Lumia 950 och 950XL (uppdaterad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Du ger upp LTE cat9 och 3 carrier aggregation.
Med dualsim tror jag main sim har LTE cat6 och 2 carrier agggregation medan andra sim inte har någon carrier aggregation.

/Knight

Tack för infon. Jämförde specifikationerna för "Mobil anslutbarhet" på Microsofts specifikationssidor för Lumia 950 Dual SIM och Lumia 950 och mycket riktigt är det sämre LTE-maxhastighet på Dual SIM-varianten. Dual SIM har "DL: 150 Mbps (Cat 4)" och "UL: 50 Mbps (Cat 4)" medan vanliga har "DL: 300 Mbps (Cat 6)" och "UL: 50 Mbps (Cat 6)". Kan vara värt att notera att den svenska specifikationen av vanliga Lumia 950 skiljer sig lite med den amerikanska specifikationen som har "DL: 450 Mbps (Cat 9)" och "UL: 50 Mbps (Cat 6)", men skillnaden kanske bara är en felskrivning? Hittade ingen information på de sidorna om "Carrier aggregation", men det kan säkert skilja mellan modellerna och SIM-korten i Dual-SIM versionen.
Jag vet inte vilka operatörer som har stöd för Cat 6 eller Cat 9 LTE i Sverige nu så det är kanske inget man direkt saknar. Får leva med det jag har nu iallafall.

Länkar:

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Tack för infon. Jämförde specifikationerna för "Mobil anslutbarhet" på Microsofts specifikationssidor för Lumia 950 Dual SIM och Lumia 950 och mycket riktigt är det sämre LTE-maxhastighet på Dual SIM-varianten. Dual SIM har "DL: 150 Mbps (Cat 4)" och "UL: 50 Mbps (Cat 4)" medan vanliga har "DL: 300 Mbps (Cat 6)" och "UL: 50 Mbps (Cat 6)". Kan vara värt att notera att den svenska specifikationen av vanliga Lumia 950 skiljer sig lite med den amerikanska specifikationen som har "DL: 450 Mbps (Cat 9)" och "UL: 50 Mbps (Cat 6)", men skillnaden kanske bara är en felskrivning? Hittade ingen information på de sidorna om "Carrier aggregation", men det kan säkert skilja mellan modellerna och SIM-korten i Dual-SIM versionen.
Jag vet inte vilka operatörer som har stöd för Cat 6 eller Cat 9 LTE i Sverige nu så det är kanske inget man direkt saknar. Får leva med det jag har nu iallafall.

Länkar:

Carrier aggregation och Cat specar typ samma sak. Eller 2/3 carrier aggregation är en del av Cat 4/6/9 specifikationen. Så inget mer utöver det du listar ovan ska skilja.
/Knight

EDIT: Jag gissat att dessa mobilerna har 2 main antennas och en diversity antenna. För 450Mbps Cat9 behövs alla 3 användas av ett sim och då blir det ingen antenn kvar till sim2.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xi:

Helvete vilken snygg startskärm!!

Påminde om "hyperexpert" startskräm:
http://forums.windowscentral.com/microsoft-lumia-950-xl/39534...

Hade full transparent innan men då blir man helt lost haha

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Funkar riktigt bra

http://i.imgur.com/LBYw9OZ.png

950 XL VIT

Snyggt!

Permalänk
Medlem

Idag kom min 950 från Halebop, bara o plocka upp den på väg hem från jobbet.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

A precis 950 XL, hon var as dryg.. "Du får vänta! skrev hon.. fattar inte hur de inte kan veta något överhuvudtaget om en leverans.. känns helt sjukt faktiskt... Kommer dock ihåg den gången jag boka Galaxy S3, var precis samma sak..

Ja tyvärr får vi nog vänta länge.. :(, hoppas bara man får den innan jul.. jag sålde precis min gamla nu också.. så man sitter utan mobil..

min lumia är såld imorgon via tradera... Kommer med sitta utan mobil tillsvidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

min lumia är såld imorgon via tradera... Kommer med sitta utan mobil tillsvidare

Haha ja och du sitter verkligen i samma båt.. hoppas vi kommer i land nu bara

Edit: Nu fick NetonNet in vita XL... varför halebop.. varför..

Permalänk
Skrivet av Xi:

Någon här som bokat ett Mozo Cover?? Jag har bokat Brown/Silver från Inet. Leveransen har dock försenats gång på gång.. , är 10/12 nu.. hoppas det kmr då.. .

åå hoppas Halebop snart kan skicka min mobil!!

Beställt flipcovern i cognac. stod 3 december när jag beställde. står 11e nu och jag vet att det stod antingen 7e eller 9e innan.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cookie_monster:

Beställt flipcovern i cognac. stod 3 december när jag beställde. står 11e nu och jag vet att det stod antingen 7e eller 9e innan.

Ok, ja ingen annan butik ser ut att få in den snart heller.. :/ bara att vänta.. på den också..

Permalänk

Fick min 950XL idag. Riktigt nöjd!

Lite trött på hur den här Skype Kontakter/ Vanliga kontakter hanteras dock.

Jag skulle gärna vilja switch SNABBT mellan mina vanliga kontakter och Skype, eller alternativt välja vilka skype kontakter som ska synas bland mina vanliga.

Som en "gamer" har jag mycket kontakter jag inte behöver i min telefon.

Visa signatur
Permalänk

Härligt när man köpte från Mozo direkt efter man såg inet priserna 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Härligt när man köpte från Mozo direkt efter man såg inet priserna 😬

Ja det blir lite dyrare.. men du kanske får dem tidigare..

Permalänk
Medlem

Fick min 950 XL från Inet i dag och har "uppgraderat" från en 1520.

Mobilen är lätt, storleken är bra och mer behaglig jämfört med den stora 1520:n. 950:n känns helt enkelt väldigt skön i handen. Gillar att ha mer rundade hörn jämfört med den kantigare och mer handfientliga föregångaren.

Jag är personligen glad över att slippa de fysiska knapparna för bakåt, sök och hem. Kom åt de alldeles för ofta av misstag och så lyste de för starkt på nätterna. Jag kan däremot inte förstå varför Microsoft/Nokia bestämde sig för att flytta power-knappen till mellan volymknapparna.

Har inte gjort någon superjämförelser på kamerorna men vid en första anblick så ser det ut som att den tar riktigt bra bilder. Mycket mer detaljer, speciellt i skuggiga partier, och färgåtergivningen känns mer korrekt. Autofokusen är snäppet snabbare men fortfarande jäkligt dålig i icke-optimala situationer (som i dunklare miljöer). Jag är positivt överraskad av blixten.

Hello är en trevlig gimmick men får se hur väl de kan optimera den i senare iterationer av mjukvaran. Hello går fort om jag har maximal tur (perfekt avstånd och vinkel mellan ansikte och telefon) men med pin går det alltid exakt lika fort att låsa upp.

950:n går (väldigt) varm vid mer intensiva operationer. Antar att kylningsanordningen fungerar för den värms upp mycket jämnare över hela enheten jämfört med tidigare modeller (som blev skållheta på någon enstaka punkt).

Men i morgon blir det till att försöka få den utbytt. Skärmen är ljusare på högra sidan (vilket syns tydligt på halvmörka bakgrunder som i Settings) och bakstycket glappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazzer:

Fick min 950 XL från Inet i dag och har "uppgraderat" från en 1520.

Mobilen är lätt, storleken är bra och mer behaglig jämfört med den stora 1520:n. 950:n känns helt enkelt väldigt skön i handen. Gillar att ha mer rundade hörn jämfört med den kantigare och mer handfientliga föregångaren.

Jag är personligen glad över att slippa de fysiska knapparna för bakåt, sök och hem. Kom åt de alldeles för ofta av misstag och så lyste de för starkt på nätterna. Jag kan däremot inte förstå varför Microsoft/Nokia bestämde sig för att flytta power-knappen till mellan volymknapparna.

Har inte gjort någon superjämförelser på kamerorna men vid en första anblick så ser det ut som att den tar riktigt bra bilder. Mycket mer detaljer, speciellt i skuggiga partier, och färgåtergivningen känns mer korrekt. Autofokusen är snäppet snabbare men fortfarande jäkligt dålig i icke-optimala situationer (som i dunklare miljöer). Jag är positivt överraskad av blixten.

Hello är en trevlig gimmick men får se hur väl de kan optimera den i senare iterationer av mjukvaran. Hello går fort om jag har maximal tur (perfekt avstånd och vinkel mellan ansikte och telefon) men med pin går det alltid exakt lika fort att låsa upp.

950:n går (väldigt) varm vid mer intensiva operationer. Antar att kylningsanordningen fungerar för den värms upp mycket jämnare över hela enheten jämfört med tidigare modeller (som blev skållheta på någon enstaka punkt).

Men i morgon blir det till att försöka få den utbytt. Skärmen är ljusare på högra sidan (vilket syns tydligt på halvmörka bakgrunder som i Settings) och bakstycket glappar.

Bra första anblicks recension, .. synd med skärmen där.. .. Är ju verkligen inget man vill vara med om...

Permalänk

Tycker iris scannern funkar riktigt bra! inte felat en ända gång.

Någon som har lite tips & tricks på nya/nice inställningar mot gamla w8 ?

Skrivet av tvelander:

Funkar riktigt bra
950 XL VIT

Hur fick du ut flera Mail ikoner?

Lägger jag till mina Gmails hamnar alla under appen Outlook :S

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Lägger jag till mina Gmails hamnar alla under appen Outlook :S

Välj rätt inbox med hamburgarn, tryck sedan på tre prickarna i nedre högra hörnet och pin to start. Repeat för alla kontona.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Skrivet av emigrating:

Välj rätt inbox med hamburgarn, tryck sedan på tre prickarna i nedre högra hörnet och pin to start. Repeat för alla kontona.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, nu spammar jag frågor men har googlat och hittar inget, hur fasen tar man bort skype kopplingen helt?

Vill inte se mina skype kontakter under mina kontakter osv

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Tack, nu spammar jag frågor men har googlat och hittar inget, hur fasen tar man bort skype kopplingen helt?

Vill inte se mina skype kontakter under mina kontakter osv

gick in på kontakter tröck på strecken nere i högra hörnet in på inställningar där kan man välja filtrera kontaktlistan, samt välja att bara visa kontakter som har nr, hoppas det funkar lika på 950 som på min gamla lumia 1320 med w 10

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, kommer ganska snart bli aktuellt med ny telefonanskaffning till jobbet och jag är ganska intresserad utav den nya Lumian då jag anser att de fungerar perfekt i arbetsmiljö.

Men det finns ett litet krux, varför jag är osäker. Bluetooth EQ stöd. Vi har nyligen skaffat nya Bluetooth headset, inte precis de billigaste heller, några Jabra Bluetooth "on-ear" headset och jag gillar dessa headset starkt förutom att själva ljudet kan vara lite "grumligt" ibland beroende på mottagarens telefon osv att man kan uppfatta som det skulle vara fördel att kunna dra upp diskanten litegrann för att bättre kunna förstå motpartnern (i det flesta samtal är det ganska lagom klart ljud dock men det finns alltid undantag, är lite på den varmare/dovigare sidan dock).

Tror ni och hur snabbt och med hur stor sannolikhet, tror ni Windows 10 Mobile får Bluetooth EQ stöd (extern app vore okej). Förtillfället fungerar inbyggda EQn bara med hörlurskontakten (Lumia 925 har jag förtillfället med Denim 8.1). Har ju hört att MS har iallafall funderat på stöd för Android app support vilket har väldigt många EQ appar som oftast också stöder bluetooth.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Skrivet av mattismarkus:

gick in på kontakter tröck på strecken nere i högra hörnet in på inställningar där kan man välja filtrera kontaktlistan, samt välja att bara visa kontakter som har nr, hoppas det funkar lika på 950 som på min gamla lumia 1320 med w 10

Jo så långt har jag kommit också, det funkar fint! Dock så "kontakt" appen så visar den fortfarande bilder på mina skype kontakter i hemskärmen, samt går man in på Ring/Telefon och öppnar kontakter där ifrån syns alla Skype kontakter igen

Här är min 950XL Svart

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Jo så långt har jag kommit också, det funkar fint! Dock så "kontakt" appen så visar den fortfarande bilder på mina skype kontakter i hemskärmen, samt går man in på Ring/Telefon och öppnar kontakter där ifrån syns alla Skype kontakter igen

Här är min 950XL Svart

http://i.imgur.com/bRu21cC.png

Kan inte hjälpa dig i din fråga.. men snygg hemskärm!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Här är min 950XL Svart

att ni orkar, själv har jag bar sorterat apparna på startskärmen lite

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Hur är batteritiden för er? Min 930 hade ruggigt bra batteritid, kunde vara 75-80% ibland efter en hel arbetsdag. Min 950 är nere på 40% vid lunch.
Hoppas att det blir bättre efter nån vecka

Visa signatur

|CPU: 9950X3D |GPU: Gigabyte RTX 4080 Gaming OC |MB: Gigabyte X870 Aorus Elite |RAM: Kingston 6000/C30 64GB |Chassi: Antec Flux Pro |PSU: Seasonic TX 1600W Noctua Edition
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

Hur är batteritiden för er? Min 930 hade ruggigt bra batteritid, kunde vara 75-80% ibland efter en hel arbetsdag. Min 950 är nere på 40% vid lunch.

Oj, min 930 hade verkligen usel batteritid.. Batteritiden verkar variera ganska mkt om man läser på windowscentral.. antar det är väldigt individuellt..

Permalänk
Medlem

@SKaKIG:
Batteritiden är väldigt dålig på min 950xl.
från 0600 till nu av "lite användande till jobbet och ett par samtal så ligger den på 55%.
Något som jag märkt är att ifall man har flera flikar i edge uppe går batteriet slut betydligt snabbare än när man inte har någon flik.

När jag tänker efter så hade jag 2 dagar batteri tid på min 920 när jag fick den, dock aningen annorlunda hårdvara.
Önskar lite att 950xl presterade likadant idag.

Permalänk
Hedersmedlem

@RPGWiZaRD: Ingen aning om 950 men min 920 fungerade bättre med flera Jabra BT-headset (600-1200kr) än min nuvarande 5s någonsin gjort. Hade aldrig något problem med Jabra på 920, fungerade perfekt, längtar tillbaka i det avseendet.

Vad är BT EQ? Verkar inte behövts med det senaste Jabra Wave jag hade iaf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Här är min 950XL Svart

Snyggt! Klockapp?

Trött på halebop nu som INTE har någon information alls!

Permalänk
Skrivet av SKaKIG:

Har 26% batteri kvar och då har jag pillat lite med mobilen sen kl 8, jag förväntar mig dock att det blir bättre med kommande uppdateringar. Tänk på att W10 mobile är helt nytt så mycket optimeringar finns att komma

Skrivet av downup:

Snyggt! Klockapp?

Trött på halebop nu som INTE har någon information alls!

Stämmer heter Live Tile Clock 8.1
Finns en del olika utföranden.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Hink:

Kommer display-dockan att skickas med UPS? Isåfall kanske man bör dirigera den till jobbet?

Den skickas med UPS och dom försökte att leverera den till mig idag kl. 10:45 och på UPS Tracking stod det "By the end of the day". Kl. 10:45 är ju inte ens i närheten av slutet på dagen.
Får se vilken tid dom tänker att komma i morgon.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Skrivet av F.Fairlane:

Den skickas med UPS och dom försökte att leverera den till mig idag kl. 10:45 och på UPS Tracking stod det "By the end of the day". Kl. 10:45 är ju inte ens i närheten av slutet på dagen.
Får se vilken tid dom tänker att komma i morgon.

Min kom idag tydligen, inte ett ljud från UPS. Får se vart de la lilla paketet 😀