Permalänk

Konstig bild när datorn startar upp

Hejsan!
Sen jag köpte ett Nvidia GeForce GTX 970 så har startup:en tagit längre tid än vanligt
dessutom så är skärmen svart ganska länge med 1 siffra och 1 bokstav i nedre högerhörnet
och efter en stund 1min kanske eller mindre så kommer det typ "streck" elöler något från endre delen av skärmen till övre
som är röd, grön, blå tror jag och sen går datorn igång
aning om varför?
Går det att fixa? kan det bero på nätagget är precis på gränsen av styrkan?

Slänger upp en film nästa gång jag ska starta upp datorn eller om jag startar om så får ni se.

PS. eftersom det är startup:en så tyckte jag den passa bra i Microsoft Windows tråden ( hoppas jag inte la fel, inte direkt något som guide:a rätt IMO )

Permalänk
Medlem

@Liiightning: Fans det inte ett problem med en viss drivrutin?

Permalänk
Skrivet av n0rp:

@Liiightning: Fans det inte ett problem med en viss drivrutin?

Det är just det jag inte har en aning, tänkte eftersom att det är bootup så passar det in här...

Permalänk
Medlem

@Liiightning: Har du provat avinstallera det gamla med t.ex. DDU och installerat dem senaste?

Permalänk
Skrivet av n0rp:

@Liiightning: Har du provat avinstallera det gamla med t.ex. DDU och installerat dem senaste?

Har gjort det för nån vecka sen då CSGO hade krånglat som bara den så avinstallerade alla o letade efter en som funkar ( har win10 )
så alla drivers för grafikkortet har jag avinstallerat o installerat nya

Permalänk
Medlem

@Liiightning: Vilket grafikkort hade du tidigare? Fans liknande problem innan ominstallationen? Ominstallerat med hjälp utav DDU?

Permalänk
Skrivet av n0rp:

@Liiightning: Vilket grafikkort hade du tidigare? Fans liknande problem innan ominstallationen? Ominstallerat med hjälp utav DDU?

har inget minne av det var så innan, men då hade jag ett 660 ti

Permalänk
Medlem

@Liiightning: Prova DDU du. Länken finns ovan så kan du utesluta drivrutinsproblem iaf.

Permalänk
Skrivet av n0rp:

@Liiightning: Prova DDU du. Länken finns ovan så kan du utesluta drivrutinsproblem iaf.

Formaterat om windows 10 helt o hållet, så blir det fortfarande så här

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t34.0-12/...

Permalänk

Konstig bild när datorn startar upp

Sen jag skaffade ett 970 så har datorn varit skit seg på starta (drygt 1 min) och efter det så har det ALLTID kommit en bild som ser ut såhär
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t34.0-12/...

fattar inte varför :S

Permalänk
Medlem

Det ser inte bra ut, dubbelkollat så att kortet är i riktigt? Kanske skulle kunna prova en annan pci-e anslutning. Strömsladden från nättagregatet rätt? Hur är temperaturer på kortet annars, snurrar fläkten? Sladden till skärmen? Mer än detta kan jag inte komma på.

Permalänk
Medlem

Ser onekligen ut som att du har problem med grafikkortet. Prova att plocka bort dit 970 och koppla in skärmkabeln till moderkortets inbyggda grafik, har dit moderkort inte det så sätt in något äldre grafikkort som du kan ha liggandes och koppla skärmen till den och starta datorn och se om du får samma bild, detta för att utesluta om det är ditt 970 som krånglar eller inte (vilket det förmodligen är men man vet ju aldrig).

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

Grejen är ju att allt flyter på som bara den vanligtvis :S kan maxa grafiken osv utan fps drop eller lagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liiightning:

Formaterat om windows 10 helt o hållet, så blir det fortfarande så här

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t34.0-12/...

Har du uppdataterat bios till senaste för ditt moderkort?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem

@Liiightning *trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning), se §3.3:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Har du uppdataterat bios till senaste för ditt moderkort?

Nej det har jag inte gjort vad jag vet, ska googla upp det på en gång!

PS Förut så visade datan "MSI" i början nu är det bara en svart skärm innan alla färgerna dyker upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liiightning:

Nej det har jag inte gjort vad jag vet, ska googla upp det på en gång!

PS Förut så visade datan "MSI" i början nu är det bara en svart skärm innan alla färgerna dyker upp

Tänk på att bara uppgradera bios enligt instruktioner plus att bara göra det om datorn är stabil o inte startar om sig random osv, tänk också på att man riskerar att bricka sitt moderkort om du gör fel

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Tänk på att bara uppgradera bios enligt instruktioner plus att bara göra det om datorn är stabil o inte startar om sig random osv, tänk också på att man riskerar att bricka sitt moderkort om du gör fel

Ska testa byta PCI-E port istället senare ikväll när jag spelat klart, så återkommer med svar, däremot funderar jag på göra en "cleanwipe" formatera hela hårddisken helt o hållet då jag bara har "installerat windows på windows" ....

Permalänk
Skrivet av Liiightning:

Ska testa byta PCI-E port istället senare ikväll när jag spelat klart, så återkommer med svar, däremot funderar jag på göra en "cleanwipe" formatera hela hårddisken helt o hållet då jag bara har "installerat windows på windows" ....

bytte port och det verkade inte hjälpa... jag tror att det är windows i sig pga windows 10 update:en jag gjorde förut... måste dra en hel clean installation tror jag!