Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk
Medlem

hade tänkt ta min skärm och åka till netonnet idag.. Verkligen tröttnat på den gula hinnan i mörka scener.. Men insåg att jag lyckats slarva bort den där skyddspåsen som skärmen är packad i.. Så antar att mitt enda alternativ är reklamation då öppet köp saknar lite av förpackningen...?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

hade tänkt ta min skärm och åka till netonnet idag.. Verkligen tröttnat på den gula hinnan i mörka scener.. Men insåg att jag lyckats slarva bort den där skyddspåsen som skärmen är packad i.. Så antar att mitt enda alternativ är reklamation då öppet köp saknar lite av förpackningen...?

Netonnet är väldigt tillmötesgående i flesta fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Netonnet är väldigt tillmötesgående i flesta fallen.

den känslar har jag fått och har upplevt mycket bra support av dom i flera fall innan... B.la. min 31.5" 4k skärm ja köpte av dom för 14 lax. Som hade problem. Fick den utbytt utan problem.
Men, i detta fallet har jag ju inte kvar allt emballage... Tänkte att det kunde ställa till med problem.. Vågar jag ens packa skärmen utan den där skyddshuvan på skärmen om jag ska dit?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@Nima2001:

jag lämnade tillbaka modekort mm utan embalage bara som öppet köp. Gnällde inte en sekund Var ärlig ska du se det går bra

Permalänk
Medlem

Helvete vad jag blir less!

Har inte öppnat paketet än, men jag anar bara oråd. Först och främst ser paketet redan rätt tilltufsat ut. Sedan så har den en QC-sticker. Den har varit öppnad och och igentejpad med en annan tejp än asus egna. Det sitter rester av ett gammalt kollinummer på paketet, samt ett annat ställe där de lyckats dra bort hela lappen, men klistret sitter kvar. Vafan är detta?!?

Bilder på skiten
http://imgur.com/a/HFhKG

-----------
Uppdatering

Öppnade den ändå för att testa, så man inte går miste om något. Men ja det var ingen höjdare.

- Samma problem med uniformity, Får en gul/brunaktig tint på 1/3 av skärmens övre del.
- Den har damm/smuts innanför panelen, typ 4-5 pixlar stor, kanske ännu större.
- Hittade en död pixel
- Ramen känns lite lös på olika ställen

Det som verkar bättre med denna mot min förra var blb och glow. Har inte kört den så länge dock.

Vet inte om man ska ge upp och få pengarna tillbaka, eller göra ett nytt försök...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

@RawN:
Oerhört trist!
Inte en chans att det där inte är en RMA skärm du fått :S

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Helvete vad jag blir less!

Har inte öppnat paketet än, men jag anar bara oråd. Först och främst ser paketet redan rätt tilltufsat ut. Sedan så har den en QC-sticker. Den har varit öppnad och och igentejpad med en annan tejp än asus egna. Det sitter rester av ett gammalt kollinummer på paketet, samt ett annat ställe där de lyckats dra bort hela lappen, men klistret sitter kvar. Vafan är detta?!?

Bilder på skiten
http://imgur.com/a/HFhKG

Finns bara en sak att göra i detta fallet, återköp tyvärr.

Permalänk
Medlem

@Gustav.Henrik
Jo det börjar luta mot det, eller åtminstone få den utbytt.

@hajvan
Ja nä jag tvivlar inte heller längre, speciellt med tanke på att jag rätt fort hittade damm eller skräp under panelen. Tydlig anledning till RMA i första läget.

Hur går det för dig, har du fått din skärm?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

@RawN:

nope ingen skärm än, tvivlar på att jag får den innan jul o kanske nyår

lite dåligt skött av netonnet för min del, borde också fått ny order som du fick.
det enda jag vet är att det ligger i deras system att en ny skärm ska skickas..

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

@hajvan
Segt, hoppas den blir bra iaf när du väl får den.

Hade verkligen hoppats att netonnets nya beställning bara skulle vara nya skärmar, och helst utan QC-stickers också. Nä jag ger nog upp att testa vidare skärmen. Om det bara hade varit ett problem, men nu när det är problem med det mesta så är det inte något snack om saken.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

@RawN

Näh, fan va trist att de gör så..
Däremot har du nu ett alternativ som inte fanns vid förra returen. Lagerstatusen visar att skärmen finns i de flesta butiker nu (förhoppningsvis din närmsta bland de då), så är den kass bör du ju kunna få en ny direkt i butik.
Då kan man ju neka QC-passed direkt åtminstone.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

@SKaKIG
Ja nä riktigt less blir man.

Jo jag tänkte åka in med den direkt imorgon, dock har inte mitt närmaste lagerhus något i lager än. Kanske hinner uppdateras till imorgon. Att de också får in sin beställning idag. Böt du din direkt i butik eller fick du din levererad?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

men som jag förstod det så skulle den nyare batchen ha en QC passed eller tested sticker över skärmen och dessa skärmar verkar generellt ha fungerat bättrE? Eller missuppfattade jag..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001

Båda min exemplar har haft QC-sticker, och båda har det varit problem med. Båda har varit från Oktobers batch, men det finns andra som också fått skärmar från oktober utan QC-sticker, och de har verkat nöjda.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

@RawN

Nepp, fick min levererad i fredags.

@Nima2001

Min var utan QC-passed från netonnets senaste batch. Så det är blandat.
QC-passed verkar alla vara ompackade RMA's, finns massor av dåliga exemplar med QC-passed upplagda på overclock.net forumet.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Avstängd

Själv skulle jag aldrig i hel...vete gå med på att få en elektronik produkt som är/varit öppnad, om jag köper den som "ny"

Permalänk
Medlem

ahh...
Jag vart på Netonnet och pratade med dom nu. De har 2st i lager där jag bor och säger att de fick de för 3 dagar sedan. Funderar på att åka och byta min från black friday.. Hur vet man vilken batch månad ens exemplar tillhör?

Han sa även att det är massa nya beställda som kommer i januari.. Funderar på om jag skall försöka mig på en av dom de har inne i butiken nu som är 3 dagar gamla. Eller om man ska vänta på januari batchen.

QC-passed står över själva skärmen eller över hela förpackningen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001
Du ser vilken vilken månad den är tillverkad på skärmens baksida, där man stoppar in kablarna. Om det var någon QC-sticker så sitter den på kartongen, på en av sidorna.

Du kan se min bild
http://imgur.com/rijLouS

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Tänkte dela med med av min story so far..
Köpte även jag på NetOnNet:s Black Friday REA.

Skärm #1: vet inte när den var tillverkad, men den hade ingen QC-passed sticker. Problemen var liknande de nämna tidigare, det största felet var gul-tint i området vid knapparna i mörka miljöer. BLB längs framför allt vänster sidan men även övre högra hörnet. Sen satt även kanen runt skärmen lös i överkant.

Skärm #2: (Haft den upp i ca 30-40 min nu) tillverkad okt-15 hade även en QC-passed sticker på sig. Till problemen...
Först och främst, får ingen bild på DP, har testat 2 sladdar, och alla 3 portar på grafikkortet, ingenting. Dock fungerar båda sladdarna med min andra skärm. HDMI fungerar bra. Skärm #1 fungerade direkt, någon som har en lösning på detta? Vidare, mindre men lite ljusare BLB än skärm #1 och ingen gul-tint i mörka bilder. Dock, på ljusa bilder så är övre halvan lite gul-brun (inget jag såg på skärm #1). Även på denna sitter kanten löst längs ovansidan.

Värt att notera är att jag hade olika firmware på skärmarna (de beteende sig olika vid uppstart).
Båda skärmarna har långt mycket mer BLB än min 3 år gamla ASUS IPS skärm som idag kostar ca 2300kr (då ~3000kr). Någon som jag har svårt att förstå på en flaggskeppsskärm för nära 9000kr.

Uppdatering följer..

Edit: släckte ner i rummet nu och ser att även skärm #2 är gul när det är mörkt.
Det finns en lista på skärmar med problem (saknar län atm) där det finns en skärm som matchar beteende och de första siffrorna på serienr för skärm #2.

Permalänk
Medlem

jahopp.. dags för mig med då..
Bytte in min skärm på netonnet idag. Denna hade ingen QC_passed sticker.
Problemen snarlika problem som skärm nr1. Dock värre backlightbleed. Min första skärm hade mestadels i högra botten hörnet och lite i över högra hörnet.
Skärm nr.2 har samma problem i dessa hörn men nu även i vänstra bottenhörnet. Båda skärmarna hade lös panel i övre högra sidan.
Inga döda pixlar på någon av dom...
Suck......

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001
Tråkigt :/ men det var mest pågrund av BLB du bytte din första, eller hade du några fler problem?

Du upplever ingen gulaktig tint på det här exemplaret heller?
Alltså du kan se och jämföra med mitt klipp från tidigare exemplar: https://www.youtube.com/watch?v=vqBU0EkwxsI

Du var in och bytte direkt i lagerhuset? Såg du om de andra också var utan QC-sticker?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Oktober är den senaste (build) som finns ute, verkar inte finnas någon nyare än

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

@Nima2001
Tråkigt :/ men det var mest pågrund av BLB du bytte din första, eller hade du några fler problem?

Du upplever ingen gulaktig tint på det här exemplaret heller?
Alltså du kan se och jämföra med mitt klipp från tidigare exemplar: https://www.youtube.com/watch?v=vqBU0EkwxsI

Du var in och bytte direkt i lagerhuset? Såg du om de andra också var utan QC-sticker?

Hej.. Jag bytte mest pga ips glow först.
Var inne i varuhuset ja. Fanns 1 kvar och den utan qc sticker

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Har definitivt inte påträffat så allvarlig tint som på den videon du länka till. Varken på denna skärm eller den tidigare. Utan det är mer som en gul sol som kommer från hörnen och gör mörka delar ljusa. verkar inte påverka ljust material alls lika mycket

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att öppna fönster ändrar storlek efter att skärmen/datorn kommer tillbaka efter strömsparläge?
Har inställt att skärmen "stängs av" efter 15min inaktivitet, och när jag kommer tillbaka så ligger öppet fönster längst uppe i vänster hörna, samt förminskat till ca 1/4 av skärmens storlek.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Någon annan som har problem med att öppna fönster ändrar storlek efter att skärmen/datorn kommer tillbaka efter strömsparläge?
Har inställt att skärmen "stängs av" efter 15min inaktivitet, och när jag kommer tillbaka så ligger öppet fönster längst uppe i vänster hörna, samt förminskat till ca 1/4 av skärmens storlek.

testa ta av deepsleep för displayport i skärmens inställningar - genom skärmnavigationen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Helvete vad jag blir less!

Har inte öppnat paketet än, men jag anar bara oråd. Först och främst ser paketet redan rätt tilltufsat ut. Sedan så har den en QC-sticker. Den har varit öppnad och och igentejpad med en annan tejp än asus egna. Det sitter rester av ett gammalt kollinummer på paketet, samt ett annat ställe där de lyckats dra bort hela lappen, men klistret sitter kvar. Vafan är detta?!?

Bilder på skiten
http://imgur.com/a/HFhKG

-----------
Uppdatering

Öppnade den ändå för att testa, så man inte går miste om något. Men ja det var ingen höjdare.

- Samma problem med uniformity, Får en gul/brunaktig tint på 1/3 av skärmens övre del.
- Den har damm/smuts innanför panelen, typ 4-5 pixlar stor, kanske ännu större.
- Hittade en död pixel
- Ramen känns lite lös på olika ställen

Det som verkar bättre med denna mot min förra var blb och glow. Har inte kört den så länge dock.

Vet inte om man ska ge upp och få pengarna tillbaka, eller göra ett nytt försök...

Dold text

Var då in med skärmen till netonnet idag. Det var inga konstigheter, jag skulle få byta den. Jag nämnde även att jag tror jag har fått en redan använd eller reklamerad produkt, speciellt med tanke på defekterna den även hade. Det ville de inte erkänna, utan påstod att ibland så brukar de få in reklamerade produkter, och då brukar de återanvända gamla kartonger till nya skärmar. Att det kanske blivit en miss i mitt fall, eller att den nya skärmen oturligt nog också var defekt. Ja det lät väldigt orimligt i mina öron, varför skulle man göra det? De får väl in nya skärmar med nya kartonger från första början. Ja jag orkade inte dividera mer, utan ville bara se till att jag får en helt ny skärm. Tyvärr hade de inga i lager, och de kunde inte heller se någon beställning gjord på den. Så de gjorde som tidigare en helt ny beställning med nytt ordernummer.

Får väl se om det blir tredje gången gillt, annars ger jag nog upp denna skärm för gott. Hade varit smidigt om min lokala lagershop hade några inne på lager så man fick gå och välja ut en, och snabbt kan byta om det vore fel.

Än så länge är jag fortfarande tillfreds med netonnets tillmötesgåenden. Att det inte varit några problem att byta ut skärmarna. Det är bara lite tradigt att det ska vara så i första läget, men det anser jag ligga mest hos ASUS.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Nuså har även jag varit till Netonnet och bytt ut min skärm. Inga problem att få den utbytt, mycket bra service av Netonnet.
Kommer tyvärr inte hinna jämföra något eller fota innan jul. Men den verkar betydligt bättre iaf.
Plockade en själv på lagerhyllan som hade en ny hel och fin kartong utan "QC Passed" klistermärke. Tyckte även att förpackningen inuti var annorlunda, men jag kanske bara minns fel.
Tillverkad i Oktober.
Får återkomma när jag haft tid att utvärdera denna.

Permalänk
Medlem

@ZyntaX

Låter bra, hade också önskat att min lokala lagershop hade haft dem inne så man kunde inspektera och välja själv. Hur såg det ut, verkade alla nya och fräsha eller var det blandat?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

@ZyntaX

Låter bra, hade också önskat att min lokala lagershop hade haft dem inne så man kunde inspektera och välja själv. Hur såg det ut, verkade alla nya och fräsha eller var det blandat?

Jag var i Veddesta och de två som fanns var båda två nya fina utan "QC Passed" klisterlapp.

Permalänk
Medlem

Både Acer och Asus har precis samma problem. Sätter 50kr på att de tillverkas på samma ställe i Kina.
Lustigt att en prislapp på 9000kr har lägre kvalitetskontroll än billigare produkter.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|