Nedgradera från Win 10 Pro till Home

Permalänk

Nedgradera från Win 10 Pro till Home

Tja, är det möjligt att nedgradera från en pro-version till en homeversion, utan att tappa program och inställningar?
Isf, hur gör man?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Varför?

Permalänk
Medlem

Tror inte de efter som de ska vara låsta op.
Sen tror jag inte en pro key fungerar på home licens.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Nyckeln du har gäller för pro. Varför vill du ha home?

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Varför?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Enda jag kan tänka mig är att köpa en Windows 10 Home nyckel och ändra i aktiveringen till den. Annars vet jag inget sätt att nergradera.

Tekniskt sett är det ett och samma OS (Har fungerat så sedan Windows 7 iaf, ev Vista tiden också), där olika funktioner aktiveras beroende på nyckeln man använder.

Permalänk

Köpte en gammal dator som var nyformaterad och installerad med Windows 7 Ultimate. Har använt den i typ 3 år eller något och uppgraderade nu till Win 10 och det blev såklart Pro då.
Men det verkar vara tjall på aktiveringen så jag börjar misstänka att det var nån piratversion som var installerad. Det vill jag ju inte ha!
Så jag tänkte lösa problemet genom att köpa Windows 10, men tycker inte att pro-versionen är prisvärd i mina ögon, så det räcker med home.
Så långt allt väl...MEN, jag vill inte bli av med nuvarande setup. Alla program och alla inställningar vill jag spara, men de försvinner väl om jag nergraderar till home..eller?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

@holetaker:

Även om det är piratversion så kommer M$ tillåta uppgraderingen.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Köpte en gammal dator som var nyformaterad och installerad med Windows 7 Ultimate. Har använt den i typ 3 år eller något och uppgraderade nu till Win 10 och det blev såklart Pro då.
Men det verkar vara tjall på aktiveringen så jag börjar misstänka att det var nån piratversion som var installerad. Det vill jag ju inte ha!
Så jag tänkte lösa problemet genom att köpa Windows 10, men tycker inte att pro-versionen är prisvärd i mina ögon, så det räcker med home.
Så långt allt väl...MEN, jag vill inte bli av med nuvarande setup. Alla program och alla inställningar vill jag spara, men de försvinner väl om jag nergraderar till home..eller?

Hmm.
Det var knivigare. Då förstår jag iaf varför du önskar göra det.

Jag skulle tro att du ev får kontakta MS direkt, och meddela vad som skett. Att du är villig att betala och köpa en ny version, och ovetande hade en icke laglig version tycker man borde vara god vilja nog att hjälpa.
Sen är det kanske så att de säger att du måste installera om, pga X Y Z, och då är det nog kört, då det troligen inte går på annat sätt. Normalt är det som sagt nyckeln som bestämmer allt, så den bestämmer om det är Home, Pro eller Enterprise, i grunden är det dock samma installation och samma OS.

Permalänk
Medlem

Köp Win10 och försök fylla i nyckeln i versionen du redan har installerad. Går det inte får du göra en s.k. uppgraderingsinstallation med mediat som följde med köpet. På så vis behåller du allt på samma sätt som när du uppgraderade från sjuan till tian.

Det går alltså att göra en uppgraderingsinstallation trots att det egentligen handlar om en nedgradering. Installationstypen betyder bara att du behåller program och inställningar i den mån som det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Det är generellt bättre att du gör en ny fräsch installation om du uppgraderar till W10, det tar en dag att installera om alla program och fixa till inställningarna och så slipper du stå ut med eventuella små problem som kan uppstå längre ner på vägen.

Visa signatur

ASUS PRIME B650M-A | R7-8700F | 32GB DDR5 | Asus Strix GTX 1080 | Windows 11 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS