Någon som kan hjälpa mig med att hitta en lämplig text editor?

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig med att hitta en lämplig text editor?

Min första distro var Kubuntu, och med den distron bundlades (och bundlas troligtvis fortfarande) text editorn Kate. Den här editorn har jag behållit länge, trots att jag numera använder LXDE. Nu har det dock uppstått problem med den (ikonerna laddas inte, vilket orsakar problem när ej text finns till ikonerna) och jag behöver en ny editor. Jag har testat lite olika, men inga verkar ha funktionerna jag behöver.

1. Det måste finnas en word wrap-funktion som kan appliceras till själva textfilerna, så att raderna ej överstiger 80 tecken.
2. Både line breaks och encoding måste kunna ändras. CP 437 bör också stödjas.

Permalänk
Medlem

Varför inte köra Vim? Finns ju hur många olika funktioner som helst du kan applicera?

Permalänk
Medlem

Problemet är att Vim är textbaserat, och jag är inte riktigt bekväm med att köra denna typen av program på det sättet.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mousepad, Leafpad

Om dina ikoner inte visas kan det vara att du behöver uppdatera microcode.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Atom och Sublime brukar vara populära om dom nu passar dina behov. Men skulle tro det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Atom och Sublime brukar vara populära om dom nu passar dina behov. Men skulle tro det?

Ja, Atom är nog mer att föredra då eftersom han efterfrågade en med grafiskt gränssnitt. Helt gratis. Men Sublime är en trevlig editor också.

Permalänk
Medlem

Sublime och Atom är båda rätt så trevliga och populära, även om jag själv använt dem i högst begränsad utsträckning. Är inte heller hundra på stödet för det du söker, så kan väl inte rekommendera endera med någon garanti.
Emacs stödjer dock allt du söker, men kräver lite inkörningstid för bekvämligheten (inte lika mycket som Vim, men ändå ...). Väl värt att ta en titt på.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Mousepad, Leafpad

Om dina ikoner inte visas kan det vara att du behöver uppdatera microcode.

Leafpad har jag testat innan, och Mousepad verkar vara samma program. Inget av dessa har en funktion som motsvarar "apply word wrap" i Kate/KWrite. Word wrap-funktionen som finns begränsar inte ens raderna till 80 tecken, utan gör bara så att texten inte går utanför skärmen, och detta verkar inte gå att ställa om.

Jag har försökt fixa ikonerna, men inget hjälpte, så jag har låtit det vara som det är. Lite jobbigt ibland när det inte finns text till ikonerna.

Skrivet av spel565:

Atom och Sublime brukar vara populära om dom nu passar dina behov. Men skulle tro det?

Atom har inte någon sådan word wrap funktion heller. Dessutom verkar det vara något övergrafiskt program, så jag är inte så sugen på att använda det. Då Sublime, likt Atom inte fanns i Lubuntus repo så tyade jag inte installera det eftersom att det tycks vara, precis som Atom, något övergrafiskt program.

Permalänk
Skrivet av Icyton:

Leafpad har jag testat innan, och Mousepad verkar vara samma program. Inget av dessa har en funktion som motsvarar "apply word wrap" i Kate/KWrite. Word wrap-funktionen som finns begränsar inte ens raderna till 80 tecken, utan gör bara så att texten inte går utanför skärmen, och detta verkar inte gå att ställa om.

Jag har försökt fixa ikonerna, men inget hjälpte, så jag har låtit det vara som det är. Lite jobbigt ibland när det inte finns text till ikonerna.

Atom har inte någon sådan word wrap funktion heller. Dessutom verkar det vara något övergrafiskt program, så jag är inte så sugen på att använda det. Då Sublime, likt Atom inte fanns i Lubuntus repo så tyade jag inte installera det eftersom att det tycks vara, precis som Atom, något övergrafiskt program.

Det är inget fel på sublime. Du kan ju själv ställa in vad du vill visa/dölja samt styra merparten med bara tangentbordet. Att kalla det "övergrafiskt" är bara tramsigt. Spec tanke på att du inte vill ta steget fullt ut och köra vim.

Permalänk

Använder själv Geany rätt mycket, vilket har t.ex. word warp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus:

Använder själv Geany rätt mycket, vilket har t.ex. word warp.

Detta program har jag också testat. Jag lyckas dock inte ställa om så att texten wrappas vid 80 tecken, dessutom så visar den ju bara texten med word wrap, funktionen som jag saknar, som finns i Kate/KWrite är att man kan automatiskt lägga radbrytningar vid 80 tecken så att filen alltid läses så.

Permalänk
Skrivet av Icyton:

Detta program har jag också testat. Jag lyckas dock inte ställa om så att texten wrappas vid 80 tecken, dessutom så visar den ju bara texten med word wrap, funktionen som jag saknar, som finns i Kate/KWrite är att man kan automatiskt lägga radbrytningar vid 80 tecken så att filen alltid läses så.

http://askubuntu.com/questions/310312/how-to-configure-geany-...

Permalänk
Medlem

Jag verkar inte kunna ställa in det så att texten wrappas till 80 tecken per rad, och även om det gick så kan jag ju inte skriva detta till filen. Jag har väldigt lite användning för att bara kunna läsa texten wrappad, jag måste kunna skriva filen så, vilket går i Kate och KWrite.

Permalänk
Medlem

Geany har en funktion som funkar ganska bra som ersättare till apply word wrap, nämnligen en linje (som ligger på 72 av default men som kan ställas om till 80) som visar var jag ska bryta raden. Detta är ju dock jobbigt att använda på befintliga filer.

Permalänk

Gedit är mysigt om man vill slippa Vim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legopelle:

Gedit är mysigt om man vill slippa Vim.

Precis som allt annat som föreslagits i den här tråden så har inte gedit någon funktion som motsvarar "apply word wrap".

Permalänk
Medlem

Emacs, Vim, Sublime

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

@Icyton:

Du menar att sätta in retur efter ett visst antal tecken? Det måste det väl finnas ett plugin för. Kan kanske fixas med nån regex och ersätta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Cream (modifiering till VIM)

Permalänk

spacemacs url

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)