Tips på vad jag ska göra med värdecheck från elektronikbutik

Permalänk
Medlem

Tips på vad jag ska göra med värdecheck från elektronikbutik

Hej,
Jag kommer få en värdecheck på ett företag då dem inte kunde ge tillbaka vissa produkter på garanti, kommer inte nämna företaget vid namn.
Det jag tänker på just är att köpa några datorkomponenter som har bäst avkastning och sedan sälja direkt.
Det jag undrar är vilken datorkomponent som har bäst avkastning om jag väljer låt oss säga 5 grafikkort och sedan säljer dem direkt?
Självklart säljs dem med obruten förpackning och kvitto.

Så vad tror ni ger mig bäst avkastning när allt säljs efter med obruten förpackning och kvitto?

Och om ni tror att jag borde tänka på något speciellt? t.ex. inte sälja under mellandagsrean pga konkurrens och i Januari när folk inte har så mycket pengar osv.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulzori:

Hej,
Jag kommer få en värdecheck på ett företag då dem inte kunde ge tillbaka vissa produkter på garanti, kommer inte nämna företaget vid namn.
Det jag tänker på just är att köpa några datorkomponenter som har bäst avkastning och sedan sälja direkt.
Det jag undrar är vilken datorkomponent som har bäst avkastning om jag väljer låt oss säga 5 grafikkort och sedan säljer dem direkt?
Självklart säljs dem med obruten förpackning och kvitto.

Så vad tror ni ger mig bäst avkastning när allt säljs efter med obruten förpackning och kvitto?

Och om ni tror att jag borde tänka på något speciellt? t.ex. inte sälja under mellandagsrean pga konkurrens och i Januari när folk inte har så mycket pengar osv.

Mvh

Berors ju på hur mycket pengar du kan handla för men att sälja ett 980ti för 5-6k lär nog gå rätt fort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

I garantiärenden där det slutar med återköp ska du ha pengarna tillbaka, inte värdecheck.
Där hade jag stått på mig.
Men annars är ett gtx 980 ti en bra idé

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Berors ju på hur mycket pengar du kan handla för men att sälja ett 980ti för 5-6k lär nog gå rätt fort.

Skrivet av Jaevel:

I garantiärenden där det slutar med återköp ska du ha pengarna tillbaka, inte värdecheck.
Där hade jag stått på mig.
Men annars är ett gtx 980 ti en bra idé

Jag blev erbjuden pengarna, men kan tyvärr inte ta pengarna, av anledningar jag inte kan diskutera här.

Och då får jag göra det bästa av det.

Det är en del pengar, så jag har råd med några grafikkort om jag skulle vilja.

Det handlar inte om hastigheten jag säljer utan mer om avkastning, men ni tror ändå att ett 980 är bäst avkastning rent procentuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulzori:

Jag blev erbjuden pengarna, men kan tyvärr inte ta pengarna, av anledningar jag inte kan diskutera här.

Och då får jag göra det bästa av det.

Det är en del pengar, så jag har råd med några grafikkort om jag skulle vilja.

Det handlar inte om hastigheten jag säljer utan mer om avkastning, men ni tror ändå att ett 980 är bäst avkastning rent procentuellt?

ett 980 TI, köp EJ 980 då de är överprisade.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Eller ännu hellre att köpa en specifik order åt någon till rabatterat pris, kanske du kommer undan med typ 10 % bortfall om stjärnorna faller rätt

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

ett 980 TI, köp EJ 980 då de är överprisade.

Jag förstår resonemanget, men egentligen i teorin så handlar det inte om något är dyrt eller inte, det handlar om den bästa procentuella vinsten i slutändan.
Men om det är så att 980 är överprisad ENDAST i butik och inte efter så är det du säger helt rätt.

Permalänk
Medlem

Best procent får du nog om du kan sälja värdechecken.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Ja som någon sagt, det bästa är antingen att köpa något som ALLA vill ha, det hetaste just nu. Det är ett 980 ti skulle jag påstå, av alla datorkomponenter.
Alternativt ta beställning åt någon

Permalänk
Medlem

Någon avkastning blir det inte frågan om. Frågan är vad du förlorar minst på. Som redan föreslagits så kan du helt enkelt sälja värdechecken.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lulzori:

Jag blev erbjuden pengarna, men kan tyvärr inte ta pengarna, av anledningar jag inte kan diskutera här.

Kan inte ta pengarna? Låter ju inte alls skumt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Kan inte ta pengarna? Låter ju inte alls skumt.

Det finns fullt rimliga ickeskumma förklaringar, men den biten är ju inte så avgörande för tråden.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det finns fullt rimliga ickeskumma förklaringar, men den biten är ju inte så avgörande för tråden.

Vilka då? TS borde ju kunna få sina pengar i kontanter om han vill att det inte ska synas någonstans.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Stora SSD:er är ju rätt gångbara på Tradera osv.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Vilka då? TS borde ju kunna få sina pengar i kontanter om han vill att det inte ska synas någonstans.

Att vilja att det inte ska synas nånstans är ju också skumt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

TS borde ju kunna få sina pengar i kontanter om han vill att det inte ska synas någonstans.

Lite omständigt om det rör sig om en näthandlare som saknar fysisk butik i närheten av TS.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Det finns fullt rimliga ickeskumma förklaringar, men den biten är ju inte så avgörande för tråden.

Det är klart det är viktigt, man vill ju inte råka hjälpa nån som håller på med skumraskaffärer.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Oavsett skumrask-affärer så hitta någon som vill köpa saker för mer än värdet på vad du har tillgodo på det stället och förhandla med den personen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog också försöka göra så att jag köper en full order till någon som sedan får lite procent billigare. Har du ingen bekant som är ute efter något? Är det en elektronikaffär så kanske det finns TV och kanske t.om köksapparater/tvättmaskiner och liknande. Sånt kanske ger en bättre vinst om man säljer, kan vara värt att kolla upp.

Sedan har inte du någon anledning att förklara varför du inte vill ha pengar direkt i näven. Det ska folk här på forumet skita totalt i och tror dom att det bryter emot någon forumregel så ska dom i så fall anmäla din trådstart. Som det är nu bryter dom själva emot reglerna.

Lycka till!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är klart det är viktigt, man vill ju inte råka hjälpa nån som håller på med skumraskaffärer.

Haha jag kan garantera att det inte är några skumaffärer.
Däremot så är jag väldigt intresserad vad du tror dessa skumaffärer skulle vara?

Det är till och med så att det är på grund av att jag följer LAGEN som jag inte kan ta pengarna direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Kan inte ta pengarna? Låter ju inte alls skumt.

han kan tex ha enskild firma inom "it-branschen" och kan således köpa prylar momsfritt, alt "investera" i utrustning för att slippa skatta på eventuella vinster företaget gjort. har polare som gör så och deklarerar sina datorkomponenter till gamingburken som arbetsredskap. Tror inte att det är OK ur skattesynpunkt att ta ut grejer o deklarera på företaget för att sedan lämna igen / reklamera och ta cash den vägen. Kan tex vara därför TS ej kan ta ut hard cash. Kan också bero på något helt annat..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

han kan tex ha enskild firma inom "it-branschen" och kan således köpa prylar momsfritt, alt "investera" i utrustning för att slippa skatta på eventuella vinster företaget gjort. har polare som gör så och deklarerar sina datorkomponenter till gamingburken som arbetsredskap. Tror inte att det är OK ur skattesynpunkt att ta ut grejer o deklarera på företaget för att sedan lämna igen / reklamera och ta cash den vägen. Kan tex vara därför TS ej kan ta ut hard cash. Kan också bero på något helt annat..

Eller så har han köpt t e x en dator begagnat o butiken vägrar ge ut pengar till honom då han inte är ursprungsägaren så därför får han värdecheck istället
Vet flera personer som köpt beggade prylar som det skett för, i det läget så "förbigår" man lite smidigt själva problematiken att han som köpt beggat får alla pengar åter för något som han inte betalat fullt pris för osv, ofta med nyttjandeavdrag

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(