Permalänk

Nätverksguide online, varsågoda!

Jag har arbetat som nätverkstekniker, konsult och lärare under mer än ett årtionde och har senaste halvåret ungefär snickrat på ett hobbyprojekt, en hemsida fullspäckad med information om hur ett hemmanätverk fungerar. På svenska, med bilder och texter, teori och förklaringar.

www.fixanatet.se

Det är totalt motsvarande ungefär 130 A4-sidor med information, och jag har försökt att gå igenom allting på ett så pedagogiskt och enkelt sätt som möjligt.

En vän tipsade om att posta en länk till guiden här eftersom det är typiskt den typen av information som många letar efter och som jag själv letade efter innan jag började min nätverkskarriär!

Guiden innehåller i stora drag information om dom här ämnena plus lite till

• Grundteori (IP-adresser, nätmask, default gateway etc)

• Routing

• Switching

• Portar och adressöversättning / NAT

• Trådlösa nätverk

Det skulle vara kul att få lite feedback på sidan och se vad folk tycker och om den är användbar!
Kommentera gärna och ställ frågor om det finns några! Förbättringspotentialer?

Visa signatur

Din guide till hemmanätverket www.fixanatet.se
Nätverksguide på svenska med bilder och texter som förklarar hur nätverk och kommunikation fungerar

Permalänk
Medlem

Bokmärkt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Alright, ska göra ett grundligt jobb och läsa igenom det där och dessutom sätta min grabb framför datorn att plugga igenom. Som jag har letat efter en sån här guide (på svenska) som förklarar detta.

//edit
"Nästa sida" / "Föregående sida" skulle underlätta enormt.

Jag gillar hur du återknyter i majoriteten av kapitlen med föregående (mycket bra gjort), en liten "I nästa kapitel ska vi" kan vara på sin plats i vissa fall.

Kapitlet om UPnP - byt länkfärg på guiderna / feta texten mer, missade nästan dom

Bra analogi med postkontoret, bra med återkommande exempel (pedagogiskt!!)

Fantastiskt att du ger dig på att förklara ARP, lite överkurs men väldigt nyttigt att ta upp

Då jag läst allt "linjärt" så blev jag förvånad över en referens till fördjupningskapitlet, noterade då att det finns en massa extra att läsa men det vore isf kanske bra att länka in referenserna när dom togs upp. Jag tror jag stötte på det första gången vid radiolära och wifi.

Läste trafikexempel, en grundlig genomgång med stort nöje. Väldigt bra gjort, tydligt och (iaf för mig) lättläst trots komplexiteten som ändå är där.

Webbshoppen - det finns lite att jobba på men grundidén med att kunna få använda materialet i utbildning är klockrent!

Hatten av, väldigt trevligt att få syn på detta!

Permalänk

@Gurk: Ingen dum idé! Det ska ordnas!

EDIT:
Oj helt fantastiska förslag, du tog dig verkligen tid att komma med feedback!
Det ser ut som en hel hop med bra förslag, så jag sätter mig nog ned och implementerar alltihop när jag får lite tid över!

Stort tack!

Visa signatur

Nätverksguide på svenska med bilder och texter som förklarar hur nätverk och kommunikation fungerar

Permalänk
Medlem

Nice! Bra initiativ.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Bra skrivet. Alla som hänger på den här forumdelen borde kolla din sida först, det var enkelt och pedagogiskt.

En sak som kan vara värt att visa på är scenariot när du sätter två hemma-routrar i rad (R2 WAN till R1 LAN), så kan du ju iaf förbättra situationen genom att ändra IP-address på R2 så att den får exempelvis 192.168.0.2, slå av DHCP på den routern och koppla R2 LAN till R1 LAN. Då får man inte dubbla DHCP servrar, och det blir ingen IP-konflikt eller eftersom att annars har ju routrarna samma IP, och man bygger ut sitt WIFI.

Nu kan jag ju säga på en gång att det är en bondlösning på problemet, jag kör själv som jag lär på jobbet, WLC och renodlade access-punkter. Det kostar en slant, men egentligen så är det ju värt det eftersom en ny fin AC-router kostar över tusenlappen och du kan få hyffsade AP's för dom pengarna som är en bättre lösning i längden.

Men bra sida, det är ju svårt att vara alla till lags så det kanske kommer några som tycker att man inte behöver veta A eller B, men oss nätverkstekniker emellan vet ju att om man förstår hur protokollen fungerar så blir allt mycket enklare när man ska bygga eller felsöka något.

EDIT:

Glömde säga att jag tycker designen på sidan är ganska dålig, för stor text framför allt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Jättebra initiativ!! Ska läsas och följas ☺☺

Liten tanke är att i slutet av varje avsnitt att ha en knapp till nästa och föregående avsnitt

Edit: redan anmärkt såg jag nu

Permalänk
Medlem

@Network Guy:

Enkelt och bra, dock tycker jag att du helt kan ta bort sidorna i "sidfoten" då samtliga länkar finns i menyn och sidan blir mera kompakt och mera stilren.

EDIT:
Du verkar inte heller ha tillstånd till bilderna du tar betalt för i ditt häfte då designen är ifrån en fransk sida såvida ni båda inte använt något gratis design buffert med ikoner:

http://gtrgrenoble.fr/projets/2012/deploiement/prerequis.html
" Copyright © 2012 | EGRON Julien - ROSEAU Damien "

Deras:

"Din":

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Fantastiskt arbete. Det måste ligga sanslöst mycket jobb bakom.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Network Guy: Nu har jag inte läst allt, men första saken som störde mig är att bilderna byts sjukt fort och går du tillbaks till föregående bild hoppar den till nästa efter 2-3 sek igen.
Skulle gärna sett en paus knapp eller liknande då jag läser, kollar på bilden, läser igen osv.

Hoppas du förstod och annars är det en riktigt bra sida! Bokmärkt!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Detta ska läsas senare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Snyggt, ska visa det för min skola där dom har instegskurser till nätverksteknik etc.

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk

@deegan: Tack för synpunkterna!

Och ja, en av dom stora utmaningarna är att försöka begränsa hur långt och hur djupt man ska gå. För mycket information krånglar till det, och för lite information ger inte tillräckligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du verkar inte heller ha tillstånd till bilderna du tar betalt för i ditt häfte då designen är ifrån en fransk sida såvida ni båda inte använt något gratis design buffert med ikoner:

Det är standard "ikon-paket" i MS Visio som ingår i Officepaketet.

Skrivet av Network Guy:

@deegan: Tack för synpunkterna!

Och ja, en av dom stora utmaningarna är att försöka begränsa hur långt och hur djupt man ska gå. För mycket information krånglar till det, och för lite information ger inte tillräckligt.

Det här är bra, riktigt bra! En idé för framtiden kan väl vara att välja nivå eller djupdykning i varje kapitel med [SPÅJLER][/SPÅJLER] för avancerat inom varje ämne eller liknande.

EDIT: Behövs en stor fet "Nästa"-knapp vid varje sidslut. Tanken är som jag förstår det att navigera enligt sidans topp, och det nedtill är mer som en Sitemap. Blir dock att man naturligt börjar stöka runt i sitemapen när man är klar med läsningen för att gå vidare.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

@hakd: Alla bilder är skapade i Microsoft Visio och det är jag själv personligen som har skapat varje bild. Du tycker dig känna igen bilderna förmodligen för att ikonerna är Microsoft Visios standardikoner, men du kommer inte hitta exakt samma bilder någon annanstans även om ikonerna är välkända och väl använda. Det är mer eller mindre branschstandard att använda Visio så ikonerna ser man lite här och där i nätverkssammanhang.
Det finns något enstaka undantag där jag har använt andra ikoner och enstaka bakgrundsbilder från webbsidor som tillhandahåller öppna/fritt licensierade bilder i mina skisser.

EDIT: gällande sidfoten, det är kanske ingen dum idé. Det fyller egentligen bara funktion av Sitemap, men det kan man fixa på annat osynligt sätt! Ska klura på den!

Visa signatur

Permalänk

@Brainsplitter: Hej! Det är bara på första sidan som bilderna byts snabbt, och anledningen är att det bara är några exempel på hur bilderna på webbsidan ser ut. Först sidan är just en liten introduktion, och då tänkte jag att det skulle finnas med några exempel på hur bilderna i materialet kan se ut. Det står också i texten ovanför den rullande bildserien att det är några exempel på bilder från materialet. Annars ska det inte finnas några rullande bilder som växlar någon annanstans i materialet (hoppas jag i alla fall!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna föredragit att innehållet hade varit till vänster istället för under allting. Gör det så meckigt om man vill hoppa till ett visst avsnitt.
Och sen att du då sätter licensinfon under texten.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Network Guy:

@hakd: Alla bilder är skapade i Microsoft Visio och det är jag själv personligen som har skapat varje bild. Du tycker dig känna igen bilderna förmodligen för att ikonerna är Microsoft Visios standardikoner, men du kommer inte hitta exakt samma bilder någon annanstans även om ikonerna är välkända och väl använda. Det är mer eller mindre branschstandard att använda Visio så ikonerna ser man lite här och där i nätverkssammanhang.
Det finns något enstaka undantag där jag har använt andra ikoner och enstaka bakgrundsbilder från webbsidor som tillhandahåller öppna/fritt licensierade bilder i mina skisser.

EDIT: gällande sidfoten, det är kanske ingen dum idé. Det fyller egentligen bara funktion av Sitemap, men det kan man fixa på annat osynligt sätt! Ska klura på den!

Bara googlade bilderna då jag tycke ikonerna såg bekanta ut, är Visos ikoner fritt att använda så go for it.. En stämning av ett företag kan dock bli dyrt så ta det säkra före osäkra.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Fantastiskt arbete. Det måste ligga sanslöst mycket jobb bakom.

Tack så mycket! Det är verkligen kul att få positiv feedback här, för det är alltid svårt med ett första lite större projekt att veta om det kommer att uppskattas i slutändan eller inte. Men det börjar kännas som att jag har träffat ganska rätt!

Lite oklart hur mycket jobb som ligger bakom sidan, men någonstans runt 200-250 timmar är nog inte i underkant i alla fall. Det har varit ett hobbyprojekt under lång tid, så en timme här och tre timmar där under lång tid gör att det blir svårt att hålla räkningen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Network Guy: Ja det stämmer ju, man har inte tid att kolla igenom allt så kollade ett halvt dussin bara och var det jag uppmärksammade

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut!

Lite saker som jag personligen hade ändrat på är "site-mapen" under sidor och lagt ihop det som t.ex en dropdownmeny/skroll-lista eller ha en enskild sida för det.
Sen kanske man ska ha någon "tillbaka till toppen"-knapp för att underlätta för användare som sitter med sina mobila enheter, för att lätt komma tillbaka till menyn. Men är väl en smaksak.

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Skrivet av davvarn:

Ser riktigt bra ut!

Lite saker som jag personligen hade ändrat på är "site-mapen" under sidor och lagt ihop det som t.ex en dropdownmeny/skroll-lista eller ha en enskild sida för det.
Sen kanske man ska ha någon "tillbaka till toppen"-knapp för att underlätta för användare som sitter med sina mobila enheter, för att lätt komma tillbaka till menyn. Men är väl en smaksak.

Mvh

Bra idéer!
Det är många som har nämnt att ta bort Sitemap grejen längst ner, så det kommer jag fixa.
"Tillbaka till toppen"-knapp är en annan bra idé! Den ska jag också fixa!

Jag tänkte editera mitt första inlägg och lägga in alla idéer som har inkommit där men det gick visst inte att editera första inlägget i tråden. Förslag på hur man gör då, eller är det för sent nu att slänga in en EDIT högst upp i tråden någonstans?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

En sak som jag kanske skulle ändra på över lag är väl ordet "dator/datorer" till hosts/enheter för att få folk att förstå att vad som helst som är uppkopplat är en host och inte bara laptops/stationära datorer/surfplattor/mobiltelefoner.

Men över lag ser det riktigt bra ut måste jag säga!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag tänkte bara ge en liten uppdatering så här ett par dagar senare. Återigen, stort tack till alla er som gav era tips och som tog er tid till att läsa igenom guiden!

Jag har hunnit ordna en hel del framför allt av dom stora förbättringsåtgärderna som många av er tipsade om. Mest omtalat var definitivt två saker, och det var att bli av med Sitemap längst ner på varje sida samt att få till länkar till "föregående/nästa sida" så att man kunde gå igenom guiden sida för sida utan att behöva scrolla upp till menyn. På tredje plats kom en "tillbaka till toppen" knapp.

Jag tycker själv att det var ganska självklart att införa alla dom här tipsen och det gjorde väldigt stor skillnad på sidan och hur lätt det är att navigera runt på den.

DONE
Åtgärder som jag har hunnit genomföra baserat på tips härifrån

• Lägg till knappar för "nästa/föregående sida" längst ner på varje sida

• Sidfoten är onödig med hela Sitemap där. Den bör tas bort

• "Tillbaka till toppen" knapp skulle verkligen hjälpa folk på mobiltelefoner

• Byt färg/stil på URL-länkar, dom går inte att se i texten eftersom dom inte sticker ut

• Lägg till länkar mellan kapitel, till exempel till fördjupningsartiklarna, speciellt där det omnämns i texten att mer info finns på en annan plats

TODO
Några kvarstående tips och punkter som jag ska kika på om det är värt att göra något kring

• Idé kan vara att knyta in "i nästa kapitel ska vi prata om..."

• Designen är dålig, för stora typsnitt

• Tips om att ändra så att det oftare står "enheter" eller "hostar" i stället för "dator/datorer" så att läsare förstår att det inte bara är datorer som är klienter på nätverk

Visa signatur

Permalänk
Medlem

känns som en bra start och en rimlig nivå till rubriken "Din guide till hemmanätverket", en personlig reflektion är att det saknas exempel som knyter ihop teori och verklighet.

typ:
"TIPS: för att se datorns öppna anslutningar skriv 'netstat' i commando prompten"
"TIPS: för att visa din routing tabell skriv 'route print' eller i commando prompten"
"TIPS: för att visa din arp tabell skriv 'arp -a' i commando prompten"

Samt övriga kommandon som texten knyter an till, tracert, ping.

för enklare felsökning.

// bL

Permalänk
Skrivet av ^bC^:

känns som en bra start och en rimlig nivå till rubriken "Din guide till hemmanätverket", en personlig reflektion är att det saknas exempel som knyter ihop teori och verklighet.

typ:
"TIPS: för att se datorns öppna anslutningar skriv 'netstat' i commando prompten"
"TIPS: för att visa din routing tabell skriv 'route print' eller i commando prompten"
"TIPS: för att visa din arp tabell skriv 'arp -a' i commando prompten"

Samt övriga kommandon som texten knyter an till, tracert, ping.

för enklare felsökning.

// bL

Jag valde från början att inte ta med den typen av praktik utan att koncentrera mig på just teorin, och orsaken är att det är så svårt att sätta begränsningen någonstans. Så det drar lätt iväg om man väl börjar ta med praktik.

Men det är ändå en toppenidé på sättet du lade upp det! Man kan till exempel lägga in en kortare "spoiler" tag som läsaren kan välja att öppna upp för att se något kortare inflikat praktiskt tips här och där. På en webbsida är det enkelt att lägga in sådan extrainformation.

Jag ska definitivt titta på det och testa lite hur jag kan göra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väldigt trevlig sida med mycket nyttig basinformation. Har inte läst genom allt än men reagerade lite på avsnittet om trådlösa nätverk.

Visserligen stämmer bilden och det du skriver om att det bara finns tre icke överlappande kanaler med 802.11b standarden. Men då den mer eller mindre är totalt död idag och knappt går att finna i någon hemmiljö så stämmer det inte riktigt i dagens läge.
802.11g/n klarar av att köra på fyra icke överlappande 20 MHz kanaler (1, 5, 9, 13) eller två icke överlappande 40 MHz kanaler med 802.11n.
Vilket ,om alla faktiskt följde, skulle kunna förbättra situationen får många. Tyvärr är många hemmarouters väldigt dumma och antar att, som i USA, det bara finns tre kanaler och kör automatiskt vidare på 1, 6, 11.
Kanske blir för mycket och för avancerat att försöka förtydliga och nu med spridning av 5 GHz utrustning har det blivit mer irrelevant, då personer som har haft problem tidigare troligen gått över.

Dessutom har du blandat ihop kanalbandbredd och MIMO i en enda röra.

Tack för en smidig sida som garanterat kommer att få länkning av mig när folk vill få nätverk förklarat.

Permalänk
Skrivet av Zarper:

802.11g/n klarar av att köra på fyra icke överlappande 20 MHz kanaler (1, 5, 9, 13) eller två icke överlappande 40 MHz kanaler med 802.11n.
Vilket ,om alla faktiskt följde, skulle kunna förbättra situationen får många. Tyvärr är många hemmarouters väldigt dumma och antar att, som i USA, det bara finns tre kanaler och kör automatiskt vidare på 1, 6, 11.
Kanske blir för mycket och för avancerat att försöka förtydliga och nu med spridning av 5 GHz utrustning har det blivit mer irrelevant, då personer som har haft problem tidigare troligen gått över.

Tack för kommentarerna!
Du har helt rätt i att 802.11g/n kan köra på fyra icke överlappande kanaler, och väljer man att göra det så måste man använda kanalerna 1,5,9,13 som du skriver. Du har också redan träffat rätt med anledningarna till varför jag inte tar upp 1,5,9,13 för 802.11g/n.

• Det blir så mycket information på en gång och det blir rörigt och svårt att få ner det på pränt på något bra sätt.

• 802.11g/n är bakåtkompatibelt med och kan falla tillbaka på 802.11b

• Det tredje är så klart att nästan alla tillverkare och utrustningar väljer just 1,6,11. Eftersom det är sämre att lägga sig på 1,5,9,13 om grannarna kör på 1,6,11 så är det bättre att tipsa om 1,6,11. Det har blivit de facto standarden i dag för trådlösa nät att köra på 1,6,11 och det ska nog rätt mycket till vid det här laget för att det ska ändras tror jag. 5GHz är det nya svarta för att få högre bandbredd och dom nyare standarderna är väldigt fokuserade på 5GHz för att komma vidare med Wi-Fi kommunikation.

Så jag funderade på att ta med 1,5,9,13 men valde att inte göra det, och jag skulle inte råda någon att köra på 1,5,9,13 i dag utan i såna fall är det bättre att gå över på 5GHz för att täcka in behov av tätare AP implementationer som man ofta ser på Enterprise.

Det är bakgrunden till valet i alla fall!

När det gäller kanalbredd och MIMO så läste jag igenom vad jag har skrivit igen, och där har du helt rätt!
Det är avsnitt som jag inte har kollat igenom efter att jag skrev det, och sen är det ingen som har kunnat Wi-Fi som har läst igenom det och påpekat röran, så det får jag ordna! Tack för den!

EDIT:
När jag pratar om "strömmar" så är det så klart Spatial Streams som jag menar genom guiden, alltså en MIMO funktion. Beroende på hur bred kanalbredden är som varje spatial stream utnyttjar så kan varje spatial stream också leverera olika mycket throughput.

Vad jag inte nämner däremot är just hur kanalbredden kan variera för dom olika standarderna och inte heller omnämns MIMO någonstans eller vad en Spatial Stream är. Jag har helt enkelt förkortat bort den informationen för att inte behöva gå ner så detaljerat i förklaringarna.

I nuläget finns alltså inte förklaringar kring MIMO eller Spatial Streams utan jag skriver endast om resultatet från dessa funktioner, att man har "strömmar" som kan kombineras ihop för att ge en totalt sett utökad bandbredd. Den mycket förenklade bilden av hur det fungerar med andra ord.

Lite osäker på exakt hur jag ska lägga upp det, men jag ska klura lite!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Network Guy: Som ett förslag skulle man kunna göra en kort sammanfattning för de viktiga delarna och sedan lista hastigheterna i en smidig tabell istället för att skriva om de i texten. Något i stil med:

Frekvens: De trådlösa signalernas frekvens delas upp i kanaler om 20 MHz. Tidigare standarder har endast stöd för en kanal. IEEE 802.11n har stöd för upp till två kanaler (20 eller 40 MHz) och IEEE 802.11ac upp till åtta (20, 40, 80, 80+80 eller 160 MHz).
För att inte störa andra trådlösa nätverk känner accesspunkten av om det finns andra nätverk i närheten på samma kanaler och begränsar sig i så fall. (Många accesspunkter med IEEE 802.11n(draft) har inte stöd för detta då det var ett sent tillägg).

MIMO: För att öka hastigheten utan att ta upp fler kanaler används en teknik som kallas multiple-input, multiple-output. Detta betyder att du använder flera antenner som kommunicerar på samma kanaler. Både accesspunkt och enhet måste ha flera antenner för att ta del av den ökade hastighen.
IEEE 802.11n har stöd för upp till fyra antenner och IEEE 802.11ac upp till åtta.
Trotts flera antenner kan IEEE 802.11n bara kommunicera med en enhet åt gången, och inte med en antenn till varsin enhet. Medans IEEE 802.11ac kan kommunicera med upp till fyra enheter samtidigt med hjälp av MU-MIMO (Multi-user MIMO).

SGI: Guard interval är en teknik för att skydda kommunikationen mot olika typer av störningar. Normal guard interval är 800 millisekunder, men för att kunna öka hastigheten i trådlösa nätverk med god signal används en kortare guard interval (Short Guard Interval) på 400 millisekunder.

Teoretisk maxhastighet:

802.11n:

Frekvens. En antenn(SGI). Fyra antenner(SGI).
20 MHz. 65 (72,2) Mbit/s. 260 (288,8) Mbit/s.
40 MHz. 135 (150) Mbit/s. 540 (600) Mbit/s.

802.11ac:

Frekvens. En antenn(SGI). Åtta antenner(SGI).
20 MHz. 78 (86,7) Mbit/s. 624 (693,6) Mbit/s.
40 MHz. 180 (200) Mbit/s. 1,44 (1,6) Gbit/s.
80 MHz. 390 (433,3) Mbit/s. 3,12 (~3,45) Gbit/s.
160 MHz. 780 (866,7) Mbit/s. 6,24 (~6,93) Gbit/s.

Hoppas siffrorna är rätt, finns en del specialfall och kan ha kommit in någon felskrivning. Detta är bara ett exempel och får kopieras och ändras om du vill använda det. Har försökt hålla det på en basnivå och är verkligen ingen expert i ämnet men svarar gärna på frågor om jag kan.

Permalänk

@Zarper: Underbart! Det där kan jag definitivt använda, så man tackar och bockar!

Jag kommer nog förenkla ytterligare en aning med mina egna ord så att det är samma tekniska nivå som resten av texten. Men som du lade upp din text så passar informationen perfekt att lägga in i en eller ett par "extra info" rutor på dom redan befintliga sidorna, och då blir det exakt samma upplägg som jag har använt på andra ställen i guiden.

Det är helt fantastiskt hur mycket hjälp jag har fått här på Sweclockers!
Både positiva kommentarer på sånt som är bra och direkta förslag på förändringar och förbättringar som jag har kunnat stoppa in!

Visa signatur