Asus så jag kanske har någon tidig version som inte görs längre eller nåt sånt. Dock låter det väl unlikely att dom skulle byta sensorer eller att just kvalitén på sensorerna från fabrik skulle bli sämre.

Jag har en vanlig svart tygmatta från Corsair och vad jag kan se med mina egna ögon så verkar det inte vara med än någon millimeter eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

@Svensktiger: Märkligt då dem adverterar med 1.5mm som högst.

"2-3mm max" inkluderar ju även 1.5mm
Och jag höftade ju lite, plockar inte direkt fram bladmåtten för en sån sak

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: haha det har jag förståelse för men nåt är det fel för 2mm är fortfarande 0.5mm för mycket såsom 3 är 1.5 alltså det dubbla än det Asus marknadsför. Jag har problem med det eftersom om man lyfter musen som jag gör i snabba fps spel har jag lärt mig efter logitechs g400 LOD så innebär att jag måste lyfta handen högre och det är inte lätt efter 1000tals timmar muskelminne inövning.

Köpte min med på BlackFriday från NetonNet 399kr tror jag kanske har med felaktig batch o göra. vart fick du din ifrån TS?

Permalänk
Medlem

Netonnet BF här med.
Det vore ju trevligt om asus kunde ge ett svar i tråden antingen här heller på ROG forumet (heller kanske svara på mitt email)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Fick svar via mejl idag av Asus. Undrar om jag ska skicka tillbaka produkten med en gång eller avvakta? Går säkert att lösa senare med via NoN med deras service.

Hi

We checked this issue and we did replicate the behaviour you mentioned and escalated the issue directly to HQ. Currently no fix we can offer but we are investigating this issue.

Permalänk
Inaktiv

@grizzly666
Hej!
Såg bara att du ställde din fråga till andra Gladius-ägare och hade mailat till kundservice. Men serviceavdelningen här har återskapat problemet med några Gladius här på kontoret och vi har bett produktavdelningen undersöka det vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har ju Asus haft ett litet tag på sig (och jag blev påmind att jag hade denna mus).
Så har dom släppt någon FW heller pogram uppdatering som åtgärdar detta?
NOPE!!!

Har dom svarat i denna heller min tråd på rog forumet om hur denna undersökning har gått?
NOPE!!!

Har dom svarat på mitt mail om detta?
NOPE!!!

Så ASUS någon uppdatering om detta än?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag har också märkt av Lift-Off Distance på min Gladius högre än 1,5mm. Någon ny firmware på g?

Visa signatur

--
The Gear:
ROG G20CB, Swift PG248Q, Sennhesier G4me One + GSX 1000, ROG Gladius, ROG Sheath, Cerberus Keyboard

Permalänk
Medlem

HUR går undersökningen av detta Asus?
Fortfarande inte hört ett pip från er varken på mail heller forum trådar!
Och JA problemet är fortfarande kvar och jag har nu provat en annan gladius mus som är köpt (ej av mig dock) för en vecka sedan med EXAKT samma problem dvs funkar felfritt med 6mm LOD och upp till 9-10mm rör den fortfarande muspekaren dock ganska dåligt.

Visa signatur

Permalänk

Hej grizzly666,

Vad har du för inställningar av lift of distance i mjukvaran? Du har möjlighet att config'a LOD i Armoury om du trycker i "enable surface calibiration".

Om detta inte funkar så skulle jag rekommendera att gå tillbaka till återförsäljaren och hävda garanti då det verkar som du testat det mesta i felsökningsväg.

Med vänlig hälsning,
Troy, ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Jag provade med asus inställningar för olika underlag som tex tyg/glas/metal/plast/trä heller kalibera manuellt och även med deras lift off distance inställninng men märkte ingen som helst skillnad alls.
Möjligen att det kanske la till 0,5-1mm mer på lift off distance om man ökade den inställningen men är osäker på det.

Har även provat en del olika mattor/underlag med nästan ingen skillnad alls.
Tyg/glas/trä (mionix sargas SK(färger och mönster),steelseries qck(svart), två andra billiga tyg mattor(en helt svart en helt blå),Glas musmatta från classe, tre olika trä underlag) alla dessa är exakt likadana med 6mm LOD och musen funkar bra fortfarande.

Sen efter lite grävande hittade jag en av mina två plast mattor (func u10s) och med den så minskar LOD en del 3-4mm så funkar den fortfarande bra men vid 6mm så funkar den inte alls.
Tyvärr så är det fortfarande för högt för min smak plus att jag aldrig kommit överrens med plast mattor så vill helst slippa använda en (dom två jag har följde med i paket och jag har provat dom lite snabbt men snabbt slutat).

Skrivet av ASUS_Troy:

Hej grizzly666,

Vad har du för inställningar av lift of distance i mjukvaran? Du har möjlighet att config'a LOD i Armoury om du trycker i "enable surface calibiration".

Om detta inte funkar så skulle jag rekommendera att gå tillbaka till återförsäljaren och hävda garanti då det verkar som du testat det mesta i felsökningsväg.

Med vänlig hälsning,
Troy, ASUS

Om du läste och inte skummade igenom första posten så hade du sett svaret på din fråga om vilka inställningar jag provat (dvs från minsta till högsta).

Hur lång garantitid har ni på gladius?
För butiks garantin har gått ut då det är mer än ett år sedan jag köpte den.
Samma sak med reklamationsrätten den är ju i stort sett förbrukad då men ska anmäla sådant inom en skälig tid efter att man upptäckt felet (praxis inom 3mån) MEN då Asus har velat undersöka detta i mer än ett år och ej bett mig byta ut den så har ju tiden gått.
Visserligen skulle jag nog få rätt att reklamera den men troligen få bråka en hel del om det och troligen ta rätt lång tid.

Skicka direkt till Asus kan jag göra om ni står för frakten vilket ni vad jag sett på div forum oftas nekar till.

Sen är det ju långt ifrån enbart mitt ex som har högre LOD än dom 1,5mm Asus säger i spec, ett par i denna tråd och en hel del på andra forum (inklusive asus egna) runtom på nätet.
Och om jag får gissa så märker troligen inte 95+% av gladius användarna av en högre LOD så länge den inte är för hög och en hel del av dom som märker av en högre LOD vet troligen inte vad LOD är och tror att musen uppför sig som den ska.
Vilket gör att mörkertalet för detta fel kan vara väldigt stort så vad är det som säger att jag skulle få en ny gladius som faktiskt har 1,5mm LOD?

Och svaret på den utlovade undersökningen skulle ju vara trevligt att få ta del av med!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ok, lyckades lösa problemet. Laddade ned en nyare version av ROG Armoury via Support/Downloads men via ROG Spatha musen istället som e nyare. Version Armoury_v10119. Helt plötsligt så gick det att ställa ned Lif off distance en nivå till :). Nu känns det som det faktiskt endast är cirka 1.5mm lift off.

Visa signatur

--
The Gear:
ROG G20CB, Swift PG248Q, Sennhesier G4me One + GSX 1000, ROG Gladius, ROG Sheath, Cerberus Keyboard

Permalänk
Medlem

Ok har nu testat fram o tillbaks med olika Armory (med avinstallation o omstart mellan varje) och musmattor.

Med armory version 1.27 datum 2015/07/09 som är den "senaste" för gladius så får jag samma testresultat som i första posten i tråden.
Dvs 6-7mm funkar felfritt och 10-11mm för att muspekaren inte ska röra sig alls och med func plast matta 3-4mm funkar bra o 6mm+ inte alls.
MEN första posten var när jag hade win8,1 installerat nu har jag win10 och med denna versinonen så är det ännu värre med win10.
8mm funkar felfritt och 12-13mm behövs för att muspekaren ej ska röra sig alls func ökar även den till 6-7mm felfritt och 9-10mm rör sig muspekaren inte alls.

Tar vi istället Armoury_v10119 datum 2016/11/23 som finns för nedladdning på Spatha sidorna.
Så är det fortfarande en liten skillnad mellan win8,1 och win10 men det handlar om ca 0,5mm högre LOD på win10 och då både där det funkar felfritt och inte alls.
Vi är nu nere på 2-2,5mm (+0,5mm på win10) felfritt och 4-5mm (+0,5mm på win10) för att muspekaren ej ska röra sig, påfunc mattan är det en gnutta lägre LOD men inget jag kom fram till direkt utan mer känslan.

Tar vi Armoury_v10129 datum 2017/01/24 som finns för nedladdning på gladius 2 och strix impact sidorna så försvinner skillnaderna mellan win8,1 och win10 i alla fall vad jag kan märka och jag har testat mycket nu.
Och LOD sjunker överlag en liten bit nu är det ca 1,8-2mm som funkar felfritt och strax under 3mm för att pekaren ej ska röra sig alls på func mattan är identisk med dom andra nu.

Tar vi sen Armoury_v10134 datum 2017/02/23 som finns för nedladdning på spatha sidorna.
Så sjunker LOD igen (win8,1 o 10 är identiska) nu är det på 1,5-1,6mm felfritt och 1,7mm kanske 1,8mm ibland för att pekaren ej ska röra sig, func mattan är identisk här med.

Och jag har testat med win8,1 och win10 i dual boot nu på min spelrigg med 4790k och en intel nuc dn2820fykh (dvs inte den nyaste och var den billigaste slöaste då) och får exakt samma resultat på båda burkarna.

Så allt som allt så verkar det som det inte var något direkt hårdvaru heller FW problem med min gladius då asus nu nästan har fått till en LOD på <1,5mm som dom ståtar med på sina sidor 2-3 armory uppdateringar till så kanske det verkligen hamnar <1,5mm (frågan är om win8,1 kommer att stå still då så win10 kommer vara bättre ).

Sen till sist VARFÖR FINNS INTE DOM SENASTE ARMORY UPPDATERINGARNA ATT HITTA PÅ GLADIUS SIDAN???????????????????????????? (finns ju inte ens till gladius 2).
Det är ju solklart att skiten (Armory) faktikst stödjer en gladius mus!!!

En sak till att påpeka är att dom tre sista armory versioner har en sak gemensamt vilket är att på både win8,1 och win10 vid första uppstarten så ser man ingen som helst i armory "rutan" förutom en ruta "ROG update tool" med kinesiska tecken och en check box "skip checking for firmware updates" som kan klickas i sen kan men ej göra nåt mer utom ALT+F4 som stänger update rutan.
Men man ser fortfarande inget i armory rutan utan får trycka på x'et och stänga ner rutan med en krasch som följd andra uppstarten så funkar det som det ska.
Och check firmware update är ifrån kryssat (OM jag kryssar i så FW ska kolla uppdate så kommer samma "ROG update tool" ruta upp igen men har då en ok knapp så man kan stänga den utan ALT+F4 och armory funkar felfritt efter att rutan stängts.

Gissar på att det är nåt med att asus helt enkelt har plockat bort gladius från fw uppdateringen i nyare armory och då armory ser en ROG mus (så skiten kan starta) men inte en ROG mus som har FW stöd så ballar det ur tills FW kollen är avslagen.

Och NEJ har aldrig haft Razer Synapse installerta på nån av mina burkar.

Visa signatur